InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Innestelingsbloeding, wat zijn de symptomen?

Innestelingsbloeding, wat zijn de symptomen?

Innestelingsbloeding, wat zijn de symptomen? Wat is een innestelingsbloeding en wat zijn de symptomen of verschijnselen van een innestelingsbloeding? Als er sprake is van bevruchting zal de bevruchte eicel via de eileider naar de baarmoeder reizen, waar het vruchtje zich zal innestelen in de baarmoederwand. De bevruchte eicel wordt de goede kant uitgestuurd door trilhaartjes in de eileider(s). Als het vruchtje zich in de baarmoederwand nestelt, kan er een innestelingsbloeding plaatsvinden. Als je een innestelingsbloeding hebt, kan je dat dan ergens aan herkennen? Na de gemeenschap zal een bevruchte eicel zich na ongeveer zeven dagen in de baarmoederwand nestelen. In principe hoef je hier niets van te merken, maar er zijn ook vrouwen die wel een lichte zeurende pijn in de baarmoeder ervaren. Niet elke vrouw krijgt een innestelingsbloeding maar een deel van de vrouwen wel. Je verliest dan wat bloed, net als bij een beginnende menstruatie, alleen het moment in de maand is niet logisch. Het kan daardoor ook verward worden met wat bloedverlies door een eisprong, of een te vroege menstruatie, of aangezien worden voor een doorbraakbloeding als je de pil (nog) gebruikt. Je verliest meestal niet heel veel bloed bij een innestelingsbloeding. De kleur van het bloed kan verschillend van kleur zijn:
  • roze
  • helderrood
  • bruin
  • roodbruin/paars

Een innestelingsbloeding is dus niet gemakkelijk te herkennen, omdat je als vrouw nou eenmaal wel vaker wat tussentijds bloedverlies kunt hebben. Als je heel goed bijhoudt wanneer je eerste dag van je laatste menstruatie was, en je weet precies wanneer de gemeenschap heeft plaatsgevonden, en de bloeding treedt ongeveer zeven dagen na de gemeenschap op, dan is de kans groter dat het inderdaad om een innestelingsbloeding gaat. Bloed verliezen in die periode van je cyclus is echter geen garantie dat je inderdaad zwanger bent, of dat de zwangerschap (als die er wel is) zich succesvol zal voortzetten. Ongeveer negen van de tien bevruchtingen wordt zelfs al door het lichaam afgebroken voordat het een zwangerschap genoemd kan worden. Daarnaast is het zo dat een op de tien zwangerschappen in een miskraam eindigen.

Wijst een innestelingsbloeding op een miskraam?

Een innestelingsbloeding heeft niets met een miskraam te maken. Het innestelen kan een klein bloedinkje veroorzaken, wat je in je ondergoed terugziet. Het gaat dan natuurlijk ook om een zeer prille zwangerschap waarvan het nog onzeker is of het zich verder zal ontwikkelen. Als alles goed gaat zal een bevruchte eicel zich na het innestelen verder op een gezonde manier ontwikkelen. Dan is er sprake van een zwangerschap. Het embryo maakt HCG hormoon aan. Dit hormoon wordt gemeten met een zwangerschapstest. Als een bepaalde hoeveelheid HCG in je urine aanwezig is, zal de test positief uitvallen en daarmee is bewezen dat je in verwachting bent.

Hoe vaak komt een innestelingsbloeding voor?

Niet elke innesteling veroorzaakt een bloeding. Ongeveer 20% van de vrouwen krijgt een innestelingsbloeding.

Hoe weet je of je zwanger bent?

Als je door een innestelingsbloeding vermoedt dat je zwanger bent, kan je dit zelf testen met een zwangerschapstest, of je kunt een zwangerschapstest laten uitvoeren door je huisarts. In beide gevallen moet je de zwangerschapstest zelf betalen, maar de test bij de huisarts is vaak wat duurder dan een test uit de winkel, omdat er bij de huisarts kosten voor een consult bijkomen. De moderne zwangerschapstesten zijn heel gevoelig en je kunt vaak al testen op de dag dat je ongesteld zou moeten worden, soms zelfs al eerder.

Wat kan tussentijds bloedverlies nog meer betekenen?

Tussentijds bloedverlies komt ook voor bij:
  • eisprong
  • doorbraakbloeding bij pilgebruik
  • te vroege menstruatie
  • overgang
  • miskraam
  • buitenbaarmoederlijke zwangerschap
  • aandoeningen of ziektes

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://zwangerworden.nl/ik-wil-zwanger-worden/innesteling/
  • http://www.dag-lief-kindje.com/kans-op-een-miskraam.html

Reageer op het artikel "Innestelingsbloeding, wat zijn de symptomen?"

Reactie

H., 31-12-2014 20:16 #1
Beste dames. Een vraagje. Vorige week had ik ongesteld moeten worden. Sinds vorige week heb ik last van kleine beetje bruine vegen als ik na de wc ben geweest. Als ik een inlegkruisje gebruik zie je amper wat. Ben wel misselijk last van mijn borsten. Maar heb ook last van krampen alsof ik al ongesteld ben. Zwangerschapstesten zijn negatief maar mijn lichaam word ook niet ongesteld. Wat kan ik doen?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 16-10-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!