InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Innestelingsbloeding: Bloedverlies bij begin zwangerschap

Innestelingsbloeding: Bloedverlies bij begin zwangerschap

Innestelingsbloeding: Bloedverlies bij begin zwangerschap Sommige vrouwen ervaren tijdens de vroege zwangerschap een innestelingsbloeding. Dit is een milde vaginale bloeding die zich na zeven tot veertien dagen na de bevruchting voordoet. De innestelingsbloeding treedt op wanneer het embryo zich vasthecht aan de bekleding van de baarmoeder. In de meeste gevallen verdwijnt dit mild vaginaal bloedverlies al na één of twee dagen vanzelf. Deze bloeding is lichter dan een bloeding die optreedt via de menstruatieperiode en behoeft geen medische behandeling. Wanneer echter de bloeding aanhoudt of ernstig bloedverlies optreedt, is het verstandig om een arts te raadplegen.

Oorzaken van innestelingsbloeding

Een innestelingsbloeding is een lichte vaginale bloeding die bij sommige vrouwen gebeurt zeven tot veertien dagen na de bevruchting (het verwekken van een baby) of anders rond het tijdstip van de gemiste menstruatieperiode. Nadat spermacel de eicel bevrucht, wordt de combinatie een embryo. Het embryo reist naar de baarmoeder, waar het zich in de bekleding innestelt. Soms veroorzaakt de hechting van het embryo aan de baarmoederbekleding een beetje bloedverlies. Dit betekent echter niet dat de baby problemen heeft of zal hebben.

Symptomen: Bloedverlies bij begin van zwangerschap

Milde vaginale afscheiding

Innestelingsbloedingen treden meestal op voordat ochtendmisselijkheid optreedt. Vrouwen denken vaak dat ze kampen met milde maandstonden wanneer ze kampen met een innestelingsbloeding. Het vaginaal bloedverlies is echter een vroeg teken van een zwangerschap. De vaginale afscheiding heeft verschillende mogelijke kleuren: bruin (ouder bloed), geel, oranje of roze (gemengd met vaginale afscheiding) of licht- of donkerrood (recent bloed). Bij sommige vrouwen presenteert de innestelingsbloeding zich als enkele vlekjes bloed in plaats van mild vaginaal bloedverlies. De vaginale bloeding is bij een innestelingsbloeding dermate mild dat het dragen van een tampon, maandverband of menstruatiecup niet nodig is. De vrouw heeft soms ook nog milde vaginale krampen.

Niet te verwarren met menstruatieperiode

Niet elke zwangere vrouw ervaart een innestelingsbloeding. Sommige vrouwen verwarren een innestelingsbloeding ook met een milde menstruatiebloeding waardoor ze zich niet realiseren dat ze zwanger zijn. Dit levert in fouten in het bepalen van de bevallingsdatum.

Duurtijd

De tekenen houden gewoonlijk één à twee dagen aan, maar af en toe zijn de symptomen maar enkele uren aanwezig, of anders verschijnen ze gedurende meerdere dagen maar dan met tussenpozen.

Andere zwangerschapstekenen

Mogelijk is de innestelingsbloeding duidelijk bij andere tekenen van een zwangerschap zoals:

Contact met de arts

Normaal gesproken bloedt een vrouw bij een innestelingsbloeding slechts lichtjes. In tegenstelling tot de meeste menstruatieperiodes, stopt een innestelingsbloeding meestal na één of twee dagen. Wanneer echter hevigere bloedingen tot stand komen (meer dan bij een typische menstruatieperiode), dan wijst dit mogelijk op een medisch probleem en dan is contact met de arts nodig. Ook bij veel bloedverlies met of zonder koorts, koude rillingen of krampen die verergeren, is medisch advies nodig. Wanneer het bloeden na één dag niet verdwenen is, is het ook verstandig om contact met de arts op te nemen want een arts kan zekerheid geven over de oorzaak.

Behandeling van vaginale bloeding

Omdat een innestelingsbloeding meestal spontaan stopt bij de meeste vrouwen na één of twee dagen, is een medische behandeling niet nodig. Maakt een zwangere vrouw zich echter zorgen over het bloedverlies, dan is het verstandig om met een arts contact op te nemen. Deze wil in dat geval graag weten hoeveel bloedverlies is opgetreden alsook welke kleur het bloed heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedverlies in de eerste helft van de zwangerschapVaginaal bloedverlies in de eerste helft van de zwangerschap komt bij vijftien tot twintig procent van alle zwangerschap…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Zwanger worden: de innestelingsbloedingZwanger worden: de innestelingsbloedingDe innesteling en de innestelingsbloeding zijn begrippen die wanneer je zwanger worden wilt tijdelijk een belangrijke ro…
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Zwanger worden: de innestelingZwanger worden: de innestelingNadat de eicel bevrucht is door de spermacel daalt het klompje cellen (ook wel zygote genoemd) af naar de baarmoeder. Da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Geraadpleegd op 8 januari 2020:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How Long Does Implantation Bleeding Last? What to Expect, https://www.healthline.com/health/pregnancy/how-long-does-implantation-bleeding-last
  • How to tell the difference between implantation bleeding and a period, https://www.motherandbaby.co.uk/pregnancy-and-birth/the-difference-between-implantation-bleeding-and-a-period
  • Is implantation bleeding normal in early pregnancy?, https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/expert-answers/implantation-bleeding/faq-20058257
  • Is It Implantation Bleeding Or Just My Period?, https://www.whattoexpect.com/getting-pregnant/implantation-bleeding/
  • What Is Implantation Bleeding?, https://www.webmd.com/baby/implantation-bleeding-pregnancy#1

Reageer op het artikel "Innestelingsbloeding: Bloedverlies bij begin zwangerschap"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 09-01-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zwangerschapsaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!