InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Alcohol en zwangerschap

Alcohol en zwangerschap

Alcohol en zwangerschap Alcohol tijdens de zwangerschap is niet gezond. Dat is algemeen bekend. Maar wat kunnen de gevolgen zijn. En hoeveel mag je nog drinken. Het hoeft niet altijd schadelijk te zijn. Sommige beweren vrouwen beweren dat ze tijdens de zwangerschap hebben gedronken en gewoon een gezond kind hebben.

Alcohol bereikt ongeboren kind via de moeder:

  • Als je alcohol drinkt, wordt deze via de maag en dunne darm in het bloed opgenomen.
  • Bij een zwangere vrouw komt alcohol via het bloed door de placenta in het lichaam van het ongeboren kind. Het alcoholpromillage is op dat moment bij de baby hetzelfde als bij de moeder.
  • Ook als de placenta nog niet áf is en zelfs al voor de innesteling komt alcohol bij de vrucht terecht.
  • Bij de moeder breekt de lever de alcohol weer af. Bij de baby is dit niet het geval omdat de lever nog niet is zonder alcohol.
  • Bij de moeder breekt de lever de alcohol weer af. Bij de baby is dit niet het geval omdat de lever nog niet is volgroeid. Gevolg: de baby plast de alcohol uit en de drank komt in het vruchtwater in de baarmoeder terecht. De baby, die voortdurend vruchtwater drinkt, krijgt de alcohol hierdoor opnieuw binnen.
  • Bij de moeder is de alcohol na een tijdje weer uitgewerkt. Bij de baby duurt dat veel langer.
  • Als de moeder veel alcohol drink heeft de baby veel meer schrikreacties dan een kind zonder alcohol.

Niet alleen moeders maar ook vaders zullen met alcohol moeten stoppen:

De zaadcellen worden verzwakt door alcohol. Het aantal zaadcellen neemt af en de afwijkende zaadcellen neemt toe.Dus om een zwangerschap te bespoedigen, kunnen mannen beter niet drinken.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van alcohol tijdens de zwangerschap:

  • Al vanaf 4 wijntjes of biertjes beweegt de baby minder en vertoond de baby minder hersenactiviteit.
  • Aan een avondje flink drinken kan uw baby blijvende hersenschade overhouden.
  • U kunt zou later leer- en concentratieproblemen kunnen krijgen.
  • De kans op een miskraam is erg hoog. Ook bij een lage consumptie van alcohol.
  • Onderzoek wijst uit dat zwangere vrouwen die 5 glazen of meer per week drinken, drie keer zo veel kans hebben op een doodgeboren kind.
  • Kinderen kunnen er een Foetaal Alcohol Syndroom aan overhouden.

Wat is het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS):

Als een zwangere vrouw zes of meer glazen per dag drinkt, kan dit leiden tot ernstige aangeboren afwijkingen zoals het Foetaal Alcohol Syndroom. Onder dit syndroom vallen allerlei lichamelijke en neurologische afwijkingen. Het risico op een aangeboren afwijking is ook aanwezig als een zwangere vrouw gemiddeld een laag alcoholgebruik heeft.

Kinderen met FAS hebben:
  • Neurologische problemen (lager IQ, slechte coördinatie, leerproblemen, hyperactiviteit en slecht sociaal functioneren).
  • Een vertraagde groei (lager geboortegewicht, een klein hoofd, en het kind zal na geboorte ook langzamer groeien).
  • Afwijkingen aan het gezicht, organen en andere lichaamsdelen. De belangrijkste kenmerken zijn een platte neus, smalle bovenlip en smalle oogspleetjes. Daarnaast kunnen ook afwijkingen aan lever, hart, ogen, handen en nagels voorkomen.

Kinderen hoeven niet alle kenmerken van FAS te hebben om het te hebben. Zelf kinderen met twee van deze voorbeelden hebben hun leven lang begeleiding nodig. Zonder levenslange begeleiding en hulp lopen mensen met FAS een groot risico op diverse problemen zoals een depressie, drugsverslaving of alcoholmisbruik.

Alcohol is ongezond gedurende de hele zwangerschap:

Er word vaak gezegd dat je vooral de eerste drie maanden niks mag drinken omdat dat de organen van het kind dan worden gevormd. Dat is helemaal waar. Het is aan te raden om zo gauw je stopt met de pil ook stoppen met alcohol. Dat geldt ook voor de man. Maar het is niet waar dat je alleen de eerste 3 maanden niks mag drinken. Het mag eigenlijk de hele zwangerschap niet. De hersenen ontwikkelen zich de hele zwangerschap, ze zijn gevoelig voor alcohol. Alcoholgebruik aan het einde van de zwangerschap is bovendien ongunstig voor de groei van de foetus en kan de geboorte vervroegen.

Alcohol en borstvoeding:

  • Ook als u borstvoeding geeft is het aan te raden om gene alcohol te nuttigen.
  • Gevolgen van alcohol in de moedermelk:
  • De melkproductie komt moeilijker op gang.
  • De hoeveelheid melk die uit de borst komt verminderd.
  • De baby slaapt slechter.
  • Als de baby minder melk krijgt, kan dit tot minder tevredenheid leiden en niet goed groeien.

Als u toch een glaasje wilt drinken zorg er dan voor dat u per glas, minimaal drie uur wacht voor u uw baby voedt (na twee glazen dus zes uur). En een alcohol vrij biertje smaakt net zo goed.

Voor het kind is het het beste om geen alcohol te nuttigen. Zo'n ramp is dat niet toch?! Het gaat tenslotte om je kind en daar heb je toch alles voor over?
© 2007 - 2014 Bernadette, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!Mag ik alcohol drinken tijdens mijn zwangerschap, vragen vele zwangere vrouwen zich af. Voor sommige vrouwen is het evid…
Borstvoeding: De natuurlijkste startWat is er natuurlijker dan borstvoeding? Het is het gezondste wat een baby kan krijgen! Borstvoeding heeft vele voordele…
Uitblijven menstruatie na zwangerschap en prolactineUitblijven menstruatie na zwangerschap en prolactineProlactine is de veroorzaker van het uitblijven van de menstruatie na de zwangerschap. Prolactine is een hormoon dat ond…
Na de Zwangerschap: Borstvoeding, Afvallen, AnticonceptieVeel vrouwen denken dat ze na hun zwangerschap weer gelijk terugkomen op hun normale gewicht. Vaak valt dit toch tegen..…
Vragen over het geven van borstvoedingVragen over het geven van borstvoedingBorstvoeding is zowel voor moeder als kind een leerproces dat enkele weken kan duren. Er zullen misschien dagen zijn dat…

Reageer op het artikel "Alcohol en zwangerschap"

Reacties

Marjolein, 16-03-2011 15:05 #2
Geachte schrijver, heeft u toevallig de bronnen nog waaruit u uw informatie heeft gehaald? Wij zouden namelijk graag enkele gegevens in een wetenschappelijk artikel willen verwerken.

Jeroen, 23-10-2008 00:57 #1
Hallo ik heb even een vraagje hopelijk kunt u die beantwoorden

waarom zijn barbecuen, vleesfondue en gourmetten voor een zwangere vrouw af te raden?

Infoteur: Bernadette
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!