InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en toch ongesteld?

Zwanger en toch ongesteld?

Zwanger en toch ongesteld? De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, niet ongesteld kan zijn. Toch is het mogelijk dat je met name in het begin van de zwangerschap last kunt hebben van enig bloedverlies. Als je nog niet weet dat je zwanger bent, kan dit bloedverlies voor een menstruatie of ongesteldheid worden aangezien. Met name in het begin van de zwangerschap zijn er drie momenten waarbij sprake kan zijn van enig bloedverlies.

Innesteling

Tijdens de innesteling van het vruchtje in het slijmvlies van de baarmoeder kan er een zogenaamde innestelingsbloeding plaatsvinden. Rond de zesde dag na de bevruchting zal de bevruchte eicel zich in het slijmvlies van de baarmoeder innestelen, hierbij is het mogelijk dat er een klein bloedverlies optreedt. Als deze bloeding plaats vindt, is dat een week voordat de normale ongesteldheid zou plaatsvinden. Omdat er dan sprake is van een zwangerschap, zal de menstruatie hierna niet plaats vinden.

Pseudo-menstruatie

En pseudo-menstruatie vindt plaats als de normale menstruatie zou moeten plaatsvinden. Dit bloedverlies is veel minder en duurt korter dan de gewone menstruatie. Een pseudo-menstruatie komt omdat het kleine vruchtje in de aanvang van de zwangerschap nog niet voldoende hoeveelheid van het hormoon HCG produceert om de hersenen het signaal te geven dat er een zwangerschap is. Omdat de aanmaak van hormonen in de eierstokken afneemt, zoals normaal gesproken altijd gebeurt aan het einde van de cyclus, ontstaat er een afstoting van baarmoederslijmvlies. Maar vrij snel hierna zal de productie van HCG hormoon door het vruchtje toenemen en krijgt de eierstok een signaal dat er sprake is van een zwangerschap, waarna de bloeding stopt. Er is sprake van een pseudo-menstruatie omdat dit proces plaats vindt op het moment dat er normaal gesproken sprake zou zijn van een normale menstruatie. De pseudo-menstruatie onderscheidt zich duidelijk van een normale ongesteldheid, omdat de bloeding veel korter duurt en ook de hoeveelheid bloedverlies veel kleiner is dan gebruikelijk. Bij het vaststellen van de vermoedelijke datum van de bevalling mag niet worden uitgegaan van de pseudo-menstruatie omdat deze feitelijk vier weken na de laatste menstruatie optreedt.

Vier weken over tijd

Als je vier weken over tijd bent, dit is op het moment dat de ongesteldheid voor de tweede maal achterwege blijft, is het mogelijk dat er een lichte bloeding plaats vindt. Dit ontstaat doordat de eierstokken omstreeks deze periode stoppen met de verhoogde productie van hormonen. De placenta dient deze taak dan over te nemen. Soms stoppen de eierstokken met de productie terwijl de placenta deze taak nog niet heeft overgenomen. Het gevolg kan zijn dat er een klein bloedverlies plaats vindt.

Als zich buiten deze periodes bloedverlies plaats vindt, dan heeft dit over het algemeen andere oorzaken. Dit bloedverlies hoeft niet per definitie alarmerend te zijn. Het bloedverlies hoeft niet altijd van de baarmoeder te komen, soms betreft het een kleine bloedinkje als gevolg van een ontsteking, beschadiging of een poliep. Vooral als een bloeding plaats vindt na geslachtsgemeenschap is het vaak één van deze oorzaken. Toch is het verstandig om de huisarts te consulteren, in ongeveer de helft van de gevallen is er wel degelijk sprake van een probleem met de zwangerschap. Zeker als het bloedverlies gepaard gaat met enige pijn en niet plaats vindt rondom de periode dat de reguliere menstruatie had moeten plaats vinden. Er kan dan sprake zijn van een dreigende miskraam, of in een enkel geval van buitenbaarmoedelijke zwangerschap.

Miskraam

Een miskraam begint in de meeste gevallen met licht bloedverlies. Indien de miskraam doorzet wordt het bloedverlies heviger en komen er baarmoederkrampen bij. De baarmoederspier trekt zich samen om de vrucht en het weefsel van de baarmoeder uit te stoten. Het voelt als een hevige ongesteldheid. Indien zich een miskraam voordoet, is dit meestal in de eerste zestien weken van de zwangerschap.

Lees verder

© 2010 - 2014 Cric2010, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Datum innesteling berekenenDatum innesteling berekenenEen van de eerste processen van een zwangerschap is de innesteling. Wanneer vindt deze plaats en kan je het voelen? En h…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloedHet verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloedDe periode dat je probeert zwanger te raken, is ontzettend onzeker. De spanning stijgt naarmate het einde van je cyclus…
Alles over de prikpilDe prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zw…
Over menstruatieVoor elke jonge meid komt er een dag dat zij wordt verrast door wat bloed. En vanaf dat moment zal zij elke maand ongest…

Reageer op het artikel "Zwanger en toch ongesteld?"

Reacties

José, 09-04-2014 21:01 #60
Deze maand had ik een dubbele eisprong en symptomen van een zwangerschap die ik herkende van m'n vorige zwangerschap.
Zoals flinke steek links onder in m'n buik. Gevoelige borsten. Misselijk last van maagzuur en pijnelijke spieren in mijn kuiten.

Nu ben ik vandaag toch ongesteld geworden ( met lichte buikkramp) maar verlies net zoveel als gewoon elke maand
Maar de symptomen van zwanger zijn blijven. Kan het zijn dat 1 eitje is bevrucht en eitje is afgestoten? Dat ik nu wel ongesteld ben? Maar toch zwanger van 1 ei?

Pieter, 03-04-2014 01:17 #59
Beste vrouwen,

Ik heb een vraag. Ik heb de laatste tijd minder contact met m'n vriendin omdat ik in het buitenland werk. Ik merk dat ze heel erg veranderd. Ze is heel erg aangekomen, buikje gekregen. Ik vermoed dat ze zwanger is maar weet niet of dit mogelijk is. Op 22 t/m 25 december 2013 was ze ongesteld. Op 17 januari hebben we seks gehad. Ik ben overigens niet in haar gekomen. Op 18 t/ m 21 januari 2014 was ze weer ongesteld. Op 15 t/m 18 februari was ze weer ongesteld. Vervolgens op 15 t/m 18 maart was ze weer ongesteld, alleen minder bloed en ze voelde zich totaal anders. Als ik haar op de foto of via Skype zie dan is ze totaal veranderd. Vollere borsten gekregen, een buikje, haar broeken passen haar niet meer. Ze heeft nu 2 maten groter. Ze is vaak misselijk, heeft last van duizeligheid, hoofdpijn en benauwdheid. Zou ze nu zwanger zijn?

Dame, 06-01-2014 22:31 #58
Hallo mijn vraag is: ik ben ongesteld geworden maar, paar dagen voor mijn ongesteldheid tijd. ik gebruik al jaar geen pil kan ik zwanger zijn geworden?

Mop, 27-11-2013 10:21 #57
Hallo mensen ik heb vraag. ik ben maandag onsteld geworden, maar vandaag is al over. normaail ben ik 6 &5 dagen onsteld. wat moet ik gaan doen nu? 2 dagen onsteld kan nooit. ik maak me zorgen zo. wie kan mij helpen?

Irisss, 25-10-2013 23:31 #56
Ik heb met mijn vriend onveilige seks gehad, hij is niet in me klaargekomen. ik slik ook netjes de pil en ben iedere stopweek ongesteld geworden, ook nu weer. maar mijn buik blijft dikker worden. ik kan toch niet zwanger zijn aangezien ik ongesteld ben nu? help mij alsjeblieft? het voelt zo raar.

Miep, 06-10-2013 22:56 #55
Mensen! Ga testen of naar je huisarts! Elke beleving is persoon anders. Advies is goed maar van een professional is het beter!

Pfff word moe van mensen aan anderen vragen of ze zwanger zijn. Wij kunnen niet in je buik kijken toch?

ik bedoel het niet rot maar kom op zeg!

Anoniempje, 27-09-2013 11:44 #54
Hallo, ik heb mijn regels gehad op 14 september. maar heb moeten overgeven. maar nu heb ik zo'n gevoel dat ik zwanger ben. ook de dokter zegt dat er kans is. heb wel gestopt met mijn pil en heb dan 4 dagen mijn regels gehad. kan ik nu zwanger zijn? hoop zo van wel! :)

Layla, 23-07-2013 10:50 #53
Mijn vriend en ik hebben veel onveilige sex omdat we graag een kind willen. alleen vandaag werd ik ongesteld en de bloeding was weinig moet ik zwangerschapstest doen of wat?

Bezorgde Vrouw, 06-07-2013 19:37 #52
Hallo,
Ik heb ongeveer al een paar weken last van buikpijn, ook heb ik vaak pijn aan mijn baarmoeder. Mijn borsten doen pijn, ze zijn opgezwollen en groter geworden. Toch ben ik een paar weken geleden ongesteld geweest. Nu begint dit weer opnieuw. Ik blijf buikpijn en rugpijn hebben en mijn borsten doen nog altijd pijn. Ik heb al verschillende zwangerschapstesten gedaan maar telkens was het negatief. Ik heb deze testen gedaan voor mijn periode van ongesteldheid dus zijn ze misschien niet accuraat. Zou ik zwanger kunnen zijn?

Jongemeid, 14-04-2013 20:43 #51
Hallo dames, ik heb nu ongeveer 6 weken last van verschillende symptomen. Opgezette buik, dikkere vochtige schaamlippen, grotere pijnlijke borsten, vermoeidheid, vreetbuien en soms buikpijn hoofdpijn en last van mn ogen. Maat nu ben ik rederijk o tijd ineens ongesteld geworden, ik heb sowieso nog geen test gedaan en weet dus jury of ik echt zwanger ben of niet. Als het zo is ben ik bang voor de bloedingen, misschien een miskraam? Symptoom? Of misschien was ik nooit zwanger? Ik kan alleen niet al die aankomen negeren… Iemand enig idee?

Nita, 21-03-2013 10:15 #50
Hallo.

Ik heb een vraag, ik ben vrijdag gestopt met de pil meestal duurt het anderhalf dag tot ik ongesteld word maar alles wat kwam geen doorbraak. ik had wel aldoor wat buikpijn maar er kwam in de dagen niks. dinsdag het ik een beetje bruinslijm en gisteren dacht ik ja het zet eindeljjk door. maar toen ik vanmorgen wakker werd was er bijna niks meer alleen nog wel wat buikpijn. normaal gesproken heb ik 3 dagen pijnstillers nodig omdat ik anders niet normaal kan lopen van de buikpijn.

Kent iemand dit?

Gladys, 12-03-2013 18:01 #49
Hallo,
Ik heb een menstruatie probleem. Ik menstrueer van 27 februari tot en met heden en krijgt grote brokjes. ben ik misschien zwanger?

Anoniem, 01-03-2013 01:36 #48
Hallo ik heb een klein vraagje. De laatste dagen eet ik meer en soms hoofdpijn en buikpijn al bijna een week maar nu heb ik mijn maandstonden. Kan ik dan zwanger zijn? Hopelijk kan je me helpen.

Nathalie, 25-02-2013 13:15 #47
Ikzelf heb nooit moeten overgeven tijdens mijn zwangerschap! Ben nooit ziek geweest. Het is niet omdat als je zwanger bent, je ochtendmisselijkheid hebt ofzo. Wij zijn nu bezig voor een 2de kindje, Ik had regels 25 december 2012 en mijn volgende waren 15februari! had in tussentijd al is getest maar was negatief! Mijn regels hebben nu maar 3dagen geduurd na die lange cyclus! Vandaag ben ik terug zo moe en ben ik misselijk! Ik vraag mij nu ook af of ik zwanger kan zijn of niet!

Groetjes

Chamira, 09-02-2013 01:13 #46
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik ben 6 februari ongesteld geworden en het is nu al gestopt! Dus maar 3 dagen en had wel veel bloed. Maar heb echt last van ochtendmisselijkheid, duizeligheid, buik is erg opgezet, rommelende darmen en gevoelige borsten. Kan ik dan toch zwanger zijn dwars door mijn ongesteldheid heen? Want lees dat veel vrouwen vaker ongesteld zijn en toch zwanger blijken te zijn!
Wie heeft dit ervaren of iets?
Ik hoop op een snelle antwoord terug!

X

Jantine Coombe, 08-01-2013 00:05 #45
Hallo ik ben Jantine. Ik heb een vraag, ik denk dat ik zwanger ben maar ik heb bijna alle symptomen maar ik hoef niet te overgeven. Maar zou dat wel moeten?
Groetjes Jantine

Nicole, 23-12-2012 20:23 #44
Hai Allemaal,
Ik heb een vraagje : ik voel me de laatse tijd niet zo goed vaak misselijk enzo, mijn vriend en ik zijn heel erg bezig om zwanger te raken.
We hoopten dat het gelukt was totdat ik afgelopen week gewoon '' ongesteld werd'' alleen normaal heb ik heel veel pijn en super veel bloed verlies en deze keer was dat totaal niet zo, ik merkte niks en het was heel weinig.
Ik vraag me af of er een mogelijkheid voor zwangerschap is?

Groetjes!

Ghosty, 21-12-2012 09:30 #43
Hoi,

Ik (19 j.) heb een vraag, 2 weken geleden ben ik begonnen aan de pil. De zaterdag erop meteen heb ik het onveilig gedaan met me vriend. Nu voel ik me niet zo lekker, kan niet goed slapen, me borsten doen pijn, vooral in de ochtend en in de avonden. De laatste tijd begin ik last te krijgen van hoofdpijn-aanvallen, zo erg dat ik soms bijna flauwval. Een zwangerschapstest gaf ook al negatief aan, maar ik heb precies dezelfde klachten als de vorige keer.

Esmiralsa, 07-12-2012 06:42 #42
Hallo.

Ik gebruik de pil heel verschillend het is slecht ik weet het. Maar 2 maanden geleden op 27 september heb ik voor het laatst seks gehad. Ik heb die dag en die dag ervoor wel de pil geslikt. Een week later werd ik misselijk echt goed misselijk en heb ik 3x overgegeven op een dag. Ik ben tot nu toe heel verschillend ongesteld geweest steeds
heel weinig. Ik wilde vandaag een afspraak maken bij de huisarts maar ben nu opeens
heel erg ongesteld zo erg ben ik het nog nooit geweest. Ik heb wel het gevoel
dat ik iets dikker ben geworden, en me buik is harder dan normaal. Ben nu ook weer erg misselijk en hele erge buikpijn. Vaak hoofdpijn. En slaap best veel. Heb het gevoel dat me borsten ook groeien. Weet iemand of ik zwanger kan zijn of dat ik het juist ben verloren door de enorme ongesteld heid van nu? Help!

Aloysia, 25-10-2012 12:29 #41
Hallo, ik ben 25 jaar. Ik wil zwanger worden, maar toch menstrueer ik en ik heb de pil nooit gebruikt. Toch word ik niet zwanger.
Wat moet ik doen?

Brenda, 05-09-2012 00:30 #40
Nou ik lees vaak reacties op sites dat het niet kan. Ik ben dus het levende bewijs… In 2004 is mijn zoontje gezond en wel geboren en ik kwam er pas achter toen ik al bijna 7 maanden zwanger was. Kreeg pijn, ik ging voor controle even naar de dokter met me gedachten er al opgezet doorgestuurd te worden want het lag aan me blinde darm. Nou ik kon dus bijna bevallen en gelukkig is hij gezond geboren en is hij inmiddels 7 ;)
Nu ben ik voor de 2e x zwanger… nu 3 maanden, en heb zojuist me 4 daagse "menstruatie" alweer gehad. Net als de afgelopen 2 maanden. Alles is prima, baby is gezond. Alleen dit keer had ik een voorgevoel en dat was wederom juist… en testen waren allemaal negatief… ;). Het zal in de boeken wel geen menstruatie mogen worden genoemd, maar bij mij was en is het net zo veel…

Succes all! en heb je twijfels volg je gevoel en geen test ;)

Sizann, 20-08-2012 02:59 #39
Hallo,
Ik slik geen pil en heb het de hele maand onveilig gedaan zeker elke dag! Ongesteld geworden, maar 3 dagen super weinig. Heb het gevoel alsof ik een blaasontsteking heb.
Maar ben net 5 maanden bevallen van mij dochtertje.
Testen?
Thmx voor advies

Shorty, 30-07-2012 15:54 #38
Hey
Ik heb een vraag.
ik ben al 5 jaar samen met me vriend en ik heb een dochtertje van 3.
Me vriend en ik zijn een half jaar uit elkaar geweest omdat het niet meer ging en zijn sinds begin deze maand weer samen,
Ik heb een onregelmatige cyclus maar ik heb altijd tussen 10 en 16de van de maand me menstruatie en ik ben het dan 5 dagen.
Maar deze maand was het anders ik kreeg dus zo als gewoonlijk dussen de 10 en 16de de menstruatie de 11de.
Alleen had ik die dag pijnlijke buikkrampen en had ik maar 1 dag me menstruatie,
En ik lees hier over pseudo-menstruatie dat de bloedverlies veel minder is en duurt korter dan de gewone menstruatie. Een pseudo-menstruatie komt omdat het kleine vruchtje in de aanvang van de zwangerschap nog niet voldoende hoeveelheid van het hormoon HCG produceert om de hersenen het signaal te geven dat er een zwangerschap is. Omdat de aanmaak van hormonen in de eierstokken afneemt, zoals normaal gesproken altijd gebeurt aan het einde van de cyclus, ontstaat er een afstoting van baarmoederslijmvlies. Maar vrij snel hierna zal de productie van HCG hormoon door het vruchtje toenemen en krijgt de eierstok een signaal dat er sprake is van een zwangerschap, waarna de bloeding stopt. Er is sprake van een pseudo-menstruatie omdat dit proces plaats vindt op het moment dat er normaal gesproken sprake zou zijn van een normale menstruatie. De pseudo-menstruatie onderscheidt zich duidelijk van een normale ongesteldheid, omdat de bloeding veel korter duurt en ook de hoeveelheid bloedverlies veel kleiner is dan gebruikelijk. Bij het vaststellen van de vermoedelijke datum van de bevalling mag niet worden uitgegaan van de pseudo-menstruatie omdat deze feitelijk vier weken na de laatste menstruatie optreedt.

Dus nu weet ik niet wat ik moet denken.

Hoop advies te krijgen,

Vriendelijke groet

Mini Me, 24-07-2012 14:49 #37
Hallo,

Ik wilde graag advies ivm het volgende:
Ik heb al een paar positieve testen gehad (van heel licht naar steeds donkerder) terwijl ik wel een lichte ongesteldheid heb nu.
Moet er wel bij zeggen dat die veel lichter is dan normaal en ik geen krampen heb.

Wat nu?

Heel graag advies!
Groetjes

Mini Me, 24-07-2012 14:49 #36
Hallo,

Ik wilde graag advies ivm het volgende:

Wat nu?

Heel graag advies!
Groetjes

Linda, 20-07-2012 09:48 #35
Hallo,
Ik ben nu 20 jaar en ik slik al ruim 3 jaar de pil. Mijn laatste menstruatie was op 12 juni 2012 met een duur van 4 dagen. Op 10 juli 2012 heb ik weer 4 dagen bloed verlies gehad maar voor mij onduidelijk of het nou menstruatie was of innestelingsbloeding aangezien het veel minder bloed was dan normaal. Omdat ik het regelmatig onveiling heb gedaan ben ik bang dat ik zwanger ben. Ik was regelmatig heel erg moe, misselijk en veel krampjes. Op 14 juli 2012 heb ik een zwangerschaptest van clearblue gebruikt dat negatief aangaf. Op maandag 16 juli 2012 had ik last van me rug en voel tot op heden nog af en toe krampjes. Zou ik zwanger kunnen zijn? Wat kan ik doen om het zeker te weten omdat ik nog niet aan toe ben aan kindje. Ik hoop snel van jullie advies te krijgen. Ik kan er s'avonds niet van slapen.

Dd, 16-07-2012 11:42 #34
Hallo,

Ik ben aan de pil al voor zo'n twee jaar maar sinds drie maanden heb ik maar weinig bloed tijdens mijn menstruatie, alsof het niet wil doorzetten. Ik ben erg bang dat ik zwanger ben, maar ik heb de pil altijd perfect ingenomen. Ook heb ik gewoon krampen tijdens mijn menstruatie. Ik ben nu toch echt aan het twijfelen, kan iemand mij alsjeblieft helpen, ik ben als de dood!

Melanie, 31-05-2012 11:07 #33
Ik ben nu ongeveer 6-7 weken zwanger en voel sinds enkele dagen plopjes onderin me buik, op de plek waar de baby nu ongeveer zal zitten. Deze plopjes voelde ik bij mijn tweede kindje ook, maar toen pas rond de 14 weken, toen hij ging bewegen en ik het voelde. Nu voel ik dus exact hetzelfde… En nu twijfel ik of ik inderdaad al de kleine voel. Het is net of er iemand van binnen zachte tikjes geeft…

Sylvia, 27-05-2012 13:38 #32
Hallo,
Normaal gezien heb ik een onregelmatige cyclus. maar de laatste 2 keren was dat weer een cyclus van 28-30 dagen. Ik was de 13/4 ongesteld geweest en was deze maand overtijd, ik heb daarom ook teste gemaakt om te kijken of ik misschien wel zwanger ben. er waren heel veel negatieve maar ook 3 positieve dit met een zachte streep maar wel te zien. Voor meer zekerheid maakte ik een afspraak bij de doc. Hij vroeg me of ik last van mijn borsten had en hoofdpijn. Dat had ik uiteraard maar dat heb ik ook wel als ik ongesteld zou moeten worden. Na veel te hebben verteld zei hij tegen mij dat het wel heel goed kan dat ik zwanger ben en dat ik ervan moest uitgaan. wel heeft die geen zwangerschapstest gemaakt en zei dat ik binnen een paar dagen nog een moest doen omdat mijn hcg in de urine misschien nog te laag was. nou morgen had ik die test moeten doen en gisteren nacht tijdens het uitgaan werd ik ongesteld :(

NOrmaal gezien heb ik een erg intense menstruatie, eerste dagen kan ik niet uit mijn bed door krampen ook de hoeveelheid aan bloed die ik dan verlies is niet te vatten. Deze keer heb ik aan een inlegkruisje meer als genoeg. Wel heb ik hoofdpijn en vanacht had ik beetje last van krampen. Ik begrijp het allemaal echt niet meer, ik had 3 positieve testen en ben nu ongesteld. waren die teste niet goed dan? Ik vind het allemaal heel erg jammer, ik verheugd me er echt al op. daarnaast ben ik nadien ik bij de arst was en ook de laatste test heb gedaan (die positief was ) een muts en schoentjes met mijn hartsvriendinnetje gaan kopen… We wilden het vieren. Nu ben ik ongesteld en voel ik me er echt niet lekker bij!

LIefs,

Syl

Sylvia, 27-05-2012 13:12 #31
Hoi hoi,

Ik was een maand geleden de 13de voor het laast ongesteld. Ik heb een onregelmatige cyclus maar de laatste 2 manden waren ze dan weer 28-29 dagen. Ik was dus 2 weken overtijd en heb dan ook een paar zwangerschapstesten gemaakt. Veel negatieve maar ook 3 positieve test. Voor meer zekerheid te krijgen ging ik naar de huisarst en hoopte ik dat die nog een test zou maken, deed die jammer genoeg niet. Hij zei tegen mij dat het wel erop lijkt dat ik zwanger ben en dat ik ook ervan uit moet gaan dat het zo is. Met deze woorden ging ik naar huis en maakte ik mijn 3de test die dan ook positief was.Ik was zooooo blij en ging met mijn hartsvvriendinnetje een muts en schoentjes kopen om dat te vieren :p Gisteren nacht werd ik ongesteld :( krampen en hoofdpijn maar de bloeding valt heel erg mee. normaal gezien moet ik om het uur mijn ob. vervangen en s avonds moet ik ook regelmatig nieuw verband in doen. deze keer is mijn menstruatie echt licht en ik gebruik zelf alleen maar een inlegkruisje. Wat nu ben ik zwanger of ging er iets mis met de testen? Kan dat?

lieve groeten,

syl

Peggy, 04-05-2012 11:17 #30
Hallo, De laatste keer dat ik mijn regels had was op 2 april 2012. We zijn vandaag nu 4 mei dus had ik al ongesteld moeten zijn. Ik ben ook al een drie tal keer zo wat ongemakkelijk geweest en heb niet veel trek in eten. Als ik op sta heb ik dikwijls het gevoel dat ik zal moeten overgeven maar ondanks het kokhalzen komt er niets uit natuurlijk. Op mijn tepelhof merk ik ook veel bobbeltjes. Dus was ik er van overtuigd dat ik heerlijk zwanger ben. Nu heb ik sinds gisteren avond wanneer ik ga plassen wat verlies. Bruinerig van kleur en precies met kleine propjes erin. Heel weinig. Ook vandaag is er wat verlies maar ik kan dat moeilijk mijn menstuatie noemen. Ik moet nu 's nachts ook wel eens opstaan om te plassen wat ik vroeger nooit of te nimmer moest doen.Ik ben ook doodmoe. Ik durf bijna niet testen omdat ik bang ben toch een teleurstelling zal krijgen wanneer deze negatief zou zijn. Kan iemand mij zeggen of wat ik nu voel en meemaak normaal is?

Charina, 02-05-2012 04:07 #29
Op 5april heb ik sex gehad met condoom. Ik ben niet aan de pil. Het condoom is toen gescheurd. Ik heb de volgende dag meteen morning afterpil gehaald en in genomen. Ik voelde daar verder niet veel van. 6 dagen na de sex ben ik ongesteld geworden. Qua bloeding wel hetzelfde alleen was ik van woensdag tot zaterdag ongesteld terwijl ik normaal 7a8 dagen ongesteld ben. Ik dacht dat het goed zit. Nu heb ik toch last van me buik beetje kramp boven in en rond me navel. ook last van me rug en een beetje misselijk gevoel niet met braken maar gewoon niet helemaal top. Ook veel last van hoofdpijn. Kan het zijn dat de MAP niet goed heeft gewerkt en toch zwanger kan zijn?

Groetjes Charina

Wf, 27-03-2012 11:28 #28
Vorige week donderdag kreeg ik mijn menstruatie, het was niet zo een erge bloeding als normaal maar het leek wel op een menstruatie maar het was ook zaterdag weer over. Erg kort dus. Nu heb ik sinds gister een ontzettende pijn in mijn borst (dit had ik ook bij mijn vorige zwangerschap). Zou het mogelijk zijn dat ik toch zwanger ben? Of zou het een ontsteking in mijn borst zijn.

Jg, 19-03-2012 17:53 #27
Hallo Anne,
Ik heb precies hetzelfde. Normaal was ik altijd 4/5 ongesteld, maar de laatste 2 maanden nog maar 2 hooguit 3 dagen en inderdaad ook niet veel verlies. Wel voor en na donkerbruin/zwart verlies. Ik voel me inderdaad ook kiplekker en heb laatste 2 x nergens last van. Laatste mensturatie was 13-3 (2 dagen). Ik durf eigenlijk niet te testen. Maar vanaf wanneer is de test betrouwbaar?
Alvast bedankt voor de reacties.

Anna, 17-03-2012 15:43 #26
Hallo.
Ik dacht dat ik ongesteld wasgeworden afgelopen woensdag, maar was maar 2 dagen en heel weinig, terwijl ik altijd 5/6 dagen flink ongesteld ben. Ook mijn normale klachten (hevige buikpijn, hoofdpijn, down voelen etc) blijven uit. We zijn nu 5 maanden bezig met zwanger worden, niet heel gefocussed, als het lukt lukt het. Deze maand wijkt zo af van wat ik gewend ben dat ik toch eens ging googlen. Stel dat het een psuedo menstruatie zou zijn (mijn moeder had het ook bij al haar zwangerschappen) vanaf wanneer kun je dan gaat testen, wil het niet te vroeg doen…

Oriana, 28-02-2012 18:06 #25
Hee! ik heb een vraag, ik gebruik bijna 3 maanden de prikpil en ik heb een keer zonder condoom gedaan.! terwijl ik doorbraakbloeding had, kan ik toch zwanger zijn? want de prikpil is toch betrouwbaar? IK ZOU GRAAG SNEL ANTWOORD OP MIJN VRAAG WILLEN HEBBEN! ik ben doodsbang! en wanneer kan je eeen abortus doen? ik hoop snel antwoord!

Speedykenzo, 21-02-2012 14:18 #24
Wij zijn sinds 14 maanden aan het proberen zwanger worden. In januari gestart met de temperatuurmethode. Alles verliep volgens het boekje: 1st lage temperatuur (36.6 - 36.9), eisprong, nadien hogere temperaturen (37-37.3). Nu ben ik op dag 27 ongesteld geworden (normaal gebeurt dit rond dag 33), maar ik hou nog steeds temperaturen aan boven de 37°. Ik heb enkel overdag menstruatie en 's nachts niet. Sinds gisteren volledig gedaan, en sinds vanochten voel ik me niet opperbest… zou het kunnen dat ik zwanger ben?

Ikk26, 25-01-2012 11:19 #23
Ik ben al een jaar niet meer aan de pil mijn cyclussen variëren van 35+tot 47 dagen bij deze laatste ''menstruatie'' was ik ineens op dag 28 s'avond ongesteld geworden rood bij afvegen, dag 29 echt doorgebroken, dag 30 al minder nu alleen af en toe nog een beetje bruinige afscheiding hoe kan ik ineens ruim 12 dagen te vroeg ongesteld worden en zo kort maar 2 dagen gebloed maar wel echt bloed, ik had voor ik ''ongesteld'' werd wel last van mijn borsten en dat is verdwenen dus een zwangerschap kan ik wel uitsluiten toch?

Maria, 18-01-2012 18:16 #22
Al bijna 6 maanden ben ik gestopt met de pil. En mijn ongesteldheden zijn na het stoppen met de pil wel heviger dan normaliter. Nu was ik maandag ongesteld geworden, wel rood alleen niet helemaal zoals anders. De tweede dag was het bloeden al sterk geminderd en vandaag was het was bordeauxrood van kleur en niet eens veel. Wat kan dit betekenen Reactie infoteur, 18-01-2012
Maria,

Geen twee vrouwen zijn gelijk, en zelfs bij dezelfde vrouw is de menstruatie niet altijd gelijk. Als je het gevoel hebt dat je ongesteldheid afwijkt van wat je gewend bent, dan kun je een zwangerschapstest uitvoeren. Een zwangerschapstest kun je uitvoeren enige dagen nadat je menstruatie is uitgebleven, of als je het idee hebt dat je menstruatie niet is zoals je gewend bent. Om aan te kunnen tonen dat er sprake is van een zwangerschap moet het lichaam het zwangerschapshormoon HCG hebben aangemaakt. Is de test negatief, maar heb je zelf het gevoel dat je zwanger zou kunnen zijn, herhaal de test dan na een paar dagen. Als je ongerust of onzeker bent, kun je altijd een beroep doen op de huisarts.

Anoniem, 18-01-2012 17:15 #21
Hallo anoniem (meisje van 17),
Om even te reageren op jou vraag, de kans bestaat inderdaad dat je zwanger bent. Je hebt rond je vruchtbaarste periode seks gehad, dus het is goed mogelijk dat je ei bevrucht is. Zet je ongesteldheid door of is het weer gestopt, of lichter dan normaal? (2 a 3 dagen) Dan kan dit een innestelingsbloeding zijn… Nu testen heeft inderdaad geen zin, want je hebt nog niet voldoende HCG in je urine. Als je volgende week niet ongesteld wordt, kun je een test doen… Ik denk niet dat jij zit te wachten op een zwangerschap als ik het goed heb? Ik weet wel als je er binnen zoveel dagen bij bent (ik geloof 5 weken) dat je dan een abortion Pil hebt… Nou ja succes in ieder geval!

D., 17-01-2012 18:14 #20
Hoi! Ik ben nu ruim twee weken over tijd, 3x zwangerschapstest, 3x helemaal negatief. De kans dat ik zwanger ben is heel erg klein. De laatste tijd last van mn darmen en ik voel rechts onderin mn buik dat het opgezet is daar. Vandaag een heel klein beetje bruin/roze verlies gehad, maar het zet nog niet door. 3x negatief testen na 2 weken: lijkt er niet op dat ik zwanger ben. Hoelang moet ik wachten met de huisarts bellen, want ik begin me zorgen te maken. groet Reactie infoteur, 17-01-2012
Donny,

Als je je zorgen maakt, gewoon de huisarts even contacteren.

Sterkte

Anoniem, 13-01-2012 16:08 #19
Hallo, ik ben een meisje van 17 jaar en ik mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie was op 19-12-11 of 20-12-11. Ik heb maandagnacht 2-1-2012 seks gehad en ik maakte me zorgen, dus ik heb een test gehaald alleen die heb ik wat te vroeg uitgevoerd dus die was negatief. Ik heb nog een test en ik ga ook volgende week naar de huisarts. Ik ben vandaag (13 januari) toch een soort van ongesteld geworden. Is er dan toch een kans dat ik zwanger ben of niet? Ik wil dit graag weten want ik maak me wel een beetje zorgen. Alvast bedankt.

Sabrin, 11-01-2012 00:04 #18
Hallo, Sarah
Mijn laatste menstruatie was 19-12-2011. Maar hier komt het daarvoor was mijn laatste menstruatie 30 november, 2011 dus 19 dagen later werd ik ongi een week te vroeg mijn cyclus is van 26 dagen. Nu zou ik afgelopen zondag ongesteld moeten worden is dus niet zo, maandag een test gedaan negatief. Wat nu ik ben nog niet ongesteld en voel me al 2 weken prikkelbaar, pijnlijke borsten, moe, futloos en wil alleen maar slapen en ben ook nog eens verkouden. Zal ik nou toch wel zwanger zijn en ik heb ook in mijn vruchtbare dagen gevreeen. Zoals je hierboven leest dan zou ik een innestelingbloeding gehad kunnen hebben doordat ik een week te vroeg was. Wie kan mij helpen. Reactie infoteur, 11-01-2012
Sabrin,
Wellicht heb je maandag (na 1 dag) iets te vroeg een test gedaan, probeer het nogmaals, en als de test negatief is maar je blijft je klachten houden, maak dan even een afspraak met de huisarts.
Sterkte!

Sarah, 09-01-2012 19:37 #17
Hallo,

16/12 was mijn laatste menstruatie, aangezien mijn man en ik verschillende malen seks hebben gehad op en rond mijn ovulatie (dit testen we met ovulatietests) zou het kunnen dat ik zwanger ben. Enkele dagen na de ovulatie (ongeveer 5) zijn mijn borsten beginnen opzwellen ze doen ook erg pijn en ik kan er moeilijk van slapen. Ik ben een beetje misselijk maar niet uitgesproken en niet alleen maar 's ochtends. Sinds vandaag is mijn menstruatie doorgebroken, dat dacht ik toch… Deze morgen een beetje bloedverlies, deze namiddag een beetje en nu niets meer… Ik hoop dus heel erg dat het om een pseudo menstruatie gaat…
Wanneer is het nu het beste moment om een zwangerschapstest te doen? Die van twee dagen geleden was negatief (was ook nog wat vroeg).
Alvast bedankt voor de info!
Sarah Reactie infoteur, 11-01-2012
Sarah,

Het is mogelijk dat je bij een negatieve zwangerschapstest toch in verwachting bent, bijvoorbeeld als je erg benieuwd bent en de test te vroeg uitvoert. De menstruatie kan het beste een dag of vijf uit zijn gebleven. Als er te vroeg een test wordt gedaan, dan bestaat de kans dat het lichaam nog niet genoeg van het zwangerschapshormoon HCG heeft aangemaakt.

Christien, 03-01-2012 11:03 #16
Ik ben elke maand te laat ongesteld soms spring ik zelfs een maand over. Moet straks naar de huisarts kijken wat er aan de hand kan zijn. De conclusie zal ik hierna ook op de site zetten, zodat mis andere met het zelfde probleem kan helpen.

Dorothy, 22-12-2011 13:39 #15
Ik hè een goeie week geleden regels gehad, daarna onveilige seks en nu terug ongesteld, wel redelijk hevig, kan het toch nog zijn dat ik zwanger zou kunnen zijn? Ik ben namelijk als eens zwanger geworden da na regels, maar nog nooit bloedingen gekregen toen… Kan ik nu tijdens het bloedverlies een zwangerschapstest uitvoeren? Graag antwoord want zit op van zenuwen! Dank u Reactie infoteur, 22-12-2011
Dorothy,

Om een zwangerschap aan te kunnen tonen moet er voldoende van het zwangerschapshormoon HCG in de ochtendurine aanwezig zijn. normaal gesproken is dit aan te tonen een aantal dagen nadat de menstruatie is uitgebleven. Ik zou in jou geval even contact opnemen met de huisarts, ook omdat je aangeeft dat de bloeding nu redelijk heftig is.

Jennifer, 21-12-2011 10:01 #14
Hey hopelijk kunt 1 van jullie me helpen?
Ik ben met de pil gestopt 2 weken geleden, ( wens voor kinderen)
DAarvoor had ik al last van zwangerschap verschijnselen, dus 3 weken geleden, al last.
Daarom eigenlijk samen gekoze om met de pil te stoppen. 3 weken geleden, test gedaan, negatief resultaat… Vorige week 4 dagen ongesteld geweest. Dus dacht ben het niet. En nu nog steeds last van misselijkheid/maagzuur, rugpijn. Erg moe, meer slapen dan normaal en nog moe. Hoofdpijn, en vele plassen maar nu lijk ik blaasontsteking te hebben en soms spanning op de borsten.
Kan dit door ontpillen zijn. Heb vannochtend ook de telefoniste huisarts gesproken die zegt dat het dat niet kan zijn… En voor zwangerschap niet bang voor hoefte te zijn omdat ik vorige week ongi werd. Dus ben beetje in de war. Reactie infoteur, 22-12-2011
Jennifer,

Er is waarschijnlijk geen relatie met de door jou opgegeven klachten en het stoppen met de pil. Als je niet gerust bent na het telefonische contact met de telefoniste, ga dan even bij de huisarts langs, die kan je in ieder geval iets voorschrijven tegen de blaasontsteking, en je overige vragen beantwoorden. Sterkte er mee.

Janneke, 19-12-2011 10:37 #13
Ik ben normaal 5 dagen ongesteld, nu was ik de laatste keer 5 dagen ongesteld en 5 dagen had ik klein beetje bloedverlies.
ook was ik die tijd misselijk.
en had pijnlijke/gevoelige borsten.
kan ik misschien zwanger zijn? Reactie infoteur, 20-12-2011
Janneke,

De enige manier om er achter te komen of je misschien zwanger bent, is door het doen van een zwangerschapstest.

Gene, 27-11-2011 20:51 #12
Haai
Ik heb een vraagje normaal gesproken ben ik heel hevig ongesteld zo erg dat ik luiers moet dragen inplaats van maandverband. Nu moet ik ongesteld worden en kwam er maa heel klein beetje bloed ech heel klein beetje en dat voor 2 dagen terwyl ik normaal gesprokeb ander halve week ongesteld ben
Kan ik zwanger zyn?

Remy, 25-10-2011 22:13 #11
Ik heb een vraag. na regelmatig gemeenschap te hebben gehad met mijn vriendin, terwijl ze aan de pil was en wij het zonder condoom deden. heeft ze regelmatig buikpijn, en een harde onderbuik. maar ze is wel gaan bloeden. heeft dit iets te maken met elkaar?

Lyna, 20-10-2011 19:27 #10
Ik heb een vraag mijn laatste gemeenschap met mijn man was rond 9 september. 14 september ben ik gewoon ongesteld geworden alleen sins 3 dagen na me ongesteldheid werd ik ziek ik ben savonds vaak misselijk me buik is opgezet en mijn borsten doen ontzettend pijn en ik ben moe zo ontzettend moe en nu moest ik dus rond 14 sept. weer ongesteld worden maar het blijft tot nu toe nog uit weet iemand wat dit kan betekenden? Reactie infoteur, 20-10-2011
Lyna,
Waarschijnlijk bedoel je 14 oktober. Het lijkt er op dat je wel eens zwanger zou kunnen zijn. Het beste is om een zwangerschapstest te halen en te kijken of het zo is.
Sterkte

Deborah, 22-09-2011 21:02 #9
Ik heb afgelopen vrijdag bloedverlies gehad. die avond ervoor had ik heel veel buikpijn en misselijk. ik ben het 4 dagen geweest. het rook naar ijzer. zag er precies uit als menstuatiebloed. afgelopen dinsdag avond braakneigingen kan al 5 jaar niet kotsen. vandaag ineens duizelig, misselijk, buikpijn, en koude rillingen… is dit een miskraam of toch zwanger?

M. B., 17-09-2011 15:48 #8
Ik heb nu ongeveer 3 jaar een relatie. De broer van mijn vriend heeft op vroege leeftijd een kind gekregen (niet gepland) en hierdoor is mijn vriend heel erg save met voorbehoedsmiddelen. Ik slik de pil altijd en heel secuur en als we geslachtsgemeenschap hebben gebruiken we ALTIJD een condoom. Alleen is het wel zo dat hij van te voren in mij komt zonder condoom en zodra hij voelt dat hij komt doen we er eentje om. In zijn voorvocht die dan mogelijk wel in mij kan komen zitten ook zaadcellen. Omdat ik tijdens het gebruiken van de pil een paar keer diaree heb gehad ben ik bang dat de pil geen effect meer heeft gehad en ik misschien een mogelijke zwangerschap kan hebben door de zaadcellen uit het voorvocht?

Nu heb ik een harde onderbuik die ook steeds een beetje groter wordt. Op sommige dagen moet ik vaak naar de wc, maar andere dagen niet meer dan gemiddeld. Ook ben ik af en toe erg misselijk. Pijn in mijn borsten heb ik niet. Ze worden ook niet groter en zijn niet extra gevoelig.

Ik ben woensdag ongesteld geworden. Normaal ben ik vrij heftig ongesteld en verlies ik erg veel bloed tot ongeveer die maandag daarop. Nu is het zaterdag en heb ik alleen die donderdag erg veel bloed verloren en de rest van de dagen maar een beetje. Mijn menstruatie is voor mijn gevoel dus anders dan normaal.

Is er een kans dat ik nu zwanger ben omdat mijn menstruatie toch anders is dan normaal of is het zo dat ik deze symptonen ga vergroten omdat ik ze niet wil hebben en daarbij de druk gelijk voel dat ik echt niet zwanger kan raken op mijn leeftijd en het feit dat zijn broer ook al 2 ongeplande kinderen heeft.

Kan iemand antwoorden op mijn vraag? Misschien iemand die hier ook mee gezeten heeft? Ik vind het ook zo stom om nu gelijk naar de apotheek te rennen…

Anoniem, 06-09-2011 12:02 #7
Vraagje?

Ik en mn vriend willen zwanger worden en hebben een ovulatie test gedaan en daaruit bleek dat ik vruchtbaar was en hebben we elke dag seks gehad.
Nu ben ik anderhalf week ovger tijd en heb zwangerschap verschijnselen maar gister kreeg ik eerst oud bloed verlies en werd het steeds iets roder. Maar het is niet een normale menstruatie. zal ik nu zwanger kunnen zijn aangezien ik welklein beetje bloedverlies heb? wie kan me antwoord geven?
gr

D., 01-09-2011 11:20 #6
Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je geen seksuele voorlichting gehad? Heb je nog nooit gehoord van een morning-after pil? En heb je nog nooit een bijsluiter gelezen? Dat zou ik maar eens doen, en een test kopen. Ik wens je erg veel succes met je toekomstige kind.

Marjo, 19-08-2011 18:16 #5
Ik heb even een vraagje en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
3 dagen na mijn menstruatie heb ik geslachsgemeenschap gehad, ik had de pil thuis vergeten en heb deze 3 dagen incl "die" dag niet geslikt. Op de 4de dag ben ik weer verder met de pil gegaan. Nu is het zo dat mijn iedere ochtend misselijk ben, ik hou normaal heel erg van salami op brood maar vandaag moest ik er van overgeven. Ik heb een gespannen gevoel in mijn buik, en mijn borsten zijn pijnlijk. Ook heb ik last van mijn onderrug.
kan ik dan toch zwanger zijn? ondanks dat het zo kort na mijn menstruatie was.

Tessa, 16-07-2011 20:46 #4
Kan je ook zwanger worden als je een week voordat je ongesteld hoort te worden seks hebt gehad? Dat overkwam mij, en na 2 dagen had ik een klein beetje bloedverlies, en daarna helemaal niks meer. ik ben nu een maand verder en ik word ook niet meer ongesteld. Ik wil zo ontzettend graag een kindje, maar ik heb al 2 miskramen gehad, de 1 na 8 weken en de ander na 9 weken. Liefsss.

Lisa, 06-04-2011 16:35 #3
Hoi Daisy,

Ik zie dat je bericht al heel oud is, maar ik vond je verhaal online doordat ik zocht op pseudo menstruatie. Ik heb namelijk hetzelfde en zit nu ook in spanning.
Hoe is het destijds bij jou afgelopen?

Groetjes Lisa

Michelle, 04-01-2011 07:40 #2
Kan je de zwangerschapstest ook doen als je denkt dat je bloedverlies heb door zwangerschap?

Daisy, 06-05-2010 16:11 #1
Ik heb 2 miskramen gehad (kerst 2009 en februari 2010) en daarna heb ik in beide gevallen mijn cyclus van 28 dagen weer opgepakt, alsof er niets gebeurt was. Hier zat 1 normale, maar heftige ongesteldheid tussen. Dit was dus op 30 maart. Nu ben ik 27 april weer ongesteld geworden. Althans, zo leek het. We hebben tijdens de ovulatieperiode flink geklust; eigenlijk elke dag en ruim 4 dagen voor de ovulatieperiode (getest met ovulatietesten). Maar ik ben voor, tijdens en na die ongesteldheid misselijk, moe, een zwaar gevoel in mijn onderbuik, geen hongergevoel en gespannen borsten. Het voelt alsof ik weer zwanger ben, ben ook wat maar dat kan niet want ik ben immers ongesteld geweest.

Hoeveel zin heeft het om toch een zwangerschapstest te doen want kan het bijvoorbeeld ook een innestelingsbloeding zijn geweest? De menstruatie heeft wel 3 dagen korter geduurd en werd na dag 1 ook minder hevig.

Ik ben zo benieuwd of iemand me wat kan vertellen!

Infoteur: Cric2010
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 60
Medische informatie…
Schrijf mee!