InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > HCG tijdens een zwangerschap

HCG tijdens een zwangerschap

HCG tijdens een zwangerschap Het hormoon HCG wordt tijdens een zwangerschap aangemaakt, en zet een aantal processen in het lichaam in werking. De ene vrouw maakt meer aan dan de ander. Met de HCG-waarden kan men soms meer zeggen over het verloop van de zwangerschap.

Wat is HCG

Zodra een bevruchte eicel zich in nestelt in de baarmoederwand, begint deze met de aanmaak van het hormoon HCG. HCG is de afkorting voor humaan chorion gonadotrofine. Dit hormoon is een typisch zwangerschapshormoon. Dit hormoon wordt door de eicel aangemaakt en afgescheiden om het lichaam een seintje te geven dat er sprake is van een zwangerschap. Op deze manier stopt het lichaam met de natuurlijk processen van de afbraak van het baarmoederslijmvlies en de menstruatie. Het HCG stuurt de groei van de foetus aan.

Teveel HCG

In de eerste drie maanden van de zwangerschap wordt er meer HCG aangemaakt dan nodig is voor de groei en ontwikkeling van het kind. Dit heeft als reden dat het teveel aan HCG weer wordt uitgescheiden via de urine. Na de derde maand wordt het merendeel van het HCG door de zwangerschap opgeslokt, en komt er nog maar weinig via de urine naar buiten. Ook wordt de aanmaak van HCG wat minder. De piek van de hoeveelheid HCG ligt rond de 9-11 weken, daarna neemt deze weer langzaam af. Gedurende de hele zwangerschap blijf je wel HCG in je bloed en urine houden, dus deze kan altijd met een test worden gemeten.

Meten is weten

Waarom wil men de hoeveelheid HCG in het lichaam weten? Allereerst om na te gaan of er sprake is van een zwangerschap. De meeste testen meten het HCG vanaf 25 IU per liter, aangeduid als 25 iu/l. Of 25 miu/ml. Dit zou overeenkomen met een zwangerschapsduur van 4 weken, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Dit is dan twee weken na de bevruchting. Soms verwarrend, maar men rekent een zwangerschap vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, ook al is men dan nog niet zwanger. Wanneer men het heeft over 40 weken zwangerschap, zijn het daadwerkelijk dus 38 weken zwangerschap. In dit artikel gaan we telkens uit vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Welnu, men kan dus gaan testen met een urinetest vanaf dag 28. Een bloedtest echter kan al na 25 dagen uitgevoerd worden. Bij de meeste zwangerschappen is de hoeveelheid HCG na 28 dagen rond de 25 IU/L. Echter soms komt het voor dat dit nog zeer weinig is, en minder bedraagt dan de vereist 25IU/L. In dit geval zal de zwangerschapstest negatief uitvallen. Beter is om te wachten met testen tot 35 dagen zwangerschap, oftewel 1 week over tijd. De hoeveelheid HCG is dan toegenomen tot gemiddeld 18-7.340 IU/L. Waarom de ene vrouw meer HCG aanmaakt dan de ander, is onbekend. Maar feit is wel dat dit helemaal niks zegt over de gezondheid van de foetus. Verder kan men vaak wel aan de hoeveelheid HCG zien hoe deze verloopt.

HCG-waarden

De HCG-waarden zeggen niks over de gezondheid van de foetus, een vrouw met lage HCG waarden krijgt net zo goed een gezond kind dan een vrouw met hoge waarden. Wel zegt de hoeveelheid HCG soms iets over het verloop van de zwangerschap.

Lage waarden
Wanneer het HCG laag is en blijft, kan dit duiden op een aankomende miskraam. Het lichaam houdt dan op met de aanmaak van het HCG-hormoon en maakt zich klaar voor de afstoting van de vrucht en afbraak van baarmoederslijmvlies. Doordat het HCG hormoon deze processen juist tegen houdt, wordt er gestopt met de aanmaak van het HCG hormoon en de processen omgekeerd. Dit kan men merken wanneer men vlak voor een miskraam een tweede test doet; de uitslag is vaak beduidend lager dan de eerste zwangerschapstest, tenzij bij de eerste test al sprake as van een aankomende miskraam. Bij een bloedtest kan precies de hoeveelheid HCG worden gemeten, bij een urinetest ziet men vaak dat de testlijn een stuk vager is, op voorwaarde dat er een test van hetzelfde merk wordt gebruikt als bij de eerste. Een andere oorzaak van een lage waarde van HCG is soms een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. ook een verkeerde berekening, wanneer men dacht al langer zwanger te zijn, geeft vaak een negatief beeld.

Hoge waarden
Bij hoge waarden kan er soms sprake zijn van een molazwangerschap. Ook kan het betekenen dat er sprake is van een meerlingzwangerschap. Er wordt hierdoor meer HCG aangemaakt, niet door 1 maar door 2 of meer bevruchte eicellen. Soms is er sprake van een verkeerde berekening van de zwangerschapsduur. Wanneer men denkt minder lang zwanger te zijn dan daadwerkelijk het geval is, vind men vaak meer HCG terug dan met de berekening zou moeten kloppen. Een echo geeft vaak meer uitsluitsel over de zwangerschapsduur.

HCG na miskraam

Na een miskraam blijft het HCG nog een tijdje in het lichaam van de vrouw. Hierdoor zal een zwangerschapstest vaak positief uitvallen, terwijl men niet zwanger is. Het HCG heeft tijd nodig om helemaal uit het lichaam te verdwijnen. Vier tot zes weken na de miskraam is het HCG helemaal uit het lichaam verdwenen. Wanneer na zes weken na de miskraam de zwangerschapstest positief is, men daarvoor gemeenschap heeft gehad en nog geen menstruatie, kan er gedacht worden aan een nieuwe zwangerschap. Om er zeker van te zijn, kan men daarom het beste na 1 week weer opnieuw een test doen: deze moet duidelijk sterker zijn dan de vorige. Bij twijfel is het toch raadzaam een arts te raadplegen.

Tabel

Een overzicht van de hoeveelheid HCG in het lichaam van de (zwangere) vrouw:
zwangerschapsduurhoeveelheid IU/L
niet zwangerminder dan 5
21 dagen0-5
28 dagen3-426
35 dagen18 - 7.340
42 dagen1.080 - 56.500
49 - 56 dagen 7.650 - 229.000
57 - 78 dagen25.700 - 288.000
79 - 100 dagen13.300 - 253.000
17 - 24 weken4.060 - 65.400
25 weken - bevalling 3.640 - 117.000
© 2010 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden na een miskraamZwanger worden na een miskraamEen miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk…
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…
Zwanger en nu? Ga je het vertellen?Zwanger en nu? Ga je het vertellen?Je bent zwanger en nu? De eerste drie maanden zijn erg spannend! Ga je het vertellen dat je zwanger bent, of juist niet?…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_choriongonadotrofine

Reageer op het artikel "HCG tijdens een zwangerschap"

Reacties

Anoniem, 12-12-2013 22:55 #28
Hallo Astrid!

Wij zijn sinds januari bezig om weer zwanger te worden. Maar door een heel onregelmatige cyclus was er geen peil op te trekken wanneer ik zou gaan menstrueren. Vorige week (zondag 2 december) zat ik op dag 28 en ik voelde me zwanger. Om teleurstelling te voorkomen gewacht met testen. Dinsdag toch getest en heel licht positief. Woensdag hcg laten prikken en het was maar 17, kon dus nog alle kanten opgaan. Afgelopen dinsdag weer bloed laten prikken en toen was het gestegen naar 638! Dus ik was gewoon te vroeg met testen. Hopelijk is bij jou uiteindelijk alles goed gekomen!

Shal, 23-11-2013 07:36 #27
Goedemorgen,

Ik heb positieve zwangerschapstest op 6 nov terwijl ik pas 10 nov mijn menstruatie moest krijgen. Ik had volgens mij in oktober gewoon menstruatie van13 okt tot 16 okt Ik ben vervolgens naar de huisarts gegaan en die zei dat het te vroeg was om te testen en dat ik al vanaf 15 september zwanger ben! Ik ben door gestuurd naar het ZH en daar een echo gedaan blijk dat mijn vruchtzak leeg is! Volgens mijn berekening ben ik nog geen 6w zwanger omdat ik gewoon menstrueerde ik oktober maar volgens mijn dokter al meer dan 9w hij zei oktober was innesteling. Ik moet nu een week wachten voor de volgende echo ben zo bang… Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

Karo, 30-10-2013 10:25 #26
Ik heb eergisteren bloed laten prikken en de hcg-waarde was 2800. Volgens de huisarts zou ik al bijna 7 weken zwanger zijn in tegenstelling tot wat de tabel zegt… Kan dit?

Riena, 26-08-2013 09:27 #25
Hoi

Ik ben sinds 8 aug niet ong geworden maar heb testen al gedaan alleen maar negatief. heb ook bij huisarts test laten doen plastest ook negatief. heb wel veel last van maagzuur hoofdpijn rugpijn en krampen. hoort dat erbij?

Astrid, 25-06-2013 15:36 #24
Beste,

Ik heb 10 & 11 juni mijn eisprong gehad. Afgelopen zondag 23/6 heb ik een positieve zwangerschapstest gehad. Gisteren (exact 2 weken na eisprong) ben ik dan bij de huisdokter geweest voor bloed te laten prikken en de waarde was 142…
Is dat te laag? De huisdokter vond het aan de lage kant… Ik heb naar de IVF consulente gebeld (heb afgelopen cyclus clomid genomen voor stimulatie van eisprong, had cyclus van 60 dagen) en ik mag gelukkig donderdag morgen voor kleine echo & bloed prikken…
Heb schrik dat het weer fout zit!

alvast bedankt,
groetjes,
Astrid

Chantie86, 13-06-2013 22:23 #23
Hoi
Vandaag 38 dagen overtijd. Heb 2x bloedtest gedaan maar 2x gaf negatief. Aan me hcg is maar 2. Ben al bijna 4 weken dag in dag uit misselijk. Heb ook last van maagzuur gehad
Wat zou kunnen zijn…? Wil heel graag zwanger worden.

Lindsay, 16-05-2013 18:45 #22
Hallo,

Meer als twee jaar geleden is er bij mij mijn rechter eileider verwijderd nadat er geconstateerd was dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had. Nu zijn we bezig om zwanger te worden. Vandaag is de 23e dag van mijn cyclus en voelde ik dezelfde steken in mijn linkerzij, net zoals ik deze voelde destijds in mijn rechterzij. Uiteraard geeft de test nu nog aan dat ik niet zwanger bent. Overal op internet is te lezen dat de symptomen van een bbz pas aandienen in de 5 of 6e week. Is het mogelijk dat ik nu al aanvoel dat het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is?

Sowieso is het verstandig om morgen even contact op te nemen met de huisarts.

Groeten Lindsay Reactie infoteur, 17-05-2013
De steken kunnen ook afkomstig zijn van een eisprong en duren dan 1-2 dagen. Sommige vrouwen ervaren steken vlak voor hun menstruatie.

Herten, 11-05-2013 13:25 #21
Heykes,
ik ben nu bijna 1jaar gestopt met de pil en heb steeds een cyclus 38 dagen maar deze maand ben ik al een week over tijd. maar de de zwangerschapstest blijven negatief. kan ik toch zwanger zijn. ik voel me anders dan anders ik kan normaal nooit naar het toilet en nu gaat alles zo vlot en mijn borsten krijgen stekje en soms staan ze opgezwollen.
vriendelijk groeten Reactie infoteur, 11-05-2013
Probeer 3 dagen te wachten en dan pas opnieuw te testen. Iedere dag testen heeft geen zin.

Kim, 18-04-2013 11:52 #20
Ik heb een bloedtest laten doen, maar deze was negatief. Als ik wel zwanger zou zijn, zou ik nu op 17 weken zitten. Zou het kunnen dat de bloedtest negatief is omdat het HCG hormoon overgenomen is door Progesteron? Reactie infoteur, 19-04-2013
Bij 17 weken zwangerschap zou je al veel meer moeten merken van een zwangerschap. De hoogte van de baarmoeder is dan ook voelbaar aan de buitenkant.

Inge, 11-04-2013 14:20 #19
Kan iemand me zeggen hoe het komt dat ze vandaag zeggen de hcg gestegen is, maar dat ze toch nog twijfelen zodat ik maandag opnieuw bloed moet laten trekken en echo laat maken en zwangerschaptest duud ook positief en nog geen bloedverlies.

Kristel, 10-04-2013 15:07 #18
Met hoeveel procent stijgt de hcg waarde per dag, als dit +/- 30% is dit zorgwekkend? Reactie infoteur, 10-04-2013
Nee hoor, de stijging kent pieken en dalen.

Lynsey, 17-03-2013 01:33 #17
Hallo, mijn spiraal is 11 feb verwijderd, ik wou in de gaten houden wat mijn cyclus ging doen dus gebruikte ik ovu testen dag 12 en 13 netjes geovuleerd dag 14 ei gevoeld ook geklust in de periode, toen vorigeweek zondag de 10e test gedaan van DA licht positief
Die nacht opgelopen van stekende pijn in de lies en maandag nog, maandag opnieuw getest en terwijl de test doorliep kwam er al een + te staan kruitvat test ik kon het niet geloven en gelijk er nog 1 gedaan die werd zelfs nog duidelijker een dikke vette blauwe + woensdag de 13e bloed laten prikken, do: niet zwanger, echo niets te zien behalve verdikt slijmvlies, nu bijna week overtijd en geen id hoe dit kan maar wat moet ik nou?

Stephke, 06-03-2013 13:08 #16
Yo: dat je maandstonden nog wat uitblijven is denk ik wel doordat je die kijkoperatie hebt ondergaan, alles moet terug op zijn plooi komen. er moet wel gemeenschap zijn eer je zwanger kunt worden hé. Hoe kan de eicel anders bevrucht geraken :-)

Stephke, 06-03-2013 12:59 #15
Joanne: ik hoop dat jij intussen toch nog goed nieuws gekregen hebt hoor meid, laat je eens iets weten? groetjes

Sammy: een vriendin van mij heeft zelfs tot 6 maand zwangerschap negatief getest met een urine test… idd als je weinig HCG aanmaakt kan dat wel dat die negatief blijven maar normaal zou een bloedtest toch positief moeten aanduiden, niet? Of anders eens een echo laten doen hé, dan ben je 100% zeker! Good luck alvast!

Stephke, 06-03-2013 11:29 #14
Ik ben over tijd… gisteren test gedaan op dag 32 maar negatief… normaal cyclus van 28-30 dagen, nu dag 33 dus en nog steeds geen maandstonden… mss moet ik paar dagen wachten en test opnieuw doen maar ik denk meteen een bloedtest te laten doen, dan ben ik zeker, duimen maar dat het lukt hé en we binnenkort een broer of zus voor onze meid mogen verwelkomen :-)

Yo, 13-01-2013 18:04 #13
Hallo iedereen,

Ik had een vraagje: na mijn kijkoperatie is mijn hcg tot onder de twee gedaald. Maar mijn tijd is nog steeds niet gekomen voor de menstruatie. Kan ik zwanger worden zonder dat ik een gemeenschap heb gehad. Na de operatie?

Sammy, 11-01-2013 14:23 #12
Hoi,

Ik heb een vraag ik ben vandaag 3 weken overtijd. Mijn laatste menstruatie was 22 november. En de testen zijn steeds negatief. Nu heb ik vandaag mijn bloed uitslag gekregen en de waarde gaf aan. Niet zwanger maar zit het hcg altijd in het bloed of alleen. Als je zwanger bent want ik word gek voel me zo zwanger en bij minne oudste waren de testen tot 4en halve maand negatief en ik maak heel weinig hcg aan.
Groetjes Sam

Joanne, 16-11-2012 09:19 #11
Vorige week donderdag erachter gekomen dat ik zwanger was. Dolblij natuurlijk. Vrijdag belande ik in het ziekenhuis met vermoeden op buitenbaarmoederlijke zwangerschap, gelijk naar de ok gebracht voor een kijkoperatie. Daar bleek het vruchtje nog in de baarmoeder te zitten (4 weken zwanger). Het weekend moest ik blijven, plat gespoten met mofine en 4x per dag diclofinac, ik dacht dat je dit nooit mocht tijdens zwangerschap, maar het ziekenhuis gaf het aan mij. Dinsdag werd ik wakker met bloed in me onderbroek, tot vanmorgen aan gebloed:( Ze kunnen pas volgende week een inwendige echo doen. Is dit een teken dat ik een miskraam heb gehad? Dinsdag avond lag er een slijmpropje in.

Hatnana, 15-10-2012 10:31 #10
Pff vandaag al 6 dagen overtijd en nooit gebeurde dit, jawel bij mijn vorige 2 zwangerschappen! Ik voel me zo zwanger en al 2x test gedaan en steeds negatief! Vanavond best eens naar dokter voor bloedtest zeker? Reactie infoteur, 15-10-2012
Sommige vrouwen maken weinig HCG tijdens de zwangerschap aan, waardoor een zwangerschapstest negatief kan uitvallen. Een bloedtest is iets nauwkeuriger. Let wel op de vergoeding: vaak wordt een bloedtest niet vanuit de ziektenkostenverzekering vergoed wanneer het een niet-medische test betreft.

Mirella, 11-07-2012 11:04 #9
Kunt ge mij aub advies geven… -( dank je

Mirella, 11-07-2012 09:08 #8
Ik heb op 30 juni terugplaatsing gehad van een embryo… maar ik heb 7 dagen later eens een zwangerschapstest gedaan en deze was negatief. Vandaag 11 juli heb ik nogmaals een test gedaan en weer negatief… vrijdag de 13e moet ik een bloedtest laten doen… In het begin voelde ik mij misselijk enzo en deze week had ik wat buikpijn. De dokter zegt da ik me nog geen zorgen moet maken (ik heb die maandag gebeld). Zou ik nog zwanger kunnen zijn.? Ik hoop het zo… ik ben bang om slecht nieuws te verwachten, want ik keek er zo naar uit… maar iedereen zegt dat ik positief moet blijven… groetjes Reactie infoteur, 26-07-2012
Excuses voor de late reactie: wegens vakantie is het moeilijk om alle vragen te beantwoorden. Aangezien uw vraag van twee weken terug was, zou ik graag van u horen wat de uitslag van de bloedtest was.

Nora, 05-04-2012 15:36 #7
Als je graag zwanger wilt worden, ben je dan zo onzeker als het tijd is om de test te doen maar je ziet steeds negatief/niet zwanger. Dat is bij mij het geval. Ik heb een vroeg test gedaan 4 dagen van te voren. Niet zwanger toen 1 dag overtijd ook een test niet zwanger. De testen zijn niet goedkoop. En na 4 dagen overtijd ook een test weer niet zwanger. Ik word gek van de onzekerheid en weet je waarom, omdat ik nooit overtijd ben en punt 2 is dat ik heel erg gevoelig tepels heb. Is mijn gezondheid niet goed. Ik heb nu bloed laten prikken en moet 3 dagen wachten met paasdag vrij er tussen. Is dit normaal? Ik word gek van dat WACHTEN! Reactie infoteur, 25-04-2012
Vrouwen die heel erg graag zwanger willen worden, vertonen vaak tekenen van een zwangerschap terwijl ze niet zwanger zijn. Een echte schijnzwangerschap kan ook soms voorkomen. Probeer geduld te hebben en er niet teveel mee bezig te zijn, hoe makkelijk dit ook is gezegd.

Monkey, 02-03-2012 19:42 #6
Hallo,
ik ging vandaag langs bij de dokter en deed bloedtest. hcg-waarden 53. Ik moest mijn maandstonden hebben zo'n 3 dagen geleden. Dokter zegt dat dit laag is maar als ik kijk naar hcg-tabellen dan blijkt dit niet abnormaal te zijn. Wie kan mij hier info rond geven?

Vraagje, 08-02-2012 18:59 #5
De dokter belde mij gister dat mijn hgc waarde 24 was. Dit was aan de lage kant dus volgende week opnieuw bloedprikken… Nu heb ik al 3x een miskraam gehad en ben erg bang voor herhaling… Mijn zwangerschap is trouwens tot stand gekomen door IVF, terugplaatsing was 25 januari. Moet ik mij erg veel zorgen maken? Reactie infoteur, 08-02-2012
Een HCG-waarde van 24 bij een zwangerschap van 4weken is niet heel vreemd: gemiddeld is deze tussen de 3-426. Wanneer de terugplaatsing 25 januari was, dan zou het theoretisch mogelijk zijn dat het HCG zo laag is. Echter, komt dit vrij weinig voor: de meeste vrouwen stijgen snel in HCG-waarden. Belangrijk is dat deze waarde bij een volgende keer een duidelijke stijging laten zien.

Shana, 05-02-2012 13:29 #4
Ik heb ook vernomen sinds 2 februari dat ik zwanger ben. Bloedtest was ook positief, maar dokter zegt dat goh waarde laag is. iets in de 400.
Laatste menstruatie was 29 december. Nu dus een dikke 5 weken geleden. Is dit zo laag? Ik maak me zorgen nu.
groetjes Reactie infoteur, 05-02-2012
Na 35 dagen zwangerschap is de HCG-waarde tussen de 18 - 7.340. Helemaal vreemd is die van jou dan ook niet, maar de meeste vrouwen zitten inderdaad hoger dan 400. Echter, kan dit best verschillen tussen vrouwen onderling.

Bedroefd, 19-01-2012 17:54 #3
Ik heb maandag positief getest. Hoera n kindje.erbij.
maandag ook bloed test waarde 35
Laag vond de dokter.
laatste menstruatie 14 December eisprong 28 December
Vandaag weer getest ( bloed ) hcg waarde 62

Dokter zei dat ik n miskraam ga krijgen nu ( van de week ), maar ik vind juist dat de zwangerschaps kwaaltjes toenemen ipv afnemen.?

Aub, kan imeand mij helpen, ik voel mezo rot.
Heb vorig jaar n buitenbaarmoederlijke zwangerschap achter de rug…

Stephanie, 05-01-2012 11:45 #2
Mijn laatste menstruatie was op 5 december 2011. Ik heb een posi zwangerschapstest en heb al bloed laten trekken, mijn Hcg waarde staat op 32, wat volgens HA weinig is. Krijg ik nu een miskraam? Of is dit niet noodzakelijk dit?

Redy, 03-11-2011 22:46 #1
Hallo,
Ik heb 3 zwangerschapstesteen gedaan die waren positief en bloedtest negatief. Heeft het ook met. Hoelang je zwanger bent of heeft het met dat elke vrouwelijke lichaam anders is
Ik ben 4 weken zwanger zei de huisarts!
Ik voel dat ik zwanger ben.
Mijn vraag is zal ik weer een test doen na 38 dagen? Reactie infoteur, 04-11-2011
Op zich wel vreemd dat de bloedtest negatief was, daar deze reeds veel vroeger kunnen testen dan een urinetest. Je gebruikt verder geen medicijnen ten behoeve van de vruchtbaarheid? Wanneer dit niet het geval is, dan kan je ervan uit gaan dat je zwanger bent. Mocht je blijven twijfelen, dan kan je inderdaad na 1 week nog eens een test doen.
Succes!

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 28
Medische informatie…
Schrijf mee!