InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vage en minder bekende zwangerschapskwaaltjes

Vage en minder bekende zwangerschapskwaaltjes

Vage en minder bekende zwangerschapskwaaltjes Veel vrouwen die (net) zwanger zijn, ervaren meestal allerlei veranderingen in hun lichaam. Misselijkheid, kramp en stemmingswisselingen zijn bijvoorbeeld veel gehoorde 'klachten' van zwangere vrouwen. Maar er zijn nog een aantal vage en minder bekende kwaaltjes op te noemen die lang niet alle zwangere vrouwen hebben, maar wel bij een zwangerschap kunnen horen.

Steek in de onderbuik

Sommige zwangere vrouwen voelen één of meerdere dagen na hun ovulatie een steek in hun onderbuik. Een dergelijke steek kan zeer pijnlijk zijn; zó pijnlijk zelfs dat vrouwen de steek soms omschrijven als een lichte wee. De steek kan ervoor zorgen dat iemand voor een moment even weinig kan doen; lopen en zitten is lastig. Een felle steek in de onderbuik kan duiden op een innestelling van het eitje in de baarmoeder. Meestal is een steek bij innestelling een eenmalig iets. Vrouwen kunnen steek in de buik blijven voelen gedurende de zwangerschap, maar meestal niet meer zo heftig.

Jeuk bij of rond de navel

Jeuk bij of rond de navel kan bij zwangere vrouwen in het beginstadium van de zwangerschap voorkomen, maar ook gedurende de hele zwangerschap. Het jeukerige gevoel kan te maken hebben met de innestelling van het eitje, maar ook met het uitrekken van de buik en de baarmoeder. Specifiek jeuk bij de navel is een vage 'klacht' waar lang niet alle zwangere vrouwen last van hebben. Het kan een vroege symptoom van zwangerschap zijn.

Rode vlekken

Soms krijgen zwangere vrouwen rode vlekken op een bepaald deel van hun lichaam wanneer ze zwanger zijn. De rode vlekken ontstaan meestal in of rond het gebied van de nek. Waarom zwangere vrouwen rode vlekken kunnen krijgen is niet helemaal duidelijk. Het kan zijn dat de zwangere vrouw eerder ook weleens rode vlekken kreeg; bijvoorbeeld in het gezicht bij vermoeidheid. Stijging van de lichaamstemperatuur kan er ook mee te maken hebben.

Spierpijn

Dit kwaaltje komt soms voor bij pas zwangere vrouwen. Zij ervaren een bepaalde pijn (meestal in de buik) en benoemen dit heel specifiek als spierpijn. Soms is de spierpijn heel goed te voelen links- of rechts onderin de buik of in de zij. De spierpijn voelt net als een 'gewone', hevige spierpijn en kan behoorlijk veel pijn doen.

'Gele' afscheiding

Vrijwel alle zwangere vrouwen hebben in zekere mate last van (witte) afscheiding. Maar soms gebeurt het dat zwangere vrouwen (in een vroeg stadium van de zwangerschap) last krijgen van gele afscheiding. De afscheiding ziet er echt anders uit dan anders; het is klonterig en wordt omschreven als 'snottig'. De afscheiding komt en gaat en zal in een later stadium van de zwangerschap waarschijnlijk helemaal verdwijnen. Overigens is het zo dat de afscheiding ervoor zorgt dat er geen bacteriën bij de baarmoeder kunnen komen.

Droge of prikkende ogen

Prikkende en droge ogen kunnen gedurende de hele zwangerschap voorkomen. Soms zijn prikkende of droge ogen een teken van veranderingen in het lichaam; mensen die de griep krijgen of verkouden worden hebben kunnen er bijvoorbeeld last van hebben. Wanneer droge of prikkende ogen een probleem worden voor de zwangere vrouw, kan zij hiervoor een middeltje halen (oogdruppels) bij de huisarts.

Diarree

Obstipatie, rommelende darmen, buikpijn, buikkramp; al deze dingen worden genoemd als zwangerschapskwaaltjes. Een minder voorkomend kwaaltje is echter diarree; welke kan optreden in de eerste weken van de zwangerschap. Diarree is een gevolg van 'losgeslagen darmen'; darmen die aan het rommelen zijn omdat er veranderingen in het lichaam optreden. Diarree bij zwangere vrouwen is meestal van korte duur en gaat na de eerste maand vanzelf weer over.

Blaasontsteking

Of het echt een zwangerschapskwaaltje is, is niet helemaal zeker. Maar vrouwen die net zwanger zijn of het proberen te worden, hebben kans op blaasontsteking. Pijn rond de blaas en vaak moeten plassen kan duiden op blaasontsteking. Via een urinetest kan bepaald worden of er ook echt sprake is van een blaasontsteking.

Wie zwanger is, kan meer lezen over de ontwikkeling van de baby tijdens de zwangerschap. Lees meer informatie over de eerste week van een zwangerschap.
© 2010 - 2014 Jolene1984, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en rugpijnZwanger en rugpijnRugpijn komt veel voor tijdens de zwangerschap. Bijna iedere zwangere vrouw krijgt er mee te maken, vooral in de tweede…
TweelingzwangerschapTweelingzwangerschapAls de zwangerschapstest is uitgevoerd en er blijkt sprake te zijn van een zwangerschap, is er natuurlijk blijdschap en…
Gezond je zwangerschap in!Wanneer je in verwachting bent wordt er veel van je lichaam gevraagd. Er zijn veel dingen die je lichaam beschermen en o…
Zwangerschap en sport, een goede combinatie?Het is niet steeds even duidelijk of sport bijdraagt bij een zwangerschap of een goede zwangerschap juist in de weg kan…

Reageer op het artikel "Vage en minder bekende zwangerschapskwaaltjes"

Infoteur: Jolene1984
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!