InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Klachten tijdens de zwangerschap

Klachten tijdens de zwangerschap

Klachten tijdens de zwangerschap Als je zwanger bent, brengt dat veel veranderingen met zich mee. Zowel lichamelijk als geestelijk. Sommige vrouwen krijgen last van allerlei zwangerschapskwaaltjes, anderen voelen zich beter dan ooit. Hieronder beschrijf ik de meest voorkomende zwangerschapsklachten en wat je er aan kan doen.

Moeheid

Veel vrouwen zijn in de eerste drie maanden van de zwangerschap moe en hebben dan ook meer behoefte om te slapen. De oorzaak hiervan zijn de veranderingen in de hormonen. Af en toe is bloedarmoede de oorzaak. Bloedarmoede ontstaat door het gebrek aan ijzer en soms ook door terkort aan foliumzuur. Dit is aan te tonen met een bloedonderzoek.

Misselijkheid

Misselijkheid is een veel voorkomende klacht in de eerste drie tot vier maanden van de zwangerschap. De meeste vrouwen hebben alleen last van ochtendmisselijkheid. Een enkeling heeft de hele dag het misselijke gevoel. Meestal heb je dan geen honger, maar het niet eten maken de klachten alleen maar erger.

Wat kun je doen

  • Begin met een licht ontbijt
  • Verdeel daarna het eten over kleinere (wat meer) maaltijden per dag.
  • Probeer uit te zoeken welke voedingsmiddelen je het beste verdraagt.

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur kan ook een probleem zijn in de zwangerschap. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen deze klachten alleen maar verergeren. Deze voedingsmiddelen zijn bv koffie, vet eten en sinaasappelsap.

Wat kunt je doen

  • Vermijd voedingsmiddelen die het maagzuur verergeren.
  • Bij extreme klachten is er een medicijn beschikbaar, maar overleg met je huisarts welk medicijn het beste is ivm met je zwangerschap.

Verstopping

In de zwangerschap werken de darmen wat trager als anders, daarom kan het voorkomen dat de ontlasting minder vaak komt en hard is.

Wat kun je doen

  • Eet vezelrijke voeding, evt met toevoeging van zemelen
  • Drink ongever 2 liter per dag
  • Zorg voor lichamelijke beweging

Vaak plassen

Hoe verder de zwangerschap zich vordert, hoe vaker je moet plassen. Dit komt door het groter worden van je buik. De baby gaat tegen de blaas drukken, dit geeft sneller het gevoel dat de blaas vol zit. Moet je nou heel vaak plassen en/of geeft dat ook nog een branderig gevoel, dan kan het ook nog zijn dat je een blaasontsteking hebt. Breng dan de urine naar de huisarts zodat het gecontroleerd kan worden.

Vaginale afscheiding

Het is normaal dat je in de zwangerschap meer afscheiding hebt als anders. Dit is normaal. Als de afscheiding een rare kleur of geur heeft, of als je ook nog jeuk en een branderig gevoel hebt kun je beter even contact opnemen met je huisarts. Vermoedelijk heb je dan een schimmelinfectie.

Harde buiken

De spieren van de baarmoeder trekken zich af en toe samen in de zwangerschap. Dan wordt de buik hard. Dit noem je harde buiken. Meestal ontstaat dit bij inspanning. Vaak verdwijnt het ook weer vanzelf. Als je af en toe een harde buik hebt, kan dit geen kwaad. Het betekent dat je iets rustiger moet doen. Blijven de harde buiken langdurig aanwezig, of komt het vaak weer terug, dan kun je het beste met je verloskundige overleggen.

Rug- of bekkenpijn

Door de zwangerschap worden de bekkengewrichten wat meer beweeglijk. Hierdoor kun je soms rugklachten of pijn in je bekken krijgen. Bepaalde oefeningen kunnen je spieren wat versterken. Een goede lichaamshouding kan de klachten ook wat doen verminderen. Zorg dus dat je recht zit of staat. Als je moet bukken, zorg dan dat je je knieën buigt. Ook de verloskundige kan je hierin helpen.

Vocht vasthouden

Je lichaam houdt meer vocht vast tijdens de zwangerschap, hierdoor kun je dikke enkels en voeten krijgen. Te weinig beweging en warmte kunnen deze klachten verergeren. Zorg dus voor voldoende lichaamsbeweging en leg je voeten hoog als je zit of ligt. Op deze manier vocht het vocht weer teruggedrongen door het lichaam

Spataderen

Er zijn vrouwen die tijdens de zwangerschap spataderen krijgen. Probeer te zorgen voor regelmatig beweging. Probeer niet te lang te staan en niet te lang te zitten. Leg de benen hoog als je zit of ligt. Elastische kousen kunnen de klachten van spataderen verminderen.
Gerelateerde artikelen
Vroege zwangerschapssymptomenVroege zwangerschapssymptomenWanneer je zwanger bent, verandert het lichaam in een razend tempo. Vooral in de eerste weken gebeurt er veel, waardoor…
Zwangerschapskwaaltjes, hoe ontstaan ze?Zwangerschapskwaaltjes, hoe ontstaan ze?Tijdens de zwangerschap beleef je mooie ervaringen: wanneer je je baby voelt bewegen bijvoorbeeld. Sommige zwangere vrou…
De ontwikkeling van je baby; 34 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 34 weken zwangerIn week 34 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 2200 gram en is bijna 43 centimeter lang. In aanleg is de baby klaar…
Tips tegen brandend maagzuurTips tegen brandend maagzuurBrandend maagzuur: iedereen heeft er wel eens last van. Vooral tijdens de zwangerschap of na het nuttigen van verkeerd v…
De ontwikkeling van je baby; 35 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 35 weken zwangerIn week 35 heeft de baarmoeder van een zwangere vrouw zo ongeveer het hoogste punt bereikt. De baby zal hier de komende…

Reageer op het artikel "Klachten tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 03-11-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!