InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kraamtips voor de vader

Kraamtips voor de vader

Kraamtips voor de vader Als je voor het eerst vader wordt is dat vanzelfsprekend een spannende tijd. Je weet niet hoeveel impact het heeft voor jou als pappa en wat je allemaal te wachten staat. Je zult je kindje moeten aangeven bij de gemeente, de geboortekaartjes regelen en de kraamvisite in goede banen moeten leiden. Voor een vader is het een drukke periode. Waaraan moet een vader denken na de geboorte van zijn pasgeboren kindje?

Handige tips voor de vader na de geboorte van zijn kind

Als je voor het eerst vader wordt dan voelt het alsof je in de zevende hemel bent belandt. Maar het gebeurt ook vaak dat de angst toeslaat, vooral bij de geboorte van je eerste kind. Het is belangrijk dat je een kraamhulp er is om jullie te ondersteunen in deze zware en vooral onbekende tijd. De papa’s hebben meestal tussen de 2 en 4 dagen verlof van hun werk. Het is altijd goed om wat extra vrije dagen op te nemen. Doe dit dan in de periode nadat de kraamhulp is vertrokken, want dan loop je elkaar niet teveel in de weg. Wel is het handig om een dag met een kraamverzorgster mee te lopen. Een kraamverzorgster kan je een hoop leren, als bijvoorbeeld het kindje in bad doen, verschonen en de voeding geven. Altijd goed om wat handige tips van je kraamhulp mee te krijgen.

De klusjes van de vader na de geboorte van je kind

Naast de verzorging van je vrouw en de baby moeten er ook een aantal belangrijke en praktische zaken geregeld worden. Je zult het kind moeten aangeven bij het gemeentehuis en je zult de geboortekaartjes moeten regelen. Het is handig om deze klusjes op één dag te regelen, zodat je de andere dagen kan genieten van je pasgeboren kindje. Ook is het van belang dat het kraambezoek in goede banen wordt geleid. Je kunt ervoor kiezen om iedereen op één dag te laten komen, maar vele ouders geven toch de voorkeur aan kleine groepjes (tot max. 6 personen). Je kunt hiervoor een agenda kopen en alles op afspraak laten komen. Zo hou je voor jezelf het overzicht en kunnen jullie ook nog zelf genieten van de dag.

Je kind aangeven bij de gemeente

Als je de biologische vader bent van het kind houdt dit niet in dat de erkenning van je kind automatisch geregeld is. Als je getrouwd bent dan is het heel simpel. Doordat je getrouwd bent wordt je automatisch gezien als de vader. Door het huwelijk zijn deze banden gelegd. Als je niet getrouwd bent is dit puur lastiger. Je zult dan naar de gemeente moeten om je kind te erkennen, dit gaat middels een akte tot erkenning. Doe je dit niet dan ben je officieel volgens de wet niet de vader van het kind. Je kunt het kind op drie manieren erkennen, namelijk:

Erkenning van de ongeboren vrucht

Hierbij vindt de erkenning plaats tijdens de zwangerschap. Het kind is nog niet geboren. Het maakt niet uit in welke gemeente dat gebeurt. Dit hoeft niet dus niet in je eigen gemeente te gebeuren. Als de aanstaande vader dit alleen wilt doen, dab zal hij schriftelijk toestemming moeten vragen aan de moeder.

Erkenning na de geboorte, ten tijde van de aangifte van de geboorte

Na de geboorte zal de vader zijn kind aangeven bij de gemeente, waarin het kind geboren is. Mocht de moeder bij de erkenning niet aanwezig zijn dan moet ook hier de moeder schriftelijk toestemming geven.

Erkenning van een kind op latere leeftijd

Een erkenning is niet gebonden aan een woonplaats van de ouder of van het kind. De erkenning kan gedurende het gehele leven van het kind gebeuren. Dit kan bij elke ambtenaar van de burgerlijke stand. Is het kind ouder dan 12 dan moet ook, naast de moeder, het kind schriftelijk toestemming geven. Is het kind ouder dan 16 jaar dan is de toestemming van de moeder niet meer nodig.

Voorwaarden om een kind te erkennen

Als je een kind wil erkennen als jouw eigen kind dan kan dat uiteraard, wel moet er aan de volgende voorwaarden voldoen worden.
  • De vader moet minimaal 16 jaar zijn
  • Het te erkennen kind mag niet geboren zijn terwijl de moeder weer getrouwd is met een ander
  • De vader moet schriftelijk toestemming hebben van de moeder
  • Bij de geboorte van een eerste kind moet de moeder ook aanwezig zijn
  • De vader mag niet met een andere vrouw getrouwd zijn
  • De vader moet dit persoonlijk regelen, dit mag niet door iemand anders geregeld worden

Visitekaartjes regelen na de geboorte van je kind

Als je kind is geboren wil je snel dat de hele wereld het komt te weten. De makkelijkste manier is een geboortekaartje versturen naar iedereen die je kent. Het is belangrijk dat je dit al voor de geboorte regelt, zodat je enkel nog even de belangrijkste dingen na de geboorte hoeft door te geven. Je kunt tegenwoordig al veel online vinden via allerlei webshops. Maak wel goede en duidelijke afspraken. Welke belangrijke gegevens komen op het geboortekaartje te staan:
  • De naam van je kind
  • Het gewicht en de lengte
  • De geboortedatum
  • Namen van ouders, broertjes en zusjes
  • De tijden voor het kraambezoek
  • Adres en telefoonnummers voor eventuele afspraken

Belangrijkste tip voor de vader na de geboorte van zijn kind

Er is één ding wat vooral gedaan moet worden tijdens de kraamtijd. En dat is genieten! Van je pasgeboren baby en van je nieuwe gezinnetje.

Lees verder

© 2012 - 2017 Mayorfrits, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaderdag cadeautjes om zelf te makenVaderdag cadeautjes om zelf te makenWe willen allemaal wel eens een keer origineel uit de bus komen bij Vaderdag. Het meest afgezaagde zelfgemaakte cadeau g…
Vaderschapserkenning (België)Vaderschapserkenning (België)Als je een kind krijgt, is de moeder automatisch bekend. Het vaderschap wordt echter niet in alle gevallen automatisch e…
Erkenning van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Paul van Loon: Foeksia & de hoed van Sinterklaas. Cadeautje!Paul van Loon: Foeksia & de hoed van Sinterklaas. Cadeautje!Paul van Loon, de bekende auteur van de Griezelbus, publiceerde in 2013 het boekje 'Foeksia en de hoed van Sinterklaas'.…
Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Het is en blijft een raar woord: een onwettig kind. Toch bestaat het nog steeds voor de wet. Maar wanneer is een kind nu…
Bronnen en referenties
  • www.babybytes.nl
  • www.zwangerschapspagina.nl
  • www.mamaenzo.nl

Reageer op het artikel "Kraamtips voor de vader"

Reactie

Ricardo, 10-01-2015 05:30 #1
Nou wil niet vervelend zijn maar waarom zou je in godsnaam mensen over je vloer willen hebben de eerste dagen? Ik heb duidelijk gezegt blijf a, u.b weg heb het druk genoeg. Kwestie van gezond verstand gebruiken en niet teveel druk op je laten uit oefen omdat het een of andere stomme traditie is.

Kaartjes uit brengen. Kun je doen maar waarom? Omdat het familie is? Faceboken wazzupen mails. ZIjn ook alternatieven en geen gedoe met waar woont die en wat zet je erin.

Tenminste zo heb ik dat gedaan 20 jaar geleden. Met mijn 3 zoontjes. Familie begrijpt dat wel. Onders zijn het niet je familie leden. Niks is verplicht alles mag alles kan.

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 27-03-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!