InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De meest valide testen voor een schouder impingement

De meest valide testen voor een schouder impingement

De meest valide testen voor een schouder impingement Een schouder impingement (inklemming) is een veel voorkomende aandoening. De problematiek die hierbij ontstaat is voornamelijk pijn bij bovenhandse bewegen boven de schouder. Veelal het hoog pakken, aankleden, shirt achter in de broek doen, etc. zijn handelingen die kenmerkend zijn voor deze aandoening. Als fysiotherapeut heb je verschillende testen om een onderscheid te maken tussen verschillende aandoeningen (slijmbeurs, peesontsteking, peesscheur, etc.).

Schouder Impingement

Een schouder impingement is een aandoening die wordt verdeeld in 2 categorieën. Een primaire impingement en een secundaire impingement. Bij een primaire impingement is de oorzaak afkomstig van verandering in anatomische structuren. Meestal is dit als gevolg van een verandering van de botstructuur van het schouderdak (acromion), maar ook verdikking van de slijmbeurs of een verdikking van pezen kan zorgen voor een primaire impingement.
Bij een secundaire impingement is de oorzaak afkomstig van structuren die niet direct iets met de schouder te maken hebben. Meestal zijn dit structuren die indirect de schouderkop sturen in de schouderkom. Als hier afwijkingen in ontstaan (als gevolg van instabiliteit, verminderde controle of verkorting van spieren, verkeerde houding, onvoldoende meebewegen schouderblad, etc.) dan kan er ook een impingement ontstaan maar dan indirect (secundair).

Als fysiotherapeut zijn er verschillende soorten testen om aan te tonen welke structuren er zijn aangedaan. In de loop van jaren zijn er tientallen testen ontwikkeld om impingement klachten aan te tonen, maar niet elke test heeft zijn waarde bewezen. Om je een duidelijk beeld te geven welke testen het meest valide zijn, staan hieronder de meest valide testen wat betreft het diagnosticeren van impingement klachten.

Testen

Voor het diagnosticeren van een slijmbeursontsteking in de schouder zijn er 3 testen die het meest valide zijn:
  • Neer sign
  • Hawkins-Kennedy sign
  • Painful arc sign

Voor het diagnosticeren van een gedeeltelijke verdikking/beschadiging (scheur) van de pezen die onder het schouderdak lopen zijn er 2 testen die het meest valide zijn:
  • Neer sign
  • Hawkins-Kennedy sign

Voor het diagnosticeren van een volledige verdikking/beschadiging (scheur) van de pezen die onder het schouderdak lopen zijn er 3 testen die het meest valide zijn:
  • Painfui arc sign
  • Drop-arm sign
  • Infraspinatus muscle test

Voor het diagnosticeren van impingement van de schouder in het algemeen, zijn er 3 testen die het meest valide zijn:
  • Hawkins-Kennedy impingement sign
  • Painful arc sign
  • Infraspinatus muscle test

Combinatie van verschillende testen

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer de Hawkins-Kennedy impingement sign, Painful arc sign en de Infraspinatus muscle test als testbatterij wordt gebruikt, de voorspellende waarde (voor het hebben van een impingement) aanzienlijk hoger is:
  • 3 testen zijn positief, dan is de kans dat de patiënt een impingement heeft 10.56 (hoe hoger de waarde hoe beter)
  • 2 testen positief, dan is de kans dat de patiënt een impingement heeft 5.03
  • 1 test positief, dan is de kans dat de patiënt een impingement heeft 0.90
© 2012 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Impingement, epidemiologie, diagnose en testenSchouderklachten komen veel voor in de praktijk. Jaarlijks heeft ruim 30% van de Nederlandse bevolking last van schouder…
Impingement schouder, oorzaken, symptomen en behandelingEen impingement van het schoudergewricht is een veelvoorkomende klacht. 23 op de 1000 mensen heeft jaarlijks last van ee…
Schouderklachten, beloop, behandeling en prognoseBij schouderklachten is er sprake van pijn rond en aan de schouder. Soms kan de pijn richting de bovenarm en/of nek uits…
Pijn in schouder, arm en nek: pees & slijmbeursontstekingPijn in schouder, arm en nek: pees & slijmbeursontstekingPijn in de schouder, bovenarm en nek door peesontsteking en/of slijmbeursontsteking. Bij onvoldoende ruimte onder het sc…
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
Bronnen en referenties
  • Diagnostic accuracy of clinical tests for the different degrees of subacromial impingement syndrome by Hyung Bin Park, MD, Atsushj Yokoia, MD, PHD, Harpkeet S. Gill, MD, George El Rassi, MD, and Edward G. Mcfarland, MD.

Reageer op het artikel "De meest valide testen voor een schouder impingement"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 21-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!