InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > CPE bacterie in ziekenhuis: symptomen, oorzaak & behandeling

CPE bacterie in ziekenhuis: symptomen, oorzaak & behandeling

CPE bacterie in ziekenhuis: symptomen, oorzaak & behandeling De CPE-bacterie (CPE staat voor 'Carbapenemase Producerende Enterobacteriën'), die resistent is tegen verschillende antibiotica, is bezig met een opmars bij onze zuiderburen. De bacterie verspreidt zich verontrustend snel in Belgische ziekenhuizen. In de eerste helft van 2012 werden in België in totaal 206 gevallen gemeld, meer dan in heel 2011. De multiresistente Carbapenemase producerende enterobacteriën vormen een belangrijke bedreiging voor de volksgezondheid, omdat de therapeutische mogelijkheden om deze infecties te behandelen zeer beperkt, soms zelfs afwezig zijn. CPE is immers een bacterie die resistent is tegen veel antibiotica. Deze boosdoener is vooral gevaarlijk voor mensen die verzwakt zijn.

CPE-bacterie

Wat is CPE?

CPE staat voor Carbapenemase Producerende Enterobacteriën. Deze ziekteverwekker produceert het enzym carbapenemase, waar verschillende varianten van bestaat en dat de werking van antibiotica -dat zijn bacteriedodende medicijnen- neutraliseert. Tot de nieuwste behoort New Delhi metallo-beta-lactamase (afgekort NDM-1), die kortgeleden in maar liefst dertien Europese landen, waaronder Nederland, opdook. Enterobacteriën komen vooral voor in de darmen van mens. De Gram-negatieve staafvormige bacterie Klebsiella pneumoniae is hoofdleverancier van het enzym, maar er zijn inmiddels ook andere darmbacteriën, zoals de bekende Escherichia coli (E. coli), aangetroffen die deze enzymen produceren. E. coli is de belangrijkste veroorzaker van urineweginfecties. Tegen CPE-bacteriën kunnen alleen nog een oud antibioticum, colistine, dat veel bijwerkingen kent, of een recenter, minder effectief middel (tigecycline) in stelling gebracht worden.

Hoe wordt de bacterie overgedragen?

CPE duiken geregeld op in ziekenhuizen, eerst in Azië, maar nu dus ook in België. Overdracht vindt vooral plaats via de handen, momenteel veelal tussen patiënten die zijn opgenomen in hoog risico afdelingen, waaronder intensive-care en transplantatieafdelingen.

Hoe kan verspreiding worden tegengegaan?

De gezondheidsdiensten hebben allerlei maatregelen genomen om de verspreiding van de bacterie tegen te gaan. Patiënten moeten geïsoleerd verpleegd worden en het verplegend personeel moet nog meer aandacht hebben voor handhygiëne. Goede handhygiëne bestaande uit handreiniging, handdesinfectie en handverzorging, bij medewerkers in de gezondheidszorg, wordt beschouwd als de meest belangrijke maatregel om het risico op overdracht van micro-organismen, van medewerkers naar patiënten, te verminderen. De effectiviteit van handhygiëne -indien goed toegepast- is in een groot aantal studies aangetoond. Even tussendoor de handen met water en zeep wassen, is ontoereikend om alle micro-organismen op de handen te elimineren.

Doch strikte handhygiëne geldt niet alleen voor alle personeel, maar ook voor de patiënten en bezoekers. Dit om overdracht van kiemen te voorkomen en kwetsbare patiënten tegen besmetting te beschermen.

Bij risico voor contact met lichaamsvloeistoffen, moet de zorgmedewerker individuele beschermingsmiddelen dragen, zoals handschoenen, beschermende schort, zo nodig een beschermbril.

Ook is ontsmetting van de vaak aangeraakte oppervlakken in de patiëntomgeving van belang. Het blijkt dat een desinfectiemethode gebaseerd op het vernevelen van waterstofperoxide de verspreiding van de CPE tegengaat. Dit kan door middel van bijbehorende apparatuur, dat het bedrijf Alpheios in België in samenwerking met internationale onderzoekers ontwikkelde.

Hoe wordt CPE behandeld?

Weinig antibiotica kunnen CPE-bacteriën bestrijden. Infecties met deze boosdoener zijn daardoor moeilijk te behandelen. Indien je een infectie doormaakt, zal de behandelend arts de meest aangewezen behandeling instellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekenhuisopname in het buitenlandLange wachtlijsten voor opname in een Nederlands ziekenhuis leiden niet alleen tot wachtlijstbemiddeling door de zorgver…
De Klebsiella bacterie, gevaarlijk bij minder weerstandDe Klebsiella bacterie, gevaarlijk bij minder weerstandDe Klebsiella pneumoniae is een staafvormige bacterie die frequent voorkomt in de mond, darmen en op de huid van mensen…
EHEC-bacterie: darmbacterieEHEC-bacterie: darmbacterieDe EHEC-bacterie is een darmbacterie die over het algemeen voor lichte klachten zorgt. In sommige gevallen kunnen de kla…
VRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandelingVRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandelingIn oktober 2013 maakte het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Veldhoven bekend dat het op zijn vier verpleegafdelingen geno…
Alles over de Q-koortsQ-koorts is een steeds vaker voorkomende ziekte in Nederland, het verspreid zich voornamelijk van mens op dier. Al in he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic, Pixabay
  • http://www.health.belgium.be
  • http://www.infonu.nl

Reageer op het artikel "CPE bacterie in ziekenhuis: symptomen, oorzaak & behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Infectieziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!