InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > EHEC bacterie symptomen: (bloedige) diarree en buikkrampen

EHEC bacterie symptomen: (bloedige) diarree en buikkrampen

EHEC bacterie symptomen: (bloedige) diarree en buikkrampen De EHEC bacterie ligt aan de basis van bijzonder agressieve darminfecties. Deze kunnen de dood tot gevolg hebben. Op 26 mei 2011 werd bekend dat de EHEC-bacterie in Duitsland slachtoffers had geëist. De toxines-producerende bacterie is resistent voor antibiotica en bijzonder agressief. De bacterie wordt voornamelijk overgedragen op de mens via de consumptie van besmet voedsel, zoals rauwe of onvoldoende verhitte (rund)vleesproducten en rauwe melk.

EHEC bacterie symptomen

EHEC bacterie

Escherichia coli (afgekort E. coli) is een bacterie die gewoonlijk wordt gevonden in de darmen van mensen en warmbloedige dieren. De meeste stammen van E. coli zijn onschadelijk. Sommige stammen, zoals enterohemorragische E. coli (EHEC), kunnen ernstige darminfecties tot gevolg hebben. Diarreeveroorzakende E. coli wordt ingedeeld in de volgende 6 groepen:
  • enteropathogene E. coli (EPEC);
  • enteroinvasieve E. coli (EIEC);
  • enterotoxigene E. coli (ETEC);
  • enteroaggregatieve E. coli (EAEC of EAggEC);
  • diffuus-adhererende E. coli (DAEC); en
  • enterohemorragische E. coli (EHEC).

Deze laatste groep behoort tot de zogeheten shigatoxineproducerende E. coli (STEC), welke bij de mens hemorragische colitis kan veroorzaken. In sommige gevallen kan hierbij als complicatie het hemolytisch-uremisch syndroom (HUS) optreden (bron: RIVM).

Hemorragische colitis
"Hemorragische colitis is een vorm van gastro-enteritis waarbij bepaalde stammen van de bacterie Escherichia coli de dikke darm infecteren en een toxine produceren die plotseling bloedige diarree en soms andere ernstige complicaties veroorzaakt" (bron: merckmanual).

Het gaat bij de besmettingen in Duitsland om een zeer zeldzame darmbacterie die de codenaam O104 heeft gekregen. Een meer courante EHEC-variant is O157:H7.

Na een uitbraak in de Verenigde Staten van Amerika in 1982, werd erkend dat de EHEC-bacterie een wezenlijk probleem vormt voor de volksgezondheid. De toxines-producerende bacterie is bijzonder agressief en kan iemand behoorlijk ziek maken. De EHEC-bacterie kan immers bloedingen veroorzaken in het spijsverteringsstelsel en aanleiding geven voor complicaties.

EHEC bacteriën gedijen bij temperaturen variërend van 7 tot 50° C. De optimale temperatuur voor deze lastpak is 37° C. Sommige EHEC kunnen groeien in zure voedingsmiddelen, tot een pH van 4,4, en in levensmiddelen met een minimale wateractiviteit (Aw) van 0,95 (bron: WHO).

Hoe wordt de EHEC bacterie overgedragen?

Mensen kunnen besmet raken wanneer ze in contact komen met de ontlasting van een besmet dier of persoon, hetzij direct, hetzij indirect. De bacterie wordt voornamelijk overgedragen op de mens via de consumptie van besmet voedsel, zoals rauwe of onvoldoende verhitte (rund)vleesproducten (zoals hamburgers), rauwe melk en andere producten die met mest in aanraking kunnen zijn geweest, zoals rauwe ongewassen groente. In Duitsland zijn de slachtoffers waarschijnlijk besmet geraakt dor het eten van groenten. De EHEC-bacterie komt van nature voor in de darmen van herkauwers, zoals runderen. Via bemesting van akkers kan deze lastpak op groentegewassen terechtkomen. Wanneer het eten door de consument voor de bereiding niet goed wordt gewassen, kunnen zij de bacterie binnenkrijgen, wat een infectie tot gevolg kan hebben.

Wat zijn de verschijnselen en symptomen EHEC bacterie infectie?

De incubatietijd - de periode tussen besmetting en de eerste symptomen - kan variëren van drie tot acht dagen, met een piek van drie tot vier dagen. De mens is zeker gedurende de ziekte besmettelijk voor zijn omgeving (via de oraal-fecale route). Maar zowel symptomatische als a-symptomatische patiënten kunnen weken na aanvang van de klachten nog E. coli uitscheiden.

Zeer weinig bacteriën kunnen een infectie veroorzaken en aanleiding geven tot klachten. Soms verloopt een infectie zonder ziekteverschijnselen. Een infectie met EHEC kan de volgende symptomen geven:
  • Milde diarree, wat in sommige gevallen kan overgaan tot bloedige diarree (hemorragische colitis).
  • Hemorragische colitis wordt gekenmerkt door plotseling optredende hevige buikkrampen. Koorts en braken kunnen ook voorkomen. Na ongeveer 1 tot 3 dagen bevat de aanvankelijke waterige diarree bloed. Hemorragische colitis gaat gepaard met algehele malaise.

De meeste patiënten herstellen binnen 10 dagen, maar bij een klein deel van de patiënten - vooral jonge kinderen en ouderen -kan de infectie zich ontwikkelen tot een levensbedreigende ziekte, zoals het hemolytisch uremisch syndroom (HUS) - voor het eerst beschreven in 1955. HUS wordt gekenmerkt door:
  • acuut nierfalen;
  • hemolytische anemie (waarbij rode bloedlichaampjes sneller worden afgebroken dan ze worden aangemaakt); en
  • trombocytopenie (een bloedingstoornis, waarbij er een tekort aan bloedplaatjes in het bloed is).

Door (inwendige) bloedingen kunnen ook andere organen betrokken raken, zoals de huid waardoor kleine bloeduitstortingen ontstaan, lever en milt. Er wordt geschat dat ongeveer 10% van de patiënten met een EHEC-infectie HUS ontwikkelt.

Een ernstige darminfectie kan voorts tot uitdroging en shock leiden.

Wie lopen meer risico op een infectie met EHEC?

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn er vier risicogroepen te onderscheiden die vatbaarder zijn voor een infectie met EHEC:
  • kinderen onder de 5 jaar en ouderen vanaf 60 jaar;
  • mensen die zelf geen goede hygiëne kunnen handhaven;
  • mensen met verminderde afweer;
  • mensen werkzaam in de zorg en/of werkzaam met kleine kinderen en/of werkzaam op een (kinder)boerderij.

Hoe wordt een EHEC infectie behandeld?

De meeste mensen herstellen zonder antibiotica of andere specifieke behandeling in 5 tot 10 dagen. Er is geen bewijs dat antibiotica een nuttig effect heeft in het verloop van de ziekte. Men vermoedt zelfs dat een behandeling met sommige antibiotica de kans vergroot op sommige complicaties. "Bestrijding met antibiotica helpt niet, sterker nog, maakt het alleen maar erger omdat daarbij stoffen vrijkomen die de nieren aantasten," zei professor Medische Microbiologie Alex Friedrich van het Universitair Medisch Centrum in Groningen op 26 mei 2011.

Middelen tegen diarree moeten worden vermeden. De patiënt moet voldoende vocht tot zich nemen om uitdroging te voorkomen, vooral bij ernstige diarree en/of braken.

Hoe EHEC besmetting te voorkomen?

Er is geen vaccin beschikbaar. Neem de volgende algemene hygiënische maatregelen in acht:
  • De bacterie is overdraagbaar via het toilet; de diarree is uiterst besmettelijk. Was daarom altijd uw handen grondig met water en zeep na het verschonen van luiers of de toiletgang.
  • Was altijd uw handen voordat u eten bereidt of gaat eten.
  • Was altijd uw handen zorgvuldig voor en na het bereiden van rauw vlees om kruisbesmetting te voorkomen.
  • Eet geen rauw of onvoldoende verhit vlees.
  • Drink geen rauwe melk.
  • Spoel rauwe groenten en fruit goed af onder koud leidingwater, onmiddellijk voorafgaan de de bereiding of consumptie ervan. Gebruik hierbij geen zeep of reinigingsmiddelen. Meloenen en komkommers kunnen schoongemaakt worden door deze te schrobben met een schone borstel.
  • Het is verstandig om kiemgroenten zoals taugé even te blancheren, zodat de bacteriën dood zijn.
  • Gebruik ieder keer schone snijplanken en keukengerei om rauw vlees te bereiden. Maak deze materialen na elk gebruik schoon met zeep en warm water. Op deze manier wordt kruisbesmetting voorkomen.
  • Denk naast veilige voedselbereiding, aan veilige voedselbewaring, door bijvoorbeeld voedsel gekoeld en droog te bewaren.

Klik hier voor een special over de EHEC-bacterie.

Nieuwe ontwikkelingen EHEC-bacterie

Zweeds EHEC-vlees afkomstig van een bedrijf uit Enschede - 18/02/3013

In januari 2013 werden in Zweden twee kinderen ziek nadat ze een hamburger hadden gegeten die niet gaar was. Het vlees is daarna onderzocht door de Zweedse gezondheidsinstanties. Het bleek te gaan om de EHEC-bacterie. Vervolgens is een grote partij vlees uit de handel gehaald. Uit onderzoek is vast komen te staan dat dit vlees afkomstig is van een bedrijf in Enschede. Het gaat om vleesleverancier Beimer. Volgens de documenten die bij het vlees zaten, zijn alle voorgeschreven tests bij Beimer in Enschede correct uitgevoerd.

EHEC-besmettingen na eten filet américain - 15/06/2012

In de Vlaamse provincie Limburg zijn op 15 juni 2012 21 gevallen van besmetting met de EHEC-bacterie vastgesteld, waaronder drie gevallen met het hemolytisch-uremisch syndroom (HUS). Alle gevallen zouden verband houden met het eten van filet américain.

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat de eerste monsternemingen positief bevonden werden op E.coli O 157, het meest bekende pathogeen van de EHEC-bacterie.

Van de 19 Belgische besmette slachtoffers zijn er 3 opgenomen in het ziekenhuis. 2 bevinden zich op de intensive care van het ZOL-ziekenhuis in Genk, de derde wordt onderzocht in het Mariaziekenhuis van Overpelt. Niemand is in levensgevaar, maar hun toestand wordt wel nauwlettend in de gaten gehouden. Aangezien de bacterie de nierfunctie kan aantasten, zullen ze een nierdyalise ondergaan.

EHEC-epidemie 2011

>>> Hieronder staan de belangrijkste ontwikkelingen met betrekking tot de EHEC-bacterie en de besmettingen met de EHEC-bacterie in Duitsland in 2011 weergegeven. De nieuwste berichten staan bovenaan. Het laatste bericht is dat de EHEC-epidemie ten einde is. Hiermee eindigt tevens de berichtgeving over deze uitbraak.

EHEC-epidemie ten einde - 26/07/2011

De EHEC-uitbraak in Duitsland is beëindigd. Dat heeft het Robert Koch-instituut dinsdag gemeld. De laatste patiënt met de dodelijke bacterie werd op 4 juli gemeld. Aangezien de incubatietijd drie weken is, worden er geen nieuwe besmettingen meer verwacht. In totaal zijn 52 mensen overleden aan de EHEC-bacterie. Er werden 4.321 besmettingen gemeld. Nog 852 mensen kampen met ernstige nierproblemen.

Rauwe rucola- en mosterdkiemen zijn weer veilig - 22/07/2011

Rauwe rucolakiemen en mosterdkiemen eten mag weer. Minister Edith Schippers (Gezondheid) volgt het advies van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) om deze producten weer vrij te geven, zo heeft ze kenbaar gemaakt. Rauwe fenegriekkiemen worden nog steeds ontraden in verband met een uitbraak van de EHEC-bacterie.

Steun voor getroffen bedrijven in EHEC-crisis - 21/07/2011

Elf bedrijven hebben werktijdverkorting gekregen vanwege geleden verliezen door de uitbraak van de EHEC-bacterie in Duitsland, meldt de NOS. Door de uitbraak van de bacterie hebben telers en transportbedrijven te maken met een daling van de hoeveelheid werk en de inkomsten. Via tijdelijke WW-uitkeringen konden bedrijven voor niet-gewerkte uren gecompenseerd worden. Eerder al kwam de belastingdienst getroffen telers tegemoet.

Miljoenenschade Duitse boeren door EHEC - 18/07/2011

Duitse boeren hebben voor 16 miljoen euro schade geleden als gevolg van de uitbraak van de EHEC-bacterie, aldus een woordvoerder van het Duitse ministerie van Landbouw.

Tuinders luiden noodklok vanwege EHEC-uitbraak - 14/07/2011

Nederlandse tuinders luiden de noodklok, omdat de prijzen van tomaten, paprika's, komkommers en sla nog steeds onder druk staan vanwege de EHEC-uitbraak. Vier tuinbouwbedrijven hebben inmiddels hun deuren moeten sluiten, zo meldde Landbouworganisatie LTO Nederland.

Fiscus schiet tuinders te hulp na EHEC-schade - 11/07/2011

Groentetelers die problemen hebben door de crisis rond EHEC-bacterie krijgen hulp van de Belastingdienst. Dat heeft de fiscus afgesproken met een aantal landbouworganisaties.

Eerste EHEC-dode in de Verenigde Staten bevestigd - 11/07/2011

Amerikaanse gezondheidsdiensten hebben bevestigd dat er eind juni in Arizona iemand overleden is aan de gevolgden van een EHEC-besmetting. Het is het eerste dodelijke slachtoffer in de Verenigde Staten. De 65-jarige man heeft de EHEC-besmetting waarschijnlijk opgelopen tijdens een trip naar Duitsland.

Duitsland haalt EHEC geneesmiddelen van markt - 11/07/2011

De Duitse geneesmiddeleninspectie haalt natuurlijke geneesmiddelen met fenegriekzaad van de markt in verband met mogelijke EHEC-besmetting. Het gaat met name om uit Egypte geïmporteerde middelen voor de darmen. De Duitse geneesmiddeleninspectie, de BfAM, heeft sterke vermoedens dat een deel van de tussen 2009 en 2011 uit Egypte geïmporteerde natuurlijke middelen EHEC-besmet fenegriekzaad bevat en roept daarom alle middelen met dit ingrediënt terug uit apotheken en andere verkooppunten. Het gaat hierbij met name om middelen voor de darmen. Fenegriekzaad wordt vaak gebruikt om obstipatie en winderigheid tegen te gaan.

Mogelijk besmette EHEC-zaden in Limburg - 09/07/2011

Bij twee tuincentra in Arcen en Vlodrop (Limburg) zijn kiemzaden verkocht die mogelijk met de EHEC-bacterie besmet zijn. Klanten die zadenmixen van het merk Sperli hebben gekocht, wordt geadviseerd de producten niet te gebruiken. Het gaat om de producten 'Keimsprossen Asia-Mischung' en 'Keimsprossen Bockhornklee', waar ook fenegriekzaad in zit.

Egypte ontkent EHEC-bron te zijn - 07-07-2011

De regering in Caïro spreekt wederom tegen dat zaden uit Egypte de bron zijn van de EHEC-uitbraak in Europa. Uit testen in een laboratorium blijkt dat de zaden niet zijn besmet, aldus de Egyptische voedselveiligheidsorganisatie.

Egyptisch fenegriekzaad mogelijke bron EHEC - 05/07/2011

De Europese voedselveiligheidsdienst EFSA bevestigt dat een partij geïmporteerd besmet fenegriekzaad uit Eypte waarschijnlijk de bron was van de recente voedselvergiftigingen in Duitsland en Frankrijk. Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen die ziek zijn geworden bij de twee EHEC-uitbraken fenegriekspruiten hebben gegeten afkomstig uit dezelfde partij.

Chip moet binnen half uur EHEC-bacterie op kunnen sporen - 05/07/2011

Wetenschappers van de Radboud Universiteit te Nijmegen willen een chip op de markt zetten, waarmee men binnen een half uur een besmetting met de EHEC-bacterie op groente en fruit kan bepalen. Dezelfde chip kan ook worden gebruikt om snel ziekteverwekkers als multiresistente bacteriën in ziekenhuizen en het noro-virus in verpleeghuizen op te sporen.

EHEC-bacterie in Tsjechisch mineraalwater - 04/07/2011

De EHEC-bacterie is nu ook aangetroffen in mineraalwater. De Tsjechische levensmiddeleninspectie vond de bacterie in flesjes van het merk 'Aquila Auqalinea'. Het water is inmiddels uit de schappen gehaald.

Eerste EHEC-dode in Frankrijk - 02/07/2011

In Frankrijk is voor het eerst ook iemand overleden aan de EHEC-bacterie. Het slachtoffer is een 78-jarige vrouw die ruim een week geleden was opgenomen in een ziekenhuis in Bordeaux. Ze had nierproblemen.

Egypte ontkent bron te zijn van EHEC-uitbraak - 01-07-2011

Egypte ontkent dat het iets te maken heeft met de EHEC-uitbraak in West-Europa. De Egyptische dienst voor voedselveiligheid zegt dat er geen enkel bewijs is voor de theorie dat Egyptische fenegriekzaden de boosdoener zijn.

Vijftig sterfgevallen door EHEC-bacterie - 30/06/2011

De EHEC-bacterie heeft twee nieuwe dodelijke slachtoffers geëist, waardoor er reeds 50 mensen aan bezweken zijn, van wie 48 in Duitsland. Dit heeft de Wereldgezondheidsorganisatie WHO bekendgemaakt.

Oorzaak EHEC-bacterie ligt mogelijk in Egypte - 30/06/2011

De uitbraak van de EHEC-bacterie is mogelijk te wijten aan de import van fenegriekzaad uit Egypte. Dat zeggen het EU-agentschap voor voedselveiligheid (EFSA) en het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) in een rapport. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of deze verdenking juist is.

Duitse school dicht om EHEC-besmettingen - 29/06/2011

De autoriteiten in het Duitse district Paderborn hebben na een reeks EHEC-besmettingen besloten een basisschool te sluiten. Medio juni werden drie jongens in de leeftijd tussen 8 en 11 jaar oud ziek als gevolg van de EHEC-bacterie, waar eerder ook al veel mensen door ziek zijn geworden. Ook drie medewerksters van de kantine in de school en een werknemer van een cateraar zijn besmet. De voorzorgsmaatregel is onder meer genomen om bezorgde ouders tegemoet te komen, aldus een woordvoerder van het district.

Ook Zweden meldt eerste niet-Duitse EHEC-besmetting - 28/06/2011

In Zweden is het eerste geval van een EHEC-besmetting gemeld waarbij de patiënt niet in Duitsland is geweest. De Zweedse autoriteit voor infectieziekten kan niet bepalen hoe de besmetting heeft kunnen plaatsvinden.

Dodental EHEC-crisis tot 48 gestegen - 28/06/2011

Het dodental als gevolg van de EHEC-uitbraak is opgelopen tot zeker 48. Dat hebben de Duitse autoriteiten bekendgemaakt. Het aantal nieuwe besmettingen neemt wel af . In totaal zijn nu in Duitsland 3901 ziektegevallen geregistreerd. In vijftien andere landen zijn in totaal 119 gevallen gemeld.

Minister: eet voorlopig geen rucolakiemen in verband met EHEC - 26/06/2011

Het ministerie van Volksgezondheid in Den Haag heeft vandaag het advies gegeven voorlopig geen fenegriek-, mosterd- en rucolakiemen te eten in verband met een besmetting met een E.coli-bacterie in de regio Bordeaux in Frankrijk. Daar zijn zeven mensen opgenomen die besmet zijn met een bacterie waarvan deskundigen voor "99%" zeker weten dat deze dezelfde variant is als de bacterie die in Duitsland op dit moment aan totaal 44 mensen het leven heeft gekost. Zeker twee personen werden ziek na het eten van fenegriek-, mosterd- en rucolakiemen. Men vermoedt dat deze kiemen de oorsprong van de besmetting zijn. Frankrijk heeft daarop de verkoop stopgezet van fenegriek-, mosterd- en rucolakiemen die afkomstig zijn van een Brits bedrijf.

'EHEC-schade kan oplopen tot 350 miljoen' - 24/06/2011

Sinds de uitbraak van EHEC-bacterie is bijna 36 miljoen kilo aan groenten vernietigd en is ook 366 hectare aan groenten niet geoogst. aldus het Productschap Tuinbouw. De totale schade voor telers en handelaren als gevolg van de EHEC-uitbraak in Duitsland kan oplopen tot wel 350 miljoen euro, zo wordt geschat. Op dit moment bedraagt de schade zo’n 180 miljoen euro: voor de telers ongeveer honderd miljoen euro en voor handelaren tachtig miljoen.

EHEC uitbraak op zijn retour - 24/06/2011

De EHEC uitbraak is op zijn retour. In Duitsland is het aantal nieuwe patiënten die met EHEC besmet zijn sterk afgenomen. Dit beeld zien we terug in Nederland, aldus het het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Twee nieuwe EHEC-besmettingen in Nederland - 23/06/2011

Het aantal EHEC-besmettingen in Nederland is opgelopen tot elf. Van twee nieuwe patiënten is bevestigd dat zij de bacterie onder de leden hebben, meldt een woordvoerder van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

43 doden door EHEC - 23/06/2011

De gevaarlijke EHEC-bacterie heeft inmiddels 43 slachtoffers geëist. Ze komen, op een vrouw uit Zweden na, allemaal uit Duitsland.

Einde aan Russische importstop groenten - 22/06/2011

De Nederlandse groentesector wil zo snel mogelijk de export naar Rusland hervatten nu het verbod op groente uit de EU wordt opgeheven. De boycot was door de Russen ingesteld na de uitbraak van de EHEC-bacterie. Dit tot grote irritatie van Brussel, die de maatregel "buitenproportioneel" en "onnodig" noemde.

EHEC eist veertigste leven - 21/06/2011

Het aantal doden als gevolg van de uitbraak van EHEC is maandag gestegen tot veertig. Op één dode in Zweden na deden alle sterfgevallen naar aanleiding van epidemie zich voor in Duitsland.

EHEC-bacterie op bietenspruiten niet eerder in Nederland gevonden - 20/06/2011

Uit onderzoek blijkt dat de EHEC-bacterie die onlangs op de bietenspruiten is gevonden nog niet eerder in Nederland is aangetroffen. Minister Schippers van Volksgezondheid heeft opdracht gegeven om het monster voor verdere analyse naar gespecialiseerde laboratoria elders in Europa te sturen.

Werktijdverkorting mogelijk door EHEC-crisis - 17/06/2011

Nederlandse bedrijven die direct zijn getroffen door de EHEC-crisis en daardoor minder werk hebben, kunnen werktijdverkorting voor hun medewerkers aanvragen. Vandaag werd bekend dat minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de bestaande regeling werktijdverkorting hiervoor openstelt.

EHEC in Noord-Hessen via mens op voedsel - 17/06/2011

De gevaarlijke EHEC-ziektekiem is in de Duitse regio Noord-Hessen van een medewerkster van een cateringbedrijf op voedsel overgesprongen. Daardoor werden nog eens 20 mensen ziek. Het is niet duidelijk op welke wijze de EHEC op het voedsel kon terechtkomen en of er problemen met de hygiëne waren. Dat is onderwerp van verder onderzoek.

Dertig miljoen kilo groenten vernietigd - 16/06/2011

Het Productschap Tuinbouw meldt dat Nederlandse tuinders sinds het begin van de EHEC-crisis 30 miljoen kilo groenten naar de composthoop hebben moeten brengen. Het ging vooral om komkommers en tomaten. Van elk werd 13 miljoen kilo uit de handel genomen. De overige 4 miljoen kilo bestond uit sla en paprika.

Dodental door EHEC-bacterie verder gestegen - 16/06/2011
Het Robert Koch Instituut, het Duitse equivalent van de RIVM in Nederland, heeft laten weten dat het aantal doden door besmetting met de EHEC-bacterie is opgelopen naar 39. Volgens het instituut neemt het aantal nieuwe besmettingen sinds de afgelopen week wel af. In totaal zijn in Duitsland op dit moment 3304 mensen besmet, dat zijn er vijftig meer dan gisteren. De huidige uitbraak van EHEC is de dodelijkste tot nu toe.

Meerderheid Duitsers ontevreden over EHEC-aanpak - 15/06/2011

Duitsers zijn in meerderheid ontevreden over de aanpak van de EHEC-bacterie uitbraak. Bij een recente peiling noemde 35% van de ondervraagden de aanpak "niet zo goed"' en 23% vindt die ronduit slecht. Een minderheid van 40% zei tevreden te zijn, aldus een enquête in opdracht van weekblad Stern.

Momenteel 38 EHEC-doden in Europa - 15/06/2011

De EHEC-bacterie heeft een nieuw slachtoffer gemaakt in Duitsland. Dat zeggen de Duitse autoriteiten. Daarmee komt de balans nu op 37 doden in Duitsland en 38 in heel Europa.

Geen nieuwe Nederlandse EHEC-patiënten - 14/06/2011

Het aantal mensen dat in Nederland besmet is met de EHEC-bacterie blijft stabiel. Er zijn op dit moment nog acht mensen ziek. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekendgemaakt.

'EHEC-epidemie is waarschijnlijk samenloop van kleine uitbraken die altijd optreden' - 14/06/2011

Volgens Huub Schellekens, arts en hoogleraar farmaceutische biotechnologie, is er waarschijnlijk sprake is van een samenloop van kleine uitbraken die altijd optreden, maar in de meeste gevallen onopgemerkt blijven. Hij zegt hierover:

De enorme publiciteit hierover en het gestuntel van de autoriteiten veroorzaakten paniek. Iedereen met een beetje diarree meldde zich bij de dokter. Die uiteraard die patiënten liet testen, waardoor meer gevallen dan anders werden opgespoord. Kortom de 'epidemie' in Duitsland is wellicht niets anders dan de optelsom van kleine uitbraken die altijd optreden.

36ste dode door EHEC-bacterie - 13/06/2011

Een vrouw in Hamburg is vandaag overleden aan de gevolgen van een besmetting met het EHEC-bacterie. Tot dusverre zijn 36 mensen overleden door de agressieve bacterie.

Weer EHEC-bacterie aangetroffen in Nederland - 13/06/2011

één van de grootste kiemgroentenbedrijven van Europa is de EHEC-bacterie aangetroffen. De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) heeft de Ehec-bacterie na monsters vrijdagavond ontdekt. Het gaat om het bedrijf Van der Plas Sprouts in Langedijk.

Dodental door EHEC loopt verder op - 12/06/2011

De EHEC-bacterie heeft inmiddels aan zeker 35 mensen het leven gekost. De Duitse minister van Volksgezondheid Daniel Bahr zei niet uit te kunnen sluiten dat er nog meer slachtoffers zullen vallen. Niettemin is de uitbraak op z'n retour. Alle slachtoffers vielen in Duitsland, op één na: in Zweden stierf iemand na een bezoek aan Duitsland. Meer dan 3000 mensen werden ziek in zeker 16 landen. In Nederland werden acht mensen ziek.

Aantal EHEC-besmettingen neemt nog steeds toe - 12/06/2011

In de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein neemt het aantal mensen dat besmet is met de EHEC-bacterie, verder toe, zo meldt het ministerie van Volksgezondheid van Kiel, de hoofdstad van de deelstaat.

EHEC op taugé komt 'exact' overeen met het type O104 - 11/06/2011

Het Duitse federale Instituut voor Risicoanalyse heeft bevestigd dat de EHEC-variant uit de bioboerderij in Bienenbüttel "exact" overeenkomt met het type bacterie dat in Duitsland al meer dan 30 doden heeft gemaakt.

EHEC-bacterie aangetroffen bij tweede Nederlands bedrijf - 11/06/2011

De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) heeft bij een tweede teler kiemgroeten aangetroffen die besmet zijn met een EHEC-bacterie. Het gaat hier weer om rode bietenspruiten. Hierbij gaat het niet om het type O104, dat in Duitsland de crisis heeft veroorzaakt. Waar in het land de teler zit, is niet bekendgemaakt.

Bron EHEC-uitbraak gevonden: toch de taugé - 10/06/2011

De Duitse autoriteiten zijn ervan overtuigd dat ze de bron van de EHEC-uitbraak hebben gevonden: Het was toch de taugé, gekweekt op de boerderij in Nedersaksen, die als sinds maandag verdacht is. Onderzoekers konden tot nu toe de EHEC-bacterie nergens vinden. Uiteindelijk werd de bacterie door wetenschappers aangetroffen op een partij taugé in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het Duitse Robert Koch Instituut liet vanochtend al weten dat kiemgroenten, zoals taugé, hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van de uitbraak van de EHEC-bacterie zijn. De 26 restaurants waarvan gasten ziek zijn geworden hadden allemaal ingekocht bij dezelfde boerderij in Nedersaksen.

Microbioloog Wilma Hazeleger van Wageningen Universiteit en Researchcentrum zei hierover:

In ons onderwijs gebruiken we taugé als modelgroente omdat er zoveel bacteriën op zitten. Dat komt door de teeltwijze van deze kiemgroente. De taugézaden worden geweekt in een waterbed bij een hoge temperatuur; precies de omstandigheden waar bacteriën dol op zijn. Taugé kan dus hoge concentraties bacteriën bevatten. De meeste zijn trouwens niet ziekteverwekkend.

Voedselbanken in Nederland overspoeld met taugé - 10/06/2011

Voedselbanken in Nederland worden momenteel overspoeld met tientallen pallets met overgebleven taugé, komkommer en tomaten. Dit vanwege de vrees voor besmetting met de EHEC-bacterie. Het eten is niet afgekeurd en gaat gewoon het pakket in.

Rusland wil importverbod opheffen - 10/06/2011

Rusland heeft het importverbod voor Europese groenten grotendeels opgeheven. Dat heeft president Medvedev bekendgemaakt. Rusland laat de groenten toe als de EU garanties geeft dat de groenten geen EHEC-bacteriën bevatten.

Duitsland trekt waarschuwing groenten in - 10/06/2011

Duitsland trekt de waarschuwing voor komkommers, sla en tomaten in. Deze groenten worden er niet langer van verdacht dat zij verantwoordelijk zouden zijn voor de verspreiding van de EHEC-bacterie. De waarschuwing voor taugé blijft wel gehandhaafd.

Nu acht EHEC-patiënten in Nederland - 09/06/2011

Deze week zijn in Nederland twee nieuwe EHEC-besmettingen vastgesteld, waardoor er volgens het RIVM nu acht gevallen bekend zijn. Ook deze twee nieuwe patiënten hebben de besmetting in Duitsland opgelopen.

TNO claimt doorbraak in onderzoek EHEC - 09/06/2011

Het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO claimt een middel te hebben gevonden tegen levensgevaarlijke resistente bacteriën zoals de EHEC-bacterie. De wetenschappers hebben natuurlijke ingrediënten gevonden tegen bacteriën die resistent zijn geworden tegen antibiotica. Het middel is getest met de ESBL-bacterie, maar zou ook toepasbaar zijn voor de EHEC-bacterie. TNO schat dat de vinding mogelijk pas over twee jaar in de praktijk toepasbaar is.

EHEC op Nederlandse groente aangetroffen - 09/06/2011

Op een partij Nederlandse rode bietenspruiten is in Duitsland de EHEC-bacterie aangetroffen. Het gaat volgens het ministerie van Volksgezondheid echter niet om het gevreesde 0104-type.

Europese Commissie verhoogt EHEC-vergoeding tot 210 miljoen euro - 08/06/2011

De Europese Commissie zal de vergoeding voor de groente- en fruittelers die leden onder de EHEC-crisis, van 150 naar 210 miljoen euro verhogen.

EHEC-bacterie gevonden op komkommer in Duitsland - 08/06/2011

De EHEC-bacterie is opnieuw in verband gebracht met de komkommer. In Maagdenburg is de bacterie aangetroffen op een stukje komkommer in de afvalbak van een gezin dat ziek is geworden door de bacterie. Het is onduidelijk hoe de bacterie op de groente terecht is gekomen. Volgens de familie is het stukje komkommer op 19 mei in hun afvalbak gegooid. Op 30 mei is de EHEC-bacterie er vervolgens op aangetroffen. Doordat het afval twee weken in de afvalbak heeft gezeten, kunnen er geen harde conclusies worden getrokken over wanneer de ziekteverwekker op de komkommer is beland.

Dodental door EHEC-bacterie loopt op naar 25 - 08/06/2011

Het dodental door de EHEC-bacterie loopt volgens een laatste balans intussen op tot 24 in Duitsland en één in Zweden, van wie het merendeel vrouw is. Het Zweedse slachtoffer had een reis gemaakt in Duitsland. In totaal raakten meer dan 2.600 personen in meer dan veertien landen besmet met de darmbacterie.

Significante daling EHEC-besmettingen in Duitsland - 08/06/2011

De Duitse minister van Volksgezondheid, Daniel Bahr, is voorzichtig optimistisch. Hij vermoed dat de crisis rond de EHEC-bacterie mogelijk snel voorbij zal zijn. Hij zei vandaag dat het aantal nieuwe besmettingen duidelijk terugloopt. Het is volgens hem nog wel te vroeg om het signaal 'veilig' te geven.

EHEC-bacterie kan immuunsysteem ontregelen - 08/06/2011

Artsen van de universitaire klinieken in Bonn en Greifswald hebben concrete aanwijzingen gevonden dat de EHEC-bacterie bij sommige patiënten het immuunsysteem ontregelt hetgeen zware complicaties veroorzaakt.

‘Ziekenhuizen voorbereid op uitbraak EHEC’ - 08/06/2011

Minister Schippers van Volksgezondheid schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat Nederlandse ziekenhuizen voorbereid zijn op een eventuele uitbraak van de EHEC-bacterie in ons land.

Ook geen EHEC op taugé EHEC-patiënt - 07/06/2011

Een senator uit Hamburg heeft bekendgemaakt dat op wekenoude taugé uit de koelkast van een EHEC-patiënt, geen EHEC-bacteriën zijn aangetroffen. De taugé kwam van het verdachte biologische bedrijf in Bienenbüttel. De taugé en andere groentekiemen van het bedrijf lijken dus helemaal niet de bron te zijn van de uitbraak van de EHEC-bacterie, zoals aanvankelijk werd gedacht (zie de onderstaande nieuwsberichten van 6 juni 2011).

Dodental door EHEC-bacterie naar 22 - 07/06/2011

De EHEC-bacterie heeft twee nieuwe slachtoffers gemaakt in Duitsland. Daarmee komt het aantal doden sinds half mei 2011 op 22, zo meldt de Duitse overheid. Er zijn intussen al meer dan 2.325 mensen in 13 Europese landen, de Verenigde Staten en Canada ziek geworden.

Geen reden om voedsel te mijden - 07/06/2011

Volgens het Outbreak Management Team (OMT) is er geen enkele reden om in Nederland bepaalde voedingsmiddelen te mijden, ook niet bij supermarkten die onderdeel uitmaken van een Duitse keten.

Europese commissaris voor Landbouw wil 150 miljoen voor groentetelers - 07/06/2011

De Europese commissaris voor Landbouw Ciolos wil 150 miljoen euro beschikbaar stellen voor de land- en tuinbouwers die door de EHEC-bacterie hun producten niet kunnen verkopen en daardoor gedupeerd zijn geraakt. Naar verwachting wordt het voorstel binnenkort door de Europese Commissie overgenomen.

Noord-Duitse taugé toch niet de bron van EHEC-uitbraak - 06/06/2011

Uit bacteriologisch onderzoek van 23 monsters die in het verdachte tuinbouwbedrijf in Uelzen zijn genomen, is - tegen alle verwachtingen in - geen EHEC-bacterie aangetroffen, zo maakten Duitse autoriteiten maandagmiddag bekend.

Biologische taugé van Duits tuinbouwbedrijf waarschijnlijk besmettingsbron EHEC - 06/06/2011

Duitse autoriteiten vermoeden dat de bron van de EHEC-besmettingen gelokaliseerd kan worden in een boerderij in Bienenbüttel in de deelstaat Nedersaksen (Duitsland), waar biologische kiemgroenten als taugé en alfalfa - de Nederlandse naam van de spruitgroente Luzerne - worden gekweekt. Hard bewijs uit het laboratorium ontbreekt vooralsnog. Maar volgens de regionale autoriteiten zijn de aanwijzingen zó overduidelijk, dat het ministerie burgers voorlopig afraadt deze producten te consumeren. Jaren geleden was taugé ook de oorzaak van een grote EHEC-uitbraak in Japan.

Geen EHEC-sporen in restaurant Lübeck - 05/06/2011

Vrijdag 3 juni 2011 had de Lübecker Nachrichten gemeld dat er een "heet spoor" liep naar een restaurant in de stad. De bron van de EHEC-besmetting ligt echter niet bij restaurant Kartoffelkeller in Lübec. Onderzoekers hebben niets gevonden, zei uitbater Joachim Berger aan tv-zender ZDF.

Tot nu toe 19 doden door EHEC-bacterie - 05/06/2011

Inmiddels zijn 19 mensen gestorven aan de besmetting met de EGEC-bacterie. Meer dan 1.700 mensen zijn ziek, van wie er 520 erg aan toe zijn.

'Vlees verdachter dan groenten' - 04/06/2011

De Duitse autoriteiten waarschuwen voor rauwe groenten, maar het is veel waarschijnlijker dat vlees de bron is van de vele besmettingen met de gevaarlijke darmbacterie EHEC, aldus de Italiaanse deskundige Donato Greco van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). In de krant La Repubblica zei hij onder meer: ''De ziekteverwekker is gewoonlijk in de darmen van runderen te vinden en daarmee ook in rauw vlees zoals tartaar en slecht doorbakken hamburgers''. Voorts zei hij nog nooit op grote schaal zulke gevaarlijke darmbacteriën te hebben gevonden op groente of fruit.

EHEC-patiënt in Radboud Ziekenhuis opgenomen - 04/06/2011

In het UMC Sint Radboud in Nijmegen is een patiënt opgenomen die besmet is met de EHEC-bacterie. Dat heeft het ziekenhuis bevestigd. In Nederland zijn tot nu toe vijf mensen geïnfecteerd. Zij hebben de besmetting allemaal in Duitsland opgelopen

EHEC-bacterie gevaarlijk door adhesieve eigenschap - 03/06/2011

Onderzoekers van het CDC, het Amerikaanse centrum voor Ziektepreventie en -controle in samenwerking met Duitse onderzoekers hebben aangetoond dat de gevaarlijke EHEC-bacterie zich aan ingewanden hecht of plakt van de patiënt door een zeldzaam adhesief component - een soort van lijmstof - waarna gifstoffen het lichaam kunnen binnendringen. Het kan maanden duren voordat een wereldwijd team van onderzoekers de eigenschappen van EHEC volledig begrijpt.

WHO: EHEC-bacterie nooit eerder gezien - 02/06/2011

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de EHEC-bacterie waarmee in Duitsland meer dan 1500 mensen besmet zijn, een nieuwe gemuteerde soort die nog nooit eerder is waargenomen. De nieuwe variant betreft een kruising tussen twee verschillende E.coli-bacteriën en heeft verschillende kenmerken die de bacterie 'dodelijker en giftiger' maken. Zo bevordert de nieuwe genetische combinatie de aanhechting van de bacteriën aan de darmcellen, waardoor de kiemen langer in de darmen blijven en langer schade kunnen aanrichten. Ook vertoont de nieuwe variant een heel bijzonder resistentieprofiel.

Vijf Nederlanders besmet met EHEC-bacterie - 01/06/2011

Het RIVN maakte bekend dat in Nederland nu vijf mensen besmet zijn met de EHEC-bacterie. Alle mensen die besmet zijn, zijn de afgelopen tijd in Hamburg en omgeving geweest.

Spaanse komkommer is níet de verspreider van de EHEC-bacterie - 31/05/2011

Cornelia Prüfer-Storcks, de hoogste gezondheidsambtenaar van Hamburg, maakte vandaag bekend dat op twee Spaanse komkommers in Hamburg, die aanvankelijk werden gezien als de bron van ziekteverwekkers, wel EHEC-bacteriën werden gevonden - maar niet de variant O104 die momenteel honderden mensen ziek heeft gemaakt en tot doden heeft geleid. De oorzaak van de besmettingen met de EHEC-bacterie ligt weer volledig open. De zoektocht naar de bron van de infectie begint nu van voor af aan.

EHEC-bacterie bij tweede Nederlander vastgesteld - 31/05/2011

Roel Coutinho van het RIVM bevestigde vandaag dat bij twee van de drie Nederlanders die met nierfalen zijn opgenomen in het ziekenhuis, het duidelijk is dat het gaat om een besmetting met de EHEC-bacterie. Alle drie zijn ziek geworden na een bezoek aan Duitsland. De EHEC-bacterie heeft in Duitsland inmiddels aan veertien mensen het leven gekost. Daar zijn meer dan 1400 mensen ziek, van wie 350 ernstig.

Nu ook buiten Duitsland iemand overleden aan EHEC-bacterie‎ - 31/05/2011

Vandaag is bekend geworden dat een ongeveer 50 jarige vrouw die besmet geraakte met de EHEC-bacterie tijdens een vakantie in Duitsland, is overleden in een ziekenhuis in het zuidwesten van Zweden. Het is het eerste sterfgeval buiten Duitsland.

Spoedoverleg over EHEC-bacterie - 30/05/2011

Het ministerie van Landbouw, het Productschap Tuinbouw en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) houden vandaag spoedoverleg over de uitbraak van de EHEC-bacterie. De uitbraak in Duitsland is een grote schadepost voor de Nederlandse tuinbouw. De export van komkommers naar Duitsland is helemaal stilgevallen, terwijl Duitsland voor de Nederlandse telers de belangrijkste exportmarkt voor de Nederlandse komkommers. Jaarlijks gaan er meer dan een miljard komkommers de grens over. Volgens een woordvoerder van het CBL moet er zo snel mogelijk duidelijkheid komen over de bron van de besmetting. Ook is het van groot belang om te weten hoe de komkommers zijn besmet.

Duizend mensen in acht landen besmet met EHEC-bacterie - 29/05/2011

De lijst met landen waar de gevaarlijke EHEC bacterie opduikt, wordt almaar langer. Ook in Frankrijk en Zwitserland worden mogelijke besmettingen gemeld. In Duitsland vielen al zeker tien doden door de bacterie. In Zwitserland werd een tweede geval van EHEC-besmetting bevestigd. Verder zijn er 25 besmettingen bevestigd in Zweden, 7 in Denemarken, 3 in Groot-Brittannië, 2 in Oostenrijk en 1 in Nederland.

EHEC bacterie eist meer levens - 28/05/2011

In Duitsland zijn inmiddels negen mensen overleden aan de EHEC-bacterie, meer dan 300 slachtoffers zijn in levensgevaar en rond de 1500 mensen zijn besmet.

Spaanse komkommers mogelijk bron van EHEC-bacterie - 27/05/2011

Er zijn aanwijzingen dat komkommers uit Spanje mogelijk de bron zijn van de besmetting met de EHEC-bacterie. De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) meldt dat deze berichten echter nog door de Duitse autoriteiten moeten worden bevestigd.

Nederlandse vrouw met EHEC bacterie getroffen - 26/05/2011

Op 26 mei 2011 werd maakte een woordvoerder van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekend dat een Nederlandse vrouw in Duitsland de besmettelijke bacterie EHEC heeft opgelopen. De patiënte is opgenomen, maar niet op de intensive care. Ze wordt in het ziekenhuis behandeld wegens complicaties. Zij is vermoedelijk besmet geraakt door het eten van Duitse groenten.

EHEC-bacterie eist vier doden in Duitsland - 26/05/2011

De Duitse minister van Landbouw Ilse Aigner heeft meegedeeld dat de gevaarlijke EHEC-bacterie in Duitsland al aan vier mensen het leven gekost.

Tientallen Duitsers getroffen door EHEC-bacterie - 23/05/2011

Op 23 mei werd wereldkundig gemaakt dat in Duitsland tientallen mensen in het ziekenhuis opgenomen zijn, nadat zij waren besmet met de EHEC-bacterie. Veel patiënten liggen op de afdeling intensieve zorg. Vooral vrouwen zijn ziek geworden. Hierdoor ligt de interpretatie voor de hand dat ze besmet zijn bij de verwerking van levensmiddelen. Het is goed mogelijk dat de bron nooit wordt gevonden, omdat het besmette voedsel intussen allang opgegeten en verteerd is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De EHEC bacterie: besmetting en symptomenDe EHEC bacterie: besmetting en symptomenDe EHEC-bacterie, ofwel Enterohemorragische E.coli valt onder de groep E-Coli bacterien welke veelvuldig voorkomen in de…
EHEC een levensbedreigende bacterienieuws uitgelichtEHEC een levensbedreigende bacterieDe EHEC-bacterie dankt zijn naam aan dr. Theodor Escherich hij is de naamgever van de Escherichia coli afgekort tot E co…
EHEC-bacterie: darmbacterieEHEC-bacterie: darmbacterieDe EHEC-bacterie is een darmbacterie die over het algemeen voor lichte klachten zorgt. In sommige gevallen kunnen de kla…
Liever een virus of toch een bacterie: het verschilLiever een virus of toch een bacterie: het verschilWat is het verschil tussen een virus (de griep bijvoorbeeld) en een bacterie? Denk aan de EHEC bacterie of Salmonella ba…
E. coli-bacterie (besmetting): symptomen en behandelingE. coli-bacterie (besmetting): symptomen en behandelingHoe besmetting met E. coli-bacterie (EHEC) voorkomen en bestrijden? Escherichia coli (afgekort E. coli) is een doorgaans…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "EHEC bacterie symptomen: (bloedige) diarree en buikkrampen"

Reacties

Dave, 01-01-2013 09:49 #9
Ik ben denk ik onlangs besmet geweest, maar gelukkig weer een stuk beter.
Misschien dat mijn vrouw nu helaas besmet is, maar zij heeft altijd last van obstipatie, dus misschien dat dat de benodigde diaree tegenhoudt?
Nu heeft zij hevige rugpijn in de onderrug kan dit duiden op nierfalen?

Anoniem, 07-07-2011 20:11 #8
Een laatste vraag over EHEC.
Wanneer je met deze bacterie besmet bent, ben je dan ten dode opgeschreven, ben je dan in levensgevaar of genezen de meeste patienten zonder complicaties? Reactie infoteur, 10-07-2011
Na besmetting met deze bacterie kan de patiënt last krijgen van heftige bloedingen (hemorragie) in de darmen. Dat bloed komt met de diarree naar buiten. De infectie kan bovendien gepaard gaan met braken, misselijkheid en buikkrampen en kan ernstige schade aan de nieren veroorzaken. Op de website van het RIVM vind je meer info.

Anoniem, 05-07-2011 18:40 #7
Eerst komkommers (afkomstig uit Spanje), sla en tomaten, daarna groentenscheuten, daarna producten afkomstig uit Egypte, water uit een beek en nu zou de bacterie zich ook verspreiden via flessenwater. Binnenkort volgen misschien ook vis, ijsjes, verspreiding via insecten e.d., dit tot men alles heeft gehad. Het begint op bangmakerij te lijken.
Mag men nog wel eten en drinken wat men wil, zonder angst om besmet te geraken? Reactie infoteur, 06-07-2011
Hygiënemaatregelen zijn erg belangrijk voor het voorkómen van besmetting met ziekteverwekkers. Er is geen enkele reden om in Nederland bepaalde voedingsmiddelen te mijden, ook niet bij supermarkten die onderdeel uitmaken van een Duitse keten.

Anoniem, 01-07-2011 11:42 #6
Waarom wordt er voor elke EHEC-dode een artikel geschreven (per dode)? En waarom treft EHEC vooral jonge mensen? Reactie infoteur, 02-07-2011
Er is momenteel veel aandacht in de pers voor de EHEC-crisis. Vandaar dat er over bijna iedere dode een apart berichtje verschijnt.

Anoniem, 28-06-2011 17:57 #5
Waarom neemt men geen extra maatregelen om de verspreiding van de bacterie tegen te gaan? Reactie infoteur, 30-06-2011
Aan wat voor maatregelen had u gedacht?

Anoniem, 20-06-2011 22:51 #4
Is het nog nodig om tomaten, komkommers, sla en/of groentenscheuten te mijden of kan men ze gewoon eten zonder risico op besmetting? Verder valt op dat bij 'nieuwe' ziekten vooral jonge mensen getroffen worden, wat ook bij vogelgriep en de Mexicaanse griep het geval was. Reactie infoteur, 21-06-2011
Het Outbreak Management Team (OMT) ondersteunt het huidige beleid om personen die naar Duitsland gaan voor actuele voedingsadviezen de website van het Robert Koch instituut (http://www.rki.de) te raadplegen. Er is geen enkele reden om in Nederland bepaalde voedingsmiddelen te mijden, ook niet bij supermarkten die onderdeel uitmaken van een Duitse keten (bron: RIVM).

Anoniem, 16-06-2011 12:06 #3
De exacte bron van de infectie is nog niet gevonden, mogelijk zal men deze ook nooit terugvinden. Het verhaal van de besmette komkommers was dus onjuist. Hoe is de toestand van de EHEC-uitbraak in Duitsland momenteel? Reactie infoteur, 16-06-2011
Ik heb de laatste info m.b.t. Duitsland toegevoegd. Kijk ook op deze website: http://www.rki.de/

Anoniem, 13-06-2011 17:41 #2
Ik vind nergens informatie over de sterftekans en het aantal mensen dat genezen is (zonder blijvende complicaties) van EHEC type O104. Er zouden 100 HUS-patienten zijn met blijvende nierschade waardoor ze nierdialyse nodig hebben of een donororgaan.

Is het niet mogelijk om tijdelijk een reisverbod te geven en de grenzen met Duitsland te sluiten tot het gevaar geweken is (te voorkoming van besmetting in andere landen)? Of het in quarantine zetten van patienten tot ze genezen zijn.
Bij de Mexicaanse griep werden mondmaskers aangeraden, bij deze dodelijke ziekte zou dat beter ook gedaan worden! Reactie infoteur, 14-06-2011
Het RIVM houdt de gemelde Nederlandse ziektegevallen met EHEC en HUS, gerelateerd aan Duitsland, bij: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/E/EHEC_bacterie

Anand, 03-06-2011 16:56 #1
Om de besmettingsbron makkelijker te kunnen achterhalen zouden de onderzoekers een consumptie-database moeten maken van iedereen die besmet is met EHEC (momenteel zo'n 1700 mensen), dus ondervragen over alles wat men vóór de besmetting gegeten heeft en wáár men geweest is en de boodschappen gedaan heeft enz., hierna al deze gegevens via een softwaresysteem vergelijken en uitfilteren zodat er alleen dingen overblijven die iedereen heeft gegeten en op dezelfde plek of uit dezelfde winkel enz. (Maar dit zullen ze vast al doen neem ik maar aan!?) Reactie infoteur, 04-06-2011
Dit wordt inderdaad gedaan. Lees bijvoorbeeld: 'Spoor EHEC leidt naar restaurant Lübeck' op de website http://wereldnieuws.blog.nl/milieu/2011/06/04/spoor-ehec-leidt-naar-restaurant-lubeck

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: EHEC (STEC) bacterie
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!