InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De Klebsiella bacterie, gevaarlijk bij minder weerstand

De Klebsiella bacterie, gevaarlijk bij minder weerstand

De Klebsiella bacterie, gevaarlijk bij minder weerstand De Klebsiella pneumoniae is een staafvormige bacterie die frequent voorkomt in de mond, darmen en op de huid van mensen en dieren. De bacterie kan venijnige infecties veroorzaken, vooral bij mensen met een verminderde weerstand.

In het nieuws

De bacterie is dit jaar veel in het nieuws geweest in verband met de uitbraak op de intensive care van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam. Het gaat hierbij om de Oxa48 producerende Klebsiella, een meer resistente variant van de Klebsiella.

De Klebsiella bacterie

De Klebsiella bacteriën zijn vernoemd naar de Duitse microbioloog Edwin Klebs (1834-1913), een Duits-Zwitserse microbioloog, die met name bekend is vanwege zijn werk over infectieziekten. De Klebsiella is een bacterie die voorkomt op de huid, in de mond en darmen. In de natuur komt hij voor op planten, in de aarde en in het oppervlaktewater. Bij gezonde mensen brengt de Klebsiella geen schade toe. De Klebsiella Oxa-48 is echter voor mensen met een verminderde weerstand heel gevaarlijk, aangezien het Oxa-48 enzym de bacteriën resistent maakt voor vrijwel alle soorten antibiotica, ook voor de zwaarste categorie antibiotica, de carbapenems. Hierdoor zijn de symptomen niet of nauwelijks te behandelen.

Welke mensen zijn vatbaar voor de Klebsiella bacterie?

De Klebsiella bacterie wordt steeds meer gezien bij secundaire infecties bij patiënten met een verminderde weerstand, vooral na voorafgaand antibioticagebruik. Bijvoorbeeld mensen met chronische longziekten, diabetes, met open wonden, wondinfecties, bloedinfecties zijn extra vatbaar voor deze bacterie. Een infectie kan bevorderd worden door een verblijf in het ziekenhuis, de algehele toestand van een patiënt kan de ernst van een infectie bepalen.

De bacterie wordt vrijwel uitsluitend overgedragen door direct contact van mens op mens. De mensen die een infectie door de Klebsiella oplopen zijn vaak besmet door direct lichamelijk contact met een besmette patiënt of verpleegkundige, of door onhygiënisch toiletbezoek (niet de handen wassen).

Symptomen

Patiënten met Klebsiella pneumoniae hebben klachten die veelal overeenkomen met een gewone longontsteking, zoals:
  • koorts
  • rillingen
  • griepachtige klachten
  • ophoesten van veel dik slijm
  • ademhalingsproblemen
Bij een gewone longontsteking is er meestal goed herstel zonder complicaties, bij Klebsiella pneumoniae zijn de gevolgen ernstiger. Het kan ook pus rond de longen en daardoor abcessen en littekenweefsel veroorzaken.
In ernstige gevallen kan een patiënt eraan overlijden. In het Maasstad Ziekenhuis raakten in totaal 28 patiënten besmet, bij 3 patiënten is de Klebsiella bacterie hoogstwaarschijnlijk de directe doodsoorzaak geweest.
© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Klebsiella bacterie is gevaarlijk vanwege besmettingKlebsiella bacterie is gevaarlijk vanwege besmettingIn het verpleeghuis te Geertruidenberg lagen in 2013 vier patiënten die besmet waren met klebsiella bacterie. Deze bacte…
VRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandelingVRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandelingIn oktober 2013 maakte het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Veldhoven bekend dat het op zijn vier verpleegafdelingen geno…
Q-koorts: longontstekingQ-koorts: longontstekingQ-koorts is een ziekte die de laatste jaren steeds vaker opduikt. Vooral in het zuiden van Nederland komt Q-koorts relat…
Pseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziektePseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziektePseudomonos is een bacteriegeslacht. Bepaalde soorten van dit geslacht veroorzaken ziekten bij bomen en planten. Sommige…
Granuloma inguinaleGranuloma inguinaleZweren op billen, liezen, mond, gezicht, baarmoeder. Granuloma inguinale is een ziekte die wordt overgedragen door conta…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • NOS
  • Diverse kranten
  • Maasstad Ziekenhuis

Reageer op het artikel "De Klebsiella bacterie, gevaarlijk bij minder weerstand"

Reactie

Ien de Ruiter, 28-11-2013 10:08 #1
Er wordt al jaren geageerd tegen overmatig antibiotica gebruik, maar de artsen gaan gewoon door. Dus waar ligt het probleem? de regering wil dingen maar stelt geen ultimatum.

Infoteur: Emi1
Laatste update: 10-09-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!