Klebsiella bacterie is gevaarlijk vanwege besmetting

Klebsiella bacterie is gevaarlijk vanwege besmetting In het verpleeghuis te Geertruidenberg lagen in 2013 vier patiënten die besmet waren met klebsiella bacterie. Deze bacterie is gevaarlijk en resistent en kan niet worden behandeld met antibiotica. We kunnen spreken van een gevaarlijke situatie en daarom heeft men de patiënten geïsoleerd op een aparte afdeling. Hiermee hoopte men verdere besmettingen te voorkomen. Dit is gelukt. De verwachting bestaat dat de klebsiella bacterie zich snel verspreid omdat mensen méér zijn gaan reizen en de bacterie mee kunnen brengen.

Oorzaken van besmetting met bacteriën die resistent zijn

Mensen reizen steeds meer en nemen vaak bacteriën mee uit andere landen. Deze verspreiden zich dan razendsnel. Het aantal doden door resistente bacteriën neemt de laatste jaren fors toe. In Nederland leidt dit tot 200 tot 1000 ernstige infecties per jaar. Vooral in India zijn besmettingen met ESBL (Extended Spectrum Beta Lactamasa producerende bacteriën. aan de orde van de dag. Deze ESBL bacterie komt voor op vlees, vooral kippenvlees bevat veel bacteriën. Eigenlijk is het geen bacterie maar een enzym dat door darmbacteriën wordt gemaakt.. Een tweede groep vormt de patiëntenstroom die overgeplaatst wordt van een ziekenhuis naar een verpleeghuis waar mensen verblijven die vaak minder weerstand hebben. Soms wordt de bacterie dan mee getransporteerd als deze niet tijdig werd ontdekt.

Klebsiella ofwel KPC bacterie is gevaarlijk

In de eerste 9 maanden van 2013 werden er in Nederland 72 gevallen gemeld van de Klebsiella pneumoniae bacterie. Tot 2010 was er in Nederland helemaal geen registratie van deze bacterie omdat ze slechts incidenteel werd aangetroffen. In Breda werd een patiënte opgenomen die in Griekenland een hersenbloeding had gekregen. De patiënte heeft in Griekenland vijf weken op de intensive care gelegen. Zij was besmet met de Klebsiella bacterie en deze staat bekend als een bijzonder vervelende bacterie. In het ziekenhuis in Breda werd een andere patiënt besmet met deze bacterie. Het betreft hier een darmbacterie die ongevaarlijk is voor gezonde mensen. Het risico op verspreiding is echter heel groot. Op het moment dat er een infectie optreedt kan men deze niet behandelen met antibiotica omdat de bacterie resistent is. De dame die in Breda was opgenomen werd vervolgens in augustus 2013 overgebracht naar Geertruidenberg waar de volgende besmetting plaatsvond. Alle voorgeschreven maatregelen om besmetting te voorkomen werden ingezet maar desondanks verspreidde de bacterie zich.Microbiologen doen onderzoek naar de mogelijkheden om de bacterie te isoleren.

Wat is de Klebsiella Oxa 48 bacterie

Het is een gram- negatieve staafvormige bacterie die in de mond, en de darmen en op de huid voorkomt.De Klebsiella bacterie is een bacterie die van nature voorkomt in de darmen en daar geen ziekte veroorzaakt. De Klebsiella Oxa 48 is een bijzonder exemplaar die als eigenschap heeft dat het bijna alle antibiotica kan afbreken. De bacterie is genoemd naar de Duits- Zwitserse microbioloog Klebs. Er is nu een multi resistente variant is ontstaan die nauwelijks te behandelen is Als men geïnfecteerd wordt met deze bacterie dan kunnen ernstige klachten ontstaan zoals longontsteking of wondinfectie. Zelfs bloedinfectie is mogelijk.

Verspreiding

De verspreiding van de bacterie gebeurt via het contact met de handen. De bacteriën verspreiden zich niet door de lucht maar alleen door het contact van mens op mens. Daar waar bepaalde soorten antibiotica worden gebruikt zal de bacterie zich gemakkelijk verspreiden. Als men denkt dat een patiënt besmet is met de Klebsiella bacterie dan zal er een kweek afgenomen worden. Tevens dient de patiënt zelf ook melding te maken als hij of zij denkt besmet te zijn met de bacterie.

Maatregelen om besmetting te voorkomen

Het is belangrijk om veelvuldig de handen te wassen maar in ieder geval:
  • Vóór het eten
  • Na toiletgang
  • Na snuiten van de neus
  • Na hoesten en/ of niezen
  • Na lichamelijk onderzoek
  • Vóór en na wondverzorging

Maatregelen van het verpleeghuis

Het verpleeghuis probeerde met bijzondere maatregelen verdere verspreiding tegen te gaan. Daarom hebben ze alle vier de patiënten ondergebracht op een speciale afdeling waar ze verpleegd werden door verpleegkundigen die alléén op deze afdeling werken. Strenge richtlijnen worden nageleefd en daarmee hoopt men verdere verspreiding te voorkomen. In 2014 zijn alle patiënten ontslagen uit het verpleeghuis.

European Center for disease prevention and control

Het European center for disease prevention and control heeft een alarmerend rapport uitgebracht over het grote aantal verspreidingen van dit soort bacteriën in Europa. In de zestien landen waaronder Nederland en België neemt de verspreiding van de. E- colie en Klebsiella pneumoniae bacterie toe. Het blijkt dat er steeds meer bacteriën zijn die voor alle antibiotica ongevoelig zijn. We moeten hierbij denken aan varianten van huidbacteriën en darmbacteriën. Voor gezonde mensen vormen deze bacteriën geen risico maar verzwakte, oudere of zieke mensen zijn wel gevoelig voor de bacterie die nauwelijks te behandelen valt. Zij kunnen gevaarlijke infecties veroorzaken. In de bacteriën zitten enzymen die ongevoelig zijn voor het type carbapenem . Dit is nu juist de laatste groep antibiotica die we kunnen zien als krachtige middelen met weinig bijwerkingen. Onder dit type enzymen valt ook de OXA 48 die al eerder een uitbraak veroorzaakte in het ziekenhuis in het Maasstad ziekenhuis Rotterdam in 2010 en 2011. en waarbij 28 sterfgevallen te betreuren waren. Hier bleek de klebsiella bacterie de oorzaak en waren er lange tijd niet de noodzakelijke hygiënische maatregelen getroffen die verplicht zijn bij de uitbraak van deze bacterie.

Antibiotica

In het Jeroen Bosch ziekenhuis te 's Hertogenbosch werden begin december 2015 op twee verpleegafdelingen chirurgie acht patiënten geïsoleerd die besmet waren met de klebsiella bacterie. Zij konden niet behandeld worden met antibiotica. Vier van deze patiënten zijn inmiddels weer ontslagen maar de bacterie heeft zich verder verspreid waardoor nog eens acht patiënten besmet zijn geraakt. Het ziekenhuis heeft daarom besloten alle patiënten die in het ziekenhuis liggen te testen op de bacterie en hierbij bleek dat ook op vier andere afdelingen mensen de bacterie bij zich dragen. Een opnamestop werd afgekondigd. Deze duurde tot alle patiënten die besmet waren het ziekenhuis konden verlaten. Vervolgens werden de afdelingen ontsmet en pas daarna werden er weer nieuwe patiënten opgenomen. De GGD is op de hoogte gesteld. Opvallend is dat deze patiënten niet in het buitenland waren geweest maar dat de bacterie op andere wijze moet zijn overgedragen. Het ziekenhuis is zeer zorgvuldig te werk gegaan. Zij hebben alle patiënten die drager waren van de bacterie in kaart gebracht. Alle patiënten in het ziekenhuis zijn onderzocht en dat waren er in totaal 2000. In totaal waren 23 patiënten drager van de bacterie maar bij geen van alle patiënten heeft de bacterie infecties veroorzaakt.

Het RIVM

Het RIVM heeft samen met Duitse, Engelse en Amerikaanse wetenschappers een protocol ontwikkeld waardoor het mogelijk is om de ziekte snel op te sporen. Hiermee hoopt men weer een mogelijkheid te hebben om verspreiding te voorkomen.
© 2013 - 2020 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.