InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oefeningen die helpen bij vochtophoping in de benen

Oefeningen die helpen bij vochtophoping in de benen

Vooral vrouwen hebben last van vochtophoping in benen en/of voeten

Vooral ’s zomers hebben, met name vrouwen, vaak last van opgezette enkels, dikke voeten en/of vochtophopingen in de benen. Het gevolg hiervan kan zijn dat er te veel druk op de aderen komt te staan. Hierdoor kunnen spataders ontstaan.

Vochtafdrijvende kruidenthee of Solidago

De volgende oefeningen helpen om het overtollige vocht af te voeren, zodat de voeten en benen minder opgezet zijn. Om het effect ervan te verhogen kan er tevens gebruik worden gemaakt van plaspillen of van vochtafdrijvende kruidenthee. Een natuurlijk middel om de vochthuishouding te reguleren is Solidago, oftewel Guldenroede. Guldenroede is ook verkrijgbaar als kruid waarvan thee kan worden getrokken. De dosering is vaak 2 eetlepels Guldenroede op ½ liter water. Goed laten trekken alvorens de thee te gebruiken.

Oefening om vocht bij de enkels te verminderen

Leg de benen iets hoger en draai eerst rondjes met de rechtervoet. Draai eerst bijv. tien keer met de richting van de klok mee. Daarna nog tien keer tegen de richting van de klok in. Herhaal dit met de linkervoet.

Tegen vochtophoping in enkels, voeten en benen

Het alom bekende touwtjespringen is een probaat middel tegen vocht in de benen. Uiteraard kan men ook springen zonder springtouw te gebruiken bij gebrek aan ruimte. Mochten de benen en/of voeten in de loop van de dag weer dikker worden, dan kan het springen worden herhaald.

Oefening om de bloedsomloop te bevorderen

Hou de leuning van een stoel vast als steuntje en ga vervolgens afwisselend van de hakken op de tenen staan. Herhaal dit tien tot twintig maal. Door de werking van de kuitspieren wordt de bloedsomloop in de benen gestimuleerd. Dit werkt ook tegen vocht en de vorming van spataders.

Ter bevordering van de bloedsomloop en tegen ‘zware’ benen

Ga op de grond liggen met de benen omhoog. Trek vervolgens de tenen naar u toe, net als bij het verhelpen van kramp in de kuiten. Ontspan en herhaal dit minstens 10 keer. Deze oefening kan worden herhaald. Wissel dan af door de tenen te strekken en naar u toe te trekken. Dit is goed voor de werking van de kuitspieren. Er is een middel tegen zware benen verkrijgbaar bij Yves Rocher: S.O.S. zware benen met speenkruid. Dit product heeft een verkoelende werking en 'verlicht' zware en vermoeide benen.

Fietsen is goed voor de benen

Ook fietsen heeft een gunstig effect, doordat de benen voortdurend in beweging zijn wordt de bloedsomloop gestimuleerd. Ook het liggend fietsen met de benen omhoog heeft een gunstig effect. Doordat de benen hoger liggen worden de aderen ontlast en het vermoeide, zware gevoel in de benen zal verdwijnen. Het is tevens goed voor de bloedsomloop en de afvoer van vocht.

Verhoog het effect door gebruik van een goede beenbalsem

Het effect van de oefeningen kan worden verhoogd door het gebruik van een goede beenbalsem die o.a. paardenkastanje bevat (bijv. van Gehwohl) en/of een voetbalsem. Bij voorkeur ’s nachts de benen wat hoger leggen, zodat overtollig vocht kan worden afgevoerd en de benen worden ontlast. Indien de beenbalsem voor het slapen gaan wordt aangebracht kan deze gedurende de nacht zijn werk doen en het vocht afvoeren. Bij Gezond & Wel is een voetbalsem verkrijgbaar die vochtafdrijvend werkt, zodat de voeten en enkels minder opgezet zijn.
© 2012 - 2018 Ymannee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oefeningen die helpen bij vochtophoping in de benen"

Reactie

C. Varenhorst, 29-05-2016 17:21 #1
Ik heb last van opgezette voeten, dat heb ik nooit gehad. Ik gebruik pillen voor de bloeddruk. Eerst had ik 2 pillen voor de bloeddruk, maar nu heb ik er een. De dokter zei dat deze pillen hetzelfde zijn wat in 2 pillen zit De pillen heten, Amloopine (alsBesilaat) 5 MG PCH

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 03-08-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!