InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bovenbeen/dijbeen gebroken, en nu?

Bovenbeen/dijbeen gebroken, en nu?

Bovenbeen/dijbeen gebroken, en nu? Na een harde val of zwaar ongeluk kan men het bovenbeen breken. De patiënt kan hierbij in shock verkeren en veel bloed verliezen. Er zijn echter nog meer symptomen en oorzaken van een gebroken dijbeen. De patiënt dient meestal operatief te worden behandeld en moet een lange revalidatie ondergaan.

Anatomie bovenbeen

Het bovenbeen is het hoogst gelegen deel van het been wat begint boven de knie. Het bovenbeen bestaat uit verschillende botten en spieren. De belangrijkste spieren zijn de quadriceps, welke de grootte van de bovenbeen voor het grootste deel vormen. Het dijbeen is het bot dat net als de quadriceps het hele bovenbeen beslaat. Het dijbeen is het langste, sterkste en grootste bot van het menselijke lichaam. Een dijbeen wordt gemiddeld 43 centimeter groot en is over vrijwel de gehele lengte cirkelvormig.

Een gebroken bovenbeen

Het bovenbeen kan op verschillende plekken breken. Een breuk aan het bovenbeen is echter niet veelvoorkomend. Dit komt doordat de sterke quadriceps een schild vormen om het bovenbeen. De oorzaken van een breuk van het dijbeen zijn dan ook ernstig van aard:
  • Een verkeersongeluk.
  • Een hele harde klap of stoot.
  • Een van van grote hoogte op een harde ondergrond.

De gevolgen van een breuk in het bovenbeen zijn doorgaans ernstig. Dit komt omdat de patiënt veel bloed kan verliezen en hierdoor zijn bewustzijn kan verliezen. Het bovenbeen is immers een lichaamsdeel waar veel bloed stroomt.
Vooral oudere mensen, mensen met botafwijkingen en mensen die verminderde coördinatie hebben een groter risico op een botbreuk.

Symptomen

De symptomen van een gebroken bovenbeen zijn erg duidelijk te herkennen. Het meest duidelijke symptoom is flinke pijn in het bovenbeen. Deze pijn gaat nagenoeg altijd gepaard met onderstaande symptomen:
  • Opgezwollen bovenbeen. Kan op meerdere plekken voorkomen.
  • Verdraaiing van het bovenbeen naar buiten of naar binnen.
  • Patiënt verkeert in shock.
  • Men kan nauwelijks staan of lopen.
  • Meestal ervaart men ook flinke pijn in de lies.

Behandeling

Voordat de behandeling kan worden gestart dient men met zekerheid vast te stellen dat het dijbeen gebroken is. Dit kan met behulp van een MRI-scan. Hiermee krijgt men tevens beeld van de ernst van de breuk en krijgt men ook inzicht in de exacte vervolgstappen die genomen moeten worden. Vrijwel altijd is een van die vervolgstappen een operatieve ingreep. Deze dient zo snel mogelijk te worden gedaan om ernstige schade te voorkomen. Meestal plaatst men tijdens deze operatie implantaten in het been. Dit zijn metalen voorwerpen die voor stabiliteit moeten zorgen en het been weer goed laten herstellen. Er kan ook versteviging van de buitenkant van het been worden aangebracht. Het hele herstelproces kan zeker meer dan een jaar tijd in beslag nemen. Ook omdat men lang moet revalideren voordat men weer mobiel kan zijn.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Knieschijf gebroken, en nu?Een harde val op de knie kan er toe leiden dat de knieschijf breekt. Dit is erg pijnlijk en is niet zonder gevolgen. Men…
Rug gebroken, en nu?Rug gebroken, en nu?Een gebroken rug is ernstig letsel dat directe, intensieve medische zorg vereist. Men spreekt ook wel van een wervelbreu…
Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet betekent dat één of meerdere van de voetwortelbeentjes en/of de middenvoetsbeentjes een breuk vertoond…
Maagperforatie: oorzaken, symptomen en behandelingMaagperforatie: oorzaken, symptomen en behandelingEen maagperforatie is een ernstige aandoening waarbij er een scheurtje of gaatje in de maag zit. Deze aandoening vereist…
Pijn aan de heup, symptomen en behandelingPijn aan de heup, symptomen en behandelingPijn aan de heup kan verschillende oorzaken hebben zoals een slijmbeursontsteking, bekkeninstabiliteit, een aangeboren h…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dijbeen
  • http://www.medicinfo.nl/%7B3b8afcbc-3b88-4e7f-8016-164795b0e877%7D

Reageer op het artikel "Bovenbeen/dijbeen gebroken, en nu?"

Reacties

Ellie Hofland, 08-08-2015 11:36 #2
13-10-2014 gevallen in Kroatie en bovenbeen gebroken.Daar geopereerd, plaat met 7 schroeven. Na 10maanden therapie kom ik niet verder met lopen met 1kruk. Het bot hecht niet voldoende en botgroei minimaal. Heeft iemand hier ervaring mee, of een tip?

Dennenc A. En Wolff W. J., 22-05-2014 13:46 #1
Waarom verzwaart met het been met de breuk eerst met gewichten. Waarvoor dient deze eerste stap? Reactie infoteur, 14-08-2015
Beste,

In sommige gevallen is operatief ingrijpen niet mogelijk. Men maakt dan gebruik van alternatieven. Een van die alternatieven is tractie. Tractie houdt in dat de botten gezet worden door het plaatsen van gewichten aan het been van de patiënt.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 15-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!