InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: ontstoken tandvlees

Gezondheid: ontstoken tandvlees

Gezondheid: ontstoken tandvlees Het komt meer voor dan we ons realiseren, ontstoken tandvlees. Soms ernstig en soms beperkt, maar het kan verstrekkende gevolgen hebben. Toch is een goede verzorging, dat ontstoken tandvlees grotendeels kan voorkomen, niet erg intensief. Consequente toepassing is wel een must.

Gezond versus ontstoken tandvlees

Gezond tandvlees zit in een mooi rustige kleur roze strak om de tanden en kiezen. Uiteraard bloedt het tandvlees niet. Echter, het tandvlees wat in meer of mindere mate ontstoken is, ziet er wat roder uit, is soms zelfs wat gezwollen en kan dus bloeden. De ontsteking kan heel lokaal zijn naast tanden of kiezen of het gehele tandvlees is ontstoken.

Als het tandvlees ontstoken is, hoeft dat nog niet meteen erg pijnlijk te zijn, behalve als je er met je vingers of tong langs gaat. Maar ook als je er met flossdraad of tandenstokers langs gaat. Je adem gaat bijna altijd slechter ruiken en niet zelden krijg je een vieze smaak in de mond.

Ontstaan

Vooropgesteld dat de een eerder ontstoken tandvlees heeft dan de ander, ligt de oorzaak meestal bij het ontstaan van plak tussen tanden en kiezen. Als die plak niet weggehaald wordt, wordt deze plak langzaam harder en verkalkt tot tandsteen. Als er eenmaal tandsteen zit, hecht zich nieuwe plak een stuk gemakkelijker en zo ontstaat er een steeds dikkere laag die tot ontstoken tandvlees kan leiden.

Oplossen

Als plak eenmaal tandsteen geworden is, krijg je het er in principe zelf niet af. Dit moet de tandarts/mondhygiënist doen. Om ontstoken tandvlees weer gezond te krijgen is het een kwestie van tandsteen te laten verwijderen en de mond vervolgens goed tandplak vrij te houden. Dit gaat verder dan slechts de tanden tweemaal per dag te poetsen.

Als je ook door de tandarts/mondhygiënist de tandsteen niet weg laat halen, kunnen je tanden en kiezen uiteindelijk los gaan zitten en uitvallen.

Voorkomen

Tandplak vrij houden lukt, ondanks zorgvuldige reiniging, niet altijd en dus is het van belang met enige regelmaat de tandarts/mondhygiënist te bezoeken. Deze kan hetgeen je zelf niet tegen hebt kunnen houden, verwijderen. Hoewel het vreemd klinkt, kan de tandarts/mondhygiënist je wellicht ook nog helpen bij het goed leren poetsen. Een op de vier tot vijf mensen poetst eigenlijk verkeerd.

Je kunt met een goede mondhygiëne een heel eind komen, te weten:
  • Na een maaltijd de tanden én het tandvlees goed poetsen. Elektrisch poetsen is aangetoond beter en dit minimaal 2 minuten per keer. Sluit de poetsbeurt af met ook de tong mee te nemen met het poetsen. Daar bevinden zich veel bacteriën, die je zonder veel moeite met de tandenborstel weg kunt halen.
  • Flos (eventueel voorzien van fluor) minimaal éénmaal per dag tussen de tanden. Niet iedereen vindt flossen fijn (sommige tandartsen zijn er ook niet zo’n voorstander van) en vervang dit dan door tandenstokers en/of tandenragers.
  • Sommige mondspoelmiddelen maken het verwijderen van tandplak gemakkelijker (het wordt niet door het middel verwijderd en dus altijd gecombineerd gebruiken).

Belangrijk dat er niets tussen de tanden en kiezen zit, spoel eventueel met een speciaal spoelmiddel om plak gemakkelijker te verwijderen en voor een frisse smaak in de mond. Het poetsen is om de plak te verwijderen en het verkalken van de plak te voorkomen. Bovendien ziet een schoon gebit er een stuk aantrekkelijker uit.

Heb je wel plak?

Twijfel je of je plak hebt, wat overigens bijna iedereen in meer of mindere mate wel heeft, neem dan een tablet wat een ‘verklikker’ is. Dit kauwtablet maakt plak zichtbaar (met kleurstof).

Tot slot

Al met al is voorkomen, of grotendeels voorkomen, van tandvleesproblemen niet eens zo’n enorm karwei. Althans, zolang je je ‘tandenpoetsritueel’ maar consequent toepast en minimaal éénmaal per jaar naar de tandarts en/of mondhygiënist gaat.
Hoewel het meestal door tandsteen komt, kan ontstoken tandvlees ook nog wel eens een andere oorzaak hebben. Dit kan de tandarts constateren en direct oplossen of je doorsturen naar een specialist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Bloedend tandvlees kan plotseling de kop opsteken, maar bloedend tandvlees kan ook chronisch zijn. Hoe komt het dat je t…
Tips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt en ontstoken isTips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt en ontstoken isProblemen met je tandvlees. Sommigen hebben er nooit last van en anderen tobben er hun hele leven mee. Gelukkig is er he…
Tandsteen bij kattenTandsteen bij kattenEen van de meestvoorkomende bekproblemen bij een kat is tandsteen. Tandsteen is goed te behandelen bij de dierenarts, mi…
Bronnen en referenties
  • H. Veerman - tandarts

Reageer op het artikel "Gezondheid: ontstoken tandvlees"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!