InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende oogleden

Jeukende oogleden

Jeukende oogleden Jeukende oogleden zijn erg vervelend. Soms zijn de oogleden opgezwollen of is de huid op en om de oogleden juist heel erg droog. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld een allergische reactie of een ontsteking. Wat zijn de belangrijkste oorzaken en wat kun je zelf doen wanneer je last hebt van je oogleden?

De oogleden

Ieder oog heeft boven en onder een ooglid. Een ooglid is een plooi in de huis waardoor de ogen beschermd worden tegen vocht en vuil. Aan de rand van de oogleden bevinden zich de wimpers. Dit zijn tastgevoelige haartjes die er voor zorgen dat het oog snel gesloten wordt als ze aangeraakt worden. Zo kan er niet snel iets in het oog komen. Om de ogen vochtig te houden knipperen we met de ogen. In de slaap worden de oogleden gesloten.

Jeuk

De oogleden kunnen soms hevig jeuken. Ook kunnen ze rood, opgezwollen of schilferig zijn. Jeuk is ontzettend vervelend. Het zet aan tot wrijven, waardoor de jeuk, roodheid en dikheid soms nog erger kunnen worden. De jeuk kan verschillende oorzaken hebben. De belangrijkste oorzaken worden hieronder besproken.

Oorzaken

Bindvliesontsteking door contactallergie

Een bindvliesontsteking kan ontstaan na contact van het oog of de huid ronde het oog met een stof waarvoor men overgevoelig is. Dit kan de volgende klachten tot gevolg hebben: jeukende, branderige, tranende, rode ogen. Verder kunnen bindvlies, de oogleden en de huid rondom de ogen opzwellen.

Hooikoorts

Bij hooikoorts treden de oogklachten van jeukende, rood gezwollen, tranende ogen steeds op in hetzelfde seizoen. Vaak gaat dit gepaard met andere klachten van hooikoorts: loopneus, niesbuien, benauwdheid of piepende luchtwegen. Met name de stuifmeelkorrels (of pollen) van windbestuivende planten, bomen en grassen zijn hier de boosdoeners.

Slapen

Te lang of te kort slapen kunnen tot gevolg hebben dat de oogleden opzwellen. De ogen voelen de hele dag zwaar aan.

Weersveranderingen

Branderige, rode, jeukende oogleden kunnen het gevolg zijn van weersomstandigheden. Bijvoorbeeld door grote temperatuurveranderingen. Ook kan heel warm weer zorgen voor een dik en branderig gevoel.

Ooglidontsteking

Een ooglidontsteking (blepharitis) is een vrij veel voorkomende chronische ontsteking van de oogleden. Dit kan ontstaan ter plaatse van een wimperhaarzakje. In een aantal gevallen leidt zo'n ontsteking tot een zwelling met daarbij een etterige afscheiding. Overige klachten kunnen zijn jeuk en irritatie, rode oogleden met een gevoel van branderigheid en steken.

Atopisch eczeem

Bij deze vorm van eczeem speelt allergische aanleg en erfelijkheid een zeer belangrijke rol: ook astma en hooikoorts komen vaak in de familie voor. Het eczeem is een jeukende ontsteking van de huid. De klachten kunnen het hele jaar door blijven bestaan. Aan de oogleden heeft men last van jeuk, zwelling en roodheid. De ogen zelf kunnen jeuken, tranen, irriteren en zijn vaak lichtschuw.

Huilen

Na een flinke huilbui kunnen de oogleden lange tijd dik en gezwollen blijven en gaan jeuken.

Behandeling met medicijnen

De huisarts kan bij hooikoorts medicijnen voorschrijven (anti-histaminica). Verder kan er gedacht worden aan diverse oogdruppels, en bij eczeem aan hydrocortisoncrème. Deze crème bevat corticosteroïden (bijnierschorshormoon) die de ontsteking remmen. Hierdoor verminderen de roodheid en de zwelling. Breng de crème altijd dun aan en vermijd direct contact met het oog. Gebruik de crème niet te lang, dit kan schadelijk zijn voor de oogdruk en de huid rondom de ogen. Al deze medicijnen bestrijden de symptomen.

Dit kun je zelf doen

  • Probeer zo min mogelijk te wrijven, ook al is dit moeilijk. Wrijven verergert de klachten meestal.
  • Gebruik hypo-allergene make-up en make-up remover. Soms kan het helpen van merk te veranderen. Allergische klachten kunnen van de één op de andere dag beginnen, ook al gebruik je het product al jaren.
  • Draag in sommige gevallen een aantal dagen geen make-up zodat de huid kan herstellen.
  • Voor advies over contactlenzenvloeistoffen kunt je naar de contactlensspecialist gaan.
  • Slaap niet te lang. Pas ook op voor slaaptekort en tocht.
  • Leg een in heel warm water gedrenkt washandje minstens twee maal per dag één minuut op de gesloten oogleden. Hierdoor worden schilfertjes zacht en raken los.
  • Draag buiten een zonnebril om lichtirritatie te voorkomen.
  • Informeer eens naar homeopathische middelen, sommige mensen hebben hier veel baat bij.
  • Houd de huid in je gezicht in goede conditie. Vooral bij een droge huid kan het nuttig zijn een verzorgende crème of zalf toe te passen. Gebruik bij voorkeur producten met zo min mogelijk geur- en conserveringsmiddelen.
  • Bij warm weer je oogleden af en toe schoonmaken met water, zo voorkom je irritatie door zweet

In geval van een ontsteking of bij twijfel altijd je huisarts raadplegen!
© 2012 - 2017 Jettix, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden ontstaan meestal bij het ouder worden of bij vermoeidheid. Met name voor vrouwen kunnen hangende oogle…
Ooglidcorrectie: Hoe werkt het en wat is het resultaat?Steeds meer mensen, zowel mannen als vrouwen, laten een ooglidcorrectie uitvoeren. Hoe werkt deze behandeling? Wat is he…
Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingBij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid…
Hangend ooglid (Ptosis)Hangend ooglid (Ptosis)Ptosis, ook wel hangend ooglid genoemd is een aandoening die vaak in verwarring wordt gebracht met vermoeidheid. Lees hi…
Hangende oogleden door zachte lenzen?Hangende oogleden door zachte lenzen?Uit onderzoek blijkt dat het dragen van zachte contactlenzen een risico op hangende oogleden met zich meebrengt, net zoa…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be
  • www.kiesbeter.nl

Reageer op het artikel "Jeukende oogleden"

Reacties

Eliza, 05-06-2017 10:04 #8
Al een aantal jaren heb ik een paar weken per jaar last van jeukende oogleden, ik zie eruit alsof ik dagenlang heb gehuild.
Het begint heel langzaam bij één oog, roodheid en jeuk nemen steeds meer toe, beide ogen zijn bij de oogleden rimpelig, dus zie ik er heel oud uit. De ogen zelf is niets bijzonders mee!
De oorzaak is voor mij een raadsel. Intussen denk ik dat het zou kunnen liggen aan bepaalde groenten bv spinazie of misschien asperges? Heeft het iets te maken met de nieren waar stoffen zich hebben opgehoopt? moet ik gaan detoxen? Of misschien aan een bepaalde stof die in de lucht hangt. Lang heb ik gedacht dat het misschien emotioneel is of dat stress de oorzaak is, maar twijfel nu ook hieraan. Het meest vervelende is dat mensen het meteen aan je zien en oplossingen aandragen.
Het vervelende is dat ik er dan heel verdrietig uitzie, dus de enige oplossing is parfumvrije zalf erop om het zacht te houden en een zonnebril op en dan 'rustig' afwachten tot het over is! Beslist geen hormoonzalf gebruiken daarmee verniel je je huid!
Ik wens iedereen heel veel sterkte en geduld toe!

Irma, 23-05-2017 08:30 #7
Goedendag… ik heb al een hele poos last van jeukende oogleden maar dan precies bij de wimperaanzet. Vooral aan de onderwimpers. Soms is het zo erg dat ik met nagel over mijn onderwimpers ga precies waar de aanzet begint. Ben al bij de bergman kliniek geweest maar die kunnen geen oorzaak vinden.
Heb al gebruikte theezakjes op gesloten ogen gelegd maar helpt ook niet. Het is erg irritant en word soms knettergek van die jeuk. Weekenden draag ik dan geen make-up (om te rusten) maar dan jeukt het alsnog.
Wat kan ik doen?

Roy, 12-12-2016 16:47 #6
Ik heb al maanden last van jeukende oogleden onderin je ziet er verder niks aan, ze zijn niet ontstoken of zo of rood alleen jeuken ze heel erg en tranen al door. Ik ben al naar mijn huisarts geweest en die heb mij Livocab oogdruppels gegeven maar die helpen mij helemaal niet. Ik hoop dat iemand mij echt kan helpen.
Groetjes,
Roy

Haezebrouck Carmen, 01-03-2016 22:57 #5
Na een bezoek bij mijn kapster voor de 1ste maal hilights laten zetten, enkele dagen nadien last van jeukende droge oogleden, weet nog altijd niet precies waar ik allergisch voor ben! Van mijn huisdokter kreeg ik prednisolon voorgeschreven 10mg per dag, dat heeft effectief geholpen, maar na 10 dagen waren mijn ogen en oogleden er weer even erg aan toe, nu heb ik de grootste moeite om van die prednison af te geraken, bijwerkingen tot en met! De oplossing blijkt erger dan de kwaal, het zijn capsules dus als ik afbouw is dat èèn dag tussen laten, dan heb ik overal jeuk, spierpijn mijn huid is droog, niet alleen rond mijn ogen maar mijn hele gezicht, dit duurt nu al zes maanden, volgende week mag ik dan eindelijk op afspraak bij een dermatoloog, benieuwd wat ik daar te horen krijg! Ik laat jullie zeker weten als die dokter een oplossing heeft voor mijn probleem, intussen hoop ik met deze brief, dat iemand in Nederland iets meer weet over het gebruik van prednison voor allergische reactie's? Nu ben ik net als velen van jullie hier echt radeloos…!

Linda, 27-01-2016 18:26 #4
Heb eerst cortisone zalf gebruikt omdat mijn oog bijna toe was, wanneer ik stop keert de roodheid rond mijn oog en de jeuk terug. Ik heb vroeger al een opstoot van hooikoorts gehad en ben allergisch aan lanoline. Het is nu al meer dan twee maand dat ik met die ontsteking rond mijn ogen loop vooral mijn rechteroog is het ergst aan toe, wat kan de oplossing zijn? Misschien een dieet volgen want meestal zit de oorzaak vanbinnen help ik ben radeloos…

Ann, 03-12-2015 07:49 #3
@Hanneke Witteman, ik heb precies het zelfde, mijn rechtse ooglid is ook helemaal dik en rood nu… jeukt als een malle! Allerhande natuurlijke (meukvrije) crèmes geprobeerd, maar niets dat helpt tot op heden!

Hanneke Witteman, 23-11-2015 17:12 #2
Het antwoord op mijn vraag heb ik nog niet. Jeukende bovenoogleden om gek van te worden. Ik probeer niet te wrijven, soms met vingertop even overheen. Gelijktijdig ook schraal en rood om mijn mond. Huisarts zegt niets mee doen. Daar kan ik niets mee. Help.

Aa Vinkenborg, 27-03-2015 16:13 #1
Bij koude wind krijg ik altijd rode, bijna paarsachtige oogranden. Wat te doen.
.

Infoteur: Jettix
Laatste update: 02-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!