InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Corticobasale degeneratie of CBD

Corticobasale degeneratie of CBD

Corticobasale degeneratie of CBD Corticobasale degeneratie (CBD) is een zeldzame aandoening, waarbij delen van de hersenen kleiner worden, degenereren. De ziekte veroorzaakt symptomen die lijken op Parkinsonisme. Na verloop van tijd vallen er steeds meer lichaamsfuncties uit. Wat zijn de symptomen van deze aandoening en wat is de prognose?

Eenzijdig

Bij corticobasale degeneratie worden delen van de hersenen geleidelijk kleiner, waardoor gaandeweg steeds meer lichaamsfuncties problematisch verlopen of op termijn zelfs uitvallen. Opvallend is dat aanvankelijk alleen de linker of de rechterhersenhelft kleiner wordt, waardoor het uitvallen van lichaamsfuncties ook eenzijdig (asymmetrisch) begint. Naarmate het ziekteproces voortduurt worden beide hersenhelften en daarmee ook beide lichaamszijden aangetast.

Veel voorkomende symptomen bij CBD:

  • Trillen
  • Ongecontroleerde beweging van bijvoorbeeld een arm
  • In het begin: woordvindstoornissen
  • Verminderend spraakvermogen resulteert in verlies van spraakvermogen
  • Apraxie (onvermogen eenvoudige taken als brood smeren, koffie schenken, tanden poetsen uit te voeren)
  • Verkramping ledematen
  • Geheugenproblemen
  • Gedragsstoornissen

Alien limb

Soms heeft de patiënt het gevoel dat een van de armen een eigen leven gaat leiden. Door de ongecontroleerde bewegingen -of doordat er geen gevoel in de arm zit- lijkt het net of die arm niet bij het lichaam hoort. Dit noemt men het ‘alien limb’ verschijnsel.

Diagnose

Opvallend is dat bij deze ziekte het trillen van de ledematen en de ongecontroleerde bewegingen aan één kant van het lichaam voorkomen. Daardoor wordt in eerste instantie meestal aan een beroerte (CVA) gedacht. Het duurt vaak een poos voor men verder gaat zoeken. De diagnose kan worden gesteld door uitgebreid neurologisch onderzoek, meestal in combinatie met een CT- of MRI scan. Op een scan kan het kleiner worden van de hersencellen onomstotelijk worden vastgesteld.

Verloop

Het verloop van deze progressieve ziekte is onvoorspelbaar. Het is niet duidelijk vast te stellen wanneer en in welke mate de patiënt bovenstaande symptomen gaat ontwikkelen. Over het algemeen is bekend dat de patiënt binnen een vijftal jaren aan een rolstoel gebonden zal zijn. Het afsterven van hersencellen schakelt steeds meer lichaamsfuncties uit. Uiteindelijk verkrampen de ledematen zo sterk dat de patiënt helemaal niets meer zelfstandig kan. Ook de spraakfunctie zal volledig uitvallen. De patiënt wordt meer en meer een gevangene van het eigen lichaam.

Behandeling

Over de oorzaak van de ziekte is weinig bekend. De ziekte openbaart zich over het algemeen na het zestigste levensjaar. Het is niet bewezen dat er een erfelijkheid aan ten grondslag ligt. De ziekte is niet te stoppen, behandeling (fysiotherapie, logopedie, ergotherapie) is enkel gericht op het zo lang en zo goed mogelijk behouden van de lichaamsfuncties. Sommige patiënten hebben baat bij medicijnen die ook bij de ziekte van Parkinson worden voorgeschreven, maar hoe de patiënt er op reageert verschilt van persoon tot persoon. Patiënten zullen uiteindelijk steeds meer zorg nodig hebben, daardoor is het vrijwel zeker dat de patiënt vroeg of laat in een verpleeghuis terechtkomt. Tussen het moment van diagnosticeren en overlijden ligt meestal zo’n vijf a tien jaar.

Weinig Onderzoek

Helaas wordt er bar weinig onderzoek gedaan naar deze aandoening. Omdat de ziekte dermate zeldzaam is (zo’n 1 op de 100.000 mensen worden in Nederland door de aandoening getroffen) is het niet lucratief genoeg om hier gedegen onderzoek naar te doen. Er is te weinig (financieel) belang.
© 2012 - 2019 Paulina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Degeneratie of ontaarding: betekenis, symptomen, behandelingDegeneratie of ontaarding: betekenis, symptomen, behandelingDegeneratie, een moeilijk woord uit de medische wereld. We spreken ook wel van ontaarding. Het gaat hier om achteruitgan…
Borsthernia (thoracale hernia): symptomen en behandelingBorsthernia (thoracale hernia): symptomen en behandelingEen hernia is een ander woord voor uitstulping; een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf. Deze uitstulpin…
Spondylose: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingSpondylose: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingSpondylose is een chronische aandoening van de wervelkolom. Wanneer dit ter hoogte van de nekwervels is noemt men dit ce…
Ons oog een complex orgaan: hoe ouderdomsziekten behandelen?Ons oog een complex orgaan: hoe ouderdomsziekten behandelen?We kunnen ermee van dichtbij en ver weg zien. We kunnen er kleuren en afstanden mee waarnemen, en ze bieden ons een blik…
De 5 belangrijkste oogaandoeningenDe 5 belangrijkste oogaandoeningenEr is een aantal oogaandoeningen die het zicht van mensen tijdelijk, maar ook vooral permanent kunnen veranderen of late…
Bronnen en referenties
  • www.alzheimercentrum.nl
  • Ziekten.startpagina.nl
  • www.rightdiagnosis.com

Reageer op het artikel "Corticobasale degeneratie of CBD"

Reacties

Willem, 01-01-2019 20:34 #8
Mijn vrouw is 2 jaar geleden gediagnoseerd voor cdb. Ik voel me er behoorlijk machteloos bij als ze langzaam achteruit gaan. Positief denken en het bieden van hulp en troost is het enige wat helpt tot op heden.

Engels Eddy, 29-10-2018 10:07 #7
Mijn vrouw heeft volgens de neuroloog reeds 3 jaar cbd. Om weg te gaan zit ze al in een rolstoel en zelf kan ze eigenlijk niets meer. Ik zit met veel vragen voor het verdere verloop van de ziekte, kan iemand mij daar bij helpen het laatste jaar is ze fel achteruit gegaan dank bij voorbaat

Susan Sattler, 09-10-2017 21:44 #6
Mijn man (78) heeft CBD waarschijnlijk al langer maar is in ca. 5 maanden, van een nog zelfstandige persoon naar een zwaar hulpbehoevende persoon veranderd. Hij is sinds 6 weken in een verpleegtehuis omdat thuis de verzorging niet meer mogelijk was. Hij valt regelmatig, kan dan niet meer opstaan, een schouderkop is weg, kan bijna niet meer praten, slikken is erg moeilijk, hij krijgt gemalen eten. Sinds een paar dagen ademt hij moeilijk. De Petscan toont aan dat zijn linkerhelft van de hersenen aangetast is. Ik ben erg bang dat hij stikt in zijn slijm of dat het ademen niet meer mogelijk is. Het is ongelooflijk hoe snel dit voortschrijdt, is dit bekend bij deze ziekte?

Yvonne de Goeij, 30-08-2016 17:48 #5
Ik word verdacht van cbd of psp, ik wil graag een praatgroep.

Sieska, 15-12-2015 22:14 #4
Mevr. Y. Rambags ik wens u heel veel kracht, weet dat het heel moeilijk is… Want mijn jongere zus in Suriname heeft het zelfde diagnose CBD… ze is nu echt achteruit gegaan… Ik voel met u mee hoor… Moge God u nabij zijn in deze moeilijke tijd.
Groetjes… Sieska.

Y. Rambags, 16-11-2015 14:09 #3
Mijn man krijg de diagnose CBD,begin met MCI geheugen stoornis, traagheid van beweging ook van begrip en nu met ongecontroleerd beweging van rechterhand, welke gedeelte van de hersenen is dan aangetast en hoe lang kan de ziekte ernstiger worden? hij heeft al last ongeveer vanaf 2009.
Gr Y.Rambags

Van Staeyen Marth, 01-11-2013 21:15 #2
Marth, 20-07-2013 20:26 #1
In de verlopen week heeft men vrouw van de dokter na (veel onderzoeken) vernomen
dat zij lijdt aan deze ziekte dat er tot op heden geen geneesmiddelen bestaan om
deze ziekte met gunstig gevolg te bestrijden, en zijn de vooruitzichten somber
en stellen wij ons de vraag wat nu? Reactie infoteur, 02-11-2013
Beste meneer,

Dat zal een moeilijk bericht voor u beiden zijn geweest.
Ik kan me voorstellen dat u nu een zeer ongewisse tijd tegemoet gaat.
Ik moet u eerlijk zeggen dat ik enkel de schrijver van dit artikel ben en u helaas niet kan raden in hoe nu verder, ik ben geen specialist.
Wellicht kan u huisarts u voor meer informatie of hulp doorverwijzen if is er een patientenvereniging die u verder kan helpen?

Ik wens u beiden veel sterkte toe.

Vriendelijk groet,
Ellen

Marth, 20-07-2013 20:26 #1
dat zij lijd aan deze ziekte dat er tot op heden geen genees middelen bestaan om
en stellen wij ons de vraag wat nu?

Infoteur: Paulina
Gepubliceerd: 30-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!