InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depressies voorkomen en verminderen zonder medicijnen

Depressies voorkomen en verminderen zonder medicijnen

Depressies voorkomen en verminderen zonder medicijnen Geloof het of niet, maar 1 op de 20 mensen hebben last van een vorm van depressie. Depressiviteit komt vooral veel voor in landen met hoge inkomens. Er bestaan veel verschillende vormen van depressie, waarbij sommigen licht zijn en sommigen zwaar. Gelukkig kun je iets aan depressiviteit doen door bijvoorbeeld je voeding aan te passen.

Symptomen en oorzaken van depressie

Hoe weet je dat je depressief bent en niet alleen maar somber? Depressiviteit kent een aantal veel voorkomende symptomen:
  • Gevoel van schuld en nutteloosheid
  • Slecht concentratievermogen
  • Vermoeidheid
  • Rusteloosheid en nervositeit
  • Toename of afname van honger gevoel
  • (Sterke) toename of afname van gewicht
  • Slecht slaappatroon

Je wordt echter niet zomaar depressief, er is hierbij sprake van een achterliggende oorzaak, waaronder bijvoorbeeld:
  • Stress dat veroorzaakt wordt door een inspannende gebeurtenis, zoals een geboorte/overlijden, verlies van een baan of het verbreken van een relatie.
  • Medische redenen
  • Psychologische redenen

Een andere oorzaak van depressie kan zijn dat er in je lichaam/bloed een tekort is of een slechte balans van de volgende voedingsstoffen:
  • Omega 3 vetzuren
  • Tekort aan vitamine B en/of D
  • Tekort aan mineralen (chromium)
  • Slechte balans van bloedsuikers
  • Tekort aan aminozuren
  • Intolerantie voor bepaalde voedingsstoffen

Als je denkt dat je misschien wel aan een vorm van depressie lijdt, neem dan contact op met je huisarts die je kan helpen met het stellen van de juiste diagnose en het bepalen van de oplossing. Dit kan zijn door gesprekstherapie, medicatie of een bloedtest om bovenstaande symptomen van voedingsstoffen tekort of onbalans te kunnen uitsluiten.

Je voedingspatroon aanpassen

Door je voedingspatroon aan te passen, dat wil zeggen het eten van bepaalde producten en inname van bepaalde vitaminen, kun je al heel wat bereiken om gevoelens van depressiviteit te voorkomen.

Verhogen van omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren zijn geen stoffen die je lichaam zelf aanmaakt, maar stoffen die je in verschillende voedingsproducten vindt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vette vissen (vers) zoals zalm, forel, haring, makreel, tonijn, etc. Omega 3 vermindert de kans op hart- en vaatziekten en bevordert je geheugen en concentratie vermogen.

Verhogen van vitamine B

Een tekort aan vitamine B verdubbelt de kans op een depressie. Slik je wel genoeg vitamine B (B6, B12 en foliumzuur), dan is de kans op een depressie minder en het bevordert de werking van anti-depressiva. Er zijn een aantal onderzoeken geweest waarin werd aangetoond dat tekorten in vitamine B3, B6, foliumzuur, zink en magnesium allemaal gelinkt werden aan depressie. Deze stoffen brengen balans in bepaalde processen in de hersenen. Wanneer deze processen niet in balans zijn kan dit depressie veroorzaken. Vitamine B zit onder andere in fruit, groenten, noten en zaden. Daarnaast kun je ook supplementen innemen die vitamine B bevatten.

Aminozuren

In het lichaam is er sprake van een samenspeling van hormonen en neurotransmitters die onder andere je slaappatroon beïnvloeden. Een voorbeeld van een hormoon is de stof melatonine en een voorbeeld van een neurotransmitter is de stof serotonine. Beide stoffen worden aangemaakt door aminozuren die verkregen kunnen worden uit proteïnen. Voedingsproducten die aminozuren bevatten:
  • Kip
  • Kaas
  • Tonijn
  • Tofu
  • Noten en zaden
  • Eieren
  • Melk

Bloedsuikers

Als je bloedsuiker te hoog is of te laag, dan beïnvloedt dit onder andere je slaappatroon, je slaapt slechter en wordt snel wakker. Een slecht slaappatroon is een grote oorzaak van depressie. Je bloedsuikers stabiliseren is dus van belang. Dit kun je doen door op regelmatige tijden te eten, zoals ontbijt, lunch en avondeten. Tussendoor kun je een snack eten. Verminder tegelijkertijd de hoeveelheid suiker die je dagelijks binnenkrijgt. Natuurlijke suikers mogen nog wel en vezels en proteïnen zijn juist goed om te eten.

Verhogen van de stof chromium

Chromium is een mineraal die samen met de stof insuline het bloedsuiker gehalte stabiel houdt. Het innemen van extra chromium is vooral effectief bij mensen die een a-typische depressie hebben. De symptomen van een a-typische depressie zijn:
  • Vooral behoefte aan zoetigheid
  • Gewichtstoename
  • Vermoeidheid
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Snel gekrenkt voelen

Mensen die een a-typische depressie hebben, hebben in combinatie vaak last van een slecht gebalanceerd bloedsuiker niveau.

Voedsel intolerantie

Er is onderzoek gedaan naar de effecten van bepaalde voedselproducten op wisselingen in stemming. Geconstateerd is dat de proteïne die voorkomt in tarweproducten, gluten genaamd, een toename veroorzaakt van de kans op een depressie met 80%. Heb je veel last van je stoelgang, dan konden gluten daarvan wel eens het probleem zijn. Je huisarts kan dit testen. Een gluten-vrij dieet zou in dit geval de oplossing zijn.

Wat kun je verder doen?

Ga voordat je je eetpatroon aanpast eerst met je huisarts praten. Je huisarts zal in eerste instantie kunnen bepalen of je wel depressief bent of dat er wellicht een andere oorzaak is van je kwalen. Je huisarts kan je daarnaast ook advies geven over voeding of een andere oplossing voor je depressie.

Lees verder

© 2012 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Supplementen voor een goede conditie van de hersenenSupplementen voor een goede conditie van de hersenenOm je gezond te voelen moet je goed voor jezelf zorgen. Bij een gezonde voeding krijgen we in principe voldoende voeding…
Is makreel gezond?Makreel is een vette vis die zeer aan te bevelen is binnen een gezond dieet. De slanke torpedovormige vis is rijk aan es…
De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6Omega-3 (alfa-linoleenzuur) en omega-6 (linolzuur) zijn allebei essentiële vetzuren. Het is belangrijk dat het evenwicht…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Depressies voorkomen en verminderen zonder medicijnen"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psychologie
Medische informatie…
Schrijf mee!