InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidaandoeningen: Lichen Slerosus

Huidaandoeningen: Lichen Slerosus

Lichen sclerosus is een aandoening aan de huid waarbij deze elasticiteit verliest, en wittig verkleurt. Lichen slerosus komt voornamelijk voor rond de genitaliën, maar kan daarnaast ook verschijnen op het bovenlichaam, borsten en de bovenarmen. Hoewel het voornamelijk rondt de genitaliën voorkomt, is Lichen sclerosus geen seksueel overdraagbare aandoening.

Risicogroepen

Lichen sclerosus komt voor bij ongeveer twee a drie op de duizend mensen. Vrouwen na de menopauze hebben het grootste risico op de aandoening, maar het kan ook voorkomen bij mannen en bij kinderen.

Oorzaak

De precieze oorzaak van Lichen slerosus is niet bekent. Mogelijk spelen een te actief immuunsysteem en hormoonproblemen een rol. Het is mogelijk dat sommige mensen een aangeboren aanleg hebben om de ziekte te krijgen. In sommige gevallen ontstaat Lichen slerosus op plekken van de huid waar eerdere verwondingen hebben plaatsgevonden. Hoewel nog niet precies bekent is waardoor de ziekte wordt veroorzaakt, is wel vastgesteld dat de ziekte niet besmettelijk is. Het kan dus niet van de ene op de andere persoon worden overgedragen.

Symptomen

De eerste symptomen van Lichen sclerosus zijn kleine witte vlekken op de huid. Meestal zijn deze vlekken glad en glimmend. Naarmate de aandoening vordert, zullen deze vlekken steeds groter worden. Hierna worden de vlekken dun en gaan ze rimpelen. De huid scheurt gemakkelijk, en vaak vormen zich rode of paarse vlekken. Daarnaast kunnen er ook littekens ontstaan. Niet in alle gevallen zullen er echter symptomen optreden. In sommige milde gevallen vertoont de patiënt geen symptomen. Andere symptomen zijn:
  • Jeuk
  • Pijn
  • Bloedingen
  • Blaren

Diagnose en behandeling

In ernstige gevallen kan een dokter vaak meteen zien dat het om Lichen sclerosus gaat. Meestal zal hij echter eerst een klein stukje van de huid nemen en deze onder een microscoop bekijken. Op deze manier kunnen andere aandoeningen worden uitgesloten.

Vlekken op het bovenlichaam en op de armen worden meestal niet behandeld. Deze zullen na verloop van tijd weer weggaan. Lichen slerosus rond de genitaliën dient wel behandeld te worden, zelfs als het niet pijnlijk is of jeukt. De vlekken kunnen namelijk littekens veroorzaken, en het kan tot problemen met het urineren en tijdens de seks lijden. Daarnaast is er een zeer kleine kans dat de vlekken zich ontwikkelen tot huidkanker.

Voor mannen is een operatie vaak een goede oplossing. De meest gebruikte behandeling is het verwijderen van de voorhuid. Hierna komt de aandoening meestal niet meer terug. Operaties bij vrouwen zijn meestal geen goede optie, omdat de aandoening hierna meestal weer terugkomt. In plaats daarvan zijn er verschillende zalfjes beschikbaar die elke dag aan moeten worden gebracht op de vlekken. Hierdoor stopt het jeuken. Daarna moet er nog een lange tijd zalf worden gesmeerd om het terugkomen van de aandoening te voorkomen. Raadpleeg altijd een dokter over de meest effectieve behandeling.
© 2013 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lichen planus (jeukende uitslag)Lichen planus (jeukende uitslag)Lichen planus wordt ook wel lichen ruber planus genoemd. Deze aandoening komt zowel bij vrouwen voor als bij mannen. Het…
Witte plek op penis/witte plekjes voorhuid: lichen sclerosusWitte plek op penis/witte plekjes voorhuid: lichen sclerosusEen witte plek op de penis of meerdere witte plekjes op de voorhuid kan wijzen op lichen sclerosus. Dit is een weinig vo…
Lichen sclerosus et atroficus, huidziekteLichen sclerosus et atroficus, huidziekteLichen sclerosus et atroficus wordt vaak afgekort tot lichen sclerosus. Het is een huidziekte met als belangrijkste symp…
Lichen striatus: Huidziekte met huidletsels op arm of beenLichen striatus: Huidziekte met huidletsels op arm of beenLichen striatus is een zeldzame goedaardige en zelfbeperkende huidaandoening met onbekende oorsprong. Vooral kinderen on…
Lichen nitidus: Huidaandoening met vele glanzende bultjesLichen nitidus: Huidaandoening met vele glanzende bultjesLichen nitidus heeft een onbekende oorzaak, al gaat dit soms wel gepaard met andere (huid)ziekten. De huidziekte kenmerk…

Reageer op het artikel "Huidaandoeningen: Lichen Slerosus"

Reactie

S. van der Wel, 21-02-2014 21:11 #1
Jullie artikel over lichten sclerosus is jammer genoeg niet volledig. De meeste vrouwen ondervinden problemen bij seks, omdat de vagina kan vernauwen door de lichen sclerosus (LS). Er ontstaan vaak kloojes in het perineum na het vrijen, die langzamerhand weer genezen. Deze kloofjes moeten vrouwen met LS eigenlijk vermijden, omdat de LS daar weer op verder gaat. Verder veranderen de schaamlippen vaak van uiterlijk. De binnenste schaamlippen verdwijnen, waardoor de clitorus niet verdwijnt, maar wel soort van begraven wordt.

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 17-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!