InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Witte plek op penis/witte plekjes voorhuid: lichen sclerosus

Witte plek op penis/witte plekjes voorhuid: lichen sclerosus

Witte plek op penis/witte plekjes voorhuid: lichen sclerosus Een witte plek op de penis of meerdere witte plekjes op de voorhuid kan wijzen op lichen sclerosus. Dit is een weinig voorkomende goedaardige huidziekte, die vooral bij vrouwen voorkomt en meestal begint op een leeftijd tussen 45 en 60 jaar. De aandoening is te herkennen aan duidelijk zichtbare witte, soms glanzende plekken op de schaamlippen en anus. Lichen sclerosus kan ook worden gezien bij volwassen mannen. Bij mannen ontstaan er grijsachtige witte vlekken of vlekjes op het einde van de penis (de eikel of glanspenis) of de voorhuid. Hieronder gaan we in op lichen sclerosus bij mannen.

Lichen sclerosus bij mannen

Wat is lichen sclerosus?

Lichen sclerosus is een huidaandoening die niet vaak voorkomt en bij vrouwen vaker voorkomt dan bij mannen. In het verleden werd deze huidaandoening ook wel leukoplakie, kraurosis vulvae, white spot disease, lichen albus en lichen sclerosus et atrophicus genoemd, en bij mannen werd het ook wel aangeduid als 'balanitis xerotica obliterans'. Doch tegenwoordig wordt de aandoening alom aangeduid als 'lichen sclerosus'. Bij mannen treft de aandoening de voorhuid (preputium) en de eikel (glanspenis). In een enkel geval treft het andere delen van de huid. Het kan op elke leeftijd voorkomen, maar bij kinderen wordt het nauwelijks gezien.

Symptomen (bij mannen): witte plek penis of voorhuid

Bij mannen doet lichen sclerosus zich meestal voor op de voorhuid of aan de eikel, waarbij grijsachtige witte glanzende vlekken ontstaan die kunnen gaan jeuken (soms een branderig gevoel) en pijnlijk zijn. Er kan hierdoor vernauwing van de voorhuid optreden, wat tot pijn bij vrijen kan leiden en pijn bij een erectie. Door te krabben (vanwege de jeuk) kunnen kleine wondjes of verruwing van de huid ontstaan. In tegenstelling tot vrouwen wordt bij mannen de huid rond de anus bijna nooit getroffen. Als lichen sclerosus niet behandeld wordt, kunnen littekens op de huid ontstaan en voelt de huid strak aan. Soms ontstaan er hinderlijke kloofjes op de penis.

Oorzaak

Lichen sclerosus is een niet-besmettelijke, chronische ontsteking van de huid is, waarvan de oorzaak niet bekend is. Er is een ontsteking onder de getroffen huid, welke veranderingen in de structuur van van de aangedane huid veroorzaakt. Het is (nog) niet opgehelderd waarom dit gebeurt. Mogelijk moet de oorzaak gezocht worden in een auto-immuunziekte, waarbij het immuunsysteem van het lichaam een deel van het eigen lichaam aanvalt, met ontsteking en beschadiging van het getroffen deel tot gevolg. Dit is echter niet bewezen. Ook is niet duidelijk wat de ontwikkeling van de lichen sclerosus triggert. De reden dat men vermoedt dat lichen sclerosus een auto-immuunziekte is, ligt gelegen in het feit dat ongeveer een kwart van de patiënten een andere auto-immuunziekte heeft.

Behandeling

Op beschadigde huid kan een nieuwe lichen sclerosus plek ontstaan. Daarom doe je er verstandig aan om ervoor te zorgen dat je de huid zo min mogelijk beschadigd door niet te krabben en te wrijven.

Hormoonzalf

Lichen sclerosus kan helaas niet blijvend genezen worden, maar met de juiste behandeling kunnen de symptomen van de aandoening wel onder controle gehouden worden. Door op de aangedane plekken een corticosteroïd-zalf te smeren, kunnen jeuk- en pijnklachten tegengegaan worden. Als je er in een vroeg stadium bij bent, is de kans groot dat de huid weer zijn normale structuur en uiterlijk krijgt. Wanneer de huidveranderingen niet meer kunnen worden teruggedraaid, kan adequate behandeling de jeuk- en pijnklachten vaak wel verminderen. Na zo'n twee weken smeren neemt de irritatie vaak al af, maar het kan wel meerdere maanden duren voordat de huid er beter uitziet en beter aanvoelt. Na de eerste behandeling van ongeveer drie maanden, is het soms niet meer nodig om dagelijks te smeren en kan het zijn dat je nog maar één of twee keer per 1-2 weken de plekken hoeft in te smeren om de symptomen onder controle te houden. Wanneer ondanks behandeling met corticosteroïd-zalf de voorhuid van de penis te krap blijft, kan besnijdenis (circumcisie) overwogen worden.

Huidkanker

Mensen met lichen sclerosus, vooral zij die de lichen sclerosus al langer dan tien jaar hebben, hebben een licht verhoogde kans op het krijgen van huidkanker in het aangedane gebied. Periodieke controle door een arts is in deze gevallen aan te bevelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vernauwde voorhuid bij de volwassen manVernauwde voorhuid bij de volwassen manAls je als man zijnde last hebt van een vernauwde voorhuid, is het onmogelijk om de voorhuid terug te schuiven over de e…
Lichen sclerosus: Huidaandoening aan urogenitale gebiedLichen sclerosus: Huidaandoening aan urogenitale gebiedLichen sclerosus is een zeldzame aandoening waarbij de patiënt stukken witte huid heeft die dunner zijn dan normaal. De…
Plekjes van Fordyce: witte bultjes penis/gele bultjes vulvaPlekjes van Fordyce: witte bultjes penis/gele bultjes vulvaWitte bultjes op je penis of schaamlippen, kunnen talgklieren zijn. Op de penis zijn veel talgklieren aanwezig die voora…
Huidaandoeningen: Lichen SlerosusLichen sclerosus is een aandoening aan de huid waarbij deze elasticiteit verliest, en wittig verkleurt. Lichen slerosus…
Jeuk aan eikel en jeukende voorhuid: oorzaken van jeukJeuk aan eikel en jeukende voorhuid: oorzaken van jeukJeuk aan de eikel en voorhuid: wat kunnen zoal de oorzaken van een jeukende eikel zijn? De eikel (glans penis) is het ro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • www.agisweb.nl
  • www.erasmusmc.nl
  • www.huidarts.info
  • www.nhg.org

Reageer op het artikel "Witte plek op penis/witte plekjes voorhuid: lichen sclerosus"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-04-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Mannelijke genitaliën
Medische informatie…
Schrijf mee!