InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Signalen van een eetstoornis

Signalen van een eetstoornis

Sommige signalen die een eetstoornis aanduiden worden vaak niet opgemerkt door ouders, vrienden en familie. Tieners kunnen erg goed zijn in het verbergen van serieuze emotionele problemen.

Eetstoornissen

De twee meest voorkomende eetstoornissen zijn boulimia en anorexia. Boulimia wordt gekenmerkt door overmatig veel eten, dat vervolgens weer wordt uitgebraakt. Bij anorexia proberen patiënten zo veel mogelijk gewicht te verliezen door zichzelf te laten verhongeren. Ongeveer 0,5-1% van de vrouwen lijdt aan anorexia, en ongeveer 3% lijdt aan boulimia. Eetstoornissen zijn de meest voorkomende oorzaken van overlijden als gevolg van een mentale ziekte. Serieuze eetstoornissen komen het meest voor in landen die er een westers schoonheidsideaal aan overhouden.

Risicofactoren

Er zijn diverse risicofactoren geïdentificeerd die een rol spelen bij de ontwikkeling van een eetstoornis. Desondanks hoeft er niet altijd een duidelijke reden te zijn waarom een meisje een eetstoornis ontwikkelt. Een aantal risicofactoren die de kans op anorexia en boulimia lijken te vergroten zijn:
  • Emotionele problemen: meisjes die leiden aan emotionele problemen zoals depressie, een obsessieve compulsieve stoornis of grote stemmingswisselingen lopen een groter risico om een eetstoornis te ontwikkelen.
  • Populariteit: Het is bekend dat atletes, actrices en dansers die onder grote druk staan om te presteren een verhoogd risico lopen om een eetstoornis te ontwikkelen. Vaak zien ze eten als een bedreiging voor hun carrière.
  • Gepest worden/herhaaldelijk gewezen worden op overgewicht: Meisjes die worden gepest om hun lichaamsgewicht (thuis of op school) kunnen een eetstoornis ontwikkelen. Dit doen ze om het pesten te verminderen. Daarnaast is het ook mogelijk dat meisjes die af zijn gevallen en daar positieve opmerkingen over krijgen doorslaan en veel te veel gaan afvallen.

Signalen

Er zijn een aantal duidelijke signalen die wijzen op een eetstoornis. Hierbij moet men denken aan overmatig trainen, gewichtsverlies, en 'geen trek' hebben. Daarnaast zijn er een aantal minder duidelijke tekenen dat een meisje emotionele problemen heeft die te maken hebben met eten. Een aantal signalen waar men op kan letten zijn:
  • Overmatige aandacht aan het lichaam: Meisjes die lijden aan een eetstoornis letten vaak extreem veel op hun uiterlijk. Dit kan zich uiten in overmatig op de weegschaal staan, het aanraken van lichaamsdelen om te kijken hoeveel vet er zit en het kijken hoe 'los' de kleren zitten.
  • Het nemen van laxeermiddelen en dieetpillen: Soms vindt men verpakkingen van dieetpillen en laxeermiddelen in de afvalbak. Deze kunnen goed verstopt zijn onder het andere afval.
  • Ogen/gezicht: Na het overgeven kan het zijn dat de ogen waterig of bloeddoorlopen zijn.
  • Haaruitval: Let op het doucheputje en de haarborstel. Meisjes met een eetstoornis kunnen last krijgen van haaruitval
  • Zelfmutilatie: Eetstoornissen gaan vaak samen met zelfmutilatie, zoals het snijden in de huid of het verbranden van de huid.

Indien u een of meerdere van deze signalen herkent is het belangrijk professionele hulp te zoeken.
© 2013 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Anorexia als lijfstyle: de wereld van pro-ana en miaAnorexia als lijfstyle: de wereld van pro-ana en miaAnorexia is geen ziekte, maar een lifestyle. Tenminste dat zeggen de mensen die dagelijks de websites bezoeken die pro-a…
Eetstoornis: volwassen succesvolle vrouw met anorexiaEetstoornis: volwassen succesvolle vrouw met anorexiaAnorexia is niet een typische ziekte onder tieners, veel volwassen en succesvolle vrouwen, vaak dertigers, hebben tegenw…
Wat is anorexia nervosa?Wat is anorexia nervosa?Anorexia is een psychische ziekte. Veel mensen hebben er wel eens van gehoord, maar weinig weten werkelijk wat het preci…

Reageer op het artikel "Signalen van een eetstoornis"

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 17-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!