InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een winterdepressie kan u het leven moeilijk maken

Een winterdepressie kan u het leven moeilijk maken

Een winterdepressie kan u het leven moeilijk maken Een winterdepressie overvalt iemand vaak. Als in de herfst de dagen korten, het licht verandert en de zon minder schijnt, krijgen veel mensen een winterdepressie. Ze voelen zich niet lekker, hebben nergens meer zin in, zien soms het hele leven even niet meer zitten. Ze voelen zich moe en lusteloos en komen nergens meer aan toe. Het werk wil niet vlotten en het liefst zouden ze ’s morgens in bed blijven liggen en er die dag helemaal niet meer uit willen komen. Alles lijkt moeilijk, ja soms zelf onoverkomelijk. De kleinste tegenslagen lijken ineens op grote problemen, die bijna niet meer op te lossen zijn. Het is het gevolg van het tekort aan licht. Het tekort aan zon en aan warmte.

Met een winterdepressie hebben mensen meer behoefte aan slaap

Mensen met een winterdepressie hebben veel behoefte aan slaap. Zodra de dagen korter worden maakt hun lichaam meer van het slaaphormoon “melatonine” aan. Dat gebeurt bij andere mensen ook, maar bij mensen met een winterdepressie wordt in die tijd meer van dat hormoon aangemaakt dan wenselijk is.

Een winterdepressie is geen gewone depressie

Een winterdepressie is geen gewone depressie, die bijvoorbeeld ook in lente en zomer voortduurt. Ze treedt meestal op als rond oktober het licht verandert en de zon minder krachtig wordt. De winterdepressie wordt minder erg als in het voorjaar de dagen weer langer worden en de stralen van de zon ook weer sterker worden.

Een tekort aan daglicht

Dat geeft dus eigenlijk al meteen aan, waar het in de winter aan mankeert. Het tekort aan daglicht is vaak de hoofdoorzaak van de aandoening. Het maakt niet uit of u dan meer lampen in huis aandoet of meer kaarsjes brandt. Die leveren nooit genoeg licht op om het tekort op te kunnen vangen.

Lichttherapie kan helpen bij een winterdepressie

Hebt u last van een winterdepressie dan is het belangrijk om aan zoveel mogelijk daglicht te komen. In de herfst en de winter is dat niet altijd gemakkelijk. Vooral in de herfst kan het soms dagenlang en zelfs wekenlang donker, miezerig weer zijn. Daarnaast zijn er ook winters die weinig vorstdagen kennen, maar wel veel bewolkte, regenachtige dagen. Toch is het ook dan belangrijk om aan zoveel mogelijk daglicht te komen.

Ga zo nodig naar de huisarts

Een arts kan na de diagnose van een winterdepressie ook extra lichttherapie aanbevelen. Daar zijn al heel veel mensen mee geholpen. De therapie moet echter onder toezicht gevolgd worden, want helemaal zonder gevaar is ze niet en niet voor iedereen is deze vorm van therapie geschikt.

Een lichtbak kan vaak helpen om u het leven in de winter aangenamer te maken

Via een lichtbak met een heldere, witte lichtstraling kunnen patiënten vijf ochtenden in de week behandeld worden. Het uitgestraalde licht bevat geen ultraviolette stralen. Die zijn eruit gefilterd. Deze lichttherapie mag echter alleen gegeven worden als er geen antidepressiva gebruikt worden. Ook patiënten met oogproblemen zoals staar of glaucoom mogen hier niet mee behandeld worden.

Wandelen kan helpen om de winterdepressie te verdrijven

Voor mensen met een winterdepressie is het belangrijk om elke dag een half uurtje buiten te zijn om op die manier licht te “tanken”. Een wandeling is uitstekend. Of het daarbij regent of niet doet eigenlijk niet ter zake. Het daglicht buiten heeft altijd meer intensiteit dan het daglicht dat op kantoor of in huis binnenkomt.

Beweging is prima

Vanwege de hogere productie van melatonine kunt u zich erg moe voelen, maar het is niet nodig om daarvoor extra rust te nemen. Juist het tegendeel is noodzakelijk. Probeer u overdag tegen de vermoeidheid te verzetten door in beweging te blijven. Sporten is prima. Wandelen en fietsen ook.

Ga naar buiten

Neem die beweging echter altijd in de buitenlucht. Op die manier krijgt u ook meer licht binnen en zult u zich minder depressief voelen. Sporten in een fitnesszaak is niet slecht, maar voor mensen met een winterdepressie is het buiten sporten veel beter. Daar hoeft u zich niet voor uit te sloven. Gewoon wandelen of fietsen is al perfect.

Wintersport in de bergen hoeft niet moeilijk te zijn

Ook een wintersportvakantie kan voor zo iemand heel goed zijn. In de bergen, en vooral op de pistes, is het vaak prachtig weer en vanwege de sneeuw is er veel meer licht dan hier in Nederland in de wintermaanden mogelijk is. Dat is heel goed voor mensen met een winterdepressie dus.

Andere mogelijkheden om van het winterse licht te genieten

Wie niet direct wil snowboarden of skiën kan ook gaan langlaufen, een ritje maken met de paardenslee, of gewoon lekker luieren en boeken lezen op het terras in een heerlijke ligstoel. Het maakt niet uit wat u doet, als het maar buiten is.

Een werkplek bij daglicht kan u het leven tijdens de wintertijd aangenamer maken

Niet iedereen kan echter op wintersportvakantie. De meeste mensen moeten gewoon elke dag aan het werk. Probeer dan uw werkplek zo dicht mogelijk bij een raam te organiseren. Daar vangt u het meeste daglicht op. Dat is niet alleen goed tegen de winterdepressie, maar werkt bovendien ook prettiger dan bij lamplicht en is rustiger voor de ogen. Lamplicht levert ook niet altijd de gewenste intensiteit van licht op die mensen met een winterdepressie nodig hebben.

Een winterdepressie is niet hetzelfde als de winterblues

Er zit verschil tussen deze twee aandoeningen. Mensen met de winterblues zijn in de winter eveneens somberder dan in de zomer, maar kunnen wel vrolijker worden tijdens een gezellige avond of ook gewoon door de dag met wat leuke afleiding. Dat lukt iemand met een echte winterdepressie echter niet. Die blijft ook dan moe en somber.

Laat zo nodig een diagnose stellen

Hebt u al een paar jaar last van somberheid in de winter en hebt u het daar erg moeilijk mee, ga dan toch eens naar een arts. Na een zorgvuldige diagnose weet u waar u aan toe bent en of u geholpen kunt worden. Hebt u een aanvullende zorgverzekering, dan wordt een dergelijke therapie vaak ook vergoed.
© 2013 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Herfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenHerfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenWelke symptomen, signalen en kenmerken kennen seizoensgebonden depressies, zoals een herfstdepressie of een winterdepres…
De invloed van licht en lichttherapie: winterdepressieDe invloed van licht en lichttherapie: winterdepressieAls de winter langer duurt dan normaal, de dagen maar donker blijven en de zon zich maar niet laat zien, krijgen steeds…
Winterdepressie oorzaken, symptomen en behandelingEr zijn sterke aanwijzingen dat de verminderde blootstelling van het lichaam aan zonlicht een oorzaak is voor het ontsta…

Reageer op het artikel "Een winterdepressie kan u het leven moeilijk maken"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 12-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!