InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > "Computerogen" behandelen met een computerbril & oogdruppels

"Computerogen" behandelen met een computerbril & oogdruppels

"Computerogen" behandelen met een computerbril & oogdruppels Heb je ook last van prikkende, branderige "computerogen" als je lang aan de pc hebt gewerkt? Dan kan een computerbril de oplossing bieden tegen deze alsmaar vaker voorkomende "computerogen". Dat is een bril met speciale brillenglazen die speciaal is ontworpen voor langdurig werk aan de computer. Dankzij deze bril zullen je ogen minder snel vermoeien en kunnen computerogen voorkomen worden. Een voorbeeld van de computerbril is de "Varilux Computer", die je ogen veel minder vermoeit waardoor het een heel stuk aangenamer wordt om het beeldscherm te gebruiken. Ook specifieke oogdruppels tegen droge en vermoeide computerogen kunnen nuttig zijn om dit fenomeen te behandelen. Wat zijn de voordelen van een computerbril en welke oogdruppels komen van pas bij deze aandoening?

Branderige, prikkende ogen aan de computer

De meesten onder ons die veel werk aan de computer verrichten hebben er wel eens last van: ogen die branderig aanvoelen, vermoeid zijn en beginnen te prikken. Prikkende ogen hebben vaak te maken met vermoeidheid of overbelasting en is dus niet abnormaal bij mensen die langdurig en intensief hun ogen vermoeien aan een beeldscherm. Ook verhoogt de kans op mouches volantes (zwarte vlekjes, draadjes en puntjes die voor je ogen zweven) bij langdurig werk aan een beeldscherm. Hetzelfde geldt trouwens voor andere beeldschermen dan de personal computer, zoals bijvoorbeeld bij een tablet of smartphone. Sporadisch komen ook klachten van droge ogen voor bij langdurig computerwerk.

Last van "computerogen"

Specifiek aan het werken aan een beeldscherm is dat het heel intensief is voor je ogen. Je ogen moeten zich goed focussen om scherp te zien waardoor ze sneller moe worden. Het probleem is dat je deze intense inspanning gaat compenseren door een andere houding aan te nemen. Zo ga je bijvoorbeeld je nek naar voren strekken om je ogen dichter bij het beeldscherm te brengen, ga je voorover buigen met je schouders. Dit kan dan weer nekpijn, schouderpijn of rugpijn met zich meebrengen. Computerwerk kan dus ook tot heelwat onrechtstreekse klachten leiden waartoe trouwens ook hoofdpijn kan gerekend worden.

Het dragen van een speciale computerbril kan helpen om "computerogen" tegen te gaan. / Bron: C Scott, PixabayHet dragen van een speciale computerbril kan helpen om "computerogen" tegen te gaan. / Bron: C Scott, Pixabay

Voordelen computerbril

Bescherming ogen

Al deze klachten kunnen voorkomen worden via een bril met speciale brillenglazen. Om te vermijden dat je ogen snel moe worden en branderig zullen aanvoelen kan je een zogenaamde computerbril gebruiken. Een computerbril is speciaal ontworpen voor beeldschermwerkers en mensen die snel last hebben van vermoeide ogen bij computerwerk. Voordeel van de computerbril is ook dat je ogen minder snel gaan tranen.

Tegen onrechtstreekse klachten

Bovendien worden indirect ook hoofdpijn, nekpijn en schouderklachten voorkomen, doordat de spanning op die lichaamsdelen vermeden wordt. Dit is een niet te onderschatten voordeel vermits je op kantoor noodgedwongen eenzelfde zithouding aanneemt, waardoor de kans op deze klachten sowieso al groter is. Een computerbril is dus een ideale oplossing voor mensen die op kantoor werken.

Computerbril van Varilux

De "Varilux Computer"

Er zijn verschillende computerbrillen op de markt die mensen met snel vermoeiende ogen kunnen helpen. Zo is er bijvoorbeeld de Pearle computerbril of de speciale bril van Varilux: Varilux Computer. Deze bril heeft speciale progressieve brilglazen die zich zowel richten op het beeldscherm als op het toetsenbord, zodat de gehele werkruimte in beslag wordt genomen.

Twee kijkgebieden

Het bovenste deel van de Varilux Computer is speciaal gemaakt om de intensiteit van het beeldscherm op te vangen, terwijl het onderste deel erop gericht is om naar het toetsenbord te kijken. Deze twee "kijkgebieden" kunnen dus vlotter overbrugd worden in een makkelijke overgang. Hierdoor kunnen mensen van wie de elasticiteit van de ooglens verminderd is, goed geholpen worden.

Oogdruppels tegen computerogen

Je kan de symptomen van computerogen ook bestrijden met oogdruppels. Door het aanbrengen van deze oogdruppels kunnen klachten als droge, prikkende en vermoeide ogen tegengegaan worden. Enkele voorbeelden van dergelijke oogdruppels zijn:
  • Optrex Actimist Droge & Geïrriteerde Ogen
  • Optrex Actimist Vermoeide & Pijnlijke Ogen
  • Similasan Oogdruppels Computerogen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kopen van een computerbrilKopen van een computerbrilVeel mensen krijgen last van de ogen wanneer zij te lang achter de computer zitten. De computerbril is de ultieme uitkom…
Hoe je bril schoonmaken? Tips voor schone brilglazenHoe je bril schoonmaken? Tips voor schone brilglazenBrildragers weten dat het geen sinecure is om brilglazen proper te maken. Je bril schoonmaken is vaak een delicate hande…
Last van de ogen: jeuk en branderig gevoelLast van de ogen: jeuk en branderig gevoelEen branderig gevoel aan je ogen is geen pretje. Je ogen zijn extreem belangrijk in de maatschappij van vandaag. Autorij…
Computer Vision Syndrome: Vermoeide ogen door gebruik schermComputer Vision Syndrome: Vermoeide ogen door gebruik schermComputer Vision Syndroom (CVS) staat voor oogproblemen veroorzaakt door het gebruik van de computer en beeldschermen in…
Mouches volantes: wanneer zijn de symptomen het ergst?Mouches volantes: wanneer zijn de symptomen het ergst?Mouches volantes is een Franse, vaak gebruikte benaming van een vervelende oogaandoening. Het gaat om het zien van voorb…
Bronnen en referenties
  • http://www.pearle.nl/nl_NL/brillen/computerbril
  • http://www.optiekvanderlinden.be/varilux_computer.html (bronnen geraadpleegd op 23/05/2016).
  • Afbeelding bron 1: C Scott, Pixabay

Reageer op het artikel ""Computerogen" behandelen met een computerbril & oogdruppels"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!