InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: Wintertenen

Gezondheid: Wintertenen

Gezondheid: Wintertenen Wintertenen, soms wordt er zelfs wel eens lacherig over gedaan. Toch kan het hebben van wintertenen een pijnlijke aangelegenheid zijn. Hoe te behandelen is dan ook van groot belang. Daarnaast kan het zinvol zijn, de oorsprong van wintertenen te bespreken en wat je er aan kunt doen. Niet iedereen praat even gemakkelijk over de eigen voeten, terwijl het toch zo’n menselijk én veel voorkomend probleem is.

Voeten

De voeten worden door veel mensen als intiem gezien en het is dan ook niet vreemd dat velen het lastig vinden om er over praten. Toch worden voeten ook onderschat, het zijn letterlijk en figuurlijk onze ‘dragers’ en we zijn er lang niet altijd even goed voor.
Gaan we nog wel goed om met het schoeisel van leer, wat extra aandacht in de vorm van een lekker voetenbadje wordt vaak overgeslagen. Dit, terwijl het zo lekker kan zijn én een weldaad voor het hele lichaam. We beseffen het vaak niet, maar als de voeten goed voelen, merk je dit in het hele lichaam. Daarmee ook meteen gezegd dat af en toe een voetmassage of voetreflexzonetherapie geen overbodige luxe is.

De winterteen

Wat is het?

Diezelfde voeten bestaan ook uit een vijftal tenen en als je last van wintertenen hebt dan is er iets niet goed met de zogenaamde vascularisatie oftewel de doorbloeding van de huid. Door de kou, het komt in principe dan ook in de winter voor, ontstaat een abnormale reactie van de kleine bloedvaten. Bij een normale reactie laten de bloedvaten wat minder bloed door, maar de basistemperatuur van het lichaam blijft op peil. Als je wintertenen hebt, reageren de bloedvaten dus heftiger. Maar het lichaam reageert altijd en dus ook in deze situatie. Het gevolg is dat de huid snel op moet warmen, rood (of roodpaars) en gloeiend wordt en de huid gaat vervolgens vaak jeuken of tintelen. Het lichaam wil als het ware voorkomen dat het in de diepte ook afkoelt. Daarnaast is het zo dat dit opwarmen vaak als ‘bijwerking’ heeft dat de voeten even meer pijn gaan doen. Je kunt tijdens een koude periode zomaar enkele weken last hebben van wintertenen. We weten niet exact wat de oorzaak is waarom de een er wel last van krijgt en de ander niet. Wel is het zo dat er een erfelijke factor in zit, maar voorkomen is dus niet eenvoudig.

Wat doe je er aan om het te voorkomen?

Het ultieme, zorgen dat de voeten niet aan kou blootgesteld worden, is natuurlijk niet te doen, althans in het Nederlandse klimaat. Maar je voeten op een juiste manier ‘aankleden’ om de kans op wintertenen te verkleinen is wel belangrijk. Let op het volgende:
  • De sokken moeten voldoende dik zijn dat je niet direct last krijgt van koude voeten.
  • Sokken bij voorkeur ademend en dus een natuurlijk materiaal als wol of katoen.
  • Schoenen moeten comfortabel zitten en dus niet te strak of met een toelopende teen of anderszins vernauwend (zodat de tenen tegen elkaar gedrukt worden).
  • Schoenen moeten isolerend zijn en bij voorkeur van een natuurlijk materiaal als leer.
Het beste is beide goed droog te houden, maar als je door de sneeuw moet ploegen is het drooghouden van de schoen niet te doen. Maar een goede schoen voorkomt wel dat je doordrenkte voeten krijgt. Vergeet ook niet te blijven bewegen als je buiten in de kou bent.

Ook is het van belang om in huis de juiste temperatuur te hebben en te grote schommelingen qua temperatuur te voorkomen. Verder kan het wisselbad helpen. Je dompelt je voeten drie minuten in warm water en een halve minuut in koud en dat gedurende zo’n 15 minuten afwisselen. Begin hier al tijdens de herfst mee, dan is de kans groter dat de bloedvoorziening beter wordt en je meer bescherming zal geven als het echt koud wordt.

Wat doe je er aan als het leed geleden is?

Als het leed al geleden is, dan zijn massages nog steeds aan te raden, want die bloedvoorziening op peil te krijgen, blijft belangrijk. Verder zijn er smeersels via de huisarts of bij de apotheek en drogisterij te koop. Zo is er Capsicum crème 0.075 fna of smeer met Midalgan Forte (dit laatste is ook via de drogisterij de koop). Er zijn heftiger crèmes via de huisarts te verkrijgen, maar hebben allerlei bijwerkingen en zullen niet direct voorgeschreven worden. Als het heel erg pijn doet, mag je een paracetamol innemen.
En als je oma’s raad wil opvolgen… ochtendurine er overheen gieten zou helpen of insmeren met de aloude tijgerbalsem.

Tot slot

Als je erfelijk belast bent, kan je alleen maar proberen de juiste dingen te doen om de kans zo klein mogelijk te maken dat je het krijgt. Maar voor iedereen geldt eigenlijk dat als je op de juiste manier met je voeten omgaat, je de kans verkleint. Helaas kan hetzelfde bij de handen gebeuren en ook daarvoor gelden de voorzorgsmaatregelen van goede voorzorgsmaatregelen met leren bescherming, blijven bewegen en wisselbaden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wintertenen; wat is dit voor iets en wat kun je er aan doen?Wintertenen; wat is dit voor iets en wat kun je er aan doen?Heb jij 's winters ook zo'n laste van gevoelige, zere tenen? Je zou wel eens last kunnen hebben van wintertenen. Wat zij…
Maatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenMaatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenKoude voeten of handen hebben we allemaal wel eens, vooral tijdens de winterperiode. Maar dat wil natuurlijk nog niet me…
Koubenen: koude onderbenen of perniosisKoubenen: koude onderbenen of perniosisKoubenen: perniosis. Koubenen horen in het rijtje van winteraandoeningen thuis: winterhanden, wintertenen, wintervoeten.…
Wintertenen of winterhanden, wat doe je eraanWintertenen of winterhanden, wat doe je eraanEén op de 10 mensen heeft er last van, vrouwen iets meer dan mannen en jongen mensen eerder dan oudere, wintertenen of w…
Wintertenen en winterhanden: een pijnlijk ongemakWintertenen en winterhanden: een pijnlijk ongemakDe ijzige kou kan in de winter voor nogal wat ongemakken zorgen. Veel mensen hebben vooral in deze periode last van wint…

Reageer op het artikel "Gezondheid: Wintertenen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handen en voeten
Medische informatie…
Schrijf mee!