InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wintertenen; wat is dit voor iets en wat kun je er aan doen?

Wintertenen; wat is dit voor iets en wat kun je er aan doen?

Wintertenen; wat is dit voor iets en wat kun je er aan doen? Heb jij 's winters ook zo'n laste van gevoelige, zere tenen? Je zou wel eens last kunnen hebben van wintertenen. Wat zijn wintertenen, hoe ontstaat dit verschijnsel en wat kun je er aan doen? Lees het hieronder.

Het ontstaan van wintertenen

Wintertenen kun je krijgen tijdens vochtige en koude periodes. Het begint meestal in het najaar en in de winter. Door de kou vernauwen je bloedvaten en worden je tenen minder goed doorbloed. Niet alleen aan de tenen komt deze aandoening voor maar ook aan de vingers, hele voeten, benen, neus, kin, ogen en andere plaatsen. Als een lichaamsdeel minder doorbloedt wordt wordt het lichaamsdeel koud. Je lichaam herkent dit en stuurt extra bloed, om het lichaamsdeel weer te kunnen verwarmen, naar het lichaamsdeel toe. Omdat de bloedvaten door de kou vernauwd zijn stroomt het extra bloed niet gemakkelijk door de vaten heen en hoopt zich op in de vaten. Het gevolg is dat de bloedvaten en het weefsel op die plek worden beschadigd. Wat je gaat zien is rode zwellingen en je krijgt de bijbehorende klachten van wintertenen (laat ik het maar even bij tenen houden in dit artikel).

Andere oorzaken van wintertenen

Wintertenen hoef je niet per se te krijgen door kou en vochtigheid. Ook geneesmiddelen kunnen voor wintertenen zorgen. Bètablokkers (tegen hoge bloeddruk) zijn hier een voorbeeld van.

Rode zwellingen waarmee wintertenen gepaard gaat

Bij wintertenen krijg je dus last van (blauw)rode zwellingen. Meestal zitten ze bovenop de tenen, maar het kan rondom je tenen komen te zitten. Deze plekken kunnen erg jeuken en ze doen tegelijkertijd erg pijn, vooral wanneer je voeten warm worden.

Van wintertenen afkomen

Je hebt grote kans dat je van wintertenen af bent na een aantal weken, maar het kan ook zo zijn dat de zwellingen blaren worden en dat ze open gaan met zweren als gevolg. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Heb je één keer last gekregen van wintertenen? Dan heb je een hele grote kans dat ze er het jaar erop weer zijn.
Wintertenen voorkomen kun je proberen op de volgende manier:
  • Bescherm je tenen voldoende tegen de kou; draag warme kleding en schoenen
  • Let er op dat je schoenen niet te strak zitten, want dan kunnen juist wintertenen ontstaan
  • Wisselbaden (afwisselend warm en koud); stimuleert de bloedsomloop; twee tot drie minuten in een warm voetbad, daarna twee tot drie seconden in koud water, vervolgens weer in warm, enz. Herhaal dit zo'n zes tot acht keer
  • Massage; kan de pijn en de jeuk verlichten; ga wel voorzichtig te werk omdat de huid al erg gevoelig is
  • Niet krabben!; ookal heb je ontzettende jeuk
  • Vermijd extreme warmte; warm je voeten niet op vlakbij een kachel of open haard

Medicatie tegen wintertenen

Heb je het niet zo op medicijnen, probeer dan vooral eerst een homeopatisch middel.
  • A. Vogel heeft bijvoorbeeld het volgende tegen wintertenen: Hyperisan. Deze druppels neem je een half uur voor de maaltijd in, opgelost in water. Je gebruikt 3x daags 5 tot 10 druppels. Wanneer je het water met de druppels in je mond hebt, hou het dan heel even in je mond voordat je het doorslikt.
  • Een ander homeopatisch middel wat je kunt proberen is Cardiflor. Vooral de erge jeuk verdwijnt ervan.
  • Smeer er Abroflor van VSM op. Te koop bij de drogist
  • Smeer je tenen in met tijgerbalsem

Tips van oma

Oude tips om van je wintertenen af te komen zijn de volgende:
  • Plas er overheen; bijvoorbeeld onder de douche (als het helpt, waarom niet? :-P)
  • Je tenen insmeren met een rauwe appel
  • Pluk buiten wat klimopbladeren, doe ze in een pan, kook ze. Haal de bladeren eruit, laat het water afkoelen en ga er met je voeten in zitten
  • Deppen met kampferspiritus; te koop bij de drogist
  • Smeer je tenen 's morgens en 's avonds in met vaseline, doe wollen sokken aan en draag leren schoenen
  • Doe geen sokken aan in bed 's nachts. Je tenen gaan broeien van de warmte en zwellen op

Voedingsadvies bij wintertenen

Ook op je voeding kun je letten waneer je wintertenen wilt voorkomen of wil laten verdwijnen.
Zorg ervoor dat je gevarieerd eet. Eet veel vitaminen en mineralen. Denk aan verse groenten en fruit en eet volkorenproducten. Eet geen verzadigde vetten. Gebruik veel onverzadigde vetten in de plaats. Denk aan zonnebloemolie, saffloer, olijven of tarwekiemen. Ook vis is gezond en bevat onverzadigde vetten. Eet weinig zout. Breng je eten liever op smaak met kruiden en specerijen. Drink kruidenthee met daarin de volgende smaken: berkenblad, peterselie, rozemarijn en guldenroede.

Wie kunnen wintertenen krijgen?

Iedereen kan wintertenen krijgen, maar vrouwen zijn over het algemeen gevoeliger dan mannen voor deze aandoening.

Lees verder

© 2009 - 2018 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Winterhanden en wintertenen (perniones): oorzaak & preventieWinterhanden en wintertenen (perniones): oorzaak & preventieTijdens de winterperiode kunnen vervelende winterkwaaltjes opduiken. Kwaaltjes waar je nu echt niet zat op te wachten. W…
Wintertenen (perniosis) - Risicofactoren en preventieWintertenen (perniosis) - Risicofactoren en preventieDe lage temperatuur tijdens de winter kan de oorzaak zijn van sommige lichamelijke aandoeningen. De klachten bij wintert…
Winter? Bescherm je huid!Winter? Bescherm je huid!Onze huid krijgt het tijdens de wintermaanden zwaar te verduren. In tegenstelling tot de meeste diersoorten, beschikken…
Maatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenMaatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenKoude voeten of handen hebben we allemaal wel eens, vooral tijdens de winterperiode. Maar dat wil natuurlijk nog niet me…
Winterkwaaltjes: Loopneus, wintertenen en droge huid en haarWinterkwaaltjes: Loopneus, wintertenen en droge huid en haarIn de winter komen bepaalde kwaaltjes altijd weer om de hoek kijken. Typische winterkwaaltjes zijn een droge huid en har…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sapp, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Winterhanden_voeten.php

Reageer op het artikel "Wintertenen; wat is dit voor iets en wat kun je er aan doen?"

Reacties

Raïssa, 15-06-2017 18:23 #12
Ik heb 1 winterteen. Ik heb gisteren een hele dag in de hitte water gegeven aan de planten op m'n werk. M'n voeten waren ook doorweekt en vandaag jeukt dat kleine teentje verschrikkelijk en het is precies alsof m'n kleine teen er af gaat vallen.

Hoe komt dat dat ik nu zoveel last heb aan m'n winterteen? Het is zomer…

Tamara, 12-11-2014 16:02 #11
Wat bij mij momenteel goed werkt is de voetsauna. Gekocht bij Health Mate. Daarnaast gewoon dikke sokken dragen :)

Greet, 25-02-2014 01:15 #10
Middeltje van oma: je voeten elk op een handdoek leggen, aardappelzetmeel overheen en schijfjes raap ertegen. rond je voeten binden en zo gaan slapen. Zij die het geprobeert hebben waren er volgens mijn oma mee geholpen en kregen het nooit meer terug.

Nina, 10-09-2013 15:54 #9
Wat mijn idee is over wintertenen. ik heb ze zelf ook en het is ook echt alleen in de winter zodra het koud is zijn mijn tenen blauw en opgezwollen, het beste is toch ze goed warm te houden. kun je nachts niet slapen door de kou in je tenen ga dan even in je kamer stilstaand hardlopen dan stroomt het bloed goed door en worden ze warm :D het is erg vervelend omdat het ook schamend is van die dikke tenen, helaas kom je er niet vanaf en is de oorzaak hoogstwaarschijnlijk dat je na bijv. het schaatsen je voeten op de kachel hebt gelegd of meteen onder de warme douche bent gestapt. zo zag ik dat bij mij tijdens het douchen mijn hele voet blauw werd. je bloedvaten hebben dan niet de kans om het zelf op te warmen en geven zo een blauwe reactie. wat de meeste mensen zeggen is dat je bloedvaten zijn beschadigt en zo de doorbloeding is afgenomen.

groetjes.

Ranya, 27-02-2013 01:34 #8
Ik heb ook wintertenen, en het doet zo een ontzettende pijn! Het jeukt ook heel erg en dan blijf ik er gewoon aan jeuken (terwijl dat niet mag). Slapen gaat bijna ook niet meer omdat ik hele tijd bezig ben met men voeten. Maar ik heb een oplossing gevonden :) Ik heb verband tussen mijn tenen en rondom mijn voet gewikkeld. Raar maar handig! Geen jeuk meer gelukkig.

Pierre Joosten, 12-02-2013 14:20 #7
Ik heb wintertenen, vanmorgen vastgesteld door dermatoloog. Mijn tenen 8 van 10 zijn aan de voorkant blauw en soms open, dan komt er vocht uit. De arts zegt dikke wollen sokken dragen en sneeuwboots, dat laatste doe ik niet. Eigenwijs als ik ben. Ik hoop dat het gauw over is, daar het pijnlijk is.

Nick, 15-02-2012 17:58 #6
Heb al twee winters last van wintertenen.Doe aan sport met het gevolg dat er door de wrijving blaasvorming was die opengegaan is.
Welke behandeling is er buiten ontsmetten en behandelelen met zalf voor een snelle genezing?

Yvonne, 26-05-2011 17:36 #5
Mijn dochter heeft juist in de zomer erge last van 'winter' tenen. Ook nu eind mei
heeft ze enorme jeuk en rode soms opgezwollen tenen. Help! Wat te doen?

Merel, 09-05-2011 19:54 #4
MIjn tenen zijn nu echt helemaal paars en ik vergeet telkens om dat abroflor te smeren, heb het heel tijd gedaan toen ging het wel iets beter en dacht ik uiteindelijk dat het weg was maar nu is het weer terug en worden m'n tenen zelfs paars. Ik ben bang dat m'n teen afsterft. Nog meer tips?

Margo, 12-02-2011 15:38 #3
Ik kan me heel goed helpen met Abroflor Gel van VSM (uit de apotheek). Na een paar dagen (een aantal keren per dag) insmeren is er een duidelijke verbetering. Ik vind dit produkt een aanrader!

Joep M., 17-02-2010 20:30 #2
De tip van Oma betreft aardappel, geen appel.

V. D. Eijkel, 27-12-2009 12:45 #1
Kan iemand mij uit ervaring zeggen wat het beste schema is voor de wisselbaden? Hoeveel keer per dag, hoeveel keer per sessie wisselbaden wisselen van warm naar koud v.v.

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 03-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijk ongemak
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!