InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tinnitus of oorsuizen: oorzaken, behandeling, gehoorapparaat

Tinnitus of oorsuizen: oorzaken, behandeling, gehoorapparaat

Tinnitus of oorsuizen: oorzaken, behandeling, gehoorapparaat Steeds meer mensen, men schat meer dan twee miljoen, hebben last van tinnitus. Als je last hebt van tinnitus dan hoor je geluiden die binnen het oor tot stand komen. Deze geluiden kunnen heel verschillend zijn, van fluitend tot bulderend of suizend. Andere mensen horen deze geluiden niet. Tinnitus kan behoorlijk storend zijn en grote invloed hebben op iemands welbevinden. Wat zijn de oorzaken, hoe wordt de diagnose gesteld en hoe kan tinnitus behandeld worden? Vermindert tinnitus door het dragen van een hoortoestel (gehoorapparaat)? Wat is een ruisonderdrukker en waar kan het Tinnitusloket je mee helpen?

Inhoud artikel

Tinnitus

Je hoort geluiden in een of beide oren en dit zijn geen geluiden van buitenaf. Als je last hebt van tinnitus dan hoor je geluiden die binnen in het oor tot stand komen. De geluiden kunnen heel divers zijn, denk aan hoge geluiden, bulderend of suizend. Ze kunnen het tempo van de hartslag volgen, maar vaak heeft iemand er constant last van. Tinnitus kun je korte tijd hebben, maar het kan ook zijn dat je er altijd mee te kampen hebt. Vaak gaat tinnitus samen met slechthorendheid. Als je eerder bloot hebt gestaan aan extreem hard geluid dan geeft dat een verhoogd risico. Tinnitus komt vaker voor bij mensen die ouder zijn dan zestig jaar.

Hoe bewust zijn mensen met tinnitus zich van de geluiden?

De meeste personen die lijden aan tinnitus hebben last van de geluiden als ze geconcentreerd luisteren. Ook zijn er mensen die de geluiden de hele tijd waarnemen en daardoor moeite hebben om zich te concentreren of moeilijk in slaap kunnen komen. Depressiviteit kan om de hoek komen kijken of men kan last krijgen van angstaanvallen.

Oorzaken

Soms is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen, maar meestal gaat tinnitus samen met bepaalde ooraandoeningen zoals de ziekte van Ménière (aandoening van het binnenoor die aanvallen veroorzaakt van duizeligheid, misselijkheid, slechthorendheid), lawaaidoofheid, presbyacusis (slechthorendheid neemt langzaam af door ouderdom). Andere mogelijke oorzaken zijn anemie, een schildklier die te hard werkt, letsel van het hoofd. Ook het nemen van bepaalde medicijnen kan de oorzaak zijn, denk aan aspirine, verschillende soorten antibiotica. Heb je last van geluiden in één oor dan kan dit een symptoom zijn van een tumor die de gehoorzenuw aantast. Maar gelukkig is dit zeer zeldzaam.

Hoe klinkt tinnitus?

Het geluid van tinnitus verschilt per persoon en het kan gaan om hele verschillende geluiden. Lastig om aan anderen uit te leggen wat je hoort, het is voor hen moeilijk om voor te stellen hoe storend en frustrerend het is om constant een geluid te horen wat anderen niet horen. Tinnitus is ook lastig te bewijzen. Met MRI scans kan men tegenwoordig wel het hersengebied lokaliseren waar de tinnitus actief is. Dit is bijvoorbeeld heel belangrijk als men in een afkeuringstraject zit voor het werk (bewijsvoering).

Er bestaat een tinnitus cd met wel honderdvijftig tinnitusgeluiden, dan kun je anderen laten horen wat jij hoort. Heb je jouw geluid gevonden dan zet je de track op repeat en je stelt de luidheid af en een ander kan ervaren hoe het voor jou is.

Diagnose

  • Lichamelijk onderzoek: de arts zal het oor onderzoeken met een zogenaamde oorspiegel. Er kan vocht achter het trommelvlies zitten of een oorprop in het uitwendig oor wat de problemen veroorzaakt. Uitspuiten zou een oplossing kunnen zijn. De oorzaak van tinnitus kan ook buiten het oor liggen, de arts kijkt ook naar de neus, keel en hals.
  • Een gehoortest: dit is om te kijken of er naast tinnitus ook verlies is van gehoor en in welke mate.
  • Bloedonderzoek en bloeddruk: er kan worden gekeken of tinnitus een bijverschijnsel is van een andere ziekte. Een lage bloeddruk of een erg hoge bloeddruk kan de klachten veroorzaken.
  • Een röntgenfoto, CT-scan of MRI-scan. Scanonderzoek kan bijvoorbeeld een brughoektumor laten zien.
  • Hersenstamonderzoek: bij dit onderzoek wordt een meting gedaan van de elektrische spanning in de hersenen op het moment dat de tinnitustoon wordt ervaren. Het onderzoek wordt bijna nooit verricht.

Behandeling

Als men weet wat de onderliggende oorzaak is dan kan deze aangepakt worden en kan de tinnitus minder worden. Gaan de klachten niet weg dan kan er een maskeerder worden ingezet. Het is een apparaatje dat net als een gehoorapparaat wordt gedragen, het maakt geluiden die je afleiden van geluiden die door tinnitus worden veroorzaakt. Muziek kan ook voor afleiding zorgen en heb je last van slechthorendheid dan kun je een gehoorapparaat proberen. Als je lang last hebt van tinnitus dan zou dat kunnen leiden tot sombere gevoelens of angst. Hier kun je iets aan doen door je aan te sluiten bij een zelfhulpgroep, ook ontspanningsoefeningen kunnen effect sorteren.

Nieuws (februari 2013): Tinnitus Implantaat

In het Maastricht UMC heeft onlangs de eerste patiënt die aan één kant doof is en aan dat oor ook lijdt aan oorsuizen, een zogeheten Tinnitus Implantaat (TI) gekregen. Het is de bedoeling dat dit TI zodanig wordt afgesteld dat er een stiltecode wordt gevonden waardoor de patiënt verlost is van het oorsuizen. Het team uit Maastricht (KNO-arts prof.dr. Robert Stokroos, audioloog dr. Erwin George en bio-elektronicus / nanotechnoloog drs. Remo Arts) wil met behulp van het TI geluid naar hersenkernen sturen. Dit zou kunnen leiden tot het geluid van stilte waarin het oorsuizen verdwenen zou moeten zijn. De proef wordt gedaan bij tien personen en ze worden twee jaar gevolgd.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Tinnitus en een hoortoestel (gehoorapparaat)

De technologie van het heden kan bijdragen aan het naar de achtergrond dringen van de tinnitus. Door het beter horen van geluiden van buitenaf met een hoortoestel ben je minder gericht op de tinnitus. De aandacht wordt verlegd. Heb je geen last van hoorverlies dan zou je kunnen kiezen voor een ruisonderdrukker. Ruisonderdrukkers of noisers versterken de geluiden in de omgeving van de persoon niet, maar het zachte gemurmel leidt af van de tinnitus. Verder zijn er nog de gecombineerde tinnitus apparaten: hoortoestellen met noiser-functie. Of een hoortoestel, ruisonderdrukker of een gecombineerd tinnitus apparaat iets voor je is kun je ontdekken door het uitproberen van de apparaten. Je mag de apparaten nagenoeg altijd gratis uittesten. Kijk in de polis van je zorgverzekering wat vergoed wordt als je het toestel aanschaft. Een gezinslid van mij heeft gekozen (begin 2015) voor ReSound LiNX en is hier zeer tevreden over, hij hoort veel beter en de tinnitus wordt voor een groot gedeelte onderdrukt. Bij de nieuwste apparaten moet je wel vaak het hele bedrag of een groot gedeelte zelf betalen. Kijk op de website van de belastingdienst welk bedrag aftrekbaar is.

Tinnitusloket

Het Tinnitusloket werd geopend in 2005. Het is een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS), de Federatie van Nederlandse Audiologische Centra (FENAC) en het Nederlands Tinnitus Platform. Niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd, niet de opmerking van: je moet er maar mee leren leven. Het platform biedt je een luisterend oor en je wordt geholpen bij het vinden van de juiste instanties. Contact met lotgenoten is ook mogelijk. Bij vragen over tinnitus kun je bellen naar: 0800 84 66 48 87. Op de website kun je heel veel informatie vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hoorapparaat kiezen en kopen, tipsEen hoorapparaat kiezen en kopen, tipsWie een hoorapparaat gaat kopen kan wel tips gebruiken. Er zijn zoveel hoortoestellen. Een audicien geeft een gratis geh…
Slecht horen en gehoorapparatenSlecht horen en gehoorapparatenVolgens een onderzoek van TNS NIPO uitgevoerd in 2005 zijn er minstens 1,4 miljoen mensen van 18 jaar en ouder met slech…
Oorsuizen (tinnitis): oorzaken, symptomen en behandelingOorsuizen (tinnitis): oorzaken, symptomen en behandelingTinnitis, oorsuizen of “tinnitus aurium” is een vervelende aandoening van het gehoororgaan. Oorsuizen kenmerkt zich door…
Leren leven met tinnitusLeren leven met tinnitusIedereen hoort wel eens een piep in zijn oor. Het kan even aanhouden maar meestal verdwijnt die weer net zo plotseling a…
Oorsuizingen of tinnitus: ontstaan, symptomen & behandelingOorsuizingen of tinnitus: ontstaan, symptomen & behandelingJe hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat je oren begonnen te suizen toen je van een concert kwam: de brommende e…
Bronnen en referenties
  • Tinnitus.nl
  • Thuisarts.nl
  • Het Medisch Handboek
  • Gezondheidsnet.nl
  • Hearing.siemens.com
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Tinnitus of oorsuizen: oorzaken, behandeling, gehoorapparaat"

Reacties

Amssoms, 31-07-2017 16:57 #4
Kan stress oorsuizen beïnvloeden? Heb veel stress. Reactie infoteur, 04-08-2017
Het kan invloed hebben, zie bijvoorbeeld http://www.tinnitus.nl/over-tinnitus.html. Met vriendelijke groet,

M. Dragstra, 22-09-2015 14:56 #3
Ik heb net die goede site gelezen van de hoge school Utrecht en las, wat ik nooit wist en ook nooit gezegd is, dat je bij controle poortjes b.v. vliegvelden je gehoorapparaat uit moet doen vanwege de straling (slecht voor het apparaat ). Dat had ik nog nooit gedaan. Dus goed in mijn oren knopen als ik weer eens ga vliegen. Vriendelijke groeten Martha.
P.S. mijn toestel is vijf jaar plus en ga zeker vragen voor Re Sound liNX. Reactie infoteur, 22-09-2015
Dank voor uw reactie! Ik heb gelijk op de website gekeken van Hogeschool Utrecht, prima informatie. Met vriendelijke groet,

Alie, 01-06-2014 23:54 #2
Al meer al 15 jaar last van tinnitus, zomaar ineens kwam het in mijn leven. had op dat moment wel veel last van stress. Het gekke is dat ik daarvoor precies een week geleden bij de tandarts geweest ben en een verdoving hebt gekregen en ja hoor, 2 dagen later begon het, maar het ging gelukkig weer over. Een week later weer naar deze tandarts en nu werd er een kies getrokken en ook weer een verdoving en 2 dagen kreeg ik weer last van oorsuizen en deze is nooit meer weggegaan. nu vraag ik mij af, zou het door de verdoving gekomen zijn, want het is wel toevallig, dat het 2 x is gebeurd. Ik weet niet meer wat stilte is. Overdag gaat het wel, maar 's avonds heb ik er veel last van.
Tip; drink cafeïne vrije koffie, geen alcohol. Reactie infoteur, 03-06-2014
Wat een heftig verhaal. Of het mogelijk is dat het door de verdoving zou kunnen komen zou u na kunnen vragen via www.tinnitus.nl. Ook bij Lareb (www.lareb.nl) zou u het na kunnen vragen, zij registreren bijwerkingen. Ik wil u sterkte wensen en danken voor de tips die u hierboven geeft. Met vriendelijke groet,

Thijs Schuurbiers, 05-07-2013 08:35 #1
Misschien is het een combinatie van levensstijl (niet goed in balans zijn met voldoende beweging, rookgedrag, alcoholgebruik, voedingsgewoontes en ontspanning en erfelijke aanleg). Heb er zelf ook last van. Het is begonnen met verminderde beweging, spanningen en afwijking van mijn dieet. Bovendien hebben mijn vader broer en zus er ook last van alleen op een andere manier. P.S.:goed artikel. Reactie infoteur, 05-07-2013
Thijs, hartelijk dank voor de reactie en fijn dat je het een goed artikel vindt!

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 05-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!