Gele korstjes op de tepel

Gele korstjes op de tepel Gele korsten op de tepels komt bij bijna iedere vrouw regelmatig voor. Deze korsten zijn er niet zomaar af te wassen. Alleen met krabben laten de kosten los. De kosten zijn gelig van kleur, soms zelfs neigend naar bruin. Kosten aan de tepels komen voor in de zwangerschap, maar ook bij vrouwen die niet zwanger zijn. De oorzaak bij deze twee groepen vrouwen is heel verschillend.

Korsten tijdens de zwangerschap

Gele korsten aan de tepels die ontstaan tijdens de zwangerschap hebben vaak een duidelijk oorzaak: de productie van voormelk oftewel colostrum. Dit is geelachtige melk die als eerste en voedzame melk moet dienen voor de baby. Pas wanneer de borstvoeding op gang wordt gezet, dan wordt de 'normale' melk geproduceerd. Vanaf ongeveer 20 weken zwangerschap kan deze voormelk al geproduceerd worden en lekt dan weg uit de borsten. De ene vrouw heeft hier meer last van dan de ander. De melk kan vlekken op kleding geven, maar soms lekt er slecht een druppeltje en is het nauwelijks merkbaar. De melk droogt op tot gelige korstjes die moeilijk te verwijderen zijn. Het is niet aan te raden om deze korsten te verwijderen, omdat hierdoor een borstontsteking op kan komen zetten. De korsten worden vaak vanzelf weggespoeld wanneer tegen het einde van de zwangerschap meer voormelk wordt geproduceerd. Wil je de kosten toch verwijderen omdat ze jeuken, zorg dan vooral voor een goede hygiëne.

Gelige korsten aan de tepels

Niet-zwangere vrouwen hebben vaak last van gelige korsten die aan de tepels ontstaan. Zolang er geen vocht uit de tepels komt, is er vaak niks aan de hand. Vocht uit de tepels kan een teken zijn van een borstontsteking of van borstkanker. De korsten die ontstaan zijn geel tot soms bruin van kleur en zitten vooral in de plooien van de tepels vast. Het is moeilijk om ze te verwijderen, ze zitten echt vastgeplakt. Een washandje eroverheen halen helpt niet. Hoewel het vaak niet zo fraai uitziet, kunnen de ze korsten geen kwaad.

Oorzaak en behandeling

De meest voorkomende oorzaak voor deze korstjes is een opeenstapeling van afgestorven huidcellen. De huid is continue aan vernieuwing onderhevig, ook de huid van de tepels. Bij de tepels echter raken de schilfers moeilijker los en stapelen zich makkelijk in de plooien van de tepels op. De korsten zijn moeilijk weg te wassen maar wel te verwijderen door eraan te krabben. De korsten komen vaak aan beiden tepels voor.

Een andere oorzaak is de ziekte van Paget. Dit is een voorstadium of een uiting van borstkanker of kanker aan de tepel zelf. Het verschil met gewone korsten is dat deze korsten vaak maar aan één tepel voorkomt. Bij de ziekte van Paget kunnen zich gele korsten vormen aan of rondom de tepel, maar ook schilfers. De huid is vaak rood en soms is er een (bloederige) afscheiding uit de tepel. Van alle gevallen van borstkanker krijgt 1 procent de ziekte van Paget. Iedere vrouw heeft 0,12 procent kans op de ziekte van Paget gedurende haar leven.

Meisjes in de puberteit hebben ook vaak last van gele korsten. Dit komt omdat gedurende de puberteit een melkachtige substantie geproduceerd wordt uit de tepels. Vaak is dit niet direct merkbaar maar ontstaan er als gevolg hiervan gele korsten aan de tepels. Veel meisjes maken zich hier ongerust over, maar dit is in de meeste gevallen niet nodig. De kans op een ernstige ziekte zoals borstkanker is bij jonge meiden heel klein. Ook gebruik van de anticonceptiepil veroorzaakt de productie van een melkachtige substantie uit de tepels, dat gele korsten veroorzaakt. In beiden gevallen kunnen de korsten voorzichtig weggehaald worden met behulp van de nagel. Vaak ziet de huid er na het verwijderen wat rood en geïrriteerd uit: smeer de huid van de tepel in met vaseline. Verwijder overigens de korsten niet te vaak; de kans op overmatige irritatie is dan groter. De huid heeft tijd nodig om zich te herstellen. Overigens kan het geen kwaad om de korsten te laten zitten. Ze zullen uiteindelijk vanzelf door het lichaam afgestoten worden wanneer nieuwe dode huidcellen of opgedroogd melk van binnenuit naar buiten wordt geduwd.

Soms vindt de partner de tepels er onfris of onverzorgd uitzien door de gele korsten. Trek je hier niks van aan, en leg de partner uit dat het vergelijkbaar is met de smegma bij mannen onder de voorhuid. Alleen is smegma makkelijker te verwijderen dan de gele korsten aan de tepels. Die zitten letterlijk vastgeplakt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gele korstjes op de tepel"

Reacties

Anoniem, 22-09-2017 07:01 #2
Bij mij waren het geen gele korsten maar bruine. Hebt het al jaren maar ben nu pas naar de dokter ervoor geweest. De dokter wist er geen raad mee en zei dat ze het nog nooit heeft gezien. Ik werd verwezen naar een dermatoloog en die zei dat het een soort van eelt vorming is. Heb er een zalfje voor gekregen.

Anoniem, 26-06-2016 19:33 #1
Bedankt voor deze uitleg, ik ben een tienermeisje en heb dit namelijk ook. ben al naar de dokter hiervoor geweest, maar die zei dat het niks was. gelukkig blijkt dat ook uit deze informatie.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!