InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bultjes op de tepel

Bultjes op de tepel

Bultjes op de tepel Rond de tepel van de vrouwenborst bevindt zich het tepelhof. Deze is bij elke vrouw iets verschillend. Op deze tepelhof bevinden zich vaak kleine bultjes. Soms komt hier wat afscheiding uit. Wat zijn deze bultjes nu precies? En wat is er aan de hand als deze bultjes pijn gaan doen of hard en rood worden?

De tepel en het tepelhof

De tepels bevinden zich op de borsten en worden omgeven door een tepelhof. De tepel is een erogene zone waar men opgewonden van kan raken. Het tepelhof is het gekleurde gebied rond de tepel. De grootte van het tepelhof kan bij iedereen verschillen, dit hangt echter niet samen met de grootte van de borst. Ook kan het tepelhof verschillen van vorm en kleur. Door kou of opwinding trekken de spiertjes van het tepelhof samen, waardoor het tepelhof harder en kleiner wordt. Rond het tepelhof zitten haarzakjes waar haartjes uit kunnen groeien. Als je deze haartjes niet mooi vindt, kun je ze gemakkelijk met een pincet verwijderen.

De klieren van Montgomery

Op het tepelhof zijn kleine bultjes te zien. Deze bultjes worden klieren van Montgomery genoemd, naar een verloskundige die ze het eerste heeft beschreven. De kliertjes scheiden een olie-achtige substantie af die ontsmettend werkt en ervoor zorgt dat de huid soepel blijft. Meestal merk je hier zelf niks van. Soms raakt een kliertje wat verstopt en zie je een wit bultje. Wanneer je hierin knijpt zal er wat talg uitkomen. Dit is op zich niet iets om je zorgen over te maken. Meestal trekt het vanzelf weer weg. Het is dan ook het beste om deze bultjes gewoon met rust te laten en er niet aan te gaan zitten frunniken.

Puistjes

Soms onstaat er een ander bultje op het tepelhof of vlak ernaast. Dit bultje kan pijnlijk en hard zijn. In de meeste gevallen betreft het dan een puistje. Deze puistjes kunnen pijn doen doordat de bh er tegen aan zit. Dit kun je oplossen door er een wattenschijfje tussen te doen. Uitknijpen kan wel, maar is niet aan te raden omdat er een kans bestaat dat je er dan een litteken aan over houdt. Gewoon wachten tot het puistje uitdroogt is de beste oplossing. Het onstaan van puistjes kan met je hormoonhuishuiding te maken hebben. Bijvoorbeeld tijdens zwangerschap of door het gebruik van een andere anticonceptiepil.

Ontsteking

De kliertjes van Montgomery kunnen ook onstoken of verstopt raken. Dit uit zich in een harde knobbel waar pus en bloed uit kan komen. Vaak is dit erg pijnlijk. Er zal niet snel een antibioticakuur nodig zijn om deze ontsteking tegen te gaan, meestal gaat het vanzelf over. Dit in tegenstelling tot bij een borstontsteking. Wordt de pijn erger, worden de borsten pijnlijk of krijg je koorts, neem dan altijd contact op met een arts.

Veranderingen aan de tepel of het tepelhof

Er moet altijd goed gelet worden op veranderingen aan de tepel of het tepelhof. Een ingetrokken tepel kan door kanker worden veroorzaakt. Roodheid en schilfering van de tepel kunnen door eczeem ontstaan, maar soms ook door kanker. Ook een wondje dat niet goed geneest kan in enkele gevallen kwaadaardig zijn.

In de volgende gevallen is het belangrijk om een afspraak bij de huisarts te maken:
  • bij tekenen van een ontsteking, zoals roodheid, een warm aanvoelende huid en zwelling van de borst of tepel
  • bij pijn of een knobbeltje in de borst
  • bij een of meer deukjes in de huid van de borst
  • bij bloederig of bruin vocht uit de tepel zelf
  • bij intrekking van de tepel
  • bij eczeem op of rond de tepel
  • als de lymfeklieren in de oksel of bij de sleutelbeenderen te voelen zijn
© 2012 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Korstjes op tepel: oorzaken korstjes (tijdens zwangerschap)Korstjes op tepel: oorzaken korstjes (tijdens zwangerschap)Korstjes op de tepel is een fenomeen waar vrij veel vrouwen wel eens last van hebben, in het bijzonder tijdens de zwange…
Bultjes op tepel: oorzaken en symptomen (met of zonder jeuk)Bultjes op tepel: oorzaken en symptomen (met of zonder jeuk)Bultjes op tepel of tepelhof? Wat kunnen bultjes op de tepel betekenen? Op het tepelhof van vrouwen zitten allemaal bult…
Bultje op tepel: oorzaken en behandeling pukkel op de tepelBultje op tepel: oorzaken en behandeling pukkel op de tepelHet hebben van een bultje of pukkel op de tepel komt relatief vaak voor. Het opmerken van een puistje in dit gebied kan…
Bultjes, korstjes en pijn tepelhof: klieren van MontgomeryBultjes, korstjes en pijn tepelhof: klieren van MontgomeryDe borsten zijn relatief zeer gevoelig en kunnen pijn doen of korsten vertonen. Rondom de tepel liggen in het donkere te…
Witte vlekjes op tepel: oorzaken en behandeling tepelvlekjesWitte vlekjes op tepel: oorzaken en behandeling tepelvlekjesHet verschijnen van witte vlekjes op de tepels en de tepelhof, het donkere gebied rond de tepel, kan diverse oorzaken he…
Bronnen en referenties
  • www.nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Bultjes op de tepel"

Reacties

Linda, 20-08-2015 12:47 #4
Ik heb ook Montgomery bultjes maar deze worden alleen maar meer een gaan ook niet weg. Ook niet als ik ze uitknijp. Ik heb ze al jaren. Ook krijg ik zulke bultjes erbij, maar dan zover wit kopje. Ik vind ze erg lelijk en ben er erg onzeker over. Wat kan ik aan deze bultjes doen?

Sebastian, 16-06-2015 11:34 #3
Leuk artikel! Ik vroeg mij al heel lang af wat die bultjes waren op vrouwenborsten maar dat zijn dus de klieren van Montgomery :) Een tepelhof vindt ik een sublieme benaming.

Mel, 20-11-2014 09:17 #2
Goededag

Ik heb last van 3 pijnlijke bultjes ( puistjes / witte plekjes ) ik weet het niet precies. Heb zwangerschap test gedaan die is negatief. En zit niet aan de pil. Kan het daardoor komen?
Mvg

13jarigmeiske, 06-06-2013 21:47 #1
Wat zijn lymfeklieren?
En ik heb nog een vraag, er zitten bij mij van die kleine witte maag knobbeltjes ofz rond mijn tepel, wat zijn dit dan? Ook klieren? Ben 13 en t brengt me erg in de war.

Infoteur: Jettix
Laatste update: 13-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!