InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bultje op tepel: oorzaken en behandeling pukkel op de tepel

Bultje op tepel: oorzaken en behandeling pukkel op de tepel

Bultje op tepel: oorzaken en behandeling pukkel op de tepel Het hebben van een bultje of pukkel op de tepel komt relatief vaak voor. Het opmerken van een puistje in dit gebied kan je zorgen baren, maar het is meestal geen reden tot bezorgdheid. Veelal is een bultje op de tepel volledig goedaardig. Het is normaal om kleine, pijnloze bultjes op de tepelhof te hebben. Puistjes en geblokkeerde haarzakjes zijn ook normaal en kunnen op elk moment bij iedereen voorkomen. Als de bult pijnlijk wordt of jeukt en gepaard gaat met symptomen zoals afscheiding, roodheid of huiduitslag, kan dit wijzen op een andere aandoening die moet worden behandeld.

Oorzaken van een bultje op de tepel

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van een bultje op de tepel.

Acne (puistje)

Een geblokkeerde porie en hormonen kunnen een oorzaak zijn van puistjes op de tepel. Net als elders op het lichaam kan een geblokkeerde porie een puistje op de tepel veroorzaken. Dode huidcellen en talg, de natuurlijke olie van het lichaam, kunnen bijna overal op het lichaam een ​​puistje (acne) veroorzaken, en de tepels vormen hierop geen uitzondering.

Hormonen zijn een veelvoorkomende oorzaak van puistjes die overal op het lichaam voorkomen. Deze hormonen en bijbehorende puistjes komen vooral vaak voor op bepaalde momenten in de menstruatiecyclus. Acne kan ook worden veroorzaakt door wrijving van kleding. Het dragen van een strak T-shirt of sportbeha tijdens het sporten kan schuren en puistjes veroorzaken.

In zeldzame gevallen kan een aandoening met de naam acne conglobata puistjes op de tepel veroorzaken. Het gaat hierbij om een ernstige, ontstoken vorm van acne die in de puberteit kan beginnen en vaak lang na het twintigste jaar blijft bestaan.

Ingegroeide haren

Wanneer de haarzakjes rond de tepel verstopt raken, is het resultaat vaak een bultje dat sterk lijkt op een puistje. Soms kan een haar naar binnen groeien. De meeste van deze ingegroeide haartjes verdwijnen vanzelf, maar je moet ze wel in de gaten houden om op tekenen van infectie te letten. Raadpleeg bij klachten je huisarts.

Melkblaren

Veel moeders die borstvoeding geven krijgen last van melkblaren, een met vocht gevuld blaasje op de tepel of tepelhof. Dit kan te wijten zijn aan een overproductie van melk, onjuist aanleggen van de baby of een schimmelinfectie. Zorg ervoor dat je je baby zorgvuldig aanlegt en ondersteun hem op zo'n manier, dat hij goed bij de borst kan. Melkblaren moeten snel worden behandeld, omdat ze flink pijn kunnen doen en tot verstopte melkkanalen kunnen leiden.

Gezwollen klieren van Montgomery

Klieren van Montgomery zijn normale huidklieren die verschijnen als kleine, pijnloze bultjes op de tepelhof, het gebied met een donkere huid rond de tepel. Elk persoon heeft Montgomery-klieren, hoewel ze bij sommige mensen prominenter aanwezig zijn. Deze klieren scheiden een natuurlijk antibacterieel vet af af om de huid gezond te houden. Soms lijkt deze afscheiding op de pus die uit een puistje komt. Gezwollen Montgomery-klieren komen niet vaak voor en kunnen verband houden met borstvoeding of zwangerschap. De klieren van Montgomery mogen niet worden ingedrukt of samengeperst, omdat dit kan leiden tot irritatie of infectie.

Persoonlijke hygiëne

Persoonlijke hygiëne kan ook een rol spelen bij het ontstaan van tepelpuistje of wrat-achtige plekjes op de tepel. De tepels staan ​​voortdurend in contact met kleding. Het onvoldoende schoonhouden van het lichaam, t-shirts of beha's, kan het mogelijk maken dat dode huidcellen, talg of zweet in de huid gewreven worden, wat leidt tot puistjes.

Schimmelinfecties

Puistjes in combinatie met huiduitslag in het gebied kunnen een teken zijn van een schimmelinfectie. De huid kan ook rood zijn en jeuken. De warme en soms zweterige omgeving onder je t-shirt of bh, kan de ideale omstandigheden creëren voor een schimmelinfectie of overgroei van gisten. Schimmelinfecties kunnen zich snel verspreiden, dus een snelle diagnose wordt aanbevolen. Het wordt behandeld met antischimmelmedicijnen, die lokaal kunnen worden aangebracht.

Subareolair abces

Soms kan een puistje op de tepel een teken zijn van een dieper probleem, bijvoorbeeld een abces. Een subareolair abces is een abces in het borstweefsel. Een dergelijk abces kan pijnlijk zijn en de huid kan verkleurd of opgezwollen zijn. Een subareolaire abces worden vaak veroorzaakt door verkeerd behandelde mastitis of borstontsteking. Ga bij vermoeden va een borstabces naar de huisarts.

Borstkanker

Hoewel het minder vaak voorkomt dan vele andere oorzaken, kan een nieuwe bult op de tepel, of een bobbel die groter wordt, een aanwijzing zijn voor borstkanker.

Pukkel op de tepel bij mannen en vrouwen

Puistjes, pukkels of bultjes op de tepel kunnen bij zowel mannen als vrouwen optreden. Er zijn meer mogelijke oorzaken van een bultje op de tepel bij vrouwen, zoals borstvoeding geven of het dragen van een bh, en hormonale veranderingen. Toch kunnen ook jongens of mannen tepelpuistjes en andere complicaties ervaren. Ernstige aandoeningen, zoals borstkanker en abcessen, kunnen zich ook bij mannen ontwikkelen, dus het is van kardinaal belang om je huisarts te raadplegen in geval van een ongeïdentificeerde, pijnlijke bult op of rond je tepel.

Behandeling van bultje op de tepel

Een bultje of pukkel op de tepel worden vaak op dezelfde manier behandeld als een puistjes elders op het lichaam, hoewel dit kan variëren afhankelijk van de oorzaak. De meeste bultjes op de tepel moeten met rust worden gelaten. Het lichaam ruimt ze op zonder hulp van buitenaf, en door ze te manipuleren kunnen ze erger worden. Dit geldt vooral voor gevoelige huidgebieden, waaronder de tepel. Het gebruik van warm water en een milde zeep of reinigingsmiddel met salicylzuur kan het genezingsproces versnellen en infecties voorkomen.

Als artsen vermoeden dat de knobbel kwaadaardig is, zullen ze diagnostische tests uitvoeren en een behandeling inzetten. Behandelingen voor kwaadaardige gezwellen kunnen bestaan uit chemotherapie, operatie of borstamputatie.

Preventie

Goede hygiëne kan het ontstaan van bultjes of puistjes op de tepel voorkomen. Het dragen van schone, ruimvallende kleding helpt verstopte poriën te voorkomen en wrijving te voorkomen. Regelmatig wassen van het lichaam, vooral na het zweten, verwijdert talg en zweet uit de poriën.

Huisarts raadplegen

Puistjes op de tepel vormen meestal geen reden tot bezorgdheid. Geblokkeerde poriën, ingegroeide haartjes en melkblaren verdwijnen meestal zonder behandeling. Andere soorten bultjes of bulten, zoals abcessen of schimmelinfecties, kunnen behandeling vereisen.

Iedereen met een bult op de tepel die gezwollen, rood of pijnlijk is, doet er verstandig aan om een huisarts te raadplegen. Dit kan een teken zijn van een infectie of een andere complicatie die behandeling vereist. Een onderhuidse zwelling kan een teken zijn van een abces, dat door een arts moet worden gediagnosticeerd en behandeld.

Als de oorzaak van een bult op de tepel niet bekend is, is het raadzaam een afspraak te maken met je huisarts voor een juiste diagnose. Knobbels of bultjes die van vorm veranderen of als er andere veranderingen in de tepel of het borstweefsel optreden, kan wijzen op borstkanker. In dergelijke gevallen moet je zo snel mogelijk een arts raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bultjes op de tepelBultjes op de tepelRond de tepel van de vrouwenborst bevindt zich het tepelhof. Deze is bij elke vrouw iets verschillend. Op deze tepelhof…
Pijnlijke tepelPijnlijke tepelEen pijnlijke tepel ontstaat vaak bij vrouwen, maar soms ook bij mannen. Het is een vervelend gevoel, want tepels schure…
Korstjes op tepel: oorzaken korstjes (tijdens zwangerschap)Korstjes op tepel: oorzaken korstjes (tijdens zwangerschap)Korstjes op de tepel is een fenomeen waar vrij veel vrouwen wel eens last van hebben, in het bijzonder tijdens de zwange…
Ingetrokken tepel: oorzaken en symptomen omgekeerde tepelsIngetrokken tepel: oorzaken en symptomen omgekeerde tepelsEen ingetrokken tepel ligt plat tegen de tepelhof of is naar binnen gericht in plaats van naar buiten. Bij een ingetrokk…
Ingetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieIngetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieOmgekeerde tepels (ingetrokken tepels, tepelinversie) zijn in de meeste gevallen geen teken van een medisch probleem. Bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aila Images/Shutterstock.com
  • https://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Borstvoeding/Informatie_per_onderwerp/Problemen___oplossingen/Melkblaar
  • https://www.healthline.com/health/pimple-on-nipple
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/321013.php
  • https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/acne-conglobata/
  • http://www.prolacta.nl/index.php?page=FAQ_Borstvoeding-Veelgestelde_vragen_over_borstvoeding-Tepelkloven-Melkblaar_-_behandeling&pid=159

Reageer op het artikel "Bultje op tepel: oorzaken en behandeling pukkel op de tepel"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tepel en tepelhof aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!