InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan schouderblad

Pijn aan schouderblad

Pijn aan schouderblad Pijn aan het schouderblad of tussen de schouders kan verschillende oorzaken hebben. Soms is er sprake van een blessure of een ontsteking. Het sub-acromiaal pijnsyndroom komt veel voor bij schouderklachten. Er kan pijn gevoeld worden aan het sleutelbeen, de spieren of een pees. Andere oorzaken zijn RSI of artrose. Belangrijk is om de oorzaak op te sporen, te behandelen en de schouder gedoseerde rust te geven. Soms is het nodig medicijnen toe te dienen of zelfs een operatie te ondergaan.

Pijn aan de schouder, wat is dat?

Bij pijn aan de schouder denken we aan pijn die echt alleen bovenop de schouder wordt gevoeld. Maar toch kan de pijn ook elders voelbaar zijn, zoals aan de voor-of achterzijde. Soms straalt de pijn uit, vaak naar de nek of naar de arm toe. Er kan ook alleen pijn aan de bovenarm of de nek gevoeld worden terwijl de oorzaak in de schouder ligt. De schouder bestaat grotendeels uit het schouderblad. Dit is een driehoekig dun bot waarvan de punt naar benden wijst. Aan één punt is het schouderblad verbonden met de bovenarm. Aan de andere zijde verbindt het sleutelbeen het schouderblad met de romp. Het schouderblad is duidelijk voelbaar, we geven er vaak een tik op bij wijze van schouderklopje.

Gebroken schouderblad

Een gebroken schouderblad komt niet veel voor. Dit botdeel is bevat veel sterke spieren, waardoor het goed beschermd is tegen breuken. Wanneer het schouderblad toch breekt is er sprake van een groot ongeval. Er wordt pijn aan het schouderblad gevoeld die vooral verergert bij het bewegen van de arm. Aan de achterzijde van de schouder is er een zwelling merkbaar en zal er ook vaak een bloeduitstorting optreden. Er ontstaat al snel een blauwe plek. De arts zal veelal een röntgenfoto maken om de breuk te beoordelen. Behandeling bestaat uit het dragen van een mitella of sling gedurende twee tot vier weken. Eventueel kan de patiënt pijnstillers voorgeschreven krijgen, en soms ook ontstekingsremmers. Alleen in ernstige gevallen zal er operatief ingegrepen worden. Het herstel duurt dan ook wat langer.

Gebroken sleutelbeen

Een veel voorkomende botbreuk aan de schouder is het gebroken sleutelbeen. Het sleutelbeen verbindt het schouderblad met het borstbeen en is een kwetsbaar bot, omdat het vrij ligt en klappen opvangt van het schouderblad. Daardoor breekt het makkelijk bij een val of een klap tegen de schouder. Bij een gebroken sleutelbeen is er pijn voelbaar en kan de arm niet of nauwelijks omhoog getild worden. Ook is het vaak pijnlijk om in de handen te klappen. Vooral kinderen lopen sneller een gebroken sleutelbeen op: tot aan de volwassenheid is het sleutelbeen nog niet uitgehard en breekt sneller. De breuk is door middel van een röntgenfoto zichtbaar voor de arts. De breuk kan niet in het gips gezet worden en dit is ook niet nodig: dit soort breuken genezen snel en mooi. De arm kan gedurende drie tot vier weken in een sling of mitella gedragen worden, waardoor de schouder stil komt te liggen. Ondanks de snelle genezing kan de patiënt toch nog enige jaren een verhoogde gevoeligheid aan het sleutelbeen opmerken.

Spierpijn

De schouder bevat veel sterke spieren om beweging van de arm mogelijk te maken. Wanneer deze spieren op een manier gebruikt worden die normaal niet voorkomt, ontstaat er spierpijn. Denk maar aan het zwaar tillen waarbij we de schouders gebruiken of het duwen ergens tegenaan. Vooral de volgende dag ontstaat er een spierpijn. Soms houdt deze pijn dagenlang aan. Dit komt omdat het vaak moeilijk is de schouder rust te gunnen, onbewust bewegen we de schouder vaak.

Andere oorzaken

Er zijn nog meer oorzaken voor een pijnlijke schouder. Zo is er de frozen shoulder, de schouder uit de kom (ook wel arm uit de kom genoemd dat onder andere veroorzaakt wordt door het hypermobiliteitssyndroom), het rotator cuff syndroom of het costoclaviculair compressiesyndroom. Wanneer pijnklachten niet na een tot twee weken rust verdwijnen is het raadzaam om een arts ernaar te laten kijken.

Gewrichtsontsteking (artritis) en artrose
Een gewrichtsontsteking wordt ook wel artritis genoemd. Het kraakbeen en het bot raakt chronisch ontstoken. Er is sprake van pijn aan de schouder die bij beweging verergert. De pijnklachten zullen naarmate de tijd vordert steeds meer aanwezig zijn. Het bewegen van de schouder kan een krakend geluid met zich mee brengen. Het is moeilijk om de arm op te tillen. Er bestaat naast gewone artritis ook de reumatische vorm. Behandeling bestaat uit fysiotherapie, pijnstillers/ontstekingsremmers of koelen van de schouder. In ernstige gevallen is het mogelijk de schouder te vervangen voor een prothese. Ook kan er soms een gedeelte van het bot verwijderd worden.

Artrose is een mechanische slijtage van het gewricht. Dit komt minder vaak voor aan de schouder. De pijnklachten zijn hetzelfde als bij artritis. In de ochtend is de pijn minder dan in de avond. Onbehandeld kan artrose ontaarden in artritis. De behandeling bestaat uit pijnstillers en ontstekingsremmers.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.orthopedie.nl/content/schouder/schouderblad_fractuur.asp
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Schouderblad
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleutelbeen

Reageer op het artikel "Pijn aan schouderblad"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 27-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!