InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knipmesvinger: als buigen van de vinger moeizaam gaat

Knipmesvinger: als buigen van de vinger moeizaam gaat

Knipmesvinger: als buigen van de vinger moeizaam gaat Een knipmesvinger wordt veroorzaakt door een vernauwing van de peesschede waardoor de vinger niet meer te strekken of te buigen is. In het beginstadium zal de vinger nog wel kunnen strekken vanuit een gebogen positie, maar dan is er een hapering in de vorm van een soort klik of knak waarneembaar. Het wordt ook wel een trigger finger genoemd en het kan leiden tot vervelende belemmeringen in het dagelijkse leven. Wat houdt deze aandoening precies in en wat kan eraan gedaan worden?

Wat is het precies?

Een knipmesvinger, ook wel trigger finger genoemd, is een aandoening die geleidelijk aan ontstaat waardoor de vinger met moeite te strekken of te buigen is. Er is een vernauwing aan de peesschede door bijvoorbeeld een verdikte pees waardoor het buigen en strekken bemoeilijkt wordt. Als je door de weerstand heen gaat, schiet de peesverdikking verder waardoor de vinger zich met een haperende beweging strekt of buigt. De hapering is te voelen als een soort schok, knip of knak. Het kan in een of meerdere vingers voorkomen, zelfs in beide handen en het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Vooral als je veel bezig bent met je handen, kan het behoorlijk hinderlijk zijn.

Verschijnselen

In het begin zul je merken dat de aangedane vinger stijf wordt en je hoort een knakkend geluidje als je de vinger beweegt. Soms is er een bobbeltje in de handpalm te voelen aan de onderkant van de aangetaste vinger. Als de peesschede verder vernauwt, kan de vinger tijdens het buigen of strekken even klem komen te zitten en met een klik doorschieten. De klachten verergeren geleidelijk en uiteindelijk kan de vinger in een gebogen positie zelfs helemaal op slot komen te zitten. Deze aandoening komt het meeste voor in de ringvinger, middelvinger en duim. De klachten zijn in de ochtend meestal erger als in de loop van de dag.

Oorzaak

De vingers bevatten vele pezen waardoor je in staat bent om ze goed te bewegen. Om de pees heen zit een laagje waaronder zich een vettige vloeibare stof bevindt, waardoor de pees soepel kan bewegen. Als gevolg van overbelasting, een ongeluk of een reumatische aandoening, kan de ruimte in de koker die de pees omhult vernauwen waardoor bewegen moeilijker wordt. Als deze vernauwing te groot wordt, komt er een moment dat de pees klem komt te zitten en niet meer glijdt. Er is meer kracht nodig om de vinger alsnog te bewegen. Uiteindelijk is de vernauwing zo groot dat de pees vast zit.

Diagnose

Mocht je eerder genoemde klachten hebben, kun je het beste naar de dokter gaan. Hoe eerder het ontdekt wordt, hoe beter dit is voor het herstel. De diagnose van deze aandoening wordt gesteld op basis van de klachten van de patiënt en door lichamelijk onderzoek.

Behandeling

Het hangt er vanaf in welk stadium deze aandoening zich bevindt om te bepalen wat de beste behandeling is. Als het nog niet ernstig is, zal er meestal rust met de aangedane hand geadviseerd worden. Omdat de oorzaak vaak komt door overbelasting, is het vaak al goed door de pezen in de hand een tijdje wat rust te gunnen zodat de vernauwing weer verdwijnt. Soms worden lichte oefeningen aangeraden, het masseren van de vinger of dompelen in warm water. Dit kan ervoor zorgen dat de patiënt in staat blijft de vingers te kunnen bewegen. Als een vinger beter geïmmobiliseerd tot rust moet komen, kan deze worden vastgezet met een spalk. Hierdoor wordt voorkomen dat de vinger ís nachts tijdens de slaap vastschiet in een gebogen positie. Mocht rust niet baten, kan er nog gekozen worden voor injecties met corticosteroïden. Indien andere behandelingen niet helpen, kan er worden gekozen op de pees operatief te behandelen. In dat geval zal de peesschede worden ingesneden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Knipmesvinger: als buigen van de vinger moeizaam gaat"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 11-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen aan vingers
Medische informatie…
Schrijf mee!