Verdoving bij mondhygiënist

Verdoving bij mondhygiënist Een behandeling bij de mondhygiënist kan soms erg pijnlijk zijn. Dit is voor iedereen verschillende en heeft te maken met de toestand van het gebit en het tandvlees en de eigen pijnbeleving. Als het echt te pijnlijk wordt kan er om een verdoving gevraagd worden. Maar wanneer laat je een verdoving zetten, welke verdoving kies je en is paracetamol ook voldoende als pijnstiller?

Waarom naar de mondhygiënist?

De mondhygiënist bestond vroeger helemaal niet. Tegenwoordig neemt deze de taken van de tandarts over. Tandartsen hebben steeds meer werk te doen en er blijft weinig tijd over voor een grote schoonmaak. Het beroep mondhygiënist kwam hiermee van de grond, om zo de schoonmaaktaken van de tandarts over te nemen. De tandarts maakt nog wel schoon maar doet dit vaak in een korte behandeling. De mondhygiënist trekt al gauw drie kwartier uit voor een behandeling, en zelfs nog langer indien dit nodig is.

Wanneer je last hebt van bloedend tandvlees, gezwollen en rood tandvlees, gevoelige tandhalzen, schuivende tanden of loszittende tanden dan is het raadzaam om het gebit goed te laten reinigen bij een mondhygiënist. Overigens is deze schoonmaak geen vrijbrief om voortaan niet zelf goed te poetsen. Voor een behandeling is geen doorverwijzing van de tandarts nodig. Toch zal een tandarts vaak een patiënt met tandsteen doorverwijzen.

Waarom doet het pijn?

Bloeden, rood en gezwollen tandvlees is ontstoken tandvlees. Tandsteen hecht zich makkelijk aan de tandvleesrand en zit boordevol bacteriën. Deze bacteriën kruipen graag onder de tandvleesrand. Daar veroorzaken ze en pocket: een opening tussen tandvlees en tand. De aanhechting van het tandvlees wordt dus slapper. Wanneer dit te ver doorzet ontstaat er een ontsteking die steeds dieper gaat en uiteindelijk gaat de tand of kies verloren. kaakbot wordt hierbij afgebroken en de kaak kan slinken. Ontstoken tandvlees doet pijn omdat het geïrriteerd is. Wanneer de mondhygiënist de tandvleesrand moet schoonmaken zal dit dan ook extra pijnlijk zijn.

Een andere reden voor pijn tijdens de behandeling is een blootliggende tandhals. Doordat het tandvlees ontstoken is, trekt het zich terug. De tandhals komt hierbij steeds verder bloot te liggen. Hoe meer deze komt bloot te liggen, hoe minder bescherming. Glazuur bevindt zich immers alleen op het bovenste gedeelte van de tand of kies. Bij aanraking zal de blootliggende tandhals dan ook reageren met een sterke pijnprikkel. Het lijkt soms net alsof er rechtstreeks op de zenuw geduwd wordt. Blootliggende tandhalzen zijn vaak al te herkennen door pijn bij het eten of drinken van koude of warme dranken of voedsel.

Paracetamol innemen

Behandeling die niet heel veel pijn doen kunnen vaak goed uitgezeten worden met behulp van paracetamol. Neem twee paracetamols een uur voor de behandeling in. Doe dit op tijd, want anders werken ze niet. Spreek met de mondhygiënist af dat je je hand opsteekt wanneer het echt teveel pijn doet. Hij of zij zal dan even stoppen. Steek niet bij ieder ding de hand op, vaak ga je bij voorbaat al zitten wachten op pijn. Hierdoor denk je veel vaker wat te voelen. Angst en spanning zorgen ook nog eens voor meer pijnbeleving. Probeer te ontspannen en aan iets leuks te denken zoals de (aankomende) vakantie, een leuke dagtocht, of beloon jezelf vooraf met iets leuks en denk daaraan. Na de behandeling kan het tandvlees bloeden en geïrriteerd zijn. Neem gerust nog eens een paracetamol in.

Verdoving: alleen de elementen die pijn doen

Niet altijd doet alles pijn. Soms heb je blootliggende tandhalzen aan bepaalde kiezen of tanden terwijl de rest er wel goed uitziet, of je tandvlees doet maar op bepaalde plekken pijn. In deze gevallen kan de mondhygiënist alleen deze elementen (tanden of kiezen) verdoven. De daarnaast gelegen elementen raken ook verdoofd. Deze methode van verdoven heeft als voordeel dat het vaak niet nodig is om de behandeling in twee zittingen te doen, omdat de tong niet verdoofd raakt.

Alles verdoven

Heb je overal pijn die niet vol te houden is, dan kan alles verdoofd worden. Helaas moet de behandeling dan wel in twee zittingen gedaan worden. Het is namelijk onverantwoord de gehele mond in één keer te verdoven, omdat je dan niet meer kan slikken, je tong niet voelt en ademhalen moeilijker wordt. De mondhygiënist zal eerst één zijde verdoven en behandelen, bijvoorbeeld links boven en onder. Na een aantal dagen kom je terug voor recht boven en onder. Het verdoven kost gemiddeld tussen de 13 en 18 euro en wordt vergoed afhankelijk van de verzekering.

Lachgas, narcose

Niet iedere mondhygiënist werkt met lachgas, informeer hiernaar. Lachgas zorgt ervoor dat je ontspant en zorgt ervoor dat prikkels niet direct aankomen in de hersenen. Na een behandeling met lachgas mag je een tijd geen auto rijden. Onder narcose wordt alleen in een ziekenhuis of kliniek gedaan. Een gewone mondhygiënist mag geen narcose toedienen. De korsten hiervoor kunnen wel aardig oplopen en worden vaak niet vergoed. Een behandeling met lachgas of onder narcose is niet nodig vanwege pijn, maar wordt vaak toegepast bij zeer angstige patiënten.
Gerelateerde artikelen
Tandsteen: oorzaak en verwijderenTandsteen: oorzaak en verwijderenTandsteen is verkalkte tandplak oftewel tandplaque. Tandsteen ontstaat vrij snel wanneer de tanden niet van tandplak ont…
Hoe zelf tandsteen verwijderenHoe zelf tandsteen verwijderen? Niemand zit te wachten op een geel gebit, daarom is het van belang dat je zelf goed je e…
Wat doet de mondhygiënist?Wat doet de mondhygiënist?Lekker bijten in een appel, genieten van een fris glas cola... Dit is beslist niet voor iedereen zo'n pretje. De mondhyg…

Overmatig zwetenOvermatig zwetenHyperhidrosis wordt het genoemd: overmatig zweten. Je lichaam moet warmte kwijt als zijn temperatuur te hoog wordt. Dat…
Zweetvoeten: hoe kom ik er vanaf?Zweetvoeten: hoe kom ik er vanaf?Zweetvoeten: een erg vervelend probleem. Vooral in de zomer hebben veel mensen er last van. Maar hoe kun je zweetvoeten…
Bronnen en referenties
  • Tandarts.nl

Reageer op het artikel "Verdoving bij mondhygiënist"

Reacties

Annelies, 29-04-2016 15:32 #2
Mondhygiënist heeft in één keer mijn volledige mond van boven tot onder verdoofd met zeker wel 20 prikken. En vervolgens alle pockets in 1 keer onder handen genomen. Nu - ongeveer 10 dagen later - heb ik nog steeds pijn in mijn hele mond. Ik had ook een antibioticakuur omdat er zogezegd een bacterie zat. Ben er helemaal klaar mee dat ik nu meer pijn heb dan voor de behandeling.

Danny, 27-06-2014 21:04 #1
Ben voor het eerst naar de mondhygiëniste geweest op eigen initiatief omdat ik eerder last had gehad van ontstoken tandvlees. De behandeling viel heel erg mee, en alles wat ze ging doen legde ze van te voren uit. Denk dat het er ook aan ligt hoe de mondhygiëniste te werk gaat. Misschien is de ene wat hardhandiger dan de ander.
Eerst werd alles tussen de boventanden zelf weg gehaald. Dat werd gespoeld met water. Daarna keek ze nog een keer de boventanden nagekeken om te zien of alles weg is. Dit deed ze aan de buiten en binnenkant van het gebit even als de onderkant van de tanden.
Het zelfde deed ze daarna bij de onder tanden. Soms was het wel wat gevoelig als er iets meer vuil tussen de tanden zat. Vooral de voortanden waren bij mij wat gevoeliger. Na dat alles gedaan was werd het nog een keer na gespoeld met water.
Als laatste werden de tanden nog gepolijst met een lichte smaak van tandpasta. De behandeling in totaal duurde ongeveer een half uurtje en over het algemeen viel het erg mee. De tandarts waar ik zit en de mondhygiëniste zitten in dezelfde kliniek dus dat is mooi meegenomen.

Mijn ervaring zal natuurlijk wel anders zijn dan bij anderen, ligt ook aan wat je precies hebt. Het advies van de mondhygiëniste altijd goed opvolgen, zo voorkom je later weer problemen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 19-06-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!