InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Problemen bij de zaadlozing: oorzaken en oplossing

Problemen bij de zaadlozing: oorzaken en oplossing

Problemen bij de zaadlozing: oorzaken en oplossing Er zijn heel wat mannen die problemen hebben met de zaadlozing en het is een probleem waar niet graag over gesproken wordt. De belangrijkste problemen die een man ervaart met de zaadlozing zijn een vroegtijdige zaadlozen of het uitblijven van een zaadlozing. Dit kan zowel lichamelijke als psychische oorzaken hebben. Ook kan het leiden tot relatieproblemen. Wat houden problemen met de zaadlozing in en wat kun je hieraan doen?

De zaadlozing

Tijdens een ejaculatie van een man worden er miljoenen zaadcellen uitgedreven. Deze zaadcellen ontstaan in de teelballen en worden gerijpt in de bijballen. De zaadlozing komt tot stand door het prikkelen van de penis. Het bestaat uit twee fasen. Eerst is er een uitstootfase, waarbij de vloeistof zich ophoopt in de prostaat. Daarna volgt de fase van het uitdrijven waarbij spieren zich samentrekken en waarbij het zaad naar buiten komt. Sperma bestaat voor ongeveer 1 tot 3 procent uit zaadcellen en de rest is vocht dat wordt aangemaakt in de prostaat en zaadblaasjes.

Problemen met zaadlozen

Er kunnen problemen ontstaan met betrekking tot de zaadlozing. De twee belangrijkste problemen zijn een vroegtijdige zaadlozing en het volledig uitblijven van een zaadlozing. Voortijdig klaarkomen overkomt vooral jonge mannen. Er zijn ook mannen die geen zaadlozing kunnen krijgen. Sommige mannen kunnen wel een orgasme krijgen, ook wel een droog orgasme genoemd, maar er is geen sperma.

Psychische oorzaken

Bij mannen die last hebben van een vroegtijdige zaadlozing, is vaak sprake van seksuele onzekerheid. Vaak zijn ze bang om slecht te presteren, waardoor de opwinding groter wordt. Ze zijn bang voor een vroegtijdige ejaculatie en door de angst gebeurt dit ook. Veel mannen hebben zichzelf door zelfbevrediging aangeleerd dat ze snel kunnen klaarkomen. Dit is dan een soort reflex geworden, dat ten nadele werkt als ze samen zijn met een partner. Dit reflex kan ook weer afgeleerd worden. Er zijn ook mannen die niet meer opgewonden genoeg kunnen raken om een orgasme te krijgen. Dit ligt in de meeste gevallen niet aan de partner, maar het is een psychisch probleem dat speelt bij de man zelf.

Medische oorzaken

Geneesmiddelen kunnen invloed hebben op de zaadlozing. Zo vertragen antidepressiva het reflex van de ejaculatie. Medicijnen kunnen ook invloed uitoefenen op je vermogen op opgewonden te raken, waardoor een zaadlozing niet meer mogelijk is. Als er een operatie heeft plaatsgevonden aan de prostaat, kan het ervoor zorgen dat een zaadlozing uitblijft. Als de blaasspieren tijdens een operatie worden aangetast, kunnen ze de blaasingang niet meer afsluiten tijdens een zaadlozing waardoor het sperma de blaas instroomt in plaats van naar buiten komt. Het sperma wordt dan (meestal onopgemerkt) uitgeplast. Daarnaast kunnen de volgende punten ook zorgen voor het uitblijven van een zaadlozing:

  • Overmatig veel seks
  • Onvoldoende prikkeling van de penis
  • Ouderdom

Symptomen

De symptomen kunnen vrij duidelijk zijn bij een vroegtijdige zaadlozing. Het kan een probleem vormen in de relatie op het moment dat het plezier van het vrijen hierdoor is verminderd. Bij sommige mannen is er al sprake van een zaadlozing voordat er lichamelijk contact is geweest. Dit kan frustrerend zijn en de man zoekt meestal een manier om de zaadlozing uit te stellen. Bij het uitblijven van een zaadlozing zijn de symptomen vaak ook duidelijk. Ook al wil de man het graag, het lukt niet meer. Hieronder worden enkele soorten stoornissen bij een zaadlozing besproken:

Vertraagde zaadlozing

Dit wordt in de medische wereld ejaculatio retardata (vertraagde zaadlozing) genoemd. Hierin bestaan verschillende gradaties. Er zijn mannen die alleen kunnen ejaculeren tijdens zelfbevrediging en niet bij een partner, maar het kan ook andersom. En als de zaadlozing lukt, kost het enorm veel moeite. Het vormt meestal pas een probleem als er sprake is van een kinderwens.

Zaadlozing zonder gevoel van orgasme

Er zijn ook mannen die wel een zaadlozing hebben, maar zonder een gevoel van orgasme. Dit wordt als zeer vervelend ervaren. Vermoedelijk ligt de oorzaak van deze stoornis in de hersenen. Waarschijnlijk is er een bepaalde stof in de hersenen niet aanwezig die zorgen voor het gevoel van een orgasme. Dit moet wetenschappelijk nog nader worden onderzocht. In de toekomst kan hier mogelijk een medicijn voor gevonden worden.

Retrograde zaadlozing

Bij deze aandoening komt het zaad bij een zaadlozing niet via de normale weg via de urineweg naar buiten, maar komt het via de blaasuitgang in de blaas terecht. Normaal gesproken sluit de blaasuitgang zich tijdens een ejaculatie, maar dit reflex kan verstoord raken. De man merkt dan dat er geen of weinig sperma vrijkomt tijdens de zaadlozing. Door de urine te laten onderzoeken, kan deze stoornis worden bevestigd. Oorzaken voor een retrograde zaadlozing kunnen zijn: beschadiging blaasuitgang door operatie, beschadigde bloedvaten in de buurt van de blaas of bijwerkingen van geneesmiddelen.

Post-ejaculatie ziekte syndroom

Deze zeldzame stoornis is nog niet zo lang bekend. Mannen die hieraan lijden krijgen kort na een zaadlozing allerlei klachten dat begint met een warm gevoel in het lichaam dat uitstraalt naar allerlei richtingen. Kort daarna worden ze extreem moe en binnen enkele uren krijgen ze griepklachten zoals spierpijn, raar gevoel rondom de ogen, keelpijn en soms uitslag op het lichaam. Het maximum wordt op de tweede dag na de zaadlozing bereikt en daarna verdwijnen de klachten geleidelijk. Het kan wel een week duren voordat de man weer klachtenvrij is. Sommige mannen vinden dit zo vervelend dat ze geen zaadlozing meer willen hebben en seksueel contact vermijden.

Oplossing

Als er een psychische oorzaak is, kan de man dit bespreken met zijn partner en/of met de huisarts. Door er met je partner over te praten, kan er begrip komen voor de situatie en kan het zijn dat de druk om te presteren minder wordt. Dit kan ervoor zorgen dat je minder gespannen bent en uiteindelijk toch beter presteert. Wellicht kan psychologische hulp bijdragen om aan het probleem te werken. Als er een lichamelijk oorzaak is, kun je dit natuurlijk ook met je partner bespreken. Maar een eventuele oplossing voor het probleem zal door een arts worden gegeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Zaadcel of spermatozoDe zaadcellen worden aangemaakt in de testikels. Deze liggen buiten het lichaam, omdat de lichaamstemperatuur voor zaadc…
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
Jongens in de puberteitJongens in de puberteitAl lijken de meiden verder te zijn in hun ontwikkelingen, toch zijn de meeste jongens op 12 jarige leeftijd ook weldegel…
Prostaat, prostaatpijn & prostaatklachten: symptomenProstaat, prostaatpijn & prostaatklachten: symptomenProstaatklachten symptomen zijn: moeite met het starten of stoppen met plassen; vaak moeten plassen; vaak 's-nachts plas…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 52Hertz, Pixabay
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Problemen bij de zaadlozing: oorzaken en oplossing"

Reacties

Aad Sluijs, 09-05-2016 09:50 #3
L.S

Mijn vraag is of een retrogade ejaculatie van invloed is op het vaker moeten plassen. Reactie infoteur, 26-05-2016
Het lijkt me van niet, omdat er dermate weinig sperma vrijkomt dat het de blaas nauwelijks vult. Als ik u was, zou ik dit voorleggen aan een arts. Vaker moeten plassen duidt meestal meer op een blaasontsteking.

Raymond, 03-11-2015 21:48 #2
Hallo, ik ben 16 jaar en ik heb een probleem.
Na elke keer dat ik klaarkom krijg ik de dag daarna rare gevolgen, heel veel dingen komen overeen met de post-ejacuatie syndroom. Ik kan plotseling een warm gevoel door me heen krijgen, vreemde spierpijn en ook gebeuren er onhandige dingen in het bijzijn van mensen en dat is vooral op m'n werk. Dit is echt heel frustrerend en ik kan het alleen voorkomen door een lange tijd niet meer te mastruberen, maar zodra ik weer begin, komen er weer klachten. Ik heb ook gelezen dat dit meestal op latere leeftijd ontstaat maar ik heb nu al vergelijkbare klachten. Vanaf m'n 14e begon het al met een plasprobleem na het masturberen en vanaf m'n 15 kreeg ik dit er bij. Kan u mij misschien vertellen wat ik het beste kan doen, eventueel tips. Reactie infoteur, 05-11-2015
Als advies kan ik je meegeven om je via de huisarts door te laten verwijzen naar een gespecialiseerde arts om de diagnose vast te stellen. Dan kan er eventueel een behandelplan worden opgesteld.

Meeuwisz, 18-08-2015 17:04 #1
Ik heb een prostaatoperatie gehad. Na deze tijd heb ik geen zaadlozing gehad maar het gevoel van klaarkomen heb ik wel. Mijn vraag: is dit erg of moet ik hiermee leven. De operatie (schillen) is een jaar geleden. Graag uw reactie.
HG beb Meeuwisz, mijn leeftijd is 82 jaar Reactie infoteur, 21-08-2015
Dit kan het gevolg zijn van de prostaatoperatie. Het hoeft niet erg te zijn en waarschijnlijk hoeft u er ook niets aan te laten doen, tenzij u er zelf problemen mee heeft. U kunt dit voor de zekerheid navragen bij uw arts.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 27-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seksuele aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!