InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips voor ouderen ter voorkoming van gebroken heup of arm

Tips voor ouderen ter voorkoming van gebroken heup of arm

Tips voor ouderen ter voorkoming van gebroken heup of arm Een gebroken heup loopt men als oudere snel op. Als het leed is geschied duurt het lang eer een senior weer is hersteld al dan niet met een kunstheup. Dikwijls komt men letterlijke en figuurlijk de klap nooit meer te boven. Dus vooral hier geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Ga na of in de woning alles wel zo veilig mogelijk is, zodat u of uw visite niet onnodig een val maakt en heup of been breekt. Besteed vooral aandacht aan die natte gladde sanitairruimte en douchebak. Elke 6 minuten wordt een 55-plusser in het ziekenhuis opgenomen vanwege een nare val. De oorzaak is meestal heel alledaags, bijvoorbeeld dat iemand met natte voeten een smak in de badkamer maakt omdat men uitglijdt. Of we proberen overhaast de trap af te lopen om een telefoon op te nemen en struikelen. Vooral bij senioren kunnen de gevolgen van zo'n smak ernstig zijn. Met wat simpele voorzorgsmaatregelen kunt u echter veel onheil voorkomen. Een goede reden om een woning eens tegen een kritische checklist aan te houden.

Voorkom struikelen

  • Haal snel alle drempels in huis weg. Lukt dat niet volledig, zorg dan dat de randen van de drempels afgeschuind zijn.
  • Losse kleedjes zijn ook gevaarlijk, haal ze dus voorgoed weg of zorg dat ze een antisliplaag krijgen.
  • Maak ook alle losse elektriciteitskabels en snoeren die over de grond zwerven vast aan de plinten.
  • Als u op sokken of sloffen door huis loopt, zorg dan dat ze ook van een antisliplaag zijn voorzien.

Telefoon en intercom

Ga nooit rennen als u gebeld wordt, of als er iemand aan de voordeur klopt. Zet dus op elke verdieping een telefoon of neem altijd een mobiele telefoon met u mee. En via een intercom kunt u degene die aanbelt laten weten dat u eraan komt. Sommige telefoons zijn ook als intercom te gebruiken.

Veilige douche voor senioren

De badkamer is een ruimte met gladde, natte vloeren, en wanden met weinig houvast. De vloeren van WC en badkamer dienen daarom beslist te zijn voorzien van een antisliplaag, want een val in de badkamer komt hard aan. Bij verbouwing of nieuwbouw kunt u kiezen voor antisliptegels. Als het om een bestaande vloer, badkuip of douchebak gaat, kunt u wellicht antislip stickers of een speciale coating laten aanbrengen. Bij de bouwmarkt verkrijgbaar.

Een bad in- en uitstappen is voor een oud persoon niet zonder risico. Misschien kunt u het bad definitief vervangen door een douche, voorzien van een antisliplaag. Zorg in ieder geval voor veilige handgrepen aan de wanden, links en rechts. Ook bestaan er zitjes die je aan een wand kunt bevestigen. De sanitairspecialist of thuiszorgwinkel weet er alles van.

Trappen

  • Laat nooit losse spullen op de trap slingeren, want daarover kunt u uw benen breken. Zelfs over een los papiertje kun je uitglijden of struikelen. En dat overkomt ook makkelijk een jongere.
  • Het verhoogt de veiligheid aanzienlijk door aan twee kanten van de trap leuningen aan te brengen. Is het moeilijk om aan beide zijden leuningen aan te brengen, zorg dan wel voor voldoende handgrepen, die extra steun geven.
  • Zorg dat u niet te veel spullen in een keer naar boven of beneden brengt, en zorg dat u minimaal één leuning goed kunt vasthouden.
  • De huishoudtrap dient uiteraard voldoende stevig te zijn, maar ook te zijn voorzien van een beugel waaraan u zich kunt vasthouden. Gebruik nooit een kruk of stoel als u iets hoogs moet pakken.

De slaapkamer

  • Zorg voor vier klossen om uw bed te verhogen, waardoor het in- en uit bed gaan makkelijker wordt; kan wellicht via de thuiszorg.
  • Leg een opgeladen zaklantaarn op uw nachtkastje voor het geval de stroom in het donker een keertje uitvalt.
  • Zorg voor een goede verlichting richting de WC, voor als u in de nacht naar het toilet moet.
  • Als de WC een eind van uw bed vandaan is kunt u ook een po-stoel aanschaffen die u naast uw bed plaatst.

Sta nooit te snel op als u wakker wordt. Ga eerst rustig liggen of zitten, of doe even de slaapkamer-TV aan om goed wakker te worden. Eerst de spieren strekken en rekken alvorens op te staan is ook fijn, en doe het licht aan voordat u er uit komt.

De woonkamer

Bijna iedereen heeft te veel spullen en meubels op de vloer staan, waar je nog amper iets mee doet. Overweeg eens wat er allemaal definitief weg kan en waar je dan niet meer over kunt struikelen of tegen kunt stoten. Dat geldt natuurlijk ook voor de keuken. Laat losse spullen sowieso nooit slingeren, maar ruim alles na gebruik steeds op.

De Tuin

Als iets een risico is in de tuin, dan zijn het wel de ongelijke tegels. Laat iemand die levensgevaarlijke bestrating weer eens netjes en mooi vlak leggen, zodat ook uw bezoek geen smak hoeft te maken met kans op gebroken ledematen.
Gerelateerde artikelen
Gebroken heup, herkennen en genezenGebroken heup, herkennen en genezenVeel oudere mensen breken een heup, maar natuurlijk kunnen ook jonge mensen hun heup breken. Een gebroken heup heeft vee…
Gebroken heup, soorten prothesen en preventieEen heup bevindt zich daar waar het bovenbeen en bekken bij elkaar komen. Bij een ernstige val kan het bovenbeen breken…
Pijn aan de heup, symptomen en behandelingPijn aan de heup, symptomen en behandelingPijn aan de heup kan verschillende oorzaken hebben zoals een slijmbeursontsteking, bekkeninstabiliteit, een aangeboren h…
De Gannet: een beter implantaat bij heuphalsfracturenDe Gannet: een beter implantaat bij heuphalsfracturenMet de toename van het aantal ouderen in ons land, neemt ook het aantal gevallen van een gebroken heup toe. Een heupfrac…
Heupoperatie en therapieHeupoperatie en therapieJaarlijks worden duizenden mensen opgenomen in een ziekenhuis met een gebroken heup. Van dat aantal is ruimschoots het m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips voor ouderen ter voorkoming van gebroken heup of arm"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!