InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > 10 opmerkelijke factoren die migraine kunnen uitlokken

10 opmerkelijke factoren die migraine kunnen uitlokken

10 opmerkelijke factoren die migraine kunnen uitlokken Migraine is een vervelende soort hoofdpijn, die gepaard gaat met misselijkheid en een bonkend hoofd. 10 tot 20 procent van de wereldbevolking heeft last van de aandoening migraine. Er zijn al veel onderzoek gedaan naar de oorzaak, maar deze blijft onduidelijk. Wel zijn er factoren die migraine uitlokken en de kans op een aanval vergroten. Veel van deze factoren kennen we al, zoals stress en hormonen. Maar er zijn nog meer factoren, waarvan je het niet verwacht dat die migraine uitlokken. Wel is het belangrijk om ook met deze factoren rekening te houden als migrainepatiënt. Veel migrainepatiënten zijn altijd opzoek naar de oorzaak van de migraineaanvallen. Door bepaalde factoren te identificeren is het mogelijk om aanvallen te voorkomen in de toekomst. Dit zorgt er voor dat je meer controle krijgt over de aandoening migraine.

1. Migraine door weersomstandigheden

Veel patiënten geven aan op regenachtige dagen meer last te hebben van migraine. Daarnaast kunnen sommige migrainepatiënten een aanval krijgen door een dalende luchtdruk, hoge temperaturen of een hoge luchtvochtigheid. Hier is nog geen wetenschappelijk bewijs voor. Merkwaardig is dat dit wel als factor genoemd wordt bij veel patiënten. Helaas is het niet mogelijk om deze factor te vermijden.

2. Migraine door ontspanning

Migraine wordt vaak veroorzaakt door stress. Maar niet altijd is stress de directe oorzaak. De ontspanning die ontstaat na een stressvolle periode kan ook migraine veroorzaken. Het lichaam maakt met stress verschillende stoffen aan in het lichaam, de gehaltes van deze stoffen dalen weer wanneer de stress afneemt. Er zijn veel mensen die last hebben van weekendmigraine, dit is migraine die ontstaat op de eerste vrije dag.

3. Uitslapen

Het is algemeen bekend dat een te kort aan slaap migraine kan uitlokken, maar ook te veel slapen kan hetzelfde effect hebben. Iemand die gevoelig is voor migraine heeft baat bij een vaste routine. Het migrainebrein raakt van slag wanneer er van deze routine wordt afgeweken. Wanneer je veel last hebt van migraine is het verstandig om elke avond precies hetzelfde aantal uren te slapen en op dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan.

4. Voeding

Dat te weinig eten of maaltijden overslaan migraine kan uitlokken is al bekend. Maar ook bepaalde specifieke voedingsmiddelen kunnen de oorzaak zijn van migraine. Voedingsmiddelen met tyramine (rode wijn, kazen, verwerkt vlees) en tannines (thee, koffie, appelsap) kunnen een aanval uitlokken. Mensen met coeliakie, glutenallergie, kunnen ook migraine krijgen door gluten. Door een voedingsdagboek bij te houden kan je er achter komen welke voedingsmiddelen bij jou als factor gelden.

5. Oestrogeenschommelingen

Schommelingen in het oestrogeengehalte kunnen migraine veroorzaken. De schommelingen ontstaan vaak tijdens de menstruatie, zwangerschap of overgang. Wanneer je regelmatig migraine hebt tijdens de menstruatie kan het helpen om een anticonceptiepil te slikken. Deze zorgt ervoor dat de schommelingen minder groot zijn. Een te zware anticonceptiepil, zoals de Diane pil, kan daarin tegen juist weer migraine verergeren. In de stop week hebben vrouwen die een 'zware' anticonceptiepil slikken vaker last van migraine.

6. Parfum

Een sterke geur kan bij migrainepatiënten een aanval uitlokken. Er zijn ook andere zintuiglijke prikkels die migraine uitlokken, zoals licht, warmte of geluiden. Bij overgevoeligheid voor sterke geuren is het verstandig om aan je collega's te vragen of zij deze parfum gedoseerder kunnen sprayen.

7. Koffiegebruik

Te veel koffie drinken kan een aanval uitlokken, dit komt door een te veel aan cafeïne. Zware koffiedrinker kunnen daarentegen migraine krijgen door een tekort aan cafeïne. Het is verstandig om de dagelijkse hoeveelheid cafeïne te beperken tot één kopje koffie. Wanneer je op het moment meer drinkt is het verstandig om te langzaam af te bouwen.

8. Seks

Fysieke inspanningen kunnen hoofdpijn uitlokken, zo ook seks. Niet alleen de lichamelijke inspanning is hier de oorzaak van, maar tijdens een orgasme ontstaat er een chemische verandering in de het brein.

9. Maaltijden overslaan

Routine is belangrijk voor een migrainepatiënt. Dit geldt ook op het gebied van maaltijden. De precieze oorzaak is nog niet bekend, maar dit kan te maken hebben met de schommelingen in het glucosegehalte wanneer een maaltijd wordt overgeslagen.

10. Alcohol

Het lichaam metaboliseert alcohol in acetaat en dit kan leiden tot migraine. Om de dag na de alcohol migraine te voorkomen is het verstandig om met mate te drinken, hapjes te eten bij de drankjes en genoeg water te drinken. Bepaalde alcoholische drankjes hebben een sterker verband op de oorzaak van migraine. De kans is groter bij rode wijn en donkere likeuren zoals tequila en whisky.
© 2013 - 2019 Sharona1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?Migraine is flinke hoofdpijn in aanvallen. Een aanval kan enkele uren duren, maar in sommige gevallen kan een aanval ook…
Gember tegen hoofdpijn en migraineGember tegen hoofdpijn en migraineMigraine is een vervelende vorm van hoofdpijn die het dagelijks leven flink kan ontregelen. De huidige geneesmiddelen te…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "10 opmerkelijke factoren die migraine kunnen uitlokken"

Infoteur: Sharona1991
Gepubliceerd: 03-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!