InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling van psoriasis met biologicals

Behandeling van psoriasis met biologicals

Een aandoening die vaak gezien wordt als besmettelijk door mensen die het niet kennen. Erg vervelend voor de persoon die het heeft, nog vervelender is de last die hij er nog meer van heeft. Een vrij nieuwe behandeling is die met biologicals.

Inhoud:

Psoriasis is een huidaandoening die over het algemeen erg vervelend is. Het geeft veel schilfers, jeukt erg en het ziet er voor anderen naar uit. Het is een chronische auto-immuunziekte die zorgt voor een ontstekingsreactie van de huid. De huid deelt zicht hierdoor te snel en daardoor ontstaat dus de rode onderlaag met daarop de witte laag schilfers.

Wat zijn biologicals?

Biologicals zijn kunstmatig gemaakte eiwitten met dezelfde structuur als de eiwitten die in ons eigen lichaam voorkomen. De meeste biologicals zijn antistoffen tegen de eiwitten die in ons eigen lichaam voorkomen, de zogenaamde T-cellen. De biologicals kunnen zich binden aan een te veel van deze T-cellen, die voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor ontstekingsprocessen, en hiermee ontstekingen remmen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor biologicals?

Omdat de behandeling met biologicals vrij kostbaar is wordt niet iedereen met psoriasis direct behandeld met dit medicijn. Je komt in aanmelding voor deze behandeling wanneer de psoriasis zeer ernstig is (dit wordt berekend in een percentage van het lichaam) en niet reageert op andere behandelingen zoals hormoonzalven of lichttherapie. Maar ook als aan deze eisen wordt voldaan ben je er nog niet. Voordat gestart wordt met behandeling moet er eerst veel uitgezocht worden, zo moet er getest worden of je geen TBC of Hepatitis hebt en voor vrouwen is het belangrijk om te weten of ze zwanger is.

Wat houdt een behandeling met biologicals in?

Soorten

Een behandeling kan met de volgende biologicals:
  • Humira (adalimumab)
  • Enbrel (etanercept)
  • Remicade (infliximab)
  • Stelara (ustekinumab)

Omdat de biologicals nog niet erg lang op de markt zijn kan er nog niet gezegd worden welke hiervan het beste werkt. Meestal wordt eerst gestart met de Humira of Enbrel. Vanwege het gebruiksgemak van Humira wordt meestal voor deze gekozen.

De griep

Een belangrijke opmerking is dat je met het gebruik van deze medicatie vatbaarder bent voor infecties door het uitschakelen van (een deel van) de T-cellen en het dus ook ten zeerste wordt aangeraden om de griepprik te halen zodra deze beschikbaar is. Mocht je dan alsnog de griep krijgen is contact met de huisarts verstandig om eventueel een behandeling met Tamiflu te starten om de griep makkelijker tegen te kunnen gaan.

Toediening

Het verschilt iets in hoe de behandelingen gaan met de verschillende biologicals. Ze worden door de patiënt zelf toegediend of via infuus toegediend. Hierom wordt ook Humira op dit moment het meeste gebruikt. Deze kun je als patiënt zelf éénmaal in de twee weken zelf toedienen, in het begin van de behandeling zal het middel iets frequenter toegediend moeten worden om het op te bouwen. Dit toedienen gaat met eenzelfde systeem als het spuiten van insuline bij patiënten met suikerziekte en is dus vriendelijk en makkelijk in gebruik.

Bijwerkingen

Bijwerkingen die kunnen voorkomen bij het gebruik van biologicals vaak optreden zijn:
  • Griepachtige verschijnselen
  • Infecties (veelal van de bovenste luchtwegen)
  • Reacties op de injectieplaats

Deze bijwerkingen worden betiteld als mild tot matig. De bijwerkingen die kunnen optreden bij langdurig gebruik van deze geneesmiddelen zijn nog niet bekend omdat deze middelen nog vrij kort verkrijgbaar zijn.
© 2013 - 2019 Lotte90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
Psoriasis; een veel voorkomende huidaandoeningPsoriasis; een veel voorkomende huidaandoeningPsoriasis is een veel voorkomende, niet-besmettelijke huidaandoening. Psoriasis kan op elke leeftijd optreden en het is…
Psoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis of ook wel plaque psoriasis is een aandoening van het immuunsysteem en een huidziekte. Psoriasis komt bij onge…
Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgenPsoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, wit…
De huidziekte: psoriasisMensen met ernstige psoriasis lijden in stilte. Want als je huid beschadigd is, en er anders uitziet dan normaal, vinden…

Reageer op het artikel "Behandeling van psoriasis met biologicals"

Infoteur: Lotte90
Gepubliceerd: 22-10-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!