InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitis

Rode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitis

Rode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitis Je bent wezen zwemmen in een subtropisch zwemparadijs en 6 tot 48 uur later ontstaan er rode, jeukende bultjes. Grote kans dat je hot tub folliculitis hebt opgelopen.

Oorzaak van de huiduitslag

Een hot tub folliculitis wordt veroorzaakt door een bepaalde bacterie, de Pseudomonas aeruginosa, die in het onvoldoende gezuiverde warme water van een zwembad, bubbelbad of jacuzzi kan zitten. Deze bacterie kan de haarzakjes infecteren waardoor rode vlekken en bultjes ontstaan die zich kunnen ontwikkelen tot puistjes met pus en erg kunnen jeuken of pijnlijk kunnen zijn. Kinderen hebben vaker last van hot tub folliculitis dan volwassenen, omdat kinderen vaak meer tijd in het zwemwater doorbrengen. De huiduitslag is niet besmettelijk.

Hoe lang na het zwemmen openbaart de huiduitslag zich?

Meestal is de huiduitslag niet direct na het zwemmen te zien, maar ontwikkelt deze zich in 6 tot 48 uur na het zwemmen of baden.

Waar bevindt de uitslag zich?

De huiduitslag bevindt zich voornamelijk op de huid onder de zwemkleding, maar kan ook op andere plaatsen in het lichaam aanwezig zijn. Het is bekend dat de bacterie die de uitslag veroorzaakt makkelijker kan binnendringen op lichaamsplaatsen waar zich kleine huidbeschadigingen bevinden, zoals de geschoren bikinilijn. Bij kleine kinderen kun je de uitslag ook op de handen en voeten zien.

Andere symptomen

Naast de jeukende en soms pijnlijke huiduitslag kunnen mensen zich de eerste dagen na besmetting moe voelen. Koorts komt normaal gesproken niet voor bij een hot tub folliculitis.

Behandeling

Normaal gesproken verdwijnen de huidafwijkingen binnen 7 tot 10 dagen spontaan en is er geen behandeling nodig. Hoe minder er aan de uitslag gekrabt wordt, hoe sneller het over het algemeen verdwijnt. Wanneer de huiduitslag zeer uitgebreid is kan er eventueel behandeld worden met antibiotica. In zeldzame gevallen kan de huiduitslag zich ontwikkelen tot een abces.
Om de jeuk te verlichten kun je 2 tot 4 keer per dag de plekken met huiduitslag bedekken met kompressen gedrenkt in azijn. Tevens kun je anti-jeuk crèmes gebruiken. Wanneer de huiduitslag na 10 dagen nog steeds duidelijk aanwezig is, is het verstandig contact op te nemen met je huisarts.

Hoe kun je hot tub folliculitis voorkomen?

Er kunnen verschillende maatregelen getroffen worden om een uitbraak van de Pseudomonas bacterie in het warme badwater te voorkomen.
  • Filter het water van je zwembad of jacuzzi regelmatig. Zo haal je de dode huidcellen weg, die een goede voedingsbodem voor de bacteriën zijn.
  • Meet frequent de desinfectiegraad en het chloorniveau van het badwater.
  • Ververs het water in je hot tub of jacuzzi regelmatig.
© 2013 - 2019 Marrie123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ontstoken haarzakje in lies, op rug of hoofdhuid behandelenOntstoken haarzakje in lies, op rug of hoofdhuid behandelenLast van een ontstoken haarzakje? Folliculitis is een medische term die verwijst naar een ontsteking van het bovenste de…
Rode bultjes op hoofdhuid met pijn of jeuk: oorzakenRode bultjes op hoofdhuid met pijn of jeuk: oorzakenRode bultjes op de hoofdhuid is een vervelende probleem, vooral wanneer het gepaard gaat met andere klachten zoals irrit…
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Dr. Fish: knabbelende visjes als beautybehandelingDr. Fish: knabbelende visjes als beautybehandelingSinds een korte tijd is Dr. Fish razend populair. Je komt het in verschillende beautyprogramma's op tv tegen en is ook u…
Bronnen en referenties
  • Dermatology.about.com
  • www.huidinfo.nl
  • Yu Y, Cheng AS, Dunne WM, Bayliss SJ. Hot tub folliculitis or hand/foot syndrome caused by Pseudomonas aeruginosa. J Am Acad Dermatol 2007

Reageer op het artikel "Rode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitis"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 20-12-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!