InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pruritische zwangerschapsfolliculitis: Huiduitslag op romp

Pruritische zwangerschapsfolliculitis: Huiduitslag op romp

Pruritische zwangerschapsfolliculitis: Huiduitslag op romp Pruritische zwangerschapsfolliculitis is een zwangerschapsaandoening met onbekende oorzaak. Vrouwen krijgen vooral in de late zwangerschap te maken met kleine jeukende puistjes en bultjes om de romp en soms ook andere delen van het lichaam. Medicatie en/of lichttherapie zijn de mogelijke behandelingsopties bij symptomatische patiënten. De ziekte verdwijnt na de behandeling en zowel voor de moeder als de baby(‘s) zijn er geen verdere risico’s verbonden aan de ziekte. De artsen Zoberman en Farmer beschreven voor het eerst deze goedaardige huidziekte in 1981.

Epidemiologie bij zwangere vrouwen

Ongeveer 1 op de 3.000 zwangere vrouwen lijdt aan pruritische zwangerschapsfolliculitis.

Oorzaken zwangerschapsaandoening

De zwangerschapsaandoening heeft geen bekende oorzaak. Er zijn slechts weinig onderzoeken over het onderwerp te vinden in de medische literatuur. Een mogelijke verklaring is dat de huiduitslag tot stand komt door hormonale veranderingen. Pruritische zwangerchapsfolliculitis is verder geen auto-immuunaandoening zoals pemphigoid gestationis (jeukende uitslag bij zwangere vrouw).

Risicofactoren

De huidproblemen verschijnen zowel bij vrouwen die nog nooit een kind gehad hebben als bij vrouwen die al meerdere kinderen gehad hebben. Ook vrouwen die zwanger zijn van één baby of vrouwen die zwanger zijn van meerdere kinderen, krijgen te maken met deze zwangerschapsaandoening.

Symptomen: Goedaardige huiduitslag op romp

Pruritische zwangerschapsfolliculitis komt voor in het tweede of derde trimester van de zwangerschap (vierde tot negende maand). De huiduitslag die hierbij tot stand komt, kenmerkt zich door folliculitis (ontsteking van de haarzakjes). De huidletsels bestaan uit kleine (3-5 mm) rode puistjes en bultjes. De huidklachten doen denken aan acne (huidaandoening met ontsteking van talgklieren) die veroorzaakt is door het nemen van corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers). Het belangrijkste verschil is echter dat er geen bacteriën in de bultjes aanwezig zijn. De puisten zijn met andere woorden steriel. De goedaardige huidklachten verschijnen eerst op de romp en verspreiden zich soms verder naar andere lichaamsdelen (schouders, bovenrug, armen, borst en buik). Verder komt vaak (extreem ernstige) jeuk voor, al hebben sommige vrouwen helemaal geen last van jeuk.

Diagnose en onderzoeken

Een huidbiopsie (stukje weefsel wegnemen van de huid en microscopisch laten onderzoeken) is nodig. De histopathologie is echter niet-specifiek en toont tekenen van acute folliculitis. De arts moet evenwel deze biopsie uitvoeren om andere aandoeningen uit te sluiten met een gelijkaardig klinisch beeld zoals:

Behandeling van zwangere vrouw

De behandeling van pruritische zwangerschapsfolliculitis gebeurt met topische (op de huid aangebrachte) benzoylperoxide en hydrocortison crème hetgeen de symptomen doet verlichten. De jeuk behandelen doet de arts met orale (via de mond ingenomen) antihistaminica. Daarnaast zet de arts mogelijk UVB-therapie (lichttherapie) in, of combineert hij deze behandelingen. Andere geneesmiddelen zijn getest, zoals topische schimmeldodende medicijnen (antimycotica) en topische of systemische antibiotica, maar ze vertonen slechts minimale resultaten. Als de letsels asymptomatisch zijn, adviseert de arts vaak een afwachtend beleid omdat de klachten toch verdwijnen na de bevalling.

Prognose van pruritische zwangerschapsfolliculitis

De ziekte is niet geassocieerd met een verhoogd risico op problemen voor de moeder of de foetus. De symptomen houden meestal twee tot drie weken aan. Ze verdwijnen voorts volledig na de bevalling binnen twee tot acht weken. Slechts zelden komen de huidklachten bij een volgende zwangerschap terug tot stand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitisRode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitisJe bent wezen zwemmen in een subtropisch zwemparadijs en 6 tot 48 uur later ontstaan er rode, jeukende bultjes. Grote ka…
Pityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op rompPityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op rompPityriasis rosea is een veel voorkomende goedaardige huiduitslag van onbekende oorsprong die vooral adolescenten en jong…
Folliculitis: Ontsteking haarzakjes met pijn & jeuk aan huidFolliculitis: Ontsteking haarzakjes met pijn & jeuk aan huidBij folliculitis (haarwortelontsteking, haarzakontsteking) zijn één of meer haarzakjes (haarfollikels) ontstoken. Deze g…
De ontwikkeling van je baby; 41 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 41 weken zwangerIn week 41 van je zwangerschap loop je al een beetje 'over tijd'. Nog helemaal niets om je druk over te maken, veel vrou…
Kinderziekte - De vijfde ziekteDe vijfde ziekte is de vijfde “vlekjesziekte” en dankt daaraan zijn naam. De ziekte komt voornamelijk bij kinderen voor,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Geraadpleegd op 2 november 2017:
  • DERMATOSES OF PREGNANCY, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 1269-1270
  • Pruritic folliculitis of pregnancy*, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5324997/
  • Specific Dermatoses of Pregnancy: Advances and Controversies: Prurigo of Pregnancy, https://www.medscape.org/viewarticle/732932_6
  • The 411 on Prurigo of Pregnancy, https://www.sebamedusa.com/blog/2016/04/28/411-prurigo-pregnancy/
  • What is Pruritic Folliculitis of Pregnancy?, https://www.verywell.com/pruritic-folliculitis-of-pregnancy-1068863
  • ZWANGERSCHAPSDERMATOSEN, https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ztxt/Zwangerschapsdermatosen.htm

Reageer op het artikel "Pruritische zwangerschapsfolliculitis: Huiduitslag op romp"

Infoteur: Miske
Laatste update: 31-05-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zwangerschapsaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!