InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Haaruitval: veroorzakers van kale plekken hoofdhuid?

Haaruitval: veroorzakers van kale plekken hoofdhuid?

Haaruitval: veroorzakers van kale plekken hoofdhuid? Verlies van haar op de plekken waar we normaal veel haar verwachten, kan als shockerend worden ervaren. Zeker als bij de vrouw overmatige haaruitval van toepassing is, zal men zich er snel voor schamen. Iedere dag bij het wakker worden, liggen er weer zoveel haren op het kussen. Wat zijn de verschillende lichamelijke redenen, waardoor overmatige haaruitval wordt veroorzaakt?

Haaruitval

Erfelijke factoren

Bij een overgroot deel van de mannen is het overduidelijk. Via de genen is geregeld dat op latere leeftijd de haaruitval op gang komt. Geleidelijk aan neemt de concentratie actieve haarzakjes af, waardoor de haargrens terugtrekt, de dikte van de haarbos afneemt en soms doorschijnende gaten voorkomen. Meest bekende is het krijgen van een groter voorhoofdoppervlak, de monnikskring op het achterhoofd, waarna het doorgroeit tot een kaal hoofd met begroeide slapen. Dit is een onomkeerbaar proces, echter door het verplaatsen van haarzakjes kan de opvallendheid voor een groot deel worden beperkt. Er kunnen ook maskerende niets verhullende hulpmiddelen worden toegepast.

Invloed van melkzuur door stress

Heeft het lichaam veel stress dan zal door een verhoogde lichaamsspanning meer adrenaline worden aanmaakt. Daardoor zullen meer zuren aanwezig zijn. In de hoofdhuid verloopt de bloedcirculatie relatief traag en blijft adrenaline in relatief hoge concentraties achter. Dit resulteert in relatief meer zuren in talgklieren en haarzakjes, waardoor die worden aangetast. Enerzijds wordt de structuur van haar anders, waarbij haarcellen los gaan zitten. De haren worden dus broos, waardoor de kans op afbreken toeneemt. Ook de haarwortel wordt door melkzuur aangetast, waardoor het eerder kan uitvallen. Het hoge zuurgehalte zorgt er eveneens voor dat er minder snel nieuw haar tot ontwikkeling komt. De haarzak blijft soms gevuld met de oude haarwortel, waardoor geen nieuw haar kan gaan groeien.

Overactieve schildklier en Hashinomoto

De schildklier is een belangrijke producent van stofwisselingshormonen en calcitonine. Dit laatste is verantwoordelijk voor de bouw van botstructuur, maar ook nagels en haren. Indien de schildklier te hard werkt, dan is de persoon compleet gespannen en verbruikt veel energie. Ook de aanmaak van haarcellen gaat te snel, waardoor productiefouten ontstaan. In combinatie met een verhoogd zuurgehalte (meer spanningen) worden de haarzakjes aanvullend aangetast. Bij de auto-immuunziekte Hashinomoto is het tegenovergestelde van toepassing. Het lichaam krijgt te weinig schildklierhormonen, waardoor men snel aankomt. Bijkomstigheid is dat men snel moe is en de haargroei te traag wordt gestimuleerd. Oftewel het kan eveneens leiden tot een minder dikke haardos.

Polycysteus-ovariumsyndroom

Bij het polycysteus-ovariumsyndroom komt de eisprong niet of beperkt op gang. Door toedoen van een ontregelde metabolisme wordt door de hypofyse meer luteïniserend hormoon aangemaakt. Dit kan worden veroorzaakt door schildklierproblemen, maar ook door een aandoening aan de hypofyse. Het verhoogde hormoongehalte zorgt ervoor dat er meer androgeen in de eierstokken wordt aangemaakt, waarmee het testosteronniveau hoog is. Oftewel de vrouw heeft meer mannelijk hormoon in het lichaam. Het leidt tot een zeer onregelmatige menstruatie, beperkte vruchtbaarheid, verkleuringen van de huid en een dunner wordende haarbos.

Invloed van E951

Een minder bekende reden waarom haaruitval kan worden veroorzaakt is E951. Dit is een zoetvervanger ook wel aspartaam genoemd, welke aan veel producten en vloeistoffen is toegevoegd. Iedereen krijgt er dus relatief hoge concentraties van binnen. Sommige mensen zijn voor hoge concentraties gevoelig, waardoor uiteenlopende onverklaarbare klachten worden veroorzaakt. Het kan leiden tot: buikpijn, astma, pijnlijk plassen, veel spanningen, diarree, vermoeidheid, geheugenverlies, ernstige hoofdpijn, nervositeit of trillingen. Het lichaam heeft dus extra stress, waardoor adrenaline en het zuurgehalte toenemen. Naast E951 zelf bevordert dat eveneens het verlies van haar.

Overgang, invloed van testosteron

Tijdens de overgang verandert de hormonale balans in het lichaam van de vrouw. De menstruatie stopt doordat oestrogeen en progesteron in verminderde mate worden aangemaakt. Het betekent eveneens dat de vrouw relatief meer testosteron in het lichaam krijgt, waarmee ook dihydrotestosteron wordt aangemaakt. Bij dat proces wordt een stof geheten 5-alfa-reductase type 2 gebruikt, welke eveneens in haarzakjes aanwezig zijn. Door de onttrekking van die stof wordt de groei van haar aanzienlijk beperkt en neemt de kans op haaruitval snel toe.

Mate haaruitval bij vrouwen

Bij mannen komt het veelvuldig voor dat de haren uitvallen en daarmee is het ook een algemeen geaccepteerd fenomeen. Bij vrouwen is dat anders, waarbij schaamte ook de overhand kan nemen. Haaruitval – ook wel alopecia androgenetica genoemd – komt bij vrouwen vanaf de puberteit voor. Tot het dertigste jaar komt het voor bij ongeveer vijf procent van de vrouwen met verschillende haaruitvalgradaties. Omdat ook na het veertigste jaar het zuurgehalte van het lichaam stijgt neemt de kans erop eveneens toe. Uiteraard is het ook afhankelijk van voorgenoemde aandoeningen en hormonale veranderingen. Boven de zeventig jaar heeft reeds een derde van alle vrouwen beperkte tot overmatige haarverlies.

Heeft u last van overmatige haaruitval dan is het van belang om de reden te achterhalen. Door het stabiliseren van bepaalde hormoongehalten kan de snelheid van haarverlies worden beperkt. Ook de invloed van spanningen en adrenaline moeten worden beperkt, zodat de invloed van zuur wordt verminderd. Veel ontspannen en zuur afvoeren via berkenbladthee lijken dan ook zeer gepast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haaruitval door hormonenHaaruitval door hormonenVele vrouwen lijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte van het kind onder haaruitval. Ook bij ziektes van de schi…
Haaruitval door stressStress – vooral als u over een langere periode stress heeft of er bijzonder veel stress is – kan tot haaruitval leiden.…
Hypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandelingHypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandelingHypothyreoïdie wil zeggen dat de schildklier te langzaam werkt, en dus te weinig hormonen aanmaakt. Het kan door allerle…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Struma, krop: opgezwollen of vergrote schildklier klachtenStruma, krop: opgezwollen of vergrote schildklier klachtenEen struma of krop is een vergrote schildklier en komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Bij een vergrote schildkli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Serpentino, Rgbstock
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/116661-vermijd-e951-aspartaam-om-vele-aandoeningen-te-voorkomen.html
  • http://www.uw-kapper.nl/haarproblemen/haaruitval-stress/haaruitval-stress.html
  • http://www.leeftijdlozeschoonheid.nl/Artikel/D%C3%A9-2-oorzaken-van-haaruitval-bij-vrouwen---en-15-oplossingen-A108.php

Reageer op het artikel "Haaruitval: veroorzakers van kale plekken hoofdhuid?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Haar-aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!