InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verkregen lipodystrofie

Verkregen lipodystrofie

Verkregen lipodystrofie is niet te vergelijken met familiale lipodystrofie. Verkregen staat in dit geval voor niet-erfelijk. Vaak is de oorzaak nog onbekend maar vermoed wordt dat de verkregen vormen van lipodystrofie een reactie van het immuunsysteem zijn.

Verkregen gedeeltelijke lipodystrofie (Barraque-Simons syndroom)

Verkregen gedeeltelijke lipodystrofie (Aquired partial lipodystrofy - APL) is een zeldzame vorm van lipodystrofie die meestal eerst het hoofd aantast en zich naar de bovenlichaam uitbreidt. De ziekte openbaart zich gemiddeld rond het zevende levensjaar en uit zich door een symmetrisch verlies van vetweefsel vanaf het gezicht, nek, bovenste ledematen, borst en bovenlijf. Vaak zijn de onderste ledematen niet aangedaan. Vrouwen hebben vier keer meer kans om deze aandoening te krijgen dan mannen. De oorzaak lijkt te liggen in besmetting met een virale ziekte of de aanwezigheid van een auto-immuunziekte zoals lupus erythematosus en dermatomyositis maar meer onderzoek is nodig.

Verkregen algehele lipodystrofie (Lawrence-Seip syndroom)

Verkregen algehele lipodystrofie ( Aquired general lipodystrofy - AGL) is in verschijningsvorm te vergelijken met het Barraque-Simons syndroom maar het vetverlies beperkt zich niet tot hoofd en bovenlichaam maar tast ook de onderste ledematen aan. Tijdens de kindertijd heeft de patiënt een normale lichaamsbouw met normaal vetweefsel en vanaf de puberteit neemt dit af. De oorzaak is bijna altijd een besmetting met een virale infectie zoals mazelen, hepatitis of difterie.

Centrifugaal abdominale lipodystrofie

Centrifugaal abdominale lipodystrofie is een zeer zeldzame aandoening die alleen baby’s en peuters treft. Al vanaf de geboorte of binnen het eerste levensjaar vertonen deze patiënten cirkelvormige gebieden met vetverlies in de borst of buik die zich tijdens de kindertijd uitbreiden. Aan het begin van de puberteit stopt het vetweefselverlies. De oorzaak van deze aandoening is nog onbekend.

Lipoatrophia annularis (Fereira-Marques lipoatrofie)

Lipoatrophia annularis komt alleen voor bij vrouwen en kenmerkt zich door het verlies van vetweefsel in een van de bovenste ledematen. Vaak wordt het gezien na de aandoening Erytheem, een rode kleurverandering van de huid als gevolg van een vaatverwijding of lokale ontsteking. Er ontstaat dan een smalle strook waar het vetweefsel verdwijnt, in ernstige gevallen kan de strook met vetverlies de gehele arm omcirkelen. De oorzaak voor Lipoatrophia annularis is onbekend.

Plaatselijke lipodystrofie

Een plaatselijke verschijning van lipodystrofie kan zich uiten in een bult of een kleine deuk in het onderhuidse weefsel. Dit ontstaat wanneer er langere tijd injecties op eenzelfde plek gegeven worden. Deze uitingen van lipodystrofie zijn ongevaarlijk en kunnen vermeden worden door de plek van injectie regelmatig te veranderen. Soms kan lipodystrofie er de oorzaak van zijn dat het geïnjecteerde medicijn slechter of langzamer opgenomen wordt door het lichaam.

HIV-geassocieerde lipodystrofie

Een van de bijwerkingen van HIV-remmers kan het ontstaan van lipodystrofie zijn. De uitingsvormen zijn zowel vetopbouw, de zogenaamde Buffalo-hump tussen de schouders en nek of het verlies van vetweefsel in gezicht of in ledematen. Ook kan er veel vet of insuline in het bloed gevonden worden.

De oorzaak is nog onbekend, het kan zijn dat de HIV-besmetting de lipodystrofie veroorzaakt maar het kan ook een bijwerking van de medicijnen zijn. In tegenstelling tot de oude medicijnen veroorzaken de moderne HIV-remmers veel minder klachten met betrekking tot lipodystrofie.
© 2014 - 2019 Wilena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aangeboren lipodystrofieAangeboren lipodystrofie is een complexe aandoening waarbij onderhuids vetweefsel verdwijnt en diverse lichaamssystemen…
Voorkom Hardnekkig Lichaamsvet, Afslanken, LiposuctieHardnekkig lichaamsvet is een groot probleem voor veel mensen. Het lijkt erop dat dit vet bijna onmogelijk is om kwijt t…
Vetverbranding voor luierikenVetverbranding voor luierikenVet is slecht. En vet in je lichaam nóg slechter! Het bedekt de spieren en draagt niet bepaald bij aan je welzijn. Wie e…
Fitness trend: Koude workoutsWanneer het buiten koud is blijven hardloopschoenen vaak ongebruikt in de kast staan, het zou immers niet verantwoordeli…
Vetverbrandende cardio trainingVetverbrandende cardio trainingLopen, zwemmen, touwtje springen en fietsen, zijn enkele cardio trainingen om vet te verbranden. Ze zijn aanbevolen om v…
Bronnen en referenties
  • www.mylipodystrophy.com
  • www.lipodystrophy.co.uk
  • www.en.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Verkregen lipodystrofie"

Reactie

Katharina, 19-07-2017 15:03 #1
Er zijn in Nederland maar 16 patiënten met deze zeldzame ziekte, waarvan er 12 worden behandeld in het LUMC (Leiden) is ben de één na jongste (47 jaar) bij mij is de ziekte 5 jaar geleden begonnen.

Ik wist niet wat mij overkwam. Ik ben 1m 60 lang altijd 49 kilo geweest, ik kwam 17 kilo aan en kan door de ziekte geen vet meer verbranden. Mijn hoofd werd 3 X zo dik en kreeg bolle wangen en een dubbele onderkin. Toen begon mijn hals, schouders en boven armen. Ik zit opgesloten in dit lichaam. Ik heb nog een liposuctie gehad (medisch want het vet ging naar mijn hartspier) is hoopten dat ik het vet kwijt ging raken. Maar het werd uiteindelijk niet meer dan 7 kilo.

Mensen staren je aan en kunnen niet geloven dat ik het ben. Voor mijn gevoel zit mijn ik in een ander lichaam. Mijn leven is mijn leven niet meer. Ik ben nu een kluizenaar, vrienden verloren en mijn leven is eigenlijk voorbij. Ik word nooit meer de oude. Deze ziekte heb ik overgehouden aan de chemokuren die ik moest ondergaan om leukemie te overwinnen (Non Hodgkin) deze ziekte heeft terug geslagen en kwam terug, nog meerdere chemotherapieen, dit heeft mijn immuunsysteem verwoest en de chemo is altijd blijven woekeren.

Uiteindelijk overkwam mij deze ziekte die niet alleen mijn lichaam maar ook mijn sociale leven van mij afnam. Ik ben nu te vergelijken met een michelin poppetje gevangen in het vet. Als ik dit geweten had van te voren had ik eerder al willen sterven door geen chemotherapie meer te doen.

Uiteindelijk zal ik hier ook aan komen te sterven. Maar het leven is nu wel lijden.
Ben depressief en durf nauwelijks de straat op. Helpen om weer normaal te worden kunnen ze niet. Het is een zeldzame ziekte dus ik zal mij moeten schikken in dit lot. Hoe het bij andere patiënten ontstaan is (lipodystrofie) weet ik niet. Ik kan geen andere patiënten en er is geen contact punt voor lot genoten. Voel mij hier erg alleen in en hopelijk komen er geen meerdere slachtoffers van deze ziekte. Dit wens je echt niemand toe.

Infoteur: Wilena
Gepubliceerd: 10-02-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!