Kobaltvergiftiging door kunstheup: symptomen en behandeling

Kobaltvergiftiging door kunstheup: symptomen en behandeling Wie een metaal-op-metaal-heupprothese (MoM-prothese) heeft kan een verhoogde concentratie kobalt in het bloed hebben. Dit kan leiden tot een kobaltvergiftiging met ernstige gezondheidsschade als gevolg. Zo kunnen hierdoor onder andere hartklachten, plotselinge koorts en gehoorschade optreden. Ook kan het leiden tot blindheid. Wie in Nederland een kunstheup van dit type heeft gekregen is als het goed is in het verleden opgeroepen voor controle van de bloedwaarden om een vergiftiging uit te sluiten.

Kobaltvergiftiging

Metaal-op-metaal-heupprothese en risico op slijtage

In Nederland hebben in totaal zo'n 8.400 mensen een zogeheten metaal-op-metaal-heupprothese (MoM-prothese). De meeste operaties waarbij van dit type kunstheup gebruik werd gemaakt vonden plaats tussen 2004 en 2011, maar sommige ziekenhuizen begonnen hier al mee in 1999. In dezelfde periode kregen zo'n 200.000 mensen een conventionele heupprothese. Het gaat dus slechts om een klein percentage van de patiënten die een operatie ondergingen om het heupgewricht te vervangen. Voor een MoM-prothese werd voornamelijk gekozen bij jongere patiënten omdat dit type een langere levensduur heeft.

Een MoM-prothese bestaat gewoonlijk uit 60% kobalt, 25 tot 30% chroom, 5 tot 10% molybdeen en kleine hoeveelheden ijzer, nikkel, titanium, aluminium en wolfraam. Bij beweging kunnen hierbij kleine metaaldeeltjes uit de legering vrijkomen. Vooral bij protheses met een grote kom-inclinatiehoek (de hoek waaronder de kom in het bekken wordt geplaatst) bestaat hierop een verhoogd risico. Ook wanneer de MoM-prothese is geplaatst ter vervanging van een kapotte keramische prothese waarvan niet alle resten zijn verwijderd is er een verhoogd risico op het vrijkomen van metaaldeeltjes.

The Bleeding Edge
Het probleem van kobaltvergiftiging als gevolg van het plaatsen van een heupprothese wordt ook aan de kaak gesteld in de Netflix-documentaire The Bleeding Edge. Een Amerikaanse arts die zelf een metaal-op-metaal-heupprothese had laten plaatsen kreeg na verloop van tijd diverse lichamelijk en vooral ook psychische klachten. Hij controleerde zijn eigen bloed en urine en vond daarin schrikbarende hoeveelheden kobalt. Na verwijdering van de heupprothese zijn zijn klachten verdwenen.

Terug voor controle

Sinds 2011 worden patiënten met een MoM-prothese in Nederland voor controle teruggeroepen bij de orthopedisch chirurg om de slijtage van de prothese na te gaan. Deze check-up bestaat uit het controleren van de kobalt- en chroomconcentraties in het bloed. Slijtage van de prothese kan zich namelijk uiten in een te hoge concentratie kobalt of chroom in het bloed. Chroom heeft een zeer lage toxiciteit en is daarom niet gevaarlijk. Kobalt daarentegen is dat wel en kan de gezondheid ernstig schaden.

Normale waardes en verhoogde waardes kobalt in het bloed

De gemiddelde mens krijgt dagelijks 5 tot 50 ug kobalt binnen via voedsel. Normale waardes liggen op 0,04 - 0,64 ug/l in bloed, 0,30 - 1,02 ug/l in plasma en serum en 0,16 - 1,14 ug/l in urine. Bij mensen met een kobaltvergiftiging nemen deze waardes met een factor 5 tot 10 toe. Wanneer de concentratie in het bloed meer dan 7,1 ug/l is dan geeft dit aanleiding tot aanvullend onderzoek.

Waaraan is een kobaltvergiftiging te herkennen?

Symptomen van een kobaltvergiftiging zijn voornamelijk:
  • Hartklachten (cardiomyopathie, tachycardie, atriumfibrileren, ventrikelfalen, ritmestoornissen)
  • Vermoeidheid
  • Plotselinge koorts
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Fotofobie
  • Doofheid
  • Tinnitus / oorsuizen
  • Evenwichtsstoornissen
  • Vertigo
  • Verlies van gezichtsvermogen

Behandeling van kobaltvergiftiging

Wanneer een kobaltvergiftiging wordt geconstateerd dan bestaat de remedie vrijwel altijd uit het verwijderen van de prothese. Ook chelatietherapie is een mogelijkheid, maar er is weinig bekend over de effectiviteit hiervan. Hier wordt meestal alleen voor gekozen wanneer de gezondheid van de patiënt te broos is om onder narcose gebracht te worden.

Vermoeden van kobaltvergiftiging?

Wanneer u in een regulier Nederlands ziekenhuis een MoM-heupprothese hebt gekregen dan bent u als het goed is in het verleden al opgeroepen voor een controle van uw bloedwaarden. Heeft u een dergelijke operatie in het buitenland ondergaan of bent u er zeker van dat u in Nederland zo'n type kunstheup hebt gekregen maar bent u nooit opgeroepen voor een controle? Neem dan altijd contact op met uw huisarts of specialist en doe hier navraag naar. Schade aan de gezondheid als gevolg van een kobaltvergiftiging is in sommige gevallen namelijk onomkeerbaar, zeker wanneer het het gehoor en zicht betreft.
Gerelateerde artikelen
Kobaltvergiftiging: Overmatige blootstelling aan kobaltKobaltvergiftiging: Overmatige blootstelling aan kobaltKobalt is een zwaar metaal dat van nature aanwezig is in de bodem. Het is een heel klein deel van onze omgeving en zowel…
Prothese, kunstledemaat en kunstgebitProthese, kunstledemaat en kunstgebitEen prothese kennen we in verschillende vormen. Zo is er de kunstledemaat zoals de beenprothese, de handprothese, de arm…
Heupartrose en een totale heupprotheseHeupartrose en een totale heupprotheseHeupartrose is een van de meest voorkomende aandoeningen van het heupgewricht. In het begin van de aandoening zijn de kl…
Luxatie van de heup: Oorzaken, symptomen en behandelingLuxatie van de heup: Oorzaken, symptomen en behandelingEen heupluxatie is een aandoening waarbij de heupkop van de femur (bovenbeen) uit de heupkom 'schiet', meestal ten gevol…

Neuralgische amyotrofie: veel pijn, atrofie en verlammingNeuralgische amyotrofie: veel pijn, atrofie en verlammingHet hebben van stevige tot overheersende pijn in schouder en arm kan neuralgische amyotrofie inhouden. De aandoening sta…
Korstjes in je neus!Korstjes in je neus!Korstjes in de neus... Je hoort er bijna nooit iemand over, en toch heeft vrijwel iedereen ze weleens. Uit onderzoek bli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • Marieke A. Dijkman et al, 'Stand van zaken. Kobaltvergiftiging door metaal-op-metaalheupprothese'. Ned Tijdschr Geneeskd. (20 oktober 2012) 156(42):A4983.

Reageer op het artikel "Kobaltvergiftiging door kunstheup: symptomen en behandeling"

Reacties

Wilhelmina, 29-05-2020 17:04 #27
Ook ik heb problemen door de mom-heupen, in 2009 en 2010 geplaatst. In juni en oktober 2012 zijn ze verwijderd. Mijn klachten waren kortademigheid, vermoeidheid en oorsuizen. In januari 2013 zijn er hartproblemen geconstateerd doordat (volgens mijn info) het metaalslijpsel = kobalt o.a. op de hartspier is gaan zitten. Zolang de heup niet wordt verwijderd blijft zich metaalslijpsel vormen. Mijn hartklachten zijn blijvend evenals de kortademigheid dat daar een gevolg van is, het oorsuizen is na de revisie-operaties wel minder. Er zijn inderdaad maar weinig artsen die er iets vanaf weten, mijn cardioloog had er ook nooit van gehoord. Mijn kobaltwaarde was 341 nmol/L. De orthopeed die de heupen heeft geplaatst heeft deze, met frisse tegenzin, na een 2nd opinion toch wel verwijderd. Je moet voor jezelf opkomen en denken aan een revisie-operatie anders wordt het wellicht erger. Geen leuk vooruitzicht maar er zijn wel orthopeden die dit willen doen al heeft hij ze niet geplaatst. Sterkte!

Jacqueline Kuiper, 16-05-2020 15:11 #26
Ik heb in 2005 een MOM heup gekregen en in 2010 kreeg ik bericht dat deze een verkeerde sessie was die ijzer splinters af geeft.In 2013 begonnen de klachten vermoeidheid, oorsuizen, slecht zicht, tintelingen handen en voeten en in het hoofd gehoor wegval en sinds kort hartklopping en en hartritmes stoornissen in hevige mate etc. Loop al een paar jaar bij de orthopeed met een kobalt waarde in 2018 van 210/100 en is al 2 jaar net meer gecontroleerd.Mijn gezondheid gaat steeds verder achteruit.Ik word niet gehoord bij de artsen.Wie kent dit probleem? Wie kan mij vertellen waar ik nu nog terecht kan met mijn klachten er is niemand die mij nu kan helpen.Dit is te gek voor woorden.Help wat kan ik nu nog doen of waar kan ik terecht met mijn klachten.

Christel Smet, 25-04-2020 21:53 #25
Bij mij werd er een knieprothese geplaatst in denk ik 2015. Na 4 maand was de pijn al niet meer te houden. Ben daar nog bij een andere orthopedist geweest in hetzelfde ziekenhuis en ik moest wat minder pijnstillers slikken (tramadol 200rt en dafalgan) en wat gaan sporten. Na een tijd ben ik bij een andere orthopedist terecht gekomen want de prothese zat los en het bot was aangetast. Ik heb dus eerst een antibiotica prothese gekregen gedurende 3 maand en daarna een titanium prothese, resultaat na 3 maand zat dat ding al terug los. Ik ben toen terug geweest naar Brugmann Brussel met de vraag wat hij er aan kon doen. Antwoord, ik kan niets meer doen voor u. Nu ik dit lees, ik krijg soms ineens hoge koorts tot 40,5 graden, heb ontstekingswaarden in mijn bloed maar geen enkele arts legt de link. Ook kan ik ineens in slaap vallen, er zijn dagen dat ik niet uit mijn bed kan komen van vermoeidheid en dat ik gewoon blijf slapen. Nu krijg ik ontzettend jeukaanvallen en die zijn begonnen na een dubbele halux valgus operatie aan mijn dikke tenen. De orthopedist geloofde niet dat ik allergisch was aan het materiaal dat hij had ingeplant tot wanneer hij de 2de pin moest verwijderen en mijn voet van de jeuk helemaal paars zag. Ik heb ook een heupprothese en die is geplaatst in 2007. Welk soort materiaal het is weet ik niet maar de jeukaanvallen komen in alle hevigheid terug en ook doet de heup pijn en de lies. Mijn meerwaarden, nierwaarden zijn verstoord, mijn darmen en maag werken slecht. Ik ga de volgende keer vragen aan mijn huisarts dat hij dringend mijn bloed prikt en de kobaltwaarden controleert. De koorts die ik krijg waarmee ik al een paar keer ben opgenomen moet van ergens komen (39- 40,5). Als die heup de oorzaak is dan sta ik er goed voor. Aan mijn knie daar kan nu nog niets worden aangedaan. Ik ben te jong en de prothese die ze er nog zouden kunnen inplanten staat nog niet op punt en aangezien er de vorige keer te veel bot is weggenomen is er niet veel meer aan te doen. Als die operatie ook mislukt dan moet mijn knie worden vastgezet en is het gedaan met spelen. Dit is echt niet leuk meer te noemen en dan spreek ik nog niet van de pijn waarvoor ik heel zware pijnstillers gebruik.

A. Mulders, 18-08-2018 14:29 #24
Heb inmiddels de documentaire "The Bleeding Edge" gezien, schokkend! Harde realiteit helaas en een bevestiging van onze ervaringen…

A. Mulders, 16-08-2018 20:48 #23
Bijzonder dat er in dit artikel is toegevoegd het stukje over de Amerikaanse arts en dat hij vooral psychische problemen ontwikkelde! Heb in 2016 al een reactie achtergelaten aangaande dit artikel. Mijn man heeft destijds maar liefst 8 weken op een psychiatrische afdeling gezeten toen hij hoog kobaltgehalte (vergiftiging) had. Heb altijd geroepen dat het de heupprothese van DePuy ASR was. Kreeg nergens gehoor, lag niet aan de heup, psychische klachten waren nog nooit gelinkt aan hoog kobaltgehalte kregen we te horen. Behalve van Dr. Stephen Tower uit Alaska, die mailde me dat slapeloosheid, gewichtsverlies en neurologische problemen wel degelijk aan kobalt kan liggen. Nadat de heupprothese was verwijderd na veel geleur langs ziekenhuizen en UZ Gent wel gelijk actie ondernam, waren binnen 6 weken psychische klachten verdwenen. Wat overbleef was spierverzwakking, aangetast heupweefsel, oorsuizen en heb nu een man die slecht loopt, en zijn werk is kwijt geraakt. Begin dit jaar nog eens op kobalt laten prikken. Deze is nu nog, 2 jaar later, wel gehalveerd, maar nog 2x zo hoog als de "veilige" norm. Frustrerend dat dit onder het tapijt wordt geveegd! Melden bij RIVM en laat je horen zou ik zeggen, tijd dat hier aandacht aan wordt besteed en dit wederom onder de aandacht wordt gebracht.

A, Roffel, 07-03-2018 15:53 #22
Ik ben vandaag bij de orthopeed geweest. Ik heb 2 kunstheupen. Al 15 jaar. Nu is mijn bloed gecontroleerd op kobalt. Het mag zijn 10 en ik heb 240. Wat moet ik nu doen. Zit er niets anders op dan 2 nieuwe heup kopen. En is zo'n hoge concentratie van kobalt in het bloed niet schadelijk?
Graag uw antwoord.

Hendrika, 19-02-2018 17:36 #21
De vraag wat klachten kunnen zijn van de metaal-op-metaal heupimplantaten staan ook bovenaan deze site vermeld. Bij mij begon het met kortademigheid, kort kunnen lopen door moeheid, alsof je niet meer vooruit kon komen, pijn in de lies etc. Het hoge kobaltgehalte gaf de doorslag voor revisie-operaties, dit was 341 nmol/L. Inmiddels is 17 nmol/L de grens. Mijn 1e heup is van okt. 2009, de 2e aug. 2010. Revisies juni en oktober 2012. Ik zag mijn klachten medio 2011 niet in verband met de mom-heupen maar de orthopeed liet bloed prikken want hij kende de mogelijke klachten van kobalt in het bloed. Wanneer men zelf niets vraagt aan de huisarts of orthopeed dan gebeurt er meestal niets! Zij staan niet in de rij om revisie-operaties te doen! Binnen 10 jaar kan men mogelijk nog problemen krijgen door het kobalt, zeker 2x per jaar bloed laten prikken en het beste is om de implantaten te laten verwijderen ondanks dat dit geen pretje is! De problemen worden onder tafel geveegd door de orthopeden en ziekenhuizen. Zeker vanaf 2006 hadden de orthopeden/ziekenhuizen de problemen van kobalt al kunnen/moeten weten. Het is een beerput!

Ronald Vonk, 14-02-2018 23:44 #20
Hallo,
Is er misschien iemand die mij kan zeggen wat de klachten zijn? Ik heb zelf twee kunstheupen waarvan 1 ASR heup van DePuy. Deze is in 2009 geplaatst. Ik ben sinds een dik half jaar zo moe dat ik overdag echt m'n bed inga om een paar uur extra te slapen. Maar als ik er eenmaal uit ben slaat diezelfde moeheid weer toe! Ik heb constant last van tintelingen en doofheid in de handen benen maar ook m'n hoofd. Ook heb ik last van het gehoor en zicht (tv kijken), hoofdpijn, spierpijn, rillingen, duizeligheid en ook oorsuizen. Heel veel vage klachten. Ik ben nadat deze omstreden heup op tv in het nieuws kwam binnen 2 dagen via een brief opgeroepen voor controle bij de orthopeed. Dit is alweer jaren geleden. Ik vraag me af of ik een afspraak zal maken met de orthopeed of gewoon de huisarts zal vragen of hij m'n kobaltgehalte kan controleren!? Maar mijn vraag is eigenlijk of er mensen zijn die deze klachten ook herkennen?

Alvast vriendelijk bedankt!

Willemijn, 14-02-2018 22:41 #19
Voel me echt niet lekker, in maart 2017 ben ik voor het laatst geweest is de uitslag 32,2 NMD/I binnenkort moet ik weer bloed prikken wat moet ik doen?
Om erger te voorkomen zal ik ik een keuze moet maken, graag wil ik reacties van andere mensen horen
Alvast bedankt.

Hendrika, 29-01-2018 21:01 #18
Beste Gerrit,
Al 5 jaar ben ik bezig met het ziekenhuis en de orthopeed of zij aansprakelijkheid erkennen, zij verschuilen zich achter hun verzekeraars Centramed en/of Medirisk. In 2009 en 2010 zijn bij mij in het Vlietlandziekenhuis te Schiedam m.o.m.heupen geplaatst van het merk Wright. In 2011 kreeg ik klachten, het kobaltgehalte was hoog en werd steeds hoger zodat de implantaten in 2012 verwijderd moesten worden. Dit werd pas gedaan na een second opinion. Eerder werd mij geadviseerd om enige jaren te wachten want dan waren er misschien nieuwe ontwikkelingen!? De klachten die ik door het kobalt had gekregen zijn na de revisies niet verdwenen: kortademigheid, oorsuizen, moeheid en wat ik nooit had: Hartproblemen! Na de revisies (2 heftige operaties binnen 3 maanden) had ik zelfs beenlengteverschil! Ik loop hierdoor onstabiel. Het zijn echt horror-heupen. In Amerika zijn diverse merken eindelijk zo ver dat zij schikkingen treffen voor aanzienlijke bedragen. In Nederland blijven ze glashard ontkennen, ondanks dat de orthopeden minstens vanaf 2006 hadden moeten en kunnen weten dat er mogelijk problemen konden ontstaan! Informatie heb ik hierover opgezocht. Slachtoffers zouden zich alsnog moeten verenigen. Ik ben en blijf er nog steeds mee bezig. Dus Gerrit, er is nog een lange weg te gaan.

Gerrit Lageman, 29-01-2018 11:44 #17
Ik heb in 2011 een sportheup (metaal op metaal) in het OLVG gekregen. Sindsdien ca 5000 km mee gewandeld maar heb wel een verhoogde kobaltwaarde en last van oorsuizen en doofheid. Volgens mij zijn die symptomen veroorzaakt door de metaal op metaalheup. Ik vind dat het ziekenhuis schuld moet bekennen en alle kosten voor controle en mogelijke vervanging moet betalen. Dus ook mijn eigen risico.
Ik hoor graag wat anderen hiervan vinden en/of er al een letseladvokaat is ingeschakeld.

Anke, 16-10-2017 14:20 #16
Hoe zit het met nikkekallergie en MoM prothese (BHR)?

Willemijn, 24-06-2017 23:37 #15
Hallo de waarde van het Cobalt in mijn bloed is nu is gestegen van 8% naar 38%. Vraag mij ook af wanneer is de grens om een nieuwe heup te laten plaatsen? Verder heb ik veel klachten, hoop op een reactie.

Mevrouw van Koten, 01-06-2017 01:12 #14
Mijn man is 20 februari overleden. Hij had een kunstheup van metaal op metaal. Ik verdenk nog steeds dat dat de oorzaak van zijn longkanker is geweest.

Heleen Sportel, 20-05-2017 08:34 #13
L.S.,

Ook ik heb een horrorheup. M'n vraag: kun je longontsteking krijgen van losgeraakt materiaal van die heup? Heb afgelopen jaar 2x longontsteking gehad, niet verkouden geweest, terwijl ik altijd juist heel gezonde longen heb. Geb. 25-09-51.

Vr gr
Heleen Sportel

Marian Bruyns, 19-04-2017 19:19 #12
In 2004 1e heupprothese gekregen links, in 2006 rechts. Februari 2015 geelzucht, blijkt een Auto Immuun Hepatitis. Aan de Predenison en Puri-Nethol om leverwaarden op pijl te houden. Maart 2017 links deel heup vervangen door kunststof ivm vocht, pseudo tumoren en een verhoogde cobalt/chroom waarde in bloed. Nu opnieuw geprikt op cobalt en chroom ivm rechter heup. Zit ook iets vocht in bovendien voelt been dood/gevoelloos aan. AIH kan getriggerd worden door toxische stof. Heeft het een met het ander te maken? Iemand raad?

A. Mulders, 07-11-2016 14:35 #11
Ook mijn man kobaltvergiftiging. Gewichtsverlies, slapeloosheid, psychische klachten. ASR heup van DePuy. Geen gehoor in Ersamus, klachten niet bekend horend bij hoog kobalt. Na maanden strijd en geleur is uiteindelijk prothese verwijderd in UZ Gent. Klachten verdwenen, eindresultaat aangetast weefsel en spieren, niet meer in staat eigen werk nog te doen. Kobaltverhaal een grote beerput en wordt onrwijkend, ontkennend mee omgegaan, heel frustrerend! Puur vergif, schande dat hier zo mee wordt omgegaan. Gisteren bij toeval weer een lotgenote gesproken. Loopt bij ander ziekenhuis, ook kobaltvergiftiging, klachten zoals slapeloosheid, moe, hoofdpijn, stemmingswisselingen. Loopt tegen dezelfde muren aan; geen kennis, klachten niet bekend horend bij een kobaltvergifiging! Wanneer stopt deze ontkenning?

Geertruida Geerlof, 19-10-2016 21:14 #10
In 2009 geopereerd in het Spaarne Ziekenhuis. Sindsdien klachten pijn, stijfheid, bewegingbeperking. Pijnbestrijding kan ik u aanbieden… In maart dit jaar is mij door verspreking van een arts bekend geworden dat de cobaltwaarde en chroomwaarde 400 is.
Al die jaren verzwegen en ontkend.

Mevr W. A. V. Lenferink-Wagenmans, 09-07-2016 12:36 #9
Ik ben in 2009 geopereerd en heb een stalen heup gekregen. In het begin had ik vaak bij buige een hoorbare klik alsof de heup er weer inschoot.
De laatste tijd heb ik last van duizeligheid, vermoeidheid, tinteling in de vingers, stijfheid in de spieren en het ergste: macula degeneratie de natte vorm.
Onlangs weer controle gehad bij de orthopedisch chirurg, maar die gaf aan dat de cobaltwaardes geen aanleiding kan zijn voor bovengenoemde klachten.
De waardes van cobalt en chroom liggen tussen de 360 en 500.
Ik ben er toch niet gerust op en daarom deze reactie.
Mevr.Lenferink

A. E. Stoppelman, 25-02-2016 10:56 #8
Ik heb te hoog cobalt in mijn bloed door knieprothese! 110,03%. die knie werkt ok, maar mijn leven is waardeloos, ik kan geen half uur lopen, krijg 38.3 graden koorts, en voel me ontzettend ziek, moet een uur of anderhalf uur liggen, de koorts zakt, en kan ik verder. wat gek is dat ik mij meteen ziek voelde toen ik na de implantatie met fitness begon. ik denk dat de knie prothese cobalt lekt! mijn orthopeed is daar niet van overtuigd.

Rimmy Fennema, 22-02-2016 13:26 #7
Ik heb de reacties gelezen. Mij verhaal is het volgende: 1 juli 2014 gebeurde er iets met de kunstheup van mijn man. Direct naar het ziekenhuis. Ze hadden geen idee wat er aan de hand was. Maar met krukken lopen voor de zekerheid. Op 12 sept.2014( 10 weken later) volgt een operatie. Wat bleek, het keramiek in de kom was helemaal
aan stukken gebroken(vandaar de rare geluiden, die de heup steeds maakte). Mijn man kreeg een nieuwe kom van nylon en ook maar een nieuwe kop, die andere was achteraf ook niet goed meer. De kop was van een heel hard metaal. Toen begon de ellende. Het is nooit meer goed geweest. Hij heeft heel wat specialisten gehad voor alle aandoeningen die hij kreeg. Internist, oogarts, orthopeed, neuroloog, cardioloog, KNO, dermatoloog, pijnbestrijding. U kunt er zelf de kwalen bij bedenken. Vanaf 1 juli 2014 heeft hij altijd geklaagd over de heup, dat die niet goed was. Het is niet tot de artsen doorgedrongen, dat er iets anders aan de hand kon zijn. Op 22 sept.2015 is hij overleden. Hij was helemaal op. Daarna een obductie. Daaruit bleek, dat hij een hele hoge concentratie kobalt en chroom in het bloed had. Mijn man is dus gestorven aan kobalt- en chroomvergiftiging. Slijtage aan de nieuwe kop, wat je op de foto heel goed kon zien(aug.j.l.) De zaak loopt
nog. 3 opnames in het ziekenhuis in anderhalf jaar: nieuwe heup, hartkwaal, herseninfarct en de 4e keer is hij in het ziekenhuis overleden. Het was een zeer heftige tijd. Dit was mijn verhaal.

Paul Kampstra, 26-01-2016 15:11 #6
Ik heb in 2007 een zogenaamde sportheup gekregen. Is goed gegaan maar heb nu wel een verkalkte hartklep. Die klep is heel snel verkalkt. Zou dat ook niet kunnen komen door de kobalt en Chroom?

Gerard Kuijper, 15-09-2015 23:27 #5
Ik heb een BHR L&R van Smith & Nephew welke "veilig" zouden zijn. Mijn hoogste bloedtest-score qua kobalt was 618 ug. Ook een knie met een zgn. Bakerse cyste… afgelopen week weer MRI's van bekken en R/H knie gemaakt… overmorgen uitslag. Ik heb vage klachten van diverse categorieën… moeilijk te omschrijven.

Lisa, 04-10-2014 00:23 #4
Sinds enkele weken weet mijn vader dat hij nierkanker heeft. De gehele nier moet operatief worden verwijderd [geprobeerd zal worden laparoscopisch].
In zijn familie komt geen kanker voor. Dat is geen garantie voor een leven zonder kanker. Maar bij ons speelt de verdenking dat de nierkanker een relatie kan hebben met een kobalt vergiftiging. Mijn vader heeft in 2009 een Metaal-op-Metaal [MoM] heupprothese gekregen. Dit type heup heeft een langere levensduur en werd veelal geplaatst bij jongere/actieve mensen. Dezelfde MoM prothese mag nu niet meer geplaatst worden. De ervaring leert dat metaaldeeltjes [kobalt], door de wrijving van de verschillende delen, vrij komen en in het bloed terecht kunnen komen.
Een zogenaamde kobalt vergiftiging kan veel ernstige klachten teweeg brengen. Ook zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de relatie met kanker, kobalt en chroom zijn immers giftig. Echter er is nooit een onomstotelijk bewijs geleverd. Voor ons is het feit dàt er verschillende onderzoeken naar zijn gedaan al voldoende reden voor verdenking.
Met 1 nier, mits gezonde staat, is prima te leven. Maar wat kan er nog meer gebeuren wanneer de oorzaak toch ligt in het vrijkomen van kobaltdeeltjes van deze MoM prothese?
Ik zou graag meer willen weten over dit onderwerp. Zijn er bijvoorbeeld specialisten op dit specifieke gebied?
In het ziekenhuis krijgen we niet echt oor. Sterker.ik heb het gevoel dat ons de mond gesnoerd wordt.fatsoenlijk of tactloos.

Een bezorgde dochter

Naamharrie Vloet, 27-09-2014 11:54 #3
Ik zit ook in het schuitje van te veel chroom en kobalt in het bloed door plaatsing van ' n mom heupprothese. Aanvankelijk 1000 x te hoog. Bestaat er 'n patientengroep voor gedupeerden? Zijn er al schadevergoedingen betaald en in welke grootte? Is er interesse om gezamenlijl te procederen? Laat het dan even weten. Groet Harrie Vloet

Ff Hoffman, 02-08-2014 13:32 #2
Ikzelf heb een kunstheup en heb kobaltvergiftiging, ik kan ook zomaar in slaap vallen, en heb ook allemaal bulten op mijn hoofd en in mijn nek die jeuken en pijn doen en het trekt heel erg. ik ben ook vaak duizelig.
Nu gaan ze eind september een nieuwe kop van ander materiaal inzetten dus een reconstructie, maar ik vraag mij af of die vergiftiging weggaat.

Astrid de Jong, 17-06-2014 16:53 #1
Mijn kobaltwaarde is 226, nu heb ik nog maar 1 nier en mijn overgebleven nier heeft een waarde van 33, wie heeft hier ervaring mee? Een operatie is waarschijnlijk niet aan de orde ivm de waarde van mijn nier, waarde van kobalt kan daardoor niet uit mijn lichaam.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-08-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 27
Medische informatie…
Schrijf mee!