InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amitriptyline: een antidepressiva

Amitriptyline: een antidepressiva

Amitriptyline: een antidepressiva Het is normaal dat iemand zich wel eens een periode neerslachtig voelt. Het kan diverse oorzaken hebben en gaat normaal gesproken vanzelf weer over. Als deze sombere gevoelens niet over gaan, waarbij er ook sprake kan zijn van verlies in interesse, slaapproblemen en schuldgevoelens, kan er sprake zijn van een depressie. Soms schrijft de arts amitriptyline voor. Dit medicijn beïnvloedt stoffen in de hersenen die een rol spelen bij stemmingen en emoties. Amitriptyline wordt ook voorgeschreven bij posttraumatische stress, zenuwpijn, fibromyalgie en aanhoudende hik.

Depressief

Iedereen maakt wel eens een periode mee dat hij zich somber voelt. Normaal gesproken gaat dit vanzelf weer over. Meestal heeft het te maken met een gebeurtenis zoals het verlies van iemand, relatieproblemen of financiële problemen. Als deze stemming langere tijd aanhoudt, waarbij er geen interesse is in anderen, concentratieproblemen zijn en slaapproblemen ontstaan, kan er sprake zijn van een depressie. Vaak voelt de persoon zich schuldig en waardeloos. Daarnaast kan hij prikkelbaar en futloos zijn.

Amitriptyline tegen depressie

Dit medicijn behoort tot de groep tricyclische antidepressiemiddelen. Het speelt een rol bij de regulatie van stoffen die zorgen voor de stemming en emoties. Bij een ruime helft van de mensen heeft amitriptyline effect. Het verbetert de stemming en geeft meer energie. Het kan enkele weken duren voordat het effect merkbaar is. Na ongeveer zes weken zal het effect maximaal zijn. Er wordt geadviseerd om het medicijn ongeveer zes tot negen maanden te blijven gebruiken om een terugval te voorkomen. Mensen die eerder een depressie hebben gehad krijgen het vaak langere tijd voorgeschreven. Meestal wordt er begonnen met een lage dosis. Als dit niet voldoende effect heeft, zal er een hogere dosis worden voorgeschreven.

Posttraumatische stressstoornis

Dit kan ontstaan als iemand een traumatische ervaring heeft gehad, bijvoorbeeld een ongeluk of een verkrachting. De persoon kan het niet verwerken, waardoor er klachten ontstaan van toenemende angst. Dit kan resulteren in slaapproblemen en concentratieproblemen. In gedachten beleeft de persoon de gebeurtenis steeds opnieuw. Naast psychische hulp, wordt er soms amitriptyline voorgeschreven. Pas na twee tot drie maanden is het effect merkbaar en het wordt minimaal een jaar gebruikt.

Zenuwpijn

Door beschadiging kunnen zenuwen extra gevoelig worden, waardoor je heftige pijn kunt voelen. Bij sommigen is de pijn altijd aanwezig en bij anderen bij slechts een lichte aanraking. De pijn kan ook voorkomen in een lichaamsdeel dat er niet meer is, bijvoorbeeld een geamputeerd been. Dit wordt ook wel fantoompijn genoemd. De gevoelszenuwen sturen onterecht seintjes door naar de hersenen, waardoor pijn wordt ervaren. Als pijnstillers geen effect hebben, wordt er soms amitriptyline voorgeschreven. Na enkele weken kan het een pijnstillende werking geven.

Fibromyalgie

Dit geneesmiddel wordt soms voorgeschreven bij de spieraandoening fibromyalgie. Dit is een aandoeningen van de spieren en gewrichten zonder een duidelijke oorzaak. De klachten zijn: spierpijn, stijfheid, drukgevoelige plekken op het lichaam en extreme vermoeidheid. Er is niet een specifieke behandeling voor fibromyalgie. Soms wordt amitriptyline voorgeschreven. Hoe het werkt is niet bekend, maar vermoedelijk geeft het minder pijnprikkels door naar de hersenen.

Aanhoudende hik

Door verschillende oorzaken, zoals snel eten, alcohol drinken of niet goed kauwen kan er hik ontstaan. De zenuwen in het middenrif en keel worden geprikkeld waardoor de hik ontstaan. Meestal gaat dit vanzelf over. Er zijn mensen bij wie de hik langer aanhoudt, tot wel wekenlang. Dan is er sprake van aanhoudende hik. Dit kan leiden tot uitputting en pijn op de borst. Sommige mensen hebben baat bij amitriptyline.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kunnen er naast het gewenste resultaat ook bijwerkingen ontstaan. Meestal zijn de bijwerkingen alleen in het begin aanwezig en zijn ze na enkele weken afgenomen of verdwenen. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: slaperigheid, verminderd reactievermogen, droge mond, duizeligheid, hartkloppingen, verstopping, misselijkheid, trillende handen, zweten en gewichtstoename. Deze bijwerkingen komen vooral voor in het begin. Bijwerkingen die zeldzamer zijn, kunnen zijn: moeite hebben met plassen, verlies van libido of juist meer libido, gejaagdheid, slapeloosheid en hartritmestoornissen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Hoe wordt zenuwpijn behandeld?Hoe wordt zenuwpijn behandeld?Zenuwpijn is erg moeilijk te behandelen en er is lastig vast te stellen wat de oorzaak ervan is. Toch zijn er behandelme…
Venlafaxine: een middel tegen depressieVenlafaxine: een middel tegen depressieAls je last hebt van een sombere stemming, geen plezier meer kunt beleven, geen interesse meer kunt tonen in anderen en…
Manisch depressief, bipolaire stoornisDe patiënt met een bipolaire stoornis (manisch depressiviteit) heeft manische episoden afgewisseld met depressieve episo…
Bronnen en referenties
  • www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Amitriptyline: een antidepressiva"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 25-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!