InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe wordt zenuwpijn behandeld?

Hoe wordt zenuwpijn behandeld?

Hoe wordt zenuwpijn behandeld? Zenuwpijn is erg moeilijk te behandelen en er is lastig vast te stellen wat de oorzaak ervan is. Toch zijn er behandelmethoden om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Wat zijn de beste adviezen op het gebied van de behandeling van deze vervelende pijn?
Bron: Gesinek, RgbstockBron: Gesinek, Rgbstock

Goed diagnose zorgt voor een goede behandeling

Een goede behandeling begint met de juiste diagnose. Alleen de juiste diagnose leidt tot de juiste therapie en tot een resultaat. Bij zenuwpijn is het ontzettend belangrijk dat oorzaak vastgesteld wordt. De behandeling begint altijd met het behandelen van de juiste oorzaak. Neem bijvoorbeeld suikerziekte. Als je suikerziekte niet goed behandelt en de oorzaak niet aanpakt dan zal het gewoon weer terugkomen.

Behandeling van zenuwpijn

Zenuwpijn kan op verschillende manieren behandeld worden

Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Medicijnen

Zenuwpijn wordt vaak niet behandeld met de klassieke pijnstillers. Voor zenuwpijn een ander soort middel ingezet. De zogenaamde Co-Analgetica. Dit zijn middelen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor hele andere indicatie, bijvoorbeeld voor depressie of voor epilepsie, maar die in hun bijwerking ook zenuwpijn kunnen behandelen.

TENS/stroomstootjes

Bij Tens is het zo dat er sprake is van een kastje met batterijen, waar stroom uit komt wat via draadjes aan pleisters afgeleverd kan worden. Deze worden op de huid geplakt bij het pijnlijke lichaamsdeel. Het geven van extra stroom kan ertoe leiden dat je juist een pijn vermindering gaat ervaren.

Zenuwblokkades

Bij zenuwblokkades is het zo dat er vaak onder röntgendoorlichting of met een stroomprikkelaar een zenuw opgezocht wordt en door het geven van warmte of koude op de naald krijgt de zenuw een zodanig tikje op zijn kop dat die uiteindelijk minder van die spontane impulsen geleid.

Bron: Jmjvicente, RgbstockBron: Jmjvicente, Rgbstock

Zenuwoperaties

Voorbeelden van een zenuwenoperatie is bijvoorbeeld een operatie in de pols. Als de grote zenuw in de pols klem zit kan de chirurg het peesblad doornemen, zodat de zenuw weer vrij komt te liggen. Een ander voorbeeld van een operatie om zenuwpijn te verhelpen is de hernia operatie. Als je een hernia hebt van een tussenwervelschijf kan er een klein stukje van die uitstulping afgehaald worden, zodat de zenuwen weer vrij komen te liggen en de druk wegvalt en de zenuw zich weer kan herstellen.

Begeleiding

Wat je vaak ziet bij zenuwpijn, en bij alle soorten pijn, is dat mensen vaak toch angstig of zelfs depressief worden. Als daar sprake van is dan kan het zinvol zijn om ook daar aandacht aan te besteden door middel van een goede begeleiding.

Zelfbehandeling

Soms is ook een stukje zelfmanagement van belang. Zorg ervoor dat je in een stressloze omgeving zit, dat je goed slaapt, dat als kou als vervelend wordt ervaren je jezelf goed aankleedt, zodat door al dit soort maatregelen de pijn kan verminderen.

Deskundig advies

Als je denkt dat je zenuwpijn hebt aarzel dan niet en ga naar je huisarts. Het is een lastige ziekte, niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de artsen. De behandeling kan soms teleurstellend zijn, maar hoe eerder je erbij bent met de behandeling des te gemakkelijker het is om de zenuwpijn te genezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken van zenuwpijnOorzaken van zenuwpijnZenuwpijn en fantoompijn laten zich helaas niet bestrijden met gewone pijnstillers van de drogist. Een bezoek aan de hui…
Zenuwpijn of neuralgieZenuwpijn of neuralgieZenuwpijn wordt ook wel neuralgie genoemd. Het is pijn die gevoeld wordt in de omgeving van een gevoelszenuw. Gevoelszen…
Onverklaarbare zenuwpijn: oorzaken, symptomen en behandelingOnverklaarbare zenuwpijn: oorzaken, symptomen en behandelingAls je zenuwpijn of zenuwschade hebt of hebt gehad weet je dat het verschillende pijnklachten kan geven: brandende pijn,…
Zenuwpijn of neuralgie en wat te doenZenuwpijn of neuralgie is bij sommige mensen zo heftig dat het dagelijks leven er sterk door wordt beïnvloed. Zenuwpijn…
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Weewillyd, Rgbstock
  • www.apotheek.nl
  • www.stopdepijn.nl
  • Afbeelding bron 1: Gesinek, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Jmjvicente, Rgbstock

Reageer op het artikel "Hoe wordt zenuwpijn behandeld?"

Reactie

Jan Breijaen, 16-06-2016 09:26 #1
Wie bepaalt of ik in aanmerking kom voor een neurostimulator, loop al vijf jaar met neuropathiche pijn. Waarschijnlijk door alcoholgebruik, heb alles al geprobeerd. Wie kan me veder helpen. Vrd.grt. Jan Breijaen

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 03-05-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!