InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe verloopt een borstreconstructie?

Hoe verloopt een borstreconstructie?

Hoe verloopt een borstreconstructie? Als je een borst kwijtraakt, door bijvoorbeeld een ziekte als borstkanker, dan wil je als vrouw toch niets liever dat jouw borst weer terugkeert en er uitziet als een zo natuurlijk mogelijk borst. Maar hoe gaat dat eigenlijk allemaal in zijn werk?
Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Borstreconstructie: de operatiemogelijkheden

Een borstreconstructie helpt het aanzicht van de borst te herstellen na een borstamputatie. De ingreep kan worden uitgevoerd op het moment van de borstamputatie of op een later tijdstip. Je kiest samen met de chirurg welk type reconstructie voor jou het beste is. Doorgaans heb je de keuze tussen een synthetisch implantaat of één van twee operaties, waarbij jouw eigen weefsel wordt gebruikt om jouw borst te reconstrueren. Of door middel van een weefselflap uit de grote rugspier of uit de buikspier. Bij deze laatste wordt ook wel gesproken van een TRAM-flap. Voor de ingreep wordt er een intraveneus infuus gelegd en kan er een oraal kalmerend middel gegeven om je te helpen ontspannen. Borstreconstructies worden uitgevoerd onder volledige narcose. Je slaapt gedurende de gehele operatie en er wordt via jouw mond een ademhalingsslangetje via jouw keel ingebracht om je te helpen ademen tijdens de operatie.

Bron: Wax115, RgbstockBron: Wax115, Rgbstock

Borstreconstructie met behulp van een weefselflap uit de grote rugspier

Bij een weefselflap uit de grote rugspier maakt de chirurg een insnijding boven in je rug. De chirurg maakt dan een stukje weefsel los en draait deze weefselflap naar de plaats van de borstimplantatie.

Borstreconstructie met behulp van een weefselflap uit de buikspier

Bij een TRAM-flap begint de chirurg met een insnijding in de huid van de borst. Vervolgens maakt de chirurg een ellipsvormige insnijding in de huid. Het vet- en het spierweefsel van jouw buikwand of, als daar niet genoeg weefsel is, in de onderrug. Vervolgens schijft de chirurg onder jouw huid naar de plaats van de borstamputatie om de borstheuvel te vormen. Er wordt zorgvuldig op gelet dat de bloedtoevoer naar de gereconstrueerde borst behouden blijft. Tot slot sluit de chirurg de wonden op jouw rug of buik met hechtingen.

Bron: Barunpatro, RgbstockBron: Barunpatro, Rgbstock

Borstreconstructie met behulp van een synthetisch implantaat

De procedure voor weefselflappen is hetzelfde. Of deze nu onmiddellijk na de borstamputatie of op een later tijdstip wordt uitgevoerd. De procedure voor synthetische implantaat hangt echter af van de tijdstip van de reconstructie. Als je ervoor kiest om de implantatie tegelijkertijd met de borstamputatie te laten uitvoeren brengt de chirurg de implantaten onmiddellijk, na het verwijderen van het borstweefsel, aan en sluit hij de wond met hechtingen. Als je ervoor kiest om je implantatie later te laten uitvoeren dan kan het nodig zijn jouw huid op te rekken voordat de reconstructie kan plaatsvinden. In dit geval maakt de chirurg de insnijding op de plaats van de borstamputatie opnieuw open voor het inbrengen van een ballonachtige weefseloprekker. Gespreid over enkele weken rekt de chirurg de borstwand en de huid op door regelmatig zoutwater te injecteren in de weefseloprekker. Bij een tweede operatie maakt de chirurg een nieuwe insnijding. Verwijderd hij de weefseloprekker, brengt een blijvend synthetisch implantaat in en sluit de wond met hechtingen. Na de operatie wordt de ademhalingslang verwijderd en wordt je naar de postoperatieve herstelkamer gebracht, waar je wordt bewaakt. Voor borstreconstructie wordt de patiënt gewoonlijk in het ziekenhuis opgenomen en de meeste patiënten blijven na de operatie één tot vijf dagen in het ziekenhuis.

Bron: Cdw0107, RgbstockBron: Cdw0107, Rgbstock

De reconstructie van de tepel

Na het vormen van de borst kun je kiezen of je de tepel en het tepelhof wilt laten reconstrueren. Dit is een betrekkelijk gemakkelijke ingreep die gewoonlijk kan worden uitgevoerd in de spreekkamer en dertig tot zestig minuten duurt. Er bestaan verschillende soorten tepelreconstructies, maar één veelgebruikte methode is het verwijderen van weefsel van de binnenkant van jouw dij of het oor om een kleine tepelachtige verhoging te vormen die kan worden getatoeëerd om beter op een natuurlijke tepel en tepelhof te lijken. Deze vervangende tepel wordt in het midden van de gereconstrueerde borst vastgemaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jmjvicente, Rgbstock
  • www.borstkanker.nl
  • www.chirurgenoperatie.nl
  • Afbeelding bron 1: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Wax115, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Barunpatro, Rgbstock
  • Afbeelding bron 4: Cdw0107, Rgbstock

Reageer op het artikel "Hoe verloopt een borstreconstructie?"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 16-02-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!