InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts een seizoengebonden allergie

Hooikoorts een seizoengebonden allergie

Hooikoorts een seizoengebonden allergie Hooikoorts is een allergische reactie op stuifmeel of pollen. Bij deze aandoening treden zowel oog- als neusklachten op. Het komt echter ook voor dat men alleen problemen aan de ogen heeft. Daarbij zijn er veel meer mensen allergisch voor gras dan voor bomen. Een en ander wijst erop dat graspollen een sterker allergeen is. Het hooikoorts seizoen loopt van februari tot en met september. Allergieën voor andere inhalatie allergenen bij voorbeeld huisstofmijt veroorzaken echter het hele jaar door klachten. Deze klachten zijn veelal dan wel milder dan die bij hooikoorts optreden.

Algemeen

De allergie voor graspollen wordt veroorzaakt door de immunoglobine IgE, dat zich vooral bindt aan mestcellen en basofiele cellen. De basofiele cellen circuleren in het bloed, terwijl de mestcellen in de weefsels zitten, waaronder ook de slijmvliezen van neus en luchtwegen. Het zijn echter voornamelijk de mestcellen die opspelen bij hooikoorts. In de mestcellen bevinden zich talrijke ronde korreltjes, waarbij iedere korrel een cocktail van mediatoren (overdrachtsstoffen) bevat, zoals histamine en leukotriënen. Desbetreffende cellen geven deze korrels vrij die daarna openbreken, waardoor histamine en andere mediatoren zich verspreiden in het bloed.

De aanmaak van antilichamen

In de lymfeknopen wordt een groot deel van de antilichamen aangemaakt door B-cellen, die bacteriën, virussen en andere micro-organismen herkennen aan bepaalde moleculen op hun oppervlak. De antilichamen binden zich aan het virus voordat het bij de cel aankomt. De B-cellen staan onder controle van de T-cellen. Hyperreactiviteit in de neus veroorzaakt klachten bij: sigarettenrook, alcoholische dranken, fel licht, parfum en sterke emoties.

Histamine

De bloedvaten worden door histamine meer doorlaatbaar zodat afweercellen in het omringende weefsel wat deel uitmaakt van het ontstekingsproces terecht kunnen komen. Ze maken ook de haarvaatjes poreuzer, wat de passage van de afweercellen makkelijker maakt. Dit veroorzaakt een ontsteking in het gebied waar de mestcellen hun invloed hebben uitgeoefend. De werking van histamine berust op het vermogen zich te binden aan receptoren op de doelcellen, zoals de cellen die de binnenkant van de bloedvaten bekleden. Dit veroorzaakt een ontsteking in het gebied waar de mestcellen hun invloed hebben uitgeoefend.

De inzet van antihistaminica

Tegen hooikoorts problemen kunnen antihistaminica ingezet worden, die de meeste klachten effectief kunnen verlichten. Ze lijken chemisch op die van de signaalstoffen, zoals adrenaline, serotonine, acetylcholine en prostaglandinen. Daardoor kunnen ze zich ook aan sommige receptoren van deze signaalstoffen binden, waardoor de werking van desbetreffende stoffen gedeeltelijk wordt afgeremd. Histamine wordt niet alleen door mestcellen, maar ook door diverse andere lichaamscellen vrijgemaakt. Het fungeert in het laatste geval als een lokale boodschapper en geeft dan alleen instructies door aan de cellen in de directe omgeving.

Corticosteroïden

Deze remmen uitsluitend de ontstekingsreacties. Echter bij rechtstreekse toediening ervan via de neus stabiliseren ze ook de mestcellen en gaan ze zo het vrijkomen van histamine tegen. Door deze dubbele werking zijn neusdruppels die corticosteroïden bevatten een bijzonder goede behandelingsmethode. Corticosteroïden verhogen wel de kans op infecties, met name op schimmel infecties zoals candida. Men dient nooit direct te stoppen met de inname van deze stoffen.

Symptomen van hooikoorts

Deze kunnen onder meer onderscheiden worden in:
  • oogproblemen
  • niezen
  • een benauwd gevoel op de borst
  • veelvuldig schrapen van de keel

Medicatie

  • neusdruppels met corticosteroïd en/of tabletten en injecties
  • antihistaminica: zoals claritine neutraliseren de werking van histamine
  • hypo-sensibisatie, wordt gewoonlijk 4-5 achtereenvolgende jaren toegediend, uitkijken bij teveel vrijkomende mestcellen
  • levertraan: bevat oliën die de aanmaak en regulering van prostaglandinen beïnvloeden
  • aspirine, ibuprofen en naproxen: voor deze stoffen kan men overgevoelig zijn
  • MSM zwavel

Het is belangrijk om een week voordat het hooikoortsseizoen begint reeds te beginnen met het innemen van antihistaminica en daarmede het gehele seizoen mee door te gaan. Antihistaminica dienen niet ingenomen te worden bij lever-, nier- en schildklierproblemen, hartritmestoornissen, glaucoom, een vergrote prostaat, porfyrie, hoge bloeddruk, antidepressiva, slaapmiddelen, een maagzweer en bij de ziekte van Parkinson.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hooikoorts; wat is het en wat kun je eraan doen?Hooikoorts, een vervelend verschijnsel wat bij veel mensen weer op komt zetten zodra de eerste zonnestralen gevallen zij…
Hooikoorts & klachtenHooikoorts & klachtenHooikoorts kun je op elke leeftijd krijgen. Er zijn vele testen online waarbij je kunt testen of je ook daadwerkelijk ho…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hooikoorts een seizoengebonden allergie"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 27-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!