InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neurotransmitter acetylcholine: veroorzaker Parkinson en MS

Neurotransmitter acetylcholine: veroorzaker Parkinson en MS

Neurotransmitter acetylcholine: veroorzaker Parkinson en MS Voor de overdracht van prikkels van de zenuwen naar de spieren wordt acetylcholine ingezet. Het is een neurotransmitter, waarmee de hersenen weefsels, organen en lichaamsprocessen kan aansturen. Het is een zeer belangrijke stof, omdat het complete functioneren ermee wordt beïnvloed. Wat is acetylcholine, hoe regelt het onze motoriek en hoe kan het ziekten zoals Multiple Sclerose, Myasthenia Gravis of Parkinson veroorzaken?

Neurotransmitter acetylcholine

Wat doet acetylcholine?

Voor de communicatie van de hersenen met spieren in het lichaam wordt gebruik gemaakt van acetylcholine. Het is een neurotransmitter, welke door zenuwuiteinden wordt vrijgegeven. De hersenen geven een signaal af aan de zenuwbanen, waarbij een lading via natriumionen door de zenuwen verplaatst. Dit gaat razendsnel waarbij de communicatie binnen een milliseconde plaatsvindt. De geleiding van die informatie gaat daarbij via axon en myeline van de zenuwbanen. Aan het einde van de zenuw wordt die informatie vertaalt naar de aanmaak van deze neurotransmitter. Dit wordt vervolgens opgevangen door spierreceptoren, waardoor een spierreactie opgang wordt gebracht. Het zorgt ervoor dat de hersenen bewegingen goed kunnen aansturen. Oftewel acetylcholine vormt de basis voor onze motoriek. Daarnaast stuurt het eveneens prikkels naar de maag met darmen, zodat slijmen en verteringssappen worden aangemaakt. Een teveel of tekort aan acetylcholine kan aanleiding voor verschillende lichamelijke problemen zijn.

Vage klachten en tintelingen

Indien informatie of prikkels overmatig of te weinig wordt verzonden, dan komen lichaamsprocessen in het geding, verandert het gevoel en/ of de motoriek. De werking kan altijd iets minder goed verlopen, waardoor kleine vage klachten kunnen voordoen. Denk aan iets verminderde beweeglijkheid of het hebben van ongewone tintelingen. Meestal kan men in een beginfase dergelijke kleine klachten niet plaatsen en dus wordt het onder onverklaarbare aandoeningen geschaard. Toch zijn er verschillende ziekten, welke gerelateerd zijn aan een tekort of teveel aan deze stof.

Beven bij Parkinson

In het lichaam dient een stabiele verhouding aanwezig te zijn tussen de neurotransmitter dopamine (rustgever) en acetylcholine (activeerder). Het zorgt ervoor dat het lichaam soepel kan bewegen, zonder dat er problemen voordoen. Een vermoedelijke veroorzaker van Parkinson is een relatief hoog gehalte acetylcholine, doordat dopamine onvoldoende wordt aangemaakt. Het zorgt ervoor dat de zenuwen relatief veel prikkels en signalen naar de spieren versturen. Daardoor zijn de spieren continu in de weer, waardoor de persoon overmatig veel bewegingen maakt of veel trilt. Parkinson heeft voor de persoon ernstige gevolgen, waarbij men minder tot zeer slecht kan functioneren. Het gehele bestaan kan door het ongecontroleerd beven aanzienlijk worden aangetast.

Multiple Sclerose

Bij deze ingrijpende ziekte worden de zenuwen op verschillende niveaus aangetast. Zo kan er onvoldoende natrium in het lichaam aanwezig zijn, waardoor elektrische signalen niet door de zenuwen worden verstuurd. Ook kan daarnaast de werking van myeline en axon worden aangetast. Een derde probleem is de uitval van de acetylcholine-aanmaak. MS kan zodoende op verschillende niveaus toeslaan, waardoor overal in het lichaam functioneringsproblemen voordoen. Wazig zien, moeizaam bewegen en veel krachtverlies zijn enkele kenmerkende klachten. Het kan tot ernstige problemen leiden, indien bijvoorbeeld het hart of de longspieren niet meer goed worden aangestuurd.

Myasthenia Gravis

Doordat prikkels in het lichaam niet goed meer worden doorgegeven, kan Myasthenia Gravis optreden. Meest typerende aan deze ziekte is het verlies van kracht in het lichaam bij het vorderen van de dag. Als men net wakker wordt, is men het meest actief terwijl de persoon op een later moment extra verzwakt is. Ook andere aandoeningen, ontstekingen en emotionele toestand hebben grote invloed op hoe goed het lichaam nog kan functioneren. Het kan leiden tot hangende oogleden, slecht zien of concentreren en problemen met voeding of ademhaling.

Voorgaande ziekten geven aan dat zowel teveel als te weinig van deze neurotransmitter ernstige gevolgen heeft voor de werking van het lichaam. Indien u onverklaarbaar langdurig begint te trillen of beven, dan kan het aan een ontregeld acethylcholine-dopamine balans gaan. Heeft u hieraan gerelateerde of andere trillende klachten laat u door de behandelend arts informeren, omtrent hoe acetylcholine kan worden gestimuleerd of afgezwakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het anterieure motoneuron (motorische zenuwcel)De zenuwcel ligt in het voorste deel van het ruggenmerg (voorhoorn). Het motoneuron bestaat uit korte dendrieten die imp…
Zenuwstelsel; neuronen en neurotransmittersNeurotransmitters worden geproduceerd door neuronen. Er zijn op basis van de grootte van neurotransmitters twee groepen…
Trillende invloed van acetylcholine op het lichaamTrillende invloed van acetylcholine op het lichaamNeurotransmitters worden door de zenuwen afgegeven, zodat lichamelijke functies in gang worden gezet. Om spieren te kunn…
Aantasting zenuwen, axon en myeline, wat zijn de gevolgen?Aantasting zenuwen, axon en myeline, wat zijn de gevolgen?Voor een goed gevoel en juist verloop van lichaamsprocessen zijn we primair afhankelijk van onze zenuwen. Deze zijn vera…
Ziekte: Multiple ScleroseZiekte: Multiple ScleroseEr zijn zo'n 16.000 mensen in Nederland die Multiple Sclerose hebben. Het is een ziekte die de zenuwen in je lichaam aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylcholine
  • http://www.parkinson-vereniging.nl/files/5313/4399/0434/Parkinson.pdf

Reageer op het artikel "Neurotransmitter acetylcholine: veroorzaker Parkinson en MS"

Reactie

Susan, 19-12-2017 21:32 #1
Er wordt gezegd dat Ashwagandha goed helpt tegen angst en stress en dat dat heeft te maken met acetylcholine. Maar als ik dit lees vraag ik me af het wel verstandig is dit zomaar te slikken. Wat is uw mening daarover? Reactie infoteur, 21-12-2017
Ashwagandha wordt gekarakteriseerd als een adaptogeen oftewel een aftreksel van een geneeskrachtige plant en wordt als supplement ingenomen. Heeft men veel angst of stress dan heeft men veel acetylcholine in het lichaam wat resulteert in krampachtigheid, tic-verschijnselen, trillen, gespannenheid, ed. Om die omstandigheid te verbeteren kan ashwagandha zeker helpen. Maar men moet het vaak wel bekijken in samenspraak met waarom men veel angst of stress heeft. Het met ashwagandha simpelweg onderdrukken lijkt me ook niet de meest gunstige oplossing. Niet roken, minder alcohol drinken, minder koffie, gezond eten, positief in het leven staan en minder angst hebben omtrent je baas kunnen helpen. Dus waarom heeft men angst en stress en werk daaraan. Ashwagandha kan uiteraard je daarbij helpen maar moet niet als continue oplossing worden beschouwd.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Parkinson
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!