InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cellulite is een onschuldige, maar hinderlijke aandoening

Cellulite is een onschuldige, maar hinderlijke aandoening

Cellulite is een onschuldige, maar hinderlijke aandoening Onder cellulite wordt verstaan een huid die doet denken aan een sinaasappel. Dus vel dat een nogal hobbel- en bobbelachtige structuur vertoont. Een normaal verschijnsel bij het overgrote deel van de Nederlandse vrouwen. Volkomen onschuldig is cellulite, maar daarom is zo'n sinaasappelhuid op dijen, heupen of billen nog niet leuk, en vaak ook niet lustbevorderend. Je kunt iets, maar niet veel tegen die huidkwaal doen. Er is nu wel een nieuwe aanpak in ontwikkeling: cryolise, hopelijk biedt die uitkomst.

Onschuldig maar niet leuk

Het merendeel van de Nederlandse vrouwen heeft min of meer last van de typische sinaasappelhuid, die bekend staat onder cellulite. Niet te verwarren met cellulitis, want dat is een aandoening van een geheel andere aard. Cellulitis is namelijk een ontsteking, in de huid alsmede in de onderliggende weefsels. Maar bij de bekende bobbels, hobbels en putjes, in billen en benen hebben we het dus over cellulite.

Erfelijkheid en afkomst

Jammer maar als je moeder er mee te kampen heeft, is de kans groot dat je er als dochter ook mee te maken krijgt. Die putjeshuid ligt dus enigszins in je genen verankert. Afkomst speelt geen enkele rol, donkere vrouwen hebben er even vaak last van als blanke vrouwen.

Hormonenkwestie

Behalve erfelijke aanleg hebben hormonen invloed bij het ontstaan van de aandoening. Met name oestrogeen dat de vetopslag in de huid activeert, en daarmee dus het opzwellen van vetcellen in dijen, heupen en billen, speelt een grote rol. Vooral tijdens zwangerschap, menopauze en pubertijd, doet dit hormoon zich gelden. Het feit dat het vrouwelijke hormoon oestrogeen zo bepalend is, is waarschijnlijk ook de reden dat mannen de aandoening niet krijgen. Hoewel nog niet volledig duidelijk is wat de reden is dat mannen in dit opzicht geluk hebben. Ofschoon het natuurlijk ook niet leuk is als je merkt dat je vrouw of vriendin onder die putjeshuid gebukt gaat, ondanks dat je haar verzekert dat je haar evengoed aantrekkelijk vindt.

Invloed van voeding

Voeding is van invloed op het ontstaan van cellulite. Dus wat je eet kan effect hebben. Groente en fruit eten lijken de voorkeur te hebben, hoewel het de reeds aanwezige cellulite niet zal verminderen. Als je veel koolhydraten eet, bevordert dit een hoge insulinespiegel, hetgeen weer de productie van vetcellen stimuleert, en daarmee het ontstaan van cellulite. Overgewicht op zich, is echter geen oorzaak.

Het effect van crème

Een simpel geneesmiddel uit een tube is er helaas niet voor die sinaasappelhuid. Wel is wetenschappelijk bewezen dat het op recept verkrijgbare, vitamine-A-zuurcrème effect heeft. Eveneens zou retinolcrème werken, maar meer dan een verminderend effect heeft dit product ook niet, en dan moet je het twee maal per dag gebruiken.

Magere vrouwen

Het is niet zo dat uitsluitend dikke vrouwen de aandoening krijgen ook slanke vrouwen lopen risico. Zelfs bij uitgesproken magere dames, kan de mooie fluwelen huid op bepaald moment een sinaasappelstructuur oplopen.

Bewegen moet

Sport en beweging zijn, zoals een ieder weet, goed voor spieren, longen, hart en ook bloedcirculatie. En niet te vergeten vetpercentage, zodat intensief bewegen inderdaad bevorderend is voor een mooie huid. Maar als je veel gewicht verliest kan de huid ook slapper en losser worden waardoor de aanwezige kuiltjes juist meer gaan opvallen.

Alternatieve aanpak

Het gevecht tegen cellulitis is helaas een blijvende en niet te winnen strijd. Geen enkele aanpak heeft tot dusverre afdoende effect. Wel is er een nieuwe therapie in onderzoek die berust op bestrijding d.m.v. koude. Vetcellen zijn namelijk gevoelig voor koude en kunnen via een dergelijke aanpak vernietigd worden. De eerste signalen van deze methode, die bekend staat onder de naam cryolise, zijn veelbelovend, maar het is nog even afwachten, alvorens we kunnen juichen.
Gerelateerde artikelen
Cellulite of cellulitis: sinaasappelhuidCellulite of cellulitis: sinaasappelhuidCellulite, sinaasappelhuid of peau d'orange is een aandoening waarbij er putjes in de huid ontstaan. Hierdoor lijkt de h…
Beauty: Cellulite, kom je er nog vanaf?Beauty: Cellulite, kom je er nog vanaf?Is het mogelijk om nog van cellulite af te komen als je het eenmaal hebt? Moeilijk, maar er zijn wel wat mogelijkheden v…
De beste manieren om van je cellulitis af te gerakenDe beste manieren om van je cellulitis af te gerakenHeel wat vrouwen zijn als de dood voor cellulitis of sinaasappelhuid. Tegenwoordig zijn er nochtans tal van degelijke re…
Behandeling om cellulitis of sinaasappelhuid te verwijderenBehandeling om cellulitis of sinaasappelhuid te verwijderenCellulitis is eigenlijk niet meer dan een opeenhopingen van vet. Sommige mensen zijn gevoeliger voor cellulitis dan ande…
Cellulite, kun je het voorkomen of bestrijden?Iedere vrouw hoopt dat ze het niet zal krijgen, cellulite. Toch krijgt één op de negen vrouwen het. Het is een typische…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cellulite is een onschuldige, maar hinderlijke aandoening"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 17-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!