InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Cellulitis, wat kan je eraan doen

Cellulitis, wat kan je eraan doen

Cellulitis, wat kan je eraan doen Cellulitis is de schrik van iedere vrouw. Niemand is blij met een sinaasappelhuid, het is een typische vrouwenkwaal. Cellulitis hoeft niet persé met overgewicht te maken hebben. Zoveel vrouwen met een normaal tot laag lichaamsgewicht als vrouwen met een hoger lichaamsgewicht worden geplaagd door cellulitis. Cellulitis is een opeenhoping van vocht en vet op de dijen en billen. Door diëet, beweging en massage is cellulitis wel te verminderen. Ook zijn er tegenwoordig cellulitiscrèmes op de markt die de cellulitis verbeteren. Mannen hebben overigens geen last van een sinaasappelhuid. Mannendijen en -billen bevatten meer spierweefsel: de huid is steviger en de doorbloeding is beter (vrouwen hebben dan ook vaker last van koude billen dan mannen). Een man heeft horizontale vetdepots. Een vrouw heeft verticale vetdepots. De plaatselijke afsterving van vetcellen kan in de verticale vetdepots tot ophoping van vocht en vet leiden. Cellulitis is te verminderen, maar helemaal verdwijnen zal het niet. Om cellulitis succesvol te verminderen is het bovendien belangrijk om door te gaan met de manier van strijden (massage, bewegen, dieet)die je gekozen hebt. Ik zal een aantal manieren op een rijtje zetten die bekend zijn om cellulitis te bestrijden.

Liposuctie

Liposuctie helpt niet om celllulitus weg te krijgen, hoewel je er op billen en dijen centimeters van kwijtraakt. Het doet niks aan de opgeslagen vet- en vochtophopingen. Liposuctie is teleurstellend uitgevallen bij vrouwen die dachten hierdoor, behalve centimeters, ook sinaasappelhuid kwijt te raken.

Massage

Massage is effectief gebleken in de strijd tegen celllulitus. Een bekende fabrikant is een paar jaar geleden met een massage-apparaat op de markt gekomen, waarmee vrouwen thuis in alle rust doelgericht aan de slag kunnen gaan om cellulitis te verminderen. Het is een vrij prijzig apparaat, wat je over billen en dijen moet bewegen. De huid wordt vacuüm gezogen en vervolgens afgerold. Het is een stevige massage die diep in de huid doordringt. De behandeling is dan ook pijnlijk, maar effectief. Om de dag moet het apparaat minstens een kwartier gebruikt worden. Volgens de fabrikant zijn de eerste resultaten binnen een maand zichtbaar, en het maximale resultaat is na drie maanden zichtbaar. Hierna hoef je het alleen nog maar te gebruiken om bij te houden. De consumentenbond heeft het apparaat getest en kwam tot de conclusie dat cellulitis inderdaad verbeterd. Ook was de huid beter doorbloed.

Crèmes

Crèmes kunnen werken tegen cellulitis. Er zijn onderzoeken geweest met crèmes met retinol, waarbij de proefpersonen één dij insmeerden met de crème met retinol en de andere dij met een crème zonder werkzaam ingrediënt. Na zes maanden waren de resultaten aan de 'retinol-kant' beter dan aan de andere kant, zo beoordeelden de proefpersonen en dermatologen die aan het onderzoek meewerkten. Verder zijn er anti-cellulitiscrèmes die cafeïne bevatten.

Bewegen

Aangezien verbetering van doorbloeding in dijen en billen heel belangrijk is bij de bestrijding van cellulitis (net zoals de resultaten met een massage-apparaat niet slecht zijn: want een betere doorbloeding), kun je je voorstellen dat het wel zin heeft om te bewegen. Om cellulitis terug te dringen is het dan wel belangrijk om een combinatie te nemen van bewegen/spiertraining. Dus niet gewoon lopen, fietsen en wandelen. Dus dat betekent: naar de sportschool, om aldaar aan Body Combat te doen (erg goed om cellulitis te verminderen) of te trainen op de crosstrainer, het stepsapparaat en een toestel waarop je schaatsbewegingen kan maken. Gebruik van crèmes kan de aanpak ondersteunen.

Het spreekt voor zich dat een combinatie van massage en sporten een doelgerichtere aanpak geeft. Behalve bovenstaande is het ook belangrijk om op de voeding te letten (pas op met vet) en veel water te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Cellulitis, wat kan je eraan doen"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!