InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Help! Ik heb last van cellulitis!

Help! Ik heb last van cellulitis!

Help! Ik heb last van cellulitis! Veel vrouwen hebben of krijgen of latere leeftijd last van cellulitis. Dit is heel vervelend, vooral in de zomer als je lekker met blote benen rond wilt wandelen. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om cellulitis te verminderen. Voorkomen kun je het bijna niet. Bijna 90% van de vrouwen heeft last van cellulitis. Nu de zomer weer in aantocht is maken veel vrouwen zich weer druk om hun cellulitis. Vaak als je een korte broek of een korte rok draagt dan zie je de bobbeltjes en kuiltjes goed zitten. Cellulitis maakt veel vrouwen onzeker en zeker als ze op het strand lopen voelen ze zich erg bekeken terwijl dit vaak niet zo is. Cellulitis komt veel voor en is niet echt iets om je voor te schamen. Zo'n 90% van alle vrouwen heeft last van cellulitis. De ene heeft er meer last van dan de ander. Het is natuurlijk niet echt mooi en het is ook erg vervelend als je het hebt, maar niet getreurd, je bent niet de enige. Er zijn een aantal dingen die je kunt proberen om de cellulitis te laten verminderen of zelfs te laten verdwijnen. Lees dus snel verder.

Wat is cellulitis?

Cellulitis wordt ook wel sinaasappelhuid genoemd. Het is een volkomen onschuldig verschijnsel, maar het is wel heel erg vervelend als je het hebt of krijgt. Cellulitis is een bobbelige huid met kuiltjes. Meestal verschijnt dit op de bovenbenen en billen bij vrouwen, dit komt omdat daar veel vetweefsel zit. Toch heeft het verpercentage geen verband met de mate van cellulitis. Er zijn veel theorieën over hoe cellulitis ontstaat. Waarschijnlijk komt het door een ongezonde leefstijl, maar het kan ook komen door een dieet, te weinig lichaamsbeweging, hormonale veranderingen of het ouder worden. Ook zou oestrogeen een van de veroorzakers zijn van cellulitis.

Onze huidlaag rust op het vet onder de lederhuid. Als je geen cellulitis hebt is dit gewoon glad. Cellulitis zorgt er namelijk voor dat de structuur van het vet verandert, waardoor de buitenlaag ruw en stug wordt, wat je ziet aan de kuiltjes, putjes en bobbeltjes op de bovenbenen, dijen en billen bij mensen die last hebben van cellulitis.

Behandeling

Er zijn verschillende dingen die je tegen cellulitis kunt doen. Allereerst worden er in de cosmetische wereld tal van crèmes en behandelingen tegen cellulitis aangeboden. Er is echter nog nooit bewezen dat dit allemaal werkt. En wat er wel werkt, dat is vaak maar voor tijdelijk. Wat wel werkt is je levensstijl veranderen. Eet gezond door voldoende groente en fruit te eten en verminder vooral de inname van ongezonde vetten. Ook beweging is erg belangrijk. Ga een aantal keren per week sporten, cardio is erg goed, maar doe daarnaast ook spierversterkende oefeningen. Als spieren goed getraind zijn, is cellulitis minder goed zichtbaar.

Massage

Cellulitis kun je verminderen door het nemen van speciale massages. Endermologie is zo'n massage behandeling. Deze massage is ontworpen om de bloedstroom te stimuleren in en rond het vetweefsel. Hierdoor wordt de cellulitis verminderd. De resultaten van deze massage zijn tijdelijk en het is raadzaam om deze behandeling regelmatig te laten uitvoeren, ook als de cellulitis is verdwenen.
Er zijn ook verschillende massage apparaten verkrijgbaar die je thuis zelf kunt gebruiken.

Liposuctie/SmartLipo

Liposuctie is een vrij zware ingreep waarmee je ook maar tijdelijk de cellulitis kan verminderen. Er is een liposuctie variant die een stuk minder zwaar is en die ook een (tijdelijk) resultaat geeft. Deze variant heet SmartLipo. Bij deze behandeling wordt gebruik gemaakt van laserstralen. De laserstralen lossen de zakjes vet op die cellulitis veroorzaken. De laserstralen zetten het vet om in vloeibaar vet, op deze manier kan het vet makkelijker wordt weggezogen uit het lichaam. Van deze behandeling voel je niet heel erg veel. De sneden die in je lichaam worden gemaakt bij deze behandeling zijn erg dun, dus heel erg veel pijn zul je er niet aan hebben.

Dit kun je het beste vermijden om cellulitis te voorkomen of te verminderen

  • Alcohol
  • Cafeïne
  • Geraffineerde koolhydraten, zoals wit brood, pasta, gebak, chips, chocolade, enzovoorts
  • Suiker
  • Vet
  • Roken
  • Stress
  • Strakke kleding
Gerelateerde artikelen
Cellulitis: hoe kom je er vanaf?Cellulitis ontstaat als het bindweefsel tussen de vetruimtes en de huid dunner of zwakker wordt. Het gevolg is dat je ee…
Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepterenWat is cellulitis, wie krijgt het en kun je er iets tegen doen? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.
Hoe kun je cellulitis verminderen?Cellulitis is eigenlijk niet meer dan een ophoping van vet. Iedereen kan last hebben van cellulitis niet alleen op ouder…
Behandeling om cellulitis of sinaasappelhuid te verwijderenBehandeling om cellulitis of sinaasappelhuid te verwijderenCellulitis is eigenlijk niet meer dan een opeenhopingen van vet. Sommige mensen zijn gevoeliger voor cellulitis dan ande…
Cellulitis: Wat doe je eraan?Cellulitis: Wat doe je eraan?Bijna alle vrouwen, ongeveer negentig procent, krijgen vroeg of laat te maken met cellulitis. Dit kan al in de pubertijd…
Bronnen en referenties
  • www.cellulitis-info.nl

Reageer op het artikel "Help! Ik heb last van cellulitis!"

Infoteur: Linda1986
Laatste update: 05-08-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!